Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: kunchev Категория: Други
Прочетен: 3862447 Постинги: 2186 Коментари: 116
Постинги в блога от 19.01.2019 г.
 

       1196# Списък на важни събития в живота на учениците в периода IX-XII  клас,

                                 с висока емоционална наситеност (А.Прихожан)

 

1.Кратка информация за методиката

Предложената методика е адаптация на използвания в Русия списък на Р.Д.Кодингтън (Coddington R. Life Event Record / Coddington R. D. The Significance of Life Events as Etiologic Factors in the Diseases of Children. 1. A Survey of Professional Workers. 2. A Study of Normal Population // J. of Psychosomatic Research. V. 16) и е предназначена за ученици във възраст от 14 до 18г. Списъкът е разработен по аналогия със списъка на жизнените събития на Холмс и Раге.

Под жизнени събития се разбират такива видове събития, които отразяват важни промени или преходни периоди в живота на човек.  Този тип събития са значими за човек и винаги са свързани с по-малко или по-голямо напрежение на функционалните му възможности.  Те могат да са както позитивни, така и негативни, като последните се срещат по-често.  Синоними на понятието „жизнени събития“ са термините „критични събития“ или „трудни ситуации“.  Когато човек не е в състояние да се справи с тези жизнени събития, ситуациите водят до депривация на важни негови потребности и съществено повишават нивото на стрес.

2.Описание на методиката и процедура за провеждане.

Списъкът с жизнените събития се предоставя на изследваното лице във вид на специална бланка, която включва и скала за оценка (виж приложението).  На първата страница са поместени сведенията за изследваното лице (име, фамилия, възраст, пол, дата и време на изследването). Тук е целесъобразно да се остави място за записване на оценките и изводите от изследването.  Методиката трябва да се прилага индивидуално или по изключение в малки групи (не повече от 6-7 лица). Това се прави с цел да се създаде у ученика усещане за конфиденциалност на информацията.

Инструкция: Представяме Ви списък с жизнени събития. Прочетете внимателно описанието на всяко събитие.  Ако подобно събитие вече се е случвало във Вашия живот, оценете своите чувства и преживявания. Негативните чувства (страх, тъга, мъка, обида, скръб и др.) отбелязвайте със знак „минус“, а позитивните (радост, щастие, успех и др.) - със знак „плюс“. Оценете колко силно е било изразено всяко чувство, използвайки скала от 0 до 10, където „0“ означава „никакво чувство“, а „10“ – максимално изразено чувство. Под всяко жизнено събитие е поместена скала с числа от 0 до 10. От Вас се иска да поставите знак „Х“ върху избраното число и  съответния знак –  „+“ или „–“.

Списък на жизнените събития

1.Смърт на един от родителите.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

2.Смърт на баба (дядо).

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

3.Развод на родителите.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

4.Помиряване на родителите след развода.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

5.След развода – някой от родителите се е влюбил (създал нова връзка).

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

6.Някой от родителите е започнал да злоупотребява с алкохол (употребява наркотици; играе хазарт).

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

7.Някой от родителите е попаднал в място за лишаване от свобода.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

8.Брат (сестра) напускат дома (сключват брак; заминават на учат в друг град/държава).

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

9.След продължителна безработица майка Ви е започнала работа.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

10.В семейството постоянно има недостиг на пари, понякога дори за най-необходимото.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11.Настъпило е сериозно подобряване финансовото състояние на семейството.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

12.Тежка болест на някой от родителите, изискваща постъпване в болница и дълго лечение.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

13.Тежка болест на брат или сестра изискваща постъпване в болница и дълго лечение.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

14.Промени в работата на майката или бащата, изискваща продължителното им отсъствие от дома.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

15.Сериозни неприятности в живота на брат или сестра.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

16.Някой от родителите губи работата си.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

17.Някой от родителите го заплашва безработица (съкращение; уволнение от работа).

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

18.Майката се омъжва повторно.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

19.Бащата се жени повторно.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

20.Някой от родителите изпада в депресия.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

21.В семейството влиза втори баща (втора майка).

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

22.Смърт на брат или сестра.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

23.Раждане на брат или сестра.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

24.Родителите осиновяват дете.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

25.Смяна на мястото на живеене.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

26.Заминаване за продължително време извън семейството на друго място.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

27.В семейството се появява домашен любимец.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

28.Загубване на домашния любимец.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

29.Смърт на домашния любимец.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

30.Сериозна болест, травма или хоспитализация.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

31.Сексуално насилие от по-възрастни или по-силни.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

32.Морално унижение, оскърбление.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

33.Физическо наказание, изтезание, мъчение, унижение.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

34.Постигане сериозен успех в някаква област.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

35.Сериозен конфликт с приятел (приятелка) довел до преустановяване на отношенията.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

36.Рязко увеличаване на напрежението и броя на конфликтите с родителите.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

37.Рязко намаляване на напрежението и броя на конфликтите с родителите.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

38.Постъпване в детска градина.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

39.Постъпване в първи клас.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

40.Завършване на училище.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

41.Сериозно изоставане с успеха и усвояване на учебния материал в училище.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

42.Преместаване в друго училище, друг клас.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

43.Посещение при лекар и опасност от сериозно (опасно) заболяване.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

44.Изпити за постъпване в друго училище.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

45.Усещане, че си най-лошия и най-слабия от всички.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

46.Изключване от училището.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

47.Родителите ти са против твоите приятели.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

48.Нямаш възможност да се занимаваш с това, което много желаеш, заради забрана на родителите, липса на време или други причини.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

49.Нямаш възможност да посещаваш места и хора, поради несъгласие на родителите.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

50.Начало на тютюнопушене.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

51.Начало на употребата на алкохол.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

52.Влошаване взаимоотношенията с приятелите.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

53.Съществено сближаване и подобряване отношенията с приятелите.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

54.Наличие на видими физически различия, които определяш като недостатъци.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

55.Поява на физически недостатъци, които са видими за другите.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

56.Първа щастлива любов.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

57.Нещастна интимна връзка.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

58.Извънбрачно майчинство (забременяване ) преди навършване на пълнолетие.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

59.Извънбрачно бащинство преди навършване на пълнолетие.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

60.Посещения при стоматолог.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

61.Поява на физическите признаци за възрастово съзряване.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

62.Сериозно нарушение или престъпление, задържане в полицията.

+

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

3.Обработка и оценка на получените резултати

Обработката на резултатите се извършва чрез сумиране на баловете (от 0 до 10), т.е. аналогично на теста на Холмс и Раге.

1.Изчислява (сумира) се общото количество бал. Нормативните показатели са представени в таблица 1:

image

2.При необходимост, получените резултати могат да бъдат разгледани индивидуално като се разделят в две групи: а) събития в живота на семейството (пунктове от 1 до 29) и б) събития от живота на самия ученик (пунктове от 30 до 62), и се анализират като състояния предизвикващи най-силни преживявания.

image

Превод от руски, Кунчев.

 

Източник: Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика. 

image

Категория: Други
Прочетен: 986 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                       1190# Анкета за родители „Училището в очите на родителите“

 

1.Класът, в който учи детето ми може да се нарече „клас от приятели“.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

2.Детето ми се чувства комфортно сред своите съученици.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

3.Учителите проявяват разбиране и уважение към детето ми.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

4.Има взаимно разбиране между учителите и администрацията от една страна и семейството ми, от друга.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

5.Учителите справедливо оценяват постиженията и труда на детето ми.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

6.Считам, че детето ми не е пренатоварено с учебни задачи в извънучебно време.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

7.Училището провежда извънкласни дейности, които са полезни и са в интерес на развитието на детето ми като личност.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

8.Учителите дават на детето ми задълбочени и солидни знания?

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

9.Училището способства за формиране достойно поведение на детето ми.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

10.В училището се грижат за опазване здравето и живота на детето ми.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

11.В училището се прилагат нови подходи в обучението, които създават условия за пълноценно развитие на способностите на детето ми.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

12.В училището са създадени условия за опазване психичното здраве на детето ми.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

13.Детето ми посещава училище с удоволствие.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

14.Бих съжалявал (а), ако се наложи да преместя детето си в друго училище.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

15.Доволен (а) съм от това, че детето ми е ангажирано през целия ден с интересни дейности в училище под надзора на възрастни.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

16.Бих искал (а) детето ми да има възможност да напредва в училище със свой собствен темп.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

17.Считам, че детето ми може да усвои и да покрие определени критерии предварително, ако му се предостави такава възможност и съответната педагогическа помощ.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

18.Детето ми има желание да участва в училищния живот.

1.Да.

2.Не.

3.Не съвсем.

image

Категория: Други
Прочетен: 635 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                 1189# Анкета за родители „Организация на учебно-възпитателния

                                                             процес в училище“

 

1.Настъпили ли са промени в успеха на Вашият син или дъщеря напоследък?  

1.Настъпи подобрение.

2.Няма промени.

3.Настъпи влошаване.

2.Удовлетворен ли сте от организацията на учебно-възпитателния процес в училището?  

1.Напълно.

2.Не съвсем.

3.Не съм удовлетворен.

3.Считате ли, че учебният материал е по силите на детето Ви?  

1.Напълно е по силите му.

2.Не винаги е по силите му.

3.Като цяло не е по силите му.     

4.Наблюдавате ли преумора на детето в края на учебната седмица?  

1.Силна преумора.

2.Умерена (нормална) умора.

3.Почти не е уморен.

5.Удовлетворен ли сте от режима на работа в училището?  

1.Да.

2.Не съвсем.

3.Не.

6.Какво Ви безпокои в обучението на Вашето дете в училището? 

1.Нямам причини за безпокойство.    

2.Здравословното му състояние.    

3.Повишената умора (преумора).     

4.Нежеланието да учи.     

5.Проблемите, свързани с взаимоотношенията със съучениците.     

6.Проблемите, свързани с взаимоотношенията с учители.     

7.Моите отношения с детето.     

7.Считате ли, че в училището детето Ви може да получи знания в съответствие с неговите способности и интереси?

1.Да.

2.Не съм уверен.

3.Не може.

8.Как оценявате взаимодействието между училището и семейството по отношение обучението и възпитанието на учениците?  

1.С висока ефективност.

2.Със съмнителна ефективност.

3.Затруднявам се да отговоря.

9.Взимате ли участие в учебно-възпитателната работа в училището?  

1 Да, участвам.

2.Практически не участвам, посещавам единствено родителските срещи.

10.Посещава ли детето Ви кръжоци, тренинги, секции и други извънкласни допълнителни форми за личностно развитие?  

1.Да, посещава.     

2.Иска да посещава, но няма възможност.     

3.Не, не посещава.

11.Удовлетворен ли сте от качеството на знанията на Вашето дете?     

1.Да.

2.Не съвсем.

3.Не.

12.Удовлетворен ли сте от нивото на възпитание на Вашето дете?

1.Да.

2.Не съвсем.

3.Не.

13.Доволен ли сте от нивото на развитие на детето Ви като личност?  

1.Да.

2.Не съвсем.

3.Не.

14.Посочете ориентировъчното разпределение на времето на детето.

1.Време прекарано в училище– …

2.Време за подготовка на домашната работа – …

3.Време за почивка – … 

15.Според вас, в училището създадени ли са условия за развитие на творческите способности на детето? 

1.Да.

2.Частично са създадени.

3.Не.

15.С желание ли детето Ви посещава училище?  

1.Да.

2.Не съвсем.

3.Не.

16.Вълнува ли се детето Ви от своите успехи и неуспехи?  

1.Да.

2.Не винаги.

3.Нет.

17.Споделя ли детето с Вас своите впечатления и преживявания от училище?

1.Да.

2.Не винаги.

3.Не.

18.Често ли детето Ви се оплаква от своите съученици?

1.Да.

2.Понякога.

3.Не се оплаква.

19.Какво мислите за обема и трудността на домашната работа?

1.Напълно е по силите на детето.

2.Не успява винаги да се справи.     

3.Като цяло не е по силите му.

image 

Категория: Други
Прочетен: 1164 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                                  1178# Диагностика на професионална (педагогическа) и

                                                    родителска тревожност (А.Прихожан)

 

Предложената методика е разработена през 1996-1988г. Включва две форми. Форма „А“ е предназначена за учители в средно училище, а форма „Б“ – за родители.  Всяка от формите съдържа по две субскали:

а) субскала за обща тревожност (общо емоционално неблагополучие) за двете форми;

б) субскала съответно за дадената форма – професионална или родителска тревожност.

Твърдения, използвани в методиката първоначално са били взети от проведени консултативни беседи, а впоследствие са преминали експертна оценка.  В ролята на експерти по скалата за професионална тревожност са включени използвани учители от средни училища със стаж не по-малък от 5 г., а по скалата за родителска тревожност – родители на деца на възраст от 10 до 17 години. Субскалата за общо емоционално неблагополучие е преминала оценяване от дете групи експерти.

Формулировките на твърденията в методиката предполагат съответствие с пола на изследваното лице.  Предложеният тук текст използва най-разпространения вариант – за жени.

При прилагане на вариант „Б“ (родителска тревожност) е необходимо да се държи сметка за пола на детето и за броя деца в семейството.  Във всички случаи е необходима специална бланка на методиката, включваща 20 твърдения само за родители.

Апробацията и стандартизацията на форма „А“ са извършени на база извадка от педагози и студенти от педагогически университети и институти: 246 жени и 52 мъже, на възраст 22-57 години; форма „Б“ – родители на деца от 8 до 16г., 134 жени и 87 мъже на възраст от 27 до 52 години.

Описание: Методиката се отнася към групата бланкови тестове. Бланката съдържа необходимите сведения за изследваните лица – инструкции и стимулен материал.  Тъй като формите се различават само по една субскала, то пълния вариант на форма „А“ се прилага едновременно и за двете групи, а форма „Б“ се предлага в зависимост от групите. Ключът е общ за двете форми.

Процедура: Препоръчва се фронтално прилагане на методиката, тъй като при индивидуално тестиране, обикновено изследването се затруднява, тъй като твърденията провокират изследваните лица (било родители, било педагози), да се впускат в обсъждания, коментари, условности и  т.н. Преди началото на изследването психологът задължително в съвсем обща форма трябва да обясни целите (например, за педагозите – профилактика на професионалното претоварване, а за родителите – помощ за преодоляване на трудности във възпитанието на детето; профилактика на преумора и др.). За тревожност, напрежение или стрес не трябва да се споменава.

След като се раздадат бланките, на педагозите и родителите се предлага да прочетат инструкцията, а психологът отговаря на всички възникнали въпроси. След това изследваните лица започват самостоятелна работа, а психологът не трябва да отговаря повече на никакви допълнителни въпроси. При фронтално тестиране субскалите се попълват от цялата група, като психологът чете на глас твърденията, при това прилагане времето за работа е около 10-15 мин.

Инструкция: Моля, оценете по 5-степена скала доколко всяко от предложените в бланката твърдения отразяват Вашето самочувствие и настроението Ви на работното място, като използвате следната скала за отговори:

-1 –  въобще не се отнася за мен;  

-2 –  не се отнася за мен;

-3 затруднявам се да отговоря;

-4 отнася се за мен;  

-5 напълно се отнася за мен.  

След като направите своя избор, оградете с кръгче съответното число под твърдението. Моля, не пропускайте нито едно твърдение. След като приключите работата си, проверете още веднъж дали сте отговорили на всички пунктове.

Форма „А“ (обща тревожност)

2.Обикновено имам лошо настроение.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

4.Нерядко имам усещането, че работата ми просто ме опустошава.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

5.Чувствам се постоянно за нещо виновна.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

8.С лекота намирам общ език с хората около мен.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

9.В края на седмицата се чувствам като преуморен кон.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

12.Мисля с оптимизъм за бъдещето си.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

15.Имам добър и здрав нощен сън.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

17.Познатите често ми казват, че имам уморен (измъчен) външен вид.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

18.Уверена съм, че в живота си ще имам много успехи.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

20.Като цяло съм доволна от това как се обличам.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

22.Имам постоянно чувство за някакво напрежение, трудно ми е да се отпусна.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

24.Рано сутринта почти винаги съм с хубаво настроение.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

25.Често имам усещането, че живота някак си минава покрай мен.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

27.Нерядко изпитвам разочарования или скука.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

29.Напоследък имам усещането, че характерът ми ме проваля.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

30.Не успявам във всичко, просто не ми достига време за всичко.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

33.Нерядко ме обхваща някакво безпокойство, без да разбирам защо.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

34.Напоследък имам чувството, че хората около мен бързо ме уморяват. 

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

36.Често се чувствам самотна.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

38.Измъчват ме нощни кошмари.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

 

Форма „Б“ – за учители (професионална тревожност).

Забележка: Представени са твърдения (общо 20), се отнасят само за педагози. Номерата на твърденията не трябва да се променят, тъй като така присъстват в ключа. Отговорите по останалите твърдения се взимат от форма „А“.

 1.Често съм изнервена на работното си място.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

3.Когато съм на работа имам усещането за преумора и претоварване.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

6.Уверена съм, че правилно съм избрала професията си.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

7.Когато съм на работа често изпитвам прилив на сили.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

10.Когато се изправям пред трудни ученици, нерядко имам усещане за педагогическо безсилие.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

11.Струва ми се, че родителите на учениците не ме уважават достатъчно.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

13.Професията поставя твърде много изисквания към мен.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

14.Разстройват ме дори най-малки неуспехи в работата ми.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

16.Харесва ми да провеждам открити уроци.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

19.Всеки нов клас е сериозно изпитание за мен.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

21.Струва ми се, че колегите не ме зачитат достатъчно.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

23.На педагогическите съвети и служебните съвещания, аз винаги свободно изказвам мнението си.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

26.Когато в работата си се сблъсквам с трудности, няма с кого да се посъветвам.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

28.Често изпивам върху себе си усещане за липса на престиж на учителската професия.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

31.Родителските събрания за мен са истинско мъчение.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

32.Мисля, че като цяло началниците ми са доволни от мен.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

35.Чувствам, че не ми се отдава да намеря контакт с учениците.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

37.Понякога чувствам, че професионалните ми задължения сякаш ще ме задушат.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

39.Вдигнала съм ръце от проблеми в училището.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

40.Като цяло съм удовлетворена от моите професионални постижения.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

 

Форма „Б“ – родители

Забележка: Представени са твърдения (общо 20), се отнасят само за родители. Номерата на твърденията не трябва да се променят, тъй като така присъстват в ключа. Отговорите по останалите твърдения се взимат от форма „А“.

1.Често съм изнервен заради сина (дъщеря) ми.  

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

3.През цялото време се тревожа, когато мисля за бъдещето на моя син (дъщеря).  

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

6.Сигурна съм с моят син (дъщеря) сме истински приятели.   

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

7.Бих искала синът (дъщеря) ми по характер да прилича на баща си (майка си)

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

10.Чувствам, че губя детето си и нищо не мога да направя.  

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

11.Колкото по-голям става синът (дъщеря) ми, толкова по-трудно намирам общ език  него (нея).

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

13.Постоянно се страхувам, че със синът (дъщеря) ми ще се случи нещо.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

14.Напоследък синът (дъщеря) ми много ме изморява. 

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

16.Когато се замисля за синът (дъщеря) ми, рязко повишавам настроението си.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

19.Често ми се струва, че съм лоша майка (лош баща).

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

21.Когато се замисля за моят син (дъщеря), ме обхваща чувство за вина.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

23.Мисля, че добре се разбирам с дъщеря (синът) ми.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

26.Често заради синът (дъщеря) ми изпитвам неудобство пред мои познати.  

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

28.Страхувам се, че моят син (дъщеря) ще повтори моята съдба.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

31.Винаги мисля за това, какво е направил синът (дъщеря) ми в мое отсъствие.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

32.Като цяло съм доволна (доволен) от сина (дъщеря) ми.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

35.Страхувам се, че синът (дъщеря) ми е разочарован (а) от мен.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

37.Другите хора считат, че възпитавам неправилно синът (дъщерята) си.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

39.Имъчва ме една постоянна загриженост за синът (дъщеря) ми.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

40.Уверен (а) съм, че синът (дъщеря) ми ще успее да се справи с много житейски предизвикателства.

Отговори: 1, 2, 3, 4, 5

 

Обработка на резултатите

Баловете по скалите се делят на „прави“(мнения, характерни за тревожна личност) и „обратни“ (мнение, характерни за емоционално благополучна личност). Разпределението на пунктовете (твърденията) по субскалите в „права“ и „обратна“ формулировка са представени в таблица №1.

image

Отговорите на „правите“ твърдения се оценяват с бал, съответстващ на избраното число от скалата, а отговорите на „обратните“ твърдения се оценяват с бал, чрез обръщане на поредицата числа, т.е. оценките на изследваното лице – 1, 2, 3, 4, 5 се обръщат и оценяват съответно с бал: 5, 4, 3, 2, 1. С други думи, ако изследваното лице е обградило числото „5“, отговорът получава 1 бал; ако е обградило „1“ – получава бал 5 и  т.н.

Получените резултати в балове по „правите“ и „обратните“ твърдения се сумират като цяло и  отделно по всяка субскала.

Получените първични балови оценки се трансформират в скалови (виж таблици 2-5) оценки. В качеството на скалови оценки се използва стандартна десетка (стен).  За тази цел данните на изследваното лице се съпоставят с нормативните показатели.  Резултатите, получени по всички скали (общо) се интерпретират като показател за общо ниво на тревожност, а по отделните субскали – за отделните видове тревожност.

Ако се случи така, че по субскалите изследваното лице е пропуснало да даде отговор на не повече от 2 пункта (твърдения) от общо 20, може да се направи следното: да се изчисли сумата бал по 18-те пункта, на които изследваното лице е отговорило, после да се изчисли средния бал, а след това полученото число да се умножи по 20, за да се получи цяло число чрез закръгляне. (Например, ако средният бал по скалата е 2,73, след като се умножи по 20 се получава произведение равно на 54,6, т.е. общия бал се закръгля на 55. При пропускане на повече от два пункта по скала, резултати не се изчисляват. При пропуски на повече от 2 твърдения, психологът следва да има предвид, че подобни „грешки“ не са случайни и също имат диагностично значение.

image

 image

image

image

На основание получените скални оценки се прави извод за общото ниво на тревожност на изследваното лице. За тази цел може да се използва таблица №6.  

image

Методика работи много добре при решаване на следните практични задачи:

-разкриване на групи-риск от гледна точка на профилактика и запазване физическото здраве на педагози и родители;

-анализ на характера на емоционални проблеми;

-профилактика на „сривове“, свързани с изпълнението на професионалните и родителските задължения, особено в условия на напрежение, стресови ситуации, високи изисквания към нервно-психичното състояние на човек;

-психохигиенни цели – определяне оптималните разписания за учебен труд, отдих и пр.

-при анализ на фактори, свързани с повишена уморяемост, нарушения на съня и др.

-при работа с деца и родители – определяне съотношението на тревожността при децата и родителите/педагозите;

 

 Превод от руски, Кунчев.

 

Източник: Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика.

image

Категория: Други
Прочетен: 782 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                             1182# Кинотренинг и кинотерапия – тематични програми.

                                           (Филми – кариера; възмездие; политика)

 

Забележка: Наименованията на филмите са на руски и английски език.

 

Тематични филми – кариера.

1.Адвокат дьявола (The Devil’s Advocate), реж. Тейлор Хэкфорд, 1997.

2.Джузеппе Москати: Исцеляющая любовь (Giuseppe Moscati: L’amore che guarisce), реж. 3.Джакомо Кампиотти, 2007.

4.Области тьмы (Limitless), реж. Нил Бергер, 2011.

5.Паранойя (Paranoia), реж. Роберт Лукетич, 2013.

6.Эван всемогущий (Evan Almighty), реж. Том Шэдьяк, 2007.

 

Тематични филми – отмъщение/възмездие.

1.Вербное воскресенье, реж. Антон Сиверс, 2009.

2.Законопослушный гражданин (Law Abiding Citizen), реж. Ф. Гэри Грей, 2009.

3.Заложница (Taken), реж. Пьер Морель, 2007.

4.Кожа, в которой я живу (La piel que habito), реж. Педро Альмодовар, 2011.

5.Месть (Hжvnen), реж. Сюзанна Бир, 2010.

6.Незнакомка (La sconosciuta), реж. Джузеппе Торнаторе, 2006.

7.Несправедливость (Injustice), реж. Колм МакКарти, 2011.

8.Одиннадцать друзей Оушена (Oceans 11), реж. С.Содерберг, 2003.

9.Рука, качающая колыбель (The Hand That Rocks the Cradle), реж. Кёртис Хэнсон, 1992.

10.Скорость (Speed), реж. Ян де Бонт, 1994.

11.Старое ружье (Le vieux fusil), реж. Р.Энрико, 1975.

 

Тематични филми – политика

1.Карточный домик (House of Cards), реж. Джеймс Фоули, Робин Райт, Джон Дэвид Коулз,  2013.

2.Мечтая об Аргентине (Imagining Argentina), реж. Кристофер Хэмптон, 2003.

3.Плутовство (Wag the Dog), реж. Барри Левинсон, 1997.

4.Три дня Кондора (Three Days of the Condor), реж. Сидни Поллак, 1975.

5.Человек на все времена (A Man for All Seasons), реж. Фред Циннеман, 1966.

6.Шпионский мост (Bridge of Spies), реж. Стивен Спилберг, 2015.

image

Категория: Други
Прочетен: 491 Коментари: 0 Гласове: 0
 

1183# Кинотренинг и кинотерапия – тематични програми.

(Филми – мъжество; трансформация; наука)

 

Забележка: Наименованията на филмите са на руски и английски език.

 

Тематични филми – мъжество.

1.Агора (Agora), реж. А.Аменабар, 2009.

2.Бьютифул (Biutiful), реж. Алехандро Гонсалес Иньярриту, 2009.

3.Гравитация (Gravity), реж. Альфонсо Куарон, 2013.

4.Марсианин (The Martian), реж. Ридли Скотт, 2015.

5.Мечтая об Аргентине (Imagining Argentina), реж. Кристофер Хэмптон, 2003.

6.Невозможное (Lo imposible), реж. Хуан Антонио Байона, 2012.

7.Побег из Шоушенка (The Shawshank Redemption), реж. Фрэнк Дарабонт, 1994.

8.Скафандр и бабочка (Le scaphandre et le papillon), реж. Джулиан Шнабель, 2007.

9.Страсти Христовы (The Passion of the Christ), реж. Мэл Гибсон, 2004.

10.Шпионский мост (Bridge of Spies), реж. Стивен Спилберг, 2015.

11.33 (The 33), реж. Патрисия Ригген, 2014.

 

Тематични филми – трансформация

1.16 кварталов (16 Blocks), реж. Ричард Доннер, 2006.

2.25-й час, реж. Спайк Ли, 2002.

3.Адвокат дьявола (The Devil’s Advocate), реж. Тейлор Хэкфорд, 1997.

4.Брюс всемогущий (Bruce Almighty), реж. Том Шэдьяк, 2003.

5.Второй шанс (Danny Collins), реж. Дэн Фогельман, 2014.

6.Высокая цена жизни (The High Cost of Living), реж. Дебора Чоу, 2010.

7.Гром небесный (Le tonnerre de Dieu), реж. Дени де Ла Патейер, 1965.

8.Держи ритм (Take the Lead), реж. Лиз Фридлендер, 2006.

9.Дориан Грей (Dorian Gray), реж. Оливер Паркер, 2009.

10.Жизнь других (Das Leben der Anderen), реж. Ф.Х. фон Доннерсмарк, 2006.

11.Защищая твою жизнь (Defending Your Life), реж. Альберт Брукс, 1991.

12.Знакомьтесь, Джо Блэк (Meet Joe Black), реж. М.Брест, 1998.

13.Игра (The Game), реж. Д.Финчер, 1997.

14.Инстинкт (Instinct), реж. Джон Тартелтауб, 1999.

15.Ключ от всех дверей (The Skeleton Key), реж. Иэн Софтли, 2005.

16.Лучше не бывает (As Good as It Gets), реж. Джеймс Л.Брукс, 1997.

17.Малыш (The Kid), реж. Дж.Тартелтауб, 2000.

18.Мирный воин (Peaceful Warrior), реж. Виктор Сальва, 2006.

19.Мне бы в небо (Up in the Air), реж. Джейсон Райтман, 2009.

20.Монах и бес, реж. Николай Досталь, 2016.

21.Моя прекрасная леди (My Fair Lady), реж. Дж.Кьюкор, 1964.

22.Неизвестный (Unknown), реж. Хауме Кольет-Серра, 2011.

23.Области тьмы (Limitless), реж. Нил Бергер, 2011.

24.Особые отношения (Sans queue ni tкte), реж. Жанна Лабрюн, 2010.

25.Персонаж (Stranger Than Fiction), реж. Марк Форстер, 2006.

26.Побег из Шоушенка (The Shawshank Redemption), реж. Фрэнк Дарабонт, 1994.

27.Полет домой (Flying Home), реж. Доменик Дерюддер, 2014.

28.Посетитель (The Visitor), реж. Том МакКарти, 2007.

29.Семьянин (The Family Man), реж. Б.Ратнер, 2000.

30.Слезы капали, реж. Г.Данелия, 1982.

31.Собачье сердце, реж. В.Бортко, 1988.

32.Сотворившая чудо (The Miracle Worker), реж. Артур Пенн, 1962.

33.Список Шиндлера (Shindler`s list), реж. С.Спилберг, 1993.

34.Сплит (Split), реж. М. Найт Шьямалан, 2016.

35.Судья (The Judge), реж. Дэвид Добкин, 2014.

36.Таинственный Альберт Ноббс (Albert Nobbs), реж. Родриго Гарсия, 2011.

37.Хористы (Les Choristes), реж. К.Барратье, 2004.

38.Хороший год (A Good Year), реж. Ридли Скотт, 2006.

39.Человек дождя (Rain Man), реж. Б.Левинсон, 1988.

40.Эффект бабочки (The Butterfly Effect), реж. Э.Бресс, Дж. Макки Грубер, 2004.

41.Юрьев день, реж. Кирилл Серебрянников, 2008.

 

 

Тематични филми – наука

1.Агора (Agora), реж. Алехандро Аменабар, 2009.

2.Больница Никербокер (The Knick), реж. Стивен Содерберг, 2014.

3.Жизнь Леонардо да Винчи (La vita di Leonardo da Vinci), реж. Ренато Кастеллани, 1971.

4.Игры разума (A Beautiful Mind), реж. Рон Ховард, 2001.

5.Марсианин (The Martian), реж. Ридли Скотт, 2015.

6.Мир Леонардо да Винчи, реж. Ольга Нифонтова, 2007.

image

Категория: Други
Прочетен: 518 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                                 1184# Кинотренинг и кинотерапия – тематични програми.

                                            (Филми – бърнаут; сексуалност; плен/затвор)

 

Забележка: Наименованията на филмите са на руски и английски език.

 

Тематични филми – бърнаут.

1.Его зовут Самба (Samba), реж. Оливье Накаш, Эрик Толедано, 2014.

2.Последний урок (La journйe de la jupe), реж. Жан-Поль Лильенфельд, 2008.

 

Тематични филми – сексуалност.

1.Безумие (Asylum), реж. Дэвид Маккензи, 2005.

2.Весенние надежды (Hope Springs), реж. Дэвид Фрэнкел, 2012.

3.Игра в имитацию (The Imitation Game), реж. Мортем Тильдум, 2014.

4.Кожа, в которой я живу (La piel que habito), реж. Педро Альмодовар, 2011.

5.Любовь (Love), реж. Гаспар Ноэ, 2015.

6.Отчим (Beau-pиre), реж. Бертран Блие, 1981.

7.Парни не плачут (Boys Don’t Cry), реж. Кимберли Пирс,  1999.

8.Полное затмение (Total Eclipse), реж. А.Холланд, 1997.

9.Скандальный дневник (Notes on a Scandal), реж. Ричард Эйр, 2006.

10.Стыд (Shame), реж. Стив МакКуин, 2011.

11.Таинственный Альберт Ноббс (Albert Nobbs), реж. Родриго Гарсия, 2011.

12.Цена страсти (The Ledge), реж. Мэтью Чэпмен, 2011.

 

 

Тематични филми – плен/затвор.

1.Колония Дигнидад (Colonia), реж. Флориан Галленбергер, 2015.

2.Мечтая об Аргентине (Imagining Argentina), реж. Кристофер Хэмптон, 2003.

3.Несломленный (Unbroken), реж. Анджелина Джоли, 2014.

4.Побег из Шоушенка (The Shawshank Redemption), реж. Фрэнк Дарабонт, 1994.

image

Категория: Други
Прочетен: 472 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                                    1179-Методика „Мечти, надежди, страхове, опасения“ 

                                                                        (А.Прихожан)

 

Описание: Методиката принадлежи към групата психологични инструменти за контролирано проучване.  Тя е модификация на психологическата проба „Мечти и опасения“  и намира широко приложение при работа с деца и възрастни.  Авторът е неизвестен. Предложеният вариант може да се приложи за ученици от VI до XI, но най-продуктивни резултати се постигат при прилагане на ученици от VIII до X клас. Методиката позволява да се получат данни за емоционалното състояние на изследваното лице, от гледна точка на събития (ситуации, очаквания и пр.) разположени в миналото и бъдещето. Ценността на методиката са самооценъчните данни, които отразяват емоционалното отношение на ученика към своето минало и настояще.

Провеждане: Може да се приложи индивидуално и в група. Препоръчва се да се използват специални бланки приготвени за целта.  Ако липсват такива,  то при груповото провеждане на изследването, всички работят заедно в екип и се преминава от част към част заедно, т. е  стимулния материал и инструкциите се подават по части –  едва след като всички са приключили предишната част се подава новата част. Особено внимание трябва да се обърне за стриктно спазване на ограничението на времето на задачите от I и II част – 15 минути. За работа по останалите задачи времето не се ограничава, но средно се използват от 5 до 7 мин. Ако при индивидуално прилагане негласно се използва звукозаписваща техника, значително се улеснява и подобрява анализа на резултатите.

ЧАСТ I.

1.С какви мечти, страхове и опасения свързваш своето бъдеще? Напиши за това текст за време от 15 минути.

2.Според теб кога би станало това (отбележи съответната буква, която е най-близо до всяко твое мнение (отговори).

а) много скоро – утре, в близките дни;  

б) за време от около 1-2 месеца;

в) за време около 1-2 години;

г) след 3-5 години;

д) в далечно бъдеще;

е) някога; не зная точно, все едно кога;

ж) по-скоро – никога.

3.Колко важни са за теб тези събития (отбележи съответното число, което е най-близо до всяко твое мнение):  

0 – въобще не са важни;

1 – не са важни;

2 – не са много важни (по-скоро неважни, отколкото важни);

3 – доста важни (по-скоро важни, отколкото неважни);

4 – важни;

5 – много важни.

4.Посочи (в проценти) вероятността от тяхното сбъдване (отбележи съответния процент за всяко твое мнение).

image

5.От кого или от какво зависи да се сбъднат мечтите, надеждите и да се оправдаят опасенията  (отбележи съответната буква, която стои най-близо до твоя отговор за всички твои мнения)?

А – от мен самия;

Д – от други хора (родители, учители, други възрастни, съученици, приятели и др.). Ако желаеш можеш да посочиш имената на тези хора.   

О – от обстоятелствата;

С – от съдбата;

 

ЧАСТ II.

1. Днес сбъднало ли се е нещо, за което си мечтал, на нещо за което си се надявал или си се страхували в миналото? Напиши за това текст за време от 15 минути.

2.Кога някога си започнал да мечтаеш за това или да се опасяваш за това – отбележи на колко години си бил тогава. Ако винаги си мечтал за това – напиши буква „В“; ако не помниш – буква „Н“.

3.От кого или от какво е зависило да се случи това опасение  (отбележи съответната буква, която стои най-близо до твоя отговор за всички твои мнения).

А – от мен самия;

Д – от други хора (родители, учители, други възрастни, съученици, приятели и др.). Ако желаеш можеш да посочиш имената на тези хора.   

О – от обстоятелствата;

С – от съдбата;

 

ЧАСТ III.

Инструкция: Завърши изреченията.

Стимулен материал:

1.Струва ми се, че моето минало беше …

2.Струва ми се, че моето бъдеще ще бъде…

3.В миналото …

4.В бъдеще …

5.Когато бях малък (малка) …  

6.Когато стана вече голям (възрастен) …  

 

ОБРАБОТКА НА РЕЗУЛТАТИТЕ:

Обработката на данните включва основно количествен анализ.  

Определят се и се изчисляват:

ПО ЧАСТ I.

1) Ниво на самопрезентация (колко текст може да напише - обем); специално внимание се обръща на случаи на отказ, негативизъм, шутовщина и т. п.

Ориентировъчни норми (скала):

-5 и по-малко – ниско ниво;

-5–9 – средно ниво;

-10–14 – високо ниво;

-14 и повече – пределно високо ниво.  

2) Кои са повече – съотношение между надеждите и опасенията?

3) За кои области се отнасят – могат ли да се отделят: „зони на надежди“, „зони на конфликти“?

4) Значимост на надеждите или опасенията; кое доминира, в каква степен? 

5) Оценка за вероятността на надеждите и опасенията; зависимост на вероятността на отделните събития.

6) Време за изпълнение; съотношение на времето за работа върху надеждите и върху страховете;  

7) Локус на контрола – в случаите на надежди и опасения;

8) Емоционална наситеност на отговорите.

 

ПО ЧАСТ II.

9) Какво е  предвиждано (очаквано) – надеждите или опасенията?

10) За какво време се отнасят, отдалеченост от настоящия момент?

11) Локус на контрола – в случаите на надежди и опасения;

12) Емоционална наситеност на отговорите.

 

ПО ЧАСТ III.

14) Отговорите се оценяват в балове: за позитивни възприятие от 0 до +2; за негативни възприятие от  –2 до 0. 

Например:

Струва ми се, че моето бъдеще ще бъде …

-трудно, „черна дупка“, мрачно, тъжно: – 2

-сиво, нерадостно: – 1

-неясно, объркано, неопределено: 0

-задоволително, доста прилично: + 1

-радостно, многообещаващо, благополучно: + 2.

 

15) Общата сума от баловете, събрани по изреченията, касаещи бъдещето и миналото се съпоставя с резултатите от I и II част.

 

ЧАСТ IV.

16) На основание обобщените резултати от всичките три части се правят изводи за общото емоционално самочувствие на ученика, свързано с възприятията за собствения му живот.

 Превод от руски, Кунчев.

 

 

Източник: Прихожан А. М. Тревожность у детей и подростков: психологическая природа и возрастная динамика.

image

Категория: Други
Прочетен: 540 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                           1133# Кинотренинг и кинотерапия – тематични програми

                                                               (Филми Щастие)

 

Забележка: Наименованията на филмите са на руски и английски език.

 

Тематични филми – Щастие:

1.21 грамм (21 Grams), реж. Алехандро Гонсалес Иньярриту, 2003.

2.Август Раш (August Rush), реж. Керстен Шеридан, 2007.

3.Вечное сияние чистого разума (Eternal Sunshine of the Spotless Mind), реж. Мишель Гондри, 2004.

4.В погоне за счастьем (The Pursuit of Happyness), реж. Габриэле Муччино, 2006.

5.Далеко-далеко (Far and Away), реж. Рон Ховард, 1992.

6.Джузеппе Москати: Исцеляющая любовь (Giuseppe Moscati: L’amore che guarisce), реж. Джакомо Кампиотти, 2007.

7.Дневник памяти (The Notebook), реж. Н.Кассаветис, 2004.

8.Ешь, молись, люби (Eat Pray Love), реж. Райан Мерфи, 2010.

9.Защищая твою жизнь (Defending Your Life), реж. Альберт Брукс, 1991.

10.Знаки (Signs), реж. Патрик Хьюз, 2008.

11.Интуиция (Serendipity), реж. П.Чеслом, 2001.

12.Когда Гарри встретил Салли (When Harry met Sally), реж. Р.Райнер, 1998.

13.Королевский роман (En kongelig affжre), реж. Николай Арсель, 2012.

14.Короткий монтаж (Short Cuts), реж. Роберт Олтмен, 1993.

15.Любовь приходит тихо (Love Comes Softly), реж. Майкл Лэндон мл., 2003.

16.Меняющие реальность (The Adjustment Bureau), реж. Дж.Нолфи, 2011.

17.Место в сердце (Places in the Heart), реж. Роберт Бентон, 1984.

18.Мы купили зоопарк (We Bought a Zoo), реж. Кэмерон Кроу, 2011.

19.Неспящие в Сиетле (Sleepless in Seattle), реж. Нора Эфрон, 1993.

20.Ноэль (Noel), реж. Ч.Пальминтери, 2004.

21.Окно в лето (Fenster zum Sommer), реж. Х.Хандлёгтен, 2011.

22.Пока ты спал (While You Were Sleeping), реж. Джон Тортелтауб, 1995.

23.Последний шанс Харви (Last Chance Harvey), реж. Джоэл Хопкинс, 2008.

24.Поцелуй у озера (Kiss at Pine Lake), реж. Майкл Скотт, 2012.Разум и чувства (Sense and Sensibility), реж. А.Ли, 1995.

25.С первого взгляда (At First Sight), реж. Ирвин Уинклер, 1999.

26.Стэнли и Айрис (Stanley & Iris), реж. Мартин Ритт, 1989.

27.Судьба человека, реж. С.Бондарчук, 1959.

28.Счастье (Happiness), реж. Тодд Солондз, 1998.

29.Тайная жизнь слов (The Secret Life of Words), реж. Изабель Койшет, 2005.

30.Фрэнки и Джонни (Frankie and Johnny), реж. Г.Маршалл, 1991.

31.Экзамен для двоих (Admission), реж. Пол Вайц, 2013.

 

image

Категория: Други
Прочетен: 535 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                             1132# Кинотренинг и кинотерапия – тематични програми

                                             (Филми Философия, мъдрост, притчи)

 

Забележка: Наименованията на филмите са на руски и английски език.

 

Тематични филми – Философия, мъдрост, притчи:

1.Адамовы яблоки (Adams жbler), реж. Андерс Томас Йенсен, 2005.

2.Адвокат дьявола (The Devil’s Advocate), реж. Тейлор Хэкфорд, 1997.

3.Ангел-хранитель (Delivering Milo), реж. Ник Касл, 2001.

4.Андрей Рублев, реж. Андрей Тарковский, 1966.

5.Апокалипсис (Apocalypto), реж. М.Гибсон, 2006.

6.Апокалипсис. Откровения Иоанна Богослова (San Giovanni — L’apocalisse), реж. Раффаэле Мертес, 2000.

7.Апокалипсис Сегодня (Apocalypse Now), реж. Фрэнсис Форд Коппола, 1979.

8.Барака (Baraka), реж. Рон Фрике, 1992.

9.Брат твой Каин, реж. Ирина Васильева, 2015.

10.В долине Эла (In the Valley of Elah), реж. Пол Хаггис, 2007.

11.Век Адалин (The Age of Adaline), реж. Ли Толанд Кригер, 2015.

12.Весна, лето, осень, зима… и снова весна (Bom yeoreum gaeul gyeoul), реж. Ким Ки Дук, 2003.

13.Гавр (Le Havre), реж. Аки Каурисмяки, 2011.

14.Дамы в лиловом (Ladies in Lavender), реж. Чарльз Дэнс, 2004.

15.Дед Азиз (Bab’Aziz), реж. Насер Хемир, 2005.

16.День сурка (Groundhog Day), реж. Харольд Рэмис, 1993.

17.Дикое поле, реж. Михаил Калатозишвили, 2008.

18.Догвилль (Dogville), реж. Ларс фон Триер, 2003.

19.Дом. История путешествия (Home), реж. Ян Артус Бертранд, 2009.

20.Дом, который построил Свифт, реж. Марк Захаров, 1982.

21.Дух времени (Zeitgeist), реж. Питер Джозеф, 2007.

22.Елена, реж. Андрей Звягинцев, 2011.

23.Ешь, молись, люби (Eat Pray Love), реж. Райан Мерфи, 2010.

24.Загадочная история Бенджамина Баттона (The Curious Case of Benjamin Button), реж. Дэвид Финчер, 2008.

25.Запах женщины (Scent of a Woman), реж. Мартин Брест, 1992.

26.Заплати другому (Pay It Forward), реж. Мими Ледер, 2000.

27.Защищая твою жизнь (Defending Your Life), реж. Альберт Брукс, 1991.

28.Зеленая миля (The Green Mile), реж. Фрэнк Дарабонт, 1999.

29.Знакомьтесь, Джо Блэк (Meet Joe Black), реж. М.Брест, 1998.

30.Имя Розы (Der Name der Rose), реж. Жан-Жак Анно, 1986.

31.Инсайдеры (Inside Job), реж. Чарльз Фергюсон, 2010.

32.Инстинкт (Instinct), реж. Джон Тартелтауб, 1999.

33.Книга Илая (The Book of Eli), реж. Альберт Хьюз и Аллен Хьюз, 2009.

34.Кояанискатси (Koyaanisqatsi), реж. Годфри Реджио, 1982.

35.Майкл (Michael), реж. Н.Эфрон, 1997.

36.Мирный воин (Peaceful Warrior), реж. Виктор Сальва, 2006.

37.Мифы и герои (In Search of Myths & Heroes), реж. Джереми Джеффс, 2005.

38.Мольба, реж. Тенгиз Абуладзе, 1968.

39.Монах и бес, реж. Николай Досталь, 2016.

40.Мэри и Макс (Mary and Max), реж. Адам Бенжамин Эллиот, 2009.

41.Наследники, реж. Владимир Хотиненко, 2015.

42.Небесный суд, реж. Алена Званцова, 2012.

43.Невидимые дети (All the Invisible Children), реж. М.Шареф, Э.Кустурица, Спайк Ли и др., 2005.

44.Обыкновенное чудо, реж. М.Захаров, 1978.

45.Побег из Шоушенка (The Shawshank Redemption), реж. Фрэнк Дарабонт, 1994.

46.Последняя любовь на Земле (Perfect Sense), реж.Дэвид МакКензи, 2011.

47.Послесловие, реж. Марлен Хуциев, 1983.

48.Примесь (Upstream Color), реж. Шейн Каррут, 2013.

49.Принцесса и воин (Der Krieger und die Kaiserin), реж. Том Тыквер, 2000.

50.Процветание: готова ли к нему Земля? (Thrive: What on Earth Will it Take?), реж. Стив Ганье, Кимберли Картер Гэмбл, 2011.

51.Пятая печать (Az цtцdik pecsйt), реж. Золтан Фабри, 1976.

52.Пять чувств (The Five Senses), реж.Джереми Подесва, 1999.

53.Солярис, реж. А.Тарковский, 1972.

54.Сталкер, реж. А.Тарковский, 1979.

55.Страсти Христовы (The Passion of the Christ), реж. Мэл Гибсон, 2004.

56.Танцующая в темноте (Dancer in the Dark), реж. Ларс фон Триер, 2000.

57.Тело человека (Human Body), реж. Кристофер Спенсер, 1998.

58.Трудно быть богом (Spin), реж. Джеймин Винанс, 2005.

59.Убить дракона, реж. Марк Захаров, 1988.

60.Ушедшие (Okuribito), реж. Йодзиро Такита, 2008.

61.Фауст, реж. Александр Сокуров, 2011.

62.Формула любви, реж. М.Захаров, 1984.

63.Форрест Гамп (Forrest Gump), реж. Р.Земекис.

64.Хиросима (BBC: Hiroshima), реж. Paul Wilmshurst, 2006.

65.Чайка по имени Джонатан Ливингстон (Jonathan Livingston Seagull), реж. Холл Бартлетт, 1973.

66.Человек на все времена (A Man for All Seasons), реж. Фред Циннеман, 1966.

67.Человек с Земли (The Man from Earth), реж. Ричард Шенкман, 2007.

68.Чувства Человека (BBC: Human Senses), реж. Джереми Тёрнер, 2003.

69.Я, бабушка, Илико и Илларион, реж. Тенгиз Абуладзе, 1962.

70.Я остаюсь, реж. Карен Оганесян, 2006.

71.11 сентября (11’09»01 — September 11), 2002.

image

Категория: Други
Прочетен: 594 Коментари: 0 Гласове: 0
 


                   1122# Стимулен материал – Методика за изследване на мисленето

                                   „Последователност на картини (Херлуф Бидструп)

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Категория: Други
Прочетен: 2047 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3862447
Постинги: 2186
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Януари, 2019  >>
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031