Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: kunchev Категория: Други
Прочетен: 3797504 Постинги: 2162 Коментари: 116
Постинги в блога от 14.12.2018 г.
 


                         1124# Кинотерапия и кинотрениг. Кинотерапевтични групи.

                                                  (Сергей Викторович Березин)

 

Забележка: Тук е представен в превод от руски език на фрагмент от книгата на Сергей Викторович Березин „Кинотерапия и кинотренинг – Практическое пособие для психологов и социальных работников“. Книгата е практическо ръководство по кинотрерапия и кинотренинг  за  психотерапевти, педагози, социални работници и социални педагози. Авторът е кандидат на психологическите науки, доцент, завеждащ катедра във факултета по психология към Самарския държавен университет.

 

Кинотерапията (видео-арт-терапия) е една от интердисциплинарните форми на постмодернизъм, съвременно направление в груповата психотерапия, базиращо се на съчетание между „кинематографично изкуство“ и „психология“. Метод, който превръща киното в ефективен инструмент за самопознание, личностно развитие и разрешаване на личностни конфликти. Кинотерапията е метод на работа с психично здрави хора, стремящи се към по-задълбочено разбиране на живота и подобряване на отношенията с другите. Тя се съчетава отлично с други методи на групова работа, което й позволява да се използва както като основен, така и като спомагателен метод за решаване на широк спектър от психокорекционни и психотерапевтични задачи. Кинотренингът базиран на принципите на кинотерапията  е доказано ефективен инструмент за индивидуално и групово обучение.

Кинотерапевтични групи.

Участниците. Ефективността на работата на кинотерапевтичната група до голяма степен се определя от нейните участници. Желателно е групата да бъде достатъчно хомогенна по отношение на възраст или тематичен кръг от проблеми, актуални за участниците. Това не са строги критерии за включване в кинотерапевтичната група, но относителната еднородност на групата помага да се подберат за анализ филми,  в които актуалните проблеми на участниците са представени максимално релефно. Други по-важни критерии са:

-мотивация за участие в групата;

-нагласа да се разбере проблема и способност да се използва това разбиране за облекчаване на психичните симптоми;   

-способност да се използва разбирането за промяна на поведението;  

-способност да се наблюдават чувства и емоции, без да се реагира на тях с действие; 

-междуличностен характер на проблемите;

-търсене на разнообразие в живота;

-стремеж към осмисляне на своя екзистенциален житейски опит;   

Може би най-важен критерий се явява съотносимостта на проблема на клиента към другите универсални проблеми в човешкия живот. Кои са универсалните проблеми? За хората в зряла възраст техният кръг се определя от редица разсъждения.

Повечето хора са израснали в семейства или в общности, където са били във връзка с един или повече възрастни, изпълняващи родителски функции. Следователно, повечето хора имат опит с драматични преживявания и взаимоотношения с тези, които са ги възпитавали (възмущение, чувство на отхвърляне, вина, срам, гняв, студенина в отношенията, преживяване на изоставяне, загуба, ревност и т.н.). Опитвайки се да се справят с проблемите си, повечето хора волно или неволно се обръщат към събитията от детството си. Тъй като ние сме родени като мъже или жени, повечето от нас имат и драматичен опит в отношенията с противоположния пол (срамежливост, стеснителност, покорство, безпокойство, ревност, демонстративност, отхвърляне, враждебност, страх от раздяла и др.). Тъй като животът на повечето хора протича в тесен контакт с други хора, ние не можем да не се изправим пред проблемите, свързани с изграждането на взаимоотношения  с тези други (чувство за самота; страх от други хора; неспособност да се създават и поддържат приятелства; да обичаш и да бъдеш обичан; да се грижиш и да приемаш грижите на другите; чувството за вина, доминиране или подчинение).   Повечето хора допускат различни грешки, поради което те изпитват неувереност и страх да не се покажат некомпетентни или безполезни пред другите. Обикновено хората в зряла възраст имат наследници, което означава, че много от тях могат да имат трудности при възпитанието на децата, което понякога води до преживяване на безсилие и липса на перспектива. И накрая, много хора познават болката от загубата на любим човек.

Универсалните проблеми на човешкия живот имат уникално представителство в съзнанието на конкретния човек. Откриването на общото на проблемите в емпиричното разнообразие на техните формулировки, е важен източник на оптимизъм за участниците в психотерапевтичните групи при оценката на техните перспективи за развитие и преодоляване на съществуващите трудности (Приложение 1). Често членовете на групата откриват и припознават себе си  в универсални фрази:

-„Мислех, че съм единственият ...“

-„Имаме подобни проблеми.“

-„Оказва се, че и други имат същите проблеми.“

Подобни разсъждения водят участниците до откриването на универсални проблеми характерни за различните жизнени периоди.

Универсални проблеми на съзряването:

-приемането на своето име;

-приемане на собствения си външен вид, лице и тяло;

-самоопределение в системата на отношенията с връстниците от своя и другия пол; 

-приемане на собствения си пол, усвояване модели на полово-ролево поведение;

-самоопределение в системата на отношенията с родителите, преодоляване на емоционалната зависимост от тях;

-изграждане на собствена ценностна система;

-приемане на неизбежността на съществуването (бъдеще, стареене, смърт, раздяла);

-откриването на абсолютността (време, Бог);

-избор на професионална перспектива;

-приемане на себе си.

Универсални проблеми на старостта:

-преодоляване на депресията и дисфорията, възникващи поради намаляване обхвата на физическите способности;

-самоопределение в системата на новите социални статуси и роли;

-преодоляване на емоционалната зависимост от децата и желанието за контрол;

-съчетаване на възможността за щастие и неизбежността на смъртта;

-самоопределение в процеса на стареене (преодоляване на отчаянието; намиране на конструктивни начини за структуриране на времето);

-откриване на сексуалността в старостта;

-позитивно стареене (откриване на свободата).

В своята забележителна книга „Лесно ли е да остарееш?“, авторът И. Кемпер формулира принципите на изкуството на стареенето като стратегия за самореализация на възрастните хора.

По този начин за всяка възрастова група може да бъде създадена специфична кинотерапевтична филмотека. Тук следва да отбележим, че правилото за възрастово хомогенната група не се отнася за възрастта на героите от филмите.  С други думи, например филмите за младежка кинотерапевтична група трябва да включват и филми, които отразяват универсалните проблеми на възрастните хора (например филмите „About Schmidt“ (реж. Александър Пейн), „Simple Story“ (реж. Дейвид Линч).

Най-добрият отговор на въпроса защо това е необходимо, дава цитат от работата на В.Н.Илин, която откриваме и в трудовете на И.Кмпер.  В.Н.Илин въвежда в кинотерапевтичните групи за възрастни пациенти и членовете на техните семейства т. нар. „Терапевтичен театър“:

„И старостта се нуждае от умиротворяване, и младостта се нуждае от умиротворяване. За умиротворяване се говори във всяка сцена. Това, което ние търсим, не е евтино споразумение, което затъмнява чувството на обида, гняв или вина. Всичко това трябва да се каже с цялата пълнота на чувствата, когато старецът може да прости на своя син и обратно – синът на своя баща.  Цялата пълнота на живота се състои само и единствено в живота като цяло. Старият човек губи живота си, ако вече не може да играе с деца, да играе ролята на дете, да бъде дете. Детето не може да получи никаква представа за целостта на живота, ако не може да играе ролята на старица или старец, да играе старост, да се въплъти в образа на старостта.  Нашата личност никога не се предава, ако е жива. Тя може да премине през целия спектър на живота. Смъртта започва тогава, когато в нас угасва и умира детското, когато  се превърнем във вечно стари“.

В този смисъл една доста еднородна по възраст група може да постигне големи терапевтични резултати, когато работи с герои, чиято възраст варира в най-широкия диапазон.

При формирането на група, водещият трябва да има предвид, че в последствие могат да възникнат значителни трудности с хората поради:

-недостатъчна или липса на мотивация да участват в групата;

-наличие на нереалистични, високи очаквания;

-натрупан неуспех в други психотерапевтични групи.

Накрая, кинотерапевтичната група не е подходяща за  хора с общомедицински противопоказания за участие в групова психотерапия.

Приложение 1

Личностни проблеми на участници в кинотерапевтични групи.  

(представени са без редакции, както са формулирани от участниците)

 

1.Елена, 29 г.: Страх от близки отношения с мъже. Изпитвам желание да имам такива взаимоотношения и в същото време да се страхувам от тях: мисля си, че отново ще бъда предадена и отново ще страдам.

2.Наталия, 32 г.: Почти никога не ме оставя мисълта  за раздяла с любимия ми човек.

3.Татяна, 28 г.: Живея заедно с майка ми. Нашите взаимоотношения станаха просто мъчителни. Как да се отделя емоционално от майка ми. Искам да живея като възрастен човек.

4.Владимир, 35 г.: Когато започна да живея така, както ми се иска, другите ми казват, че съм егоист. Може би наистина съм егоист, но колко дълго мога да живееш така, както другите искат?

5.Ирина, 18 г.: Аз търся жената в себе си. Моят проблем е да стана женствена.  

6.Николай, 42 г.: Забелязвам, че често искам това, което мога и дори съм длъжен да го направя, вместо да го направи съпругата ми.

7.Галина, 33 г.: Не умея да изразявам чувствата си нито пред мъже, нито пред деца.

8.Татяна, 37 г.: Когато отношенията ми с някой станат много близки, аз започвам да се държа така, че те прекъсват.

9.Александър, 26 г.: Нерешителност във всички житейски ситуации.

10.Андрей, 36 г.: Омръзнали са ми отношенията с моята приятелка, но не мога да я напусна. Страхувам се, че това ще й причини голямо страдание.  

11.Наталия, 27 г.: Аз през цялото време съм обсебена от детето ми. А то непрекъснато боледува, има енуреза, кашля, болнаво е.

12.Сергей, 41 г.: Живях със съпругата ми 11 г. Сега съм абсолютно равнодушен към нея. Как да продължа?

13.Олга, 29 г.: Искам непрекъснато да плача. Обикновено успявам да се въздържам, но не винаги.

14.Юлия, 25 г.: Аз съм като катеричка в колело. Колкото по-бързо бягам, толкова по-бързо се завръщам.

15.Рита, 42 г.: Не мога да намеря общ език с децата си. Аз им казвам: вие сте длъжни …, а те ми отвръщат: ти си длъжна …  

16.Антонина, 64 г.: Синът ми се ожени и заедно се нанесоха да живеят при мен в моя апартамент. Живеем заедно сега, но те искат да живеят без мен. На кого съм нужна?

17.Ала, 26 г.: Постоянно очаквам да се случи нещо лошо.

18.Зинаида, 41 г.: Моята задача е, как да направя така, че да оправя отношенията в семейството ми.

19.Михаил, 23 г.: Искам да се науча да казвам това което мисля, а не това, което искат да чуят хората от мен.  

20.Анжелика, 34 г.: Аз и съпругът ми се разделихме временно. Това обаче ме плаши. Не го искам.

21.Светлана, 33 г.: Отношенията с родителите ми са много тягостни. Не мога да забравя обидите, нанесени ми в детството. В резултат аз се дистанцирам от тях, равнодушна съм.  

22.Генадий, 44 г.: Често губя смисъл в живота си.

23.Людмила, 30 г.: Неразбиране в семейството, особено с майка ми. Не мога да се отърва от миналото. Страхувам се от самотата, боя се да започна отначало.

24.Анастасия, 37 г.: Любовен триъгълник. Веднъж отнех един мъж от семейството му, а сега същото се случва с моето семейство.

25.Любов, 38 г.: Имам три деца. Чувствам се сама и ненужна. Не мога да преживея обидата на съпруга ми, който ни напусна преди пет години.

26.Зулфия, 27 г.: Колко съм честна със самата себе си?

27.Антон, 34 г.: Не мога да превъзмогна своята неувереност, която ме преследва още от времето когато бях подрастващ – не приемам своята външност.

28.Олег, 40 г.: Едва наскоро осъзнах каква болка съм причинявал на жена ми.  Повече не желая това. Искам да разбера защо правих това, за да не го правя вече.

29.Григорий, 38 г.: Съпругата ми ми каза, че през всичките години от съвместния ни  живот се е преструвала, че й е добре с мен. Сега се чувствам излъган Чувствам се измамен. Как да живея с нея?

Превод от руски, Кунчев.


image

Категория: Други
Прочетен: 797 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 15.12.2018 03:47
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3797504
Постинги: 2162
Коментари: 116
Гласове: 1306
Календар
«  Декември, 2018  >>
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31