2. zahariada
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. sparotok
9. planinitenabulgaria
10. tota
11. bezistena
12. getmans1
13. missana
14. bosia
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. ambroziia
8. vidima
9. bojil
10. milena6
2. sarang
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. rosiela
8. bateico
9. iw69
10. djani
1087# Игров тест за родители „Двете фигури“ – техника за установяване на
първи контакт на родителско събрание
Игровият тест „Двете фигури“ се явява често прилагана техника за установяване на първи контакт с родителите по време на родителска среща и за изучаване взаимоотношенията с детето.
Тестът е рисунъчен и поради това не предизвиква недоверие в родителите, а ги заставя да се замислят върху системата и стила на възпитанието му в семейството.
Цел: Експресна диагностика на взаимоотношенията с детето и установяване контакт с родителите.
Материали: тестова бланка (лист А4) и цветни моливи.
Инструкция: Начертайте 2 геометрични фигури: себе си под формата на квадрат и детето си, под формата на кръг. Помислете как най-добре да разположите двете фигури на листа.
Интерпретация:
-ако квадратът е над кръга – родителят доминира;
-ако фигурите са една до друга, но раздалечени – липса на контакт с детето; трудности във взаимоотношенията;
-ако фигурите са свързани – противоборство с детето;
- ако фигурите са една до друга и в близост – наличие на съгласие, разбирателство и мир с детето;
-ако фигурите са една в друга – силен контрол над детето;
-ако фигурите са нарисувани с един цвят – много прилики с детето, еднаквост, съгласуваност;
-ако фигурите са големи – родителят е силен, стабилен, значим и уверен в себе си и в детето.
Източник: http://www.psixologicheskoezerkalo.ru/test-dlya-roditelej-dve-figury.html
909# Методика за групово решаване проблеми и вземане на решения в
училищния клас –„Кръг на съгласието“
1.Описание на методиката.
Методиката е ефективен инструмент, който способства за привличане на заинтересуваните лица към решаване на определени проблеми (например, конфликти), осигурява тяхното активно участие при обсъждане на ситуацията и вземане на решение за излизане от нея. Главната особеност на формата е, че всеки от участниците получава възможност да изрази своята гледна точка и да бъде изслушан от другите членове на кръга.
Кръгът се явява събрание от хора, които са равни в процеса на общуване по повод сложни проблеми, като са поставени в атмосфера на взаимно уважение и грижа съгласно определени правила.
В зависимост от целта, процедурата може да се нарече „Кръг за вземане на решение“, „Кръг за помиряване“, „Кръг за подкрепа“, „Кръг за формиране на ценности“, „Обществен кръг“ и т.н.
„Кръгът“ е ценен инструмент на Училищната служба за помиряване (УСП) и особено полезен при разрешаване на конфликти.
2.Правила на Кръга.
Процесът на обсъждане в Кръга се основава на принципа на взаимно уважение, което се осигурява от процедурата и правилата за водене на кръга – рамка на Кръга. Рамката е фундаментът, който гарантира резултатност на метода.
В кръга участва водещ (Пазител на Кръга) – човек, който информира участниците за правилата, формулира въпроси за обсъждане, гарантира, че хората следват процедурата и отговаря за атмосферата на взаимно уважение, подкрепа и толерантност.
Освен това важен елемент от кръга е Разпространителят – това е символичен предмет, който се предава от ръка на ръка от един участник ма друг, като притежателят му има право да говори. Преди да започне да се работи в кръга, участниците трябва да изберат Разпространител. Той трябва да бъде ценен символичен предмет, който се харесва и уважава от участниците. Обикновено медиаторът на първото събрание на Училищната служба за съгласие (помиряване) решават какъв ще бъде предмета. Например, неголяма дървена или метална чаша (такъв предмет присъства в историята на много народи, които са го използвали при обсъждане на важни въпроси и вземане на решения – всеки един от участниците е отпивал от нея, след което е изразявал мнението си; при индианските племена такава роля играе „лулата на мира“).
Правилата на Кръга са пряко свързани със символичния предмет и към тях се отнасят:
1.Символичният предмет винаги се движи в кръга по посока на часовниковата стрелка. Всеки трябва да дочака своя ред.
2.Да говори има право само този, който държи предмета или този, който е получил специално право от Пазителят на Кръга.
3.Всеки участник след като получи предмета има право да го предаде на следващия, запазвайки мълчание, ако няма какво да каже или не иска да говори.
4.Никой няма право да напуска кръга, преди да бъде затворен (предметът трябва да премине през всички участници).
5.Предметът продължава да се движи по Кръга до тогава, докато има участник, който има какво да каже по повод дискусията. Кръгът завършва тогава, когато предметът направи пълна обиколка и всички останат мълчаливи.
В допълнение към правилата, участниците приемат редица принципи, които се ангажират да спазват по време на участието си в кръга. Принципите установяват обща за всички дефиниция за това как ще взаимодействат помежду си, как ще разделят времето и пространството в Кръга. Традиционно се установяват следните принципи на Кръга:
1.Всичко, което се случва в Кръга, остават в него: личната информация, постъпила в Кръга се счита за поверителна, с изключение на случаи при които съществува заплаха за безопасността на участниците.
2.Всеки от участниците се съгласява да уважава всеки, като говори любезно, със спокойни маниери за доброто и лошото и същевременно оставя време на другите да могат да се изкажат.
3.Всеки е длъжен да изслушва с уважение, със „сърце и с ум“.
4.Всеки е длъжен да уважава процедурата и да остане в Кръга до тогава, докато се търси решение на проблема.
5.Когато държи в ръцете си символичния предмет, участникът в Кръга трябва да уважава процедурата и другите участници, като при споделяне на мнението си говори:
-„от сърце“ – честно и открито;
-с уважение към присъстващите;
-кратко и лаконично, за да позволи на другите да се изкажат;
-по съществото на въпросите.
Предметът, използван в кръга има символично значение и изпълнява ролята на своеобразен пазител на атмосферата, създадена между участниците. Той предоставя повече възможности за изказвания и регулира този процес, тъй като всеки участник трябва да дочака момента, в който да получи правото да говори – това му позволява да се фокусира по-добре върху темата на дискусията и да обмисли отговора си по-подробно, изслушвайки другите. Използването на символичен предмет предотвратява възникването на спорове „един срещу друг“ или говорене „един върху друг“, тъй като всеки трябва да чака своя ред, за да отговори. Той установява равенство между участниците в кръга, тъй като всеки има равни възможности да говори за да бъде чут и да изслуша другите. Когато се обсъжда проблем в кръга, участниците са еднакво отговорни за вземането на решения и намирането на начини за помирение между всички присъстващи. Предметът създава специални условия за постигане на консенсус, тъй като всеки има възможност да се изкаже и да бъде изслушан; и още, всички въпроси, които интересуват участниците, могат да бъдат изразени, преди да се вземе крайно и окончателно решение за ситуацията.
3.Организиране и работа на Кръга.
Кръгът е доста мощна групова практика. Тя може да окаже дълбоко влияние както върху участниците, така и върху лидера (водещия). По тази причина към Пазителя (водещия) има определени изисквания:
-да разбира и споделят принципите и ценностите на Кръга;
-да притежава необходимите лични качества за провеждане на различни видове Кръгове;
-да познава особеностите на подготовката и провеждането на различни видове Кръгове;
-да има достатъчен опит в участие в Кръгове като член.
Запознаването с Кръга и неговата методология се извършва в рамките на обучение по Програма за презентационен тренинг и тренинг за „Базови навици на медиатора в Училищната служба за съгласие (помиряване – УСС/П“ или е предмет на тренинги за усвояване възстановителни практики в училищата. За усъвършенстване на знанията и навиците при провеждане на Кръгове, задължително се използва помоща на т. нар. Координатор на УСС, по-опитни колеги и треньори, които оказват съдействие на водещия за детайлно планиране и обсъждане на всеки случай, който ще бъде поставен за разглеждане в Кръга.
4.Класификация на Кръговете.
Използването на процедурата на Кръга в училищната практика има широка популярност. Той се явява ценна възстановителна практика. В училищната система често се създават и прилагат в следните кръгове:
-Кръг за избор на ценности;
-Кръг за вземане на решение.
-Тематичен кръг.
-Кръг за изцеление.
-Кръг на родителската общност.
5.„Кръг за избор на ценности“
Той е първи, преди организирането на всички други видове Кръгове и има за цел да формира обща представа за ценностите в класа, да способства за разкриването на участниците и за установяването на атмосфера на доверие. Пазителят стартира работата с този Кръг с разказ за традициите при провеждане кръговете и обяснение за правилата на тази процедура. След това Пазителят провежда ритуал за същинско откриване, като предлага на всички участници да се хванат за ръце, образувайки кръг, в който енергията на всеки се предава в кръг и образува единство; фасилитаторът казва думи, насърчаващи участниците да се уважават взаимно; водещият завършва с думите „разбирателство“, „съгласие“ и „мир“ които се повтаря от всички участници. Ритуалът по откриването се явява задължителен за всички Кръгове, които ще бъдат провеждани впоследствие.
След това Пазителят призовава участниците да изберат един важен и ценен за всички тях човек, който познават добре и един по един да назоват присъщи за него черти – качества, които те считат за важни. На този първи въпрос участващите отговарят, предавайки от ръка на ръка символичния предмет. След като се затвори кръга и предметът отново попадне в ръцете на водещия, участниците получават ново предложение – да повторят всички назовани качества, които се записват на флип-чарт. Така самите присъстващи създават и списък на ценностите, които са важни за тях.
Забележка: Допуска се участниците да направят този списък първо на хартия, а не на флип-чарт, тъй като много често те искат за запазят този списък, поставяйки го на видно място в класната си стая.
Вторият въпрос за обсъждане е: „Разкажете пример от вашия личен опит на живот в класа (групата) – кога и при какви обстоятелства сте чувствали себе си като част от тази общност“. По-нататък в последвалото обсъждане, водещият следва да обърне внимание на огромната сила и ресурс на класа, който може да подкрепи всеки от тях в сложни жизнени ситуации и ако участниците желаят, такъв източник на поддръжка може да се превърне „Кръгът“, в който те днес се намират.
По преценка на водещият, „Кръгът на ценностите“ може да започва и да завършва с въпросите за оценка на емоционалното състояние на участниците или други, които да ги подтикнат към сравнение на състоянието им в началото и в края на ритуала.
„Кръгът на ценностите“, както всеки друг кръг, завършва с процедура за закриване: отново всички застават в кръг, хванати за ръце. Пазителят благодари на участниците за тяхната искреност и откритост, за техния принос по формиране на истински подкрепяща общност. Накрая Пазителят отново казва думите „разбирателство“, „съгласие“ и „мир“, които се повтарят от всички.
6.„Кръг за вземане на решение“
Той е характерен за общности, в които е възникнал конфликт и в него е въвлечена голяма част хората. В училищната среда този Кръг се прилага с успех в рамките на училищния клас, тъй като в този тип общност при наличие на конфликтна ситуация, много лесно и бързо биват въвлечени почти всички ученици. При провеждане на ритуала, участниците обсъждат какво се е случило в групата; всеки получава възможност да се изкаже по повод конфликта и да бъде изслушан. По този начин конфликтът като цяло (източници, причини, поводи, обстоятелства и пр.) за първи път получава едно цялостно и детайлно осветляване, тъй като всеки един заявява своето мнение, дава своята оценка и декларира намерения и желания относно бъдещето на конфликта. След това групата прави следваща стъпка: обсъждане на въпроса за начина, по който може да се разреши създалата се ситуация. Важно е да се помни, че решението на проблема трябва да удовлетворява всеки участник от Кръга – само тогава процедурата може да бъде завършена.
„Кръгът за вземане на решение“ притежава огромен ресурс за разрешаване на конфликти, тъй като чрез него действително се създават условие да се вземе решение, което да удовлетворява всички. Именно в него, в контролирани от строги правила условия, всеки може и трябва да изрази своето мнение, а не както обикновено се случва (извън Кръга), думата взимат или получават само активните ученици.
Трябва да се отбележи, че „Кръгът за вземане на решение“ се прилага тогава, когато съществуват много варианти за решение на някакъв особено важен, засягащ цялата група въпрос и всички са заинтересувани по време на обсъждането да бъде намерен най-добрия вариант.
7.„Тематичен кръг“
Съдържанието на „Тематичния кръг“ в най-голяма степен зависи от възрастта и дейностите на хората, които са в него. Например интересни тематични кръгове за VIII-IX клас са темите за любовта, приятелството, междуличностните отношения и други подобни. Тук най-важното е, че темата трябва да бъде съгласувана с класа. Едностранното определяне на темата от водещия поставя под заплаха мотивацията на учениците да участват активно в работата на Кръга. Първо може да се направи проучване какво точно интересува учениците или да се зададе такъв въпрос на самия Кръг: „За какво искате да говорим?“
8.„Кръг за изцеление“
Обикновено се провежда с подрастващи в процеса на медиация. Именно с помощта на този тип кръг настъпва възстановяване на ресурса и стабилизиране на взаимоотношенията в общността. Цел на Кръга се явява подобряване взаимоотношенията между учениците и връщане (възстановяване, рехабилитиране, реконструиране) на онези отношения, които са съществували до възникване на конфликта. Традиционно този Кръг се открива с назоваване на ценностите на общността, а след това се преминава към обсъждане на конкретната ситуация, резултатите от медиацията и перспективите за възстановяване на отношенията.
9.„Кръг на родителската общност“
При него практически се повтарят въпросите и сценария, характерен за „Кръга на ценностите“, а след това към родителите се задават въпроси за техните деца от типа:
-С какво настроение отива на училище вашето дете и с какво се завръща вкъщи?
-Какви промени сте наблюдавали от началото на учебната година във вашето дете?
Подготовката на тези и други въпроси задължително изисква съгласуване и обмяна на информация с класния ръководител.
10.Ценностите на Кръга.
Задължителен компонент на Кръга се явява етапът за приемане от груповите ценности. Този избор се провежда по време на „Кръга на ценностите“, който винаги е първи във всяка общност, колектив или ученически клас. Ценностите винаги се определят съвместно и се приемат от всеки участник. Чрез дефиниране на общите ценности, групата достига до взаимно разбиране и еднакво възприема значението на всяка ценност. Еднаквото разбиране на ценностите е важно за групата, тъй като помага да се създаде атмосфера на доверие и сплотеност сред членовете на групата. Често списъкът от ценностите в различните групи се повтаря, но тяхната интерпретация може да се различава. Най-често списъкът с най-важните ценности включва:
Уважение.
На първо място, тази стойност означава признаване правата на другите хора, да имат интереси възгледи, вярвания и други особености, които са различни от нашите. Признавайки уникалността на всеки човек, ние уважаваме другите и уважаваме себе си. Уважавайки личността, ние виждаме в нея най-напред личните качества, независимо от постъпките, които е извършил човек.
Честност.
Тази ценност означава, че човек е готов да бъде искрен преди всичко със/към себе си. Когато разпознаваме нашите мисли и убеждения и започваме да действаме в съответствие с тях, без да се страхуваме да откриваме себе си към другите, тогава ставаме честни с хората около нас.
Съпреживяване.
Способността да се поставим на мястото на друг и да разберем, какво преживява той, улеснява разбирането между хората и съкращава дистанцията между тях. Съпреживявайки, ние преставаме да осъждаме човека, учим се да разберем неговите постъпки и мотиви, които го подтикват да действа по определен начин в дадена ситуация.
Способност да се прощава.
Когато се учим да прощаваме и разбираме себе си, ние започваме да чувстваме, че сме разбрали другите и така усвояваме способността да им прощаваме. За да се научи човек да прощава, трябва да първо да види положителните страни в другия Прошката идва чрез разбиране и оправдание.
Любов.
Тази ценност се проявява чрез редица други, такива, като разбиране, уважение, искреност и ни учи да не се отделяме от другите, а напротив, да търсим взаимно разбирателство с всеки, който ни заобикаля, защото любовта има много разновидности, затова тя може да се прояви както в близките междуличностни отношения, така и в обществените.
Списъкът с ценностите, които се установяват и приемат от групата са взаимосвързани, като формирането на една зависи от наличието на други. Приемането и осъзнаването на набор от съвместни ценности, гарантира на групата разбирателство и способства за съвместно решаване на въпросите, поставени в Кръга, чрез взаимодействие помежду си и признаване на равнопоставеността на всички участници в кръга.
Превод от руски, Кунчев
http://safeschools.com.ua/ru/vidnovni-praktiki/kolo-porozuminnya/