Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: kunchev Категория: Други
Прочетен: 3797685 Постинги: 2162 Коментари: 116
Постинги в блога от 17.03.2017 г.
2  >  >>
 .

Тест „Ниво на агресивност на детето“

 

Предназначение: изследване нивото на агресивност.

Оценяване: Всеки положителен отговор получава 1 бал.

Въпросник:

1.                   Понякога ми се струва, че в него се е вселил зъл дух, толкова е пакостлив.

2.                   Не може да мълчи, когато е недоволен от нещо.

3.                   Когато някой му направи нещо лошо, той задължително ще се опита да си отмъсти.

4.                   Понякога без всякаква причина обижда и засяга с думите си другите.  

5.                   Понякога като че ли с удоволствие чупи или поврежда играчките си (вещите си).

6.                   Толкова е инатлив, когато настоява на нещо, че другите просто губят търпение.

7.                   Би подразнил някое животно без да се замисли.

8.                   Да се спори с него е много трудно.

9.                 Особено рязко реагира и се сърди когато някой го засегне или поучава.

10.            Понякога у него избухва желание да направи нещо лошо, с което да шокира останалите.  

11.               В отговор на елементарни искания и съвети сякаш нарочно  прави точно обратното.

12.               Често е мрачен, недоволен и кисел.

13.               Възприема себе си като самостоятелен и решителен.

14.               Обича да бъде първи, да командва и подчинява другите.

15.               Неуспехите предизвикват у него силно раздразнение и желание да намери виновни за това.

16.               Лесно се дразни  и влиза в спорове.

17.               Старае се да общува с по-малки и физически по-слаби деца.

18.               Понякога има пристъпи на мрачна раздразнителност.

19.               Не се съобразява с връстниците си, не отстъпва, не е склонен на компромиси.

20.               Уверен е, че с всяка задача и работа се справя най-добре от всички.

Показатели:

§     Висока агресивност – 15-20 бала.

§     Средна агресивност – 7-14 бала.

§     Ниска агресивност  – 1-6 бала.

Критерии за агресивност  (схема за наблюдение на детето)

1.                   Често губи контрол над себе си.

2.                   Често спори, дразни и вербално атакува възрастните.

3.                   Често отказва да изпълнява правила..

4.                   Често и целенасочено дразни другите.

5.                   Често обвинява другите за своите грешки и неуспехи.

6.                   Често се сърди и отказва да следва съвети и указания.

7.                   Често е завистлив и подозрителен.

8.                   Чувствителен, много бързо се разстройва и мигновено реагира на различни действия на обкръжаващите го (деца и възрастни), който оценява като предизвикателни и дразнещи го.  

Предположение за наличие на трайна агресивност може да се прави, ако в поведението на детето се наблюдават устойчиво поне 4 от описаните осем признака в продължение на 6 месеца.  При повече от 4 признака е необходима помощта на специалист.

Категория: Други
Прочетен: 1593 Коментари: 0 Гласове: -1
Последна промяна: 18.03.2017 03:54
 .

Методика за експресна диагностика за сплотеност на класа

 

Цел: Методиката е предназначена за определяне на груповата сплотеност в ученическия колектив.

Описание:  Методиката включва 7 психологически характеристики на класа (групата). Изследваното лице следва да направи по всяка характеристика само един избор, който е отбелязан с буквите:  a,b,c. Препоръчва се тестът да се приложи в началото на учебната година, а след това в рамките на сроковете учениците да се ретестират.

Обработка и интерпретация на резултатите

Получените отговори за всеки въпрос се въвеждат в таблица с балове.

                             №                           отговори

въпроси                      в балове
                        А                    B                   C
1                    10                    2                 -10
2                    10                    2                 -10
3                    10                  20                 -10
4                    10                    5                 -10
5                    20                  10                 -10
6                    10                    6                  -5
7                    30                  20                 -10

Изчислява се общия сумарен резултат в балове.  Максимална сума – 100, минимална – 65.

                Високо ниво на групова сплотеност – 76-100 бала.

Налице е сплотен колектив, в който всеки цени и уважава личността на другия ученик.  Учениците не само, че са удовлетворени от пребиваването си в класа, но и оказват взаимно подкрепа на всеки.  Родителите са сътрудничещи, а учителите са обърнати изцяло към успехите на класа.

Средно ниво на сплотеност – 45-75 бала.

В класа отсъства единство на колектива. Налице са отделни разчленени групи по интереси, симпатии и пр.,  които поддържат сигурността на членовете си и взаимно удовлетворяват потребностите си.  Позитивната активност на учениците е ограничена само в рамките на своя клас.

Ниско ниво на сплотеност – 30-45 бала

В класа липсва единна структура. Повечето ученици общуват по двойки и тройки. Никой не проявява интерес към другия, който е извън малките групи. Учениците не са удовлетворени от общуването. Спорадично се проявяват импулси на желание за обща дейност, но поради липса на сплотеност и лидер, опитите са неуспешни.

Критично ниво на сплотеност – под 30 бала

Класът не е единен, не е сплотен, липсва ярко изразен лидер и съпровождаща го лидерска група.  Учениците са почти неуправляеми. Отсъства авторитет сред учителите. Общата емоционална атмосфера в групата е негативна. Учениците имат песимистични ориентации за по-добро в бъдеще.  Педагогическият персонал не полага достатъчно усилия за промяна на статуквото, а родителите са незаинтересовани. Класът е инертен и непродуктивен.

 

 

ТЕСТОВА БЛАНКА

Име: ………………………………………………………….,
клас …….,
дата на изследването ……………………...

Инструкция: Предлагаме ви 7  характеристики на един учебен клас. Към всяка характеристика има посочени три отговора, обозначени с буквите:  a,b,c. От Вас се иска да изберете само един от тези три отговора.  Отбележете една от тези букви, като я обградите с кръгче.

 

1.Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

а) Всички ученици сме едно семейство, чувстваме сигурност, топлота и комфорт

b) Не се чувстваме в дружеска обстановка, липсва другарска поддръжка и единност.

c) В класа има ученици, които са самотни, а другите са разделени в групи.

 

2. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

а)  Учениците в нашия клас  са дружелюбни и са приятели.

b) Основната част от учениците не се замислят за значението на класа в своя живот в училище.

c) Мисля, че има деца, които биха искали други ученици да ги няма в класа или те самите да избягат от този клас.

 

3. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

а)  Чувства се, че в класа съучениците ми проявяват грижовност един към друг.

b)  Чувството за грижовност на учениците в класа не е насочено към самия клас, а извън него.

c) Може да се каже, че учениците от класа по-скоро се интересуват от външни неща, като дискотеки, общуване по групи навън, отколкото към вътрешните проблеми на класа, например, защитата на всеки ученик от агресорите-насилници. 

 

4. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

а) Може да се каже, че всичко са удовлетворени от възпитанието на всеки ученик и от възпитателната работа на учителите.

b) Мисля, че в класа има ученици, чийто родители не упражняват достатъчен контрол върху поведението им, не се интересуват какво правят в училище.

c) Мисля, че някои ученици трябва коренно да променят поведението си, защото създават нетърпима атмосфера за учене.

 

5. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

а)  Може положително да се оцени всичко онова, което учениците  и учителите правят съвместно, за  получим по-добро образование и възпитание.

b) Мисля, че е необходима помощ на класа от страна на учителите и родителите, за да се чувстваме ние учениците по-добре и за да имаме по-високи резултати в учението.

c)  Мисля, че в класа има ученици, които учителите и родителите им са безсилни да променят.

 

6. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

а)  Мисля, че в класа има основа за обща дружба.

b) В класа учениците дружат по групи и липсва обща задружност.

c)  Не е възможна дружба и приятелство на целия клас.

 

        7. Изберете едно от твърденията, което в най-голяма степен отразява състоянието във Вашия клас.

            а)  Мисля, че повечето от учениците имат възможност да проявяват своите способности и да удовлетворяват своите интереси, чрез общуване в класа.

          b) В класа има ученици с ограничени способности да общуват и класът като цяло не е в състояние да удовлетворява своите   нужди от общуване в група.

        c)  В класа има ученици, които разполагат със способности за общуване и разностранни интереси, които все още не са разкрити. 

Категория: Други
Прочетен: 1236 Коментари: 0 Гласове: 0
 .
                                Ψ Диагностика на личността. Изследване на темперамент

image

image

Име, фамилия, ………………………………………………..,

възраст …………….

Дата на изследването ……………………

Инструкция: Оградете във всеки от разделите цифрата, която стои срещу реда, който най-много отговаря на  Вашето състоя­ние.

1 — Способен съм да решавам и действам бързо.

2 — Бързо изстивам, щом работата престане да ме интересува.

3 — Одобренията и порицанията не ме засягат много.

4 — При несполука се чувствам потиснат.

1 — Имам изразителна мимика.

2 — При неочаквано сложна обстановка запазвам самообладание.

3 — Започнатата работа довеждам до край.

4 — Впечатлителен съм, дори лесно се разплаквам.

1 — Несдържан и избухлив съм.

2 — Отегчавам се от еднообразието, от делничната монотонна работа.

3 — Лесно сдържам поривите си.

4 — Извънредно се засягам от порицания, окуражавам се от похвали.

1 — Нетърпелив съм.

2 — Издръжлив и трудоспособен съм.

3 — Запазвам самообладание в трудни моменти.

4 — Свенлив и притеснителен съм.

1 — Имам резки, поривисти движения.

2 — Бързо сменям заниманията си.

3 — Бавно се включвам в работата и трудно променям заниманията си.

4 — Бързо се уморявам.

1 — Подвижен съм и съм припрян.

2 — Лесно заспивам и лесно се събуждам.

3 — Спокоен и хладнокръвен съм.

4 — Склонен съм към подозрителност и мнителност.

1 — Рязък и праволинеен съм в отношенията си с хората.

2 — С увлечение се залавям за всяка нова работа.

3 — В своите интереси и отношения съм постоянен.

4 — Не вярвам в собствените си сили.

1 — Неуморно се стремя към нещо ново.

2 — Весел и жизнерадостен съм.

3 — Обичам акуратността и реда във всичко. .

4 — Стремя се да предизвикам съчувствие в околните.

1 — Агресивен и нападателен съм.

2 — Имам висока, бърза и ясна реч, съпроводена с живи жестове и изразителна мимика.

3 — Умея да изчаквам.

4 — Болезнено съм чувствителен.

1 — При спор съм находчив.

2 — Енергичен и деловит съм.

3 — Не съм злобен, снизходителен съм към закачките по мой адрес.

— В непозната обстановка се обърквам.

1 — Упорит съм.

2 — Настойчив съм в своите интереси и наклонности.

3 — Строго се придържам към дневния си режим, системен съм в работата си.

— Малко съм активен, свит съм.

1 — Не съм уравновесен, склонен съм да се горещя.

2 — Способен съм бързо да усвоявам новото.

3 — В работата си съм постоянен и подробен.

4 — Много лесно се обиждам.

1 — Настроението ми бързо се мени.

2 — Лесно се приспособявам към различни обстоятелства.

3 — Поддържам еднакви отношения с повечето хора.

4 — Не съм общителен.

1 — Говоря бързо, разпалено, но малко объркано.

2 — Общителен и отзивчив съм, не се стеснявам от непознати хора.

3 — Сдържан и търпелив съм.

4 — Трудно установявам контакт с непознати хора.

1 — Склонен съм към рискове.

2 — Леко понасям преживените несполуки и неприятности.

3 Имам спокойна, равномерна реч, с паузи, без рязко изразени емоции.

4 — Имам високи изисквания към себе си и околните.

1 — Настойчив съм в постигането на  поставената пред мен цел.

2 — Често не довеждам до край започнатата работа.

3 — Трудно се приспособявам към нова обстановка.

4 — Склонен съм да се затварям в себе си.

1 — Решителен и инициативен съм.

2 — Склонен съм да се надценявам.

3 — Инертен съм, не съм много подвижен, вял съм.

4 — Неволно се приспособявам към характера на събеседника си.

1 — Нетърпим съм към недостатъците.

2 — Винаги имам добро настроение.

3 — Не си прахосвам силите напразно.

4 — Говоря тихо.

1 — Не съм злопаметен и обидчив.

2 — Често съм разпилян, проявявам привързаност при вземане на решение.

3 — Предпазлив и разумен съм.

4 — Покорявам се безропотно.

1 — Стихиен съм в работата си.

2 — Склонен съм да се плъзгам по повърхността на нещата, да се разсейвам.

3 — Мълчалив съм, не обичам много да говоря.

4 — Леко понасям самотата.

 
Категория: Други
Прочетен: 1168 Коментари: 0 Гласове: 0
 .

Скала за изследване на стресогенни житейски събития (Холмс и Раге)

 

Житейско събитие / точки

Смърт на брачния партньор = 100

Развод = 73

Раздяла с брачния партньор = 65

Осъждане на затвор = 63

Смърт на близък роднина = 63

Лично нараняване или болест = 53

Брак = 50

Уволнение от работа = 47

Брачни проблеми = 45

Пенсиониране = 45

Промяна в здравето на член от семейството = 44

Бременност = 40

Сексуални затруднения = 39

Поява на нов член в семейството = 39

Промяна в работата = 39

Промяна във финансите = 38

Смърт на близък приятел = 37

Започване на нов тип работа = 36

Промяна в броя на кавгите с партньора = 35

Ипотека или заем за важна покупка (като дом) = 31

Просрочване на ипотека или заем = 30

Промяна на отговорностите в работата = 29

Синът или дъщерята напуска дома = 29

Проблеми с роднините на брачния партньор = 29

Забележително лично постижение = 28

Брачният партньор започва или напуска работа = 26

Започване или завършване на училище = 26

Промяна в условията на живот = 25

Промяна на личните навици = 24

Проблеми с шефа = 23

Промяна в работното време или условията на труд = 20

Промяна на местожителството = 20

Промяна на училището = 20

Промяна в начина на отдих = 19

Промяна в църковните дейности = 19

Промяна в социалните дейности = 18

Ипотека или заем за по-дребна покупка, напр.автомобил) = 17

Промяна в режима на сън = 16

Промяна в броя на семейните събирания = 15

Промяна в навиците за хранене = 15

Ваканция = 13

Коледа = 12

Дребни нарушения на закона = 11



Интерпретация на резултатите

Доктор Холм и Раге (САЩ) изучават зависимостта на заболяванията (в това число инфекциозни болести и травми) от различни стресогенни жизнени събития при 5000 пациенти. Изследването извежда извода, че психичните и физически болести обикновено се предшестват от сериозни промени в живота на човека. На основание това изследване те създават скала, в която отразяват важни за личността жизнени събития , съответстващи на определен бал в зависимост от степента на стресогенност.

Изследванията са установили, че 150 бал и нагоре означава вероятност за възникване на някакво заболяване, а при бал 300 тази вероятност се увеличава до 90 %.

Прочетете внимателно всички посочени събития, за да получите обща представа. След това повторно прочетете всеки пункт, обръщайки внимание на количеството бал, който носи всяко събитие. Опитайте се да откриете и да отбележите онези събития и ситуации, които са се случили на вас през последните две години. Изчислете средно аритметично броя на ситуации за една година. Ако дадена ситуация е възникнала повече от веднъж, то средноаритметичният резултат следва да го умножите по толкова, колкото пъти е възникнала тази ситуация.

Например, ако сте се оженили, започнали сте нов вид работа, променили сте местожителството си и сте си взели две отпуски, средният ви стресов резултат ще бъде 50+36+20 + 13 + 13=132.

Получената сума определя степента Ви на устойчивост на стрес. По-високия бал е тревожен сигнал за опасност. Вие трябва спешно да предприемете мерки за ликвидиране на стреса. Получената сума има още едно важно значение – тя показва степента на натрупан (акумулиран) стрес.

Обща сума /бал/ Степен на устойчивост на стрес

150-199 Висока

200-299 Прагова

300 и повече Ниска /ранимост/

Ако средният ви стресов резултат е под 150, има по-малка вероятност да страдате от последствията на натрупан стрес. Ако е между 150 и 300, може би страдате от хроничен стрес в зависимост от това как сте възприели и сте се справили с дадените житейски събития. Ако сумарният бал е по-голям от 300, това означава реална опасност – грози Ви психично заболяване, намирате се във фазата на нервно изтощение и вероятно изпитвате пагубни последствия от натрупания стрес.

Резултатът дава възможност да се види, че отделните събития са незначителни, те носят малък брой точки, но оценени комплексно разкриват своят стресогенност, благодарение на способността за акумулация на стреса.

Моля, имайте предвид, че оценките на стреса в горното изследване са усреднени. В каква степен дадено събитие ще бъде стресиращо за вас зависи от това как го възприемате.

 

Категория: Други
Прочетен: 1695 Коментари: 0 Гласове: 0
 .

Анкетна  карта за диагностика на диадата „любов – зависимост”

Инструкция: Предлагаме Ви списък от принципно значимите хора от най-близкото обкръжение, с които човек общува. Пред Вас са 13 позиции,но Вие можете да продължите списъка от лица. От Вас се иска да отговорите на  четири въпроса с „да” (маркирате с плюс  „+”)или „не” (маркирате с „-„). Бъдете искрени. Ако бъдете искрени, бихте могли да получите обективна картина на съотношението „любов” – „зависимост”. Преди да запишете отговора си помислете добре. Не взимайте решение, единствено базирано на емоционалното си отношение към човека.

 

 

 

 

С кого общувам?

 

 

 

Истина ли е, че в отношенията
 си с този човек, Вие сте готови да направите по-скоро нещо за него, отколкото да искате нещо за себе си?

В отношенията си с този човек,
Вие сте загрижени да имате повее време за него, отколкото той да има за Вас?

В общуването си с този човек,
Вие по-скоро говорите нещата,
от които се интересува той,
отколкото за нещата, които са интересни за Вас?

В отношенията си с този човек
Вие по-скоро се подчинявате,
отколкото се споразумявате?

1

Баща

 

 

 

 

2

Майка

 

 

 

 

3

Брат-1

 

 

 

 

4

Брат-2

 

 

 

 

5

Брат-3

 

 

 

 

6

Сестра-1

 

 

 

 

7

Сестра-2

 

 

 

 

8

Сестра-3

 

 

 

 

9

Съпруг/съпруга

 

 

 

 

10

Свекърва/Тъща

 

 

 

 

11

Свекър/Тъст

 

 

 

 

12

Приятел/Приятелка

 

 

 

 

13

Колега/Колежка

 

 

 

 

14

 

 

 

 

 

15

 

 

 

 

 

16

 

 

 

 

 

17

 

 

 

 

 

 

Интерпретация:  Целта на анкетната карта е извършване на експресна диагностика на показателя „ниво на зависимост от другите”, респ. налични асертивни потенциали на изследваното лице. Теорията постулира следната зависимост: колкото едно лице е по-зависимо от обкръжението си, толкова по-ниски са асертивните му потенциали, респ. той се явява обслужващ  другите и неумеещ  да постига удовлетворение на собствения си „Аз”.

В анкетната карта са включени лица от категорията значими други – това са хора, с които изследваното лице общува най-интензивно и лица, от които то се влияе най-силно (оказват най- интензивно и значимо влияние в живота му).

 

При обработката на резултатите се следва следната зависимост. Колкото по голям е броя на положителните отговори (+), толкова по-зависимо е лицето от другите в общуването си с тях.  Според теорията, когато един индивид е поставен в ситуация, при която другите непрекъснато го манипулират, той успява да формира аналогични схеми за защита, изразяващи се в обратна манипулация на другите, т.е. самият индивид се стреми да ги постави в състояние на зависимост. 

Категория: Други
Прочетен: 808 Коментари: 0 Гласове: 0
 .

Tест за изследване на темпераментната структура

(Личностен "паспорт" на темперамента по Белов)

Инструкция:

В този въпросник, в четири раздела, са представени твърдения, отговарящи на различни личностни поведения. Вашата задача е да прецените кои от тях "пасват" най-точно на ежедневното Ви поведение (а не за момента или за някои екстремни ситуации) и да ги заградите с кръгче (или със знака "Х"). Това не е тест за интелигентност, затова работете спокойно и отговаряйте откровено Не забравяйте, че това е Вашата собствена, а следователно и субективна преценка за себе си.

Раздел I. И така, Вие сте:

1. Неспокойни, суетливи

2. Невъздържани, избухливи

3. Спокойни и търпеливи

4. Резки и праволинейни в отношението си с хората.

5. Решителни и инициативни

6. Упорити.

7. Находчиви в спора.

8. Импулсивни в работата си.

9. Склонни да рискувате.

10. Не сте злопаметни и обидчиви (бързо забравяте обидите).

11. Имате бърз, страстен и с противоречива интонация говор

12. Неуравновесени сте и сте склонни да се горещите.

13. Не избягвате кавгата по какъвто и да е повод

14. Проявявате нетърпимост към недостатъците.

15. Имате изразителна мимика

16. Способни сте бързо да вземате решение по различни въпроси и да действате за тяхното изпълнение.

17. Непрекъснато се стремите към новото

18. Имате резки и отривисти движения.

19. Упорити и последователни сте в постигането на поставената цел.

20. Склонни сте рязко да сменяте настроението си.

 

Раздел II. Вие сте:

1.Весели и жизнерадостни.

2. Енергични и делови.

3.Често не довеждате (довършвате) започнатото докрай?

4. Склонни сте да се надценявате

5. Способни сте бързо да възприемате и схващате (осмисляте новото)

6. Имате неустойчиви интереси и склонности.

7. Лесно преживявате несполуките и неприятностите.

8. Лесно се приспособявате към различни обстоятелства.

9. С увлечение се залавяте за всяка нова работа.

10. Имате силен, бърз и ясен говор, съпровождан със диви жестове и изразителна мимика.

11. Бързо "изстивате" ако работата престане да Ви интересува.

12. Бързо се включвате в новата работа и лесно се превключвате от една работа към друга.

13. Запазвате самообладание в неочаквана, сложна обстановка

14. Издръжливи сте и сте работоспособни.

15. Общителни сте и сте отзивчиви, не се чувствате сковани в непозната обстановка, с нови за Вас хора.

16. Отегчавате се от еднообразието, от обикновената "къртовска" работа.

17. Имате винаги бодро настроение.

18. Бързо заспивате и лесно се събуждате.

19. Често не сте мобилизирани и проявявате привързаност в решенията.

20. Имате изразена склонност да се "плъзгате" по повърхността на живота, да се отвличате (разсейвате).

 

Раздел III. Вие сте:

1. Спокойни и хладнокръвни.

2.Последователни и обстойни, педантични в постъпките си.

3. Предпазливи и разсъдливи.

4.Предпочитате и умеете да изчакате преди да се захванете с нещо.

5. Мълчаливи сте и не обичате напразно да говорите.

6. Имате спокоен и равномерен говор, с паузи, без рязко изразени емоции, жестикулиране и мимики.

7. Сдържани сте и търпеливи във всяко едно начинание.

8. Довеждате започнатото докрай.

9. Не разпилявате напразно силите си.

10 Строго се придържате към изработени правила и система на работа.

11. Лесно сдържате поривите си.

12. Слабо сте възприемчиви по отношение на одобрение и порицание (лесно ги приемате и изживявате).

13. Не сте злобни, проявявате снизходително отношение към "остротите" по Ваш адрес.

14. Постоянни сте в своите отношения и интереси.

15. Бавно се включвате в работа и трудно превключвате от една дейност към друга.

16. Еднакви сте в отношенията си с другите.

17. Обичате акуратността и реда във всичко.

18. Трудно се приспособявате към нова обстановка и непознати хора.

19. Притежавате завидна издръжливост.

20. Не проявявате инициативност, не отговаряте по желание на въпроси, зададени към цялата група, не вземате участие в дискусии, дори да сте сигурни, че знаете и можете не по-зле от останалите.

 

Раздел IV Вие сте:

1. Стеснителни и срамежливи.

2. Лесно се обърквате в нова обстановка.

3.Затруднявате се при установяване на контакти с непознати хора.

4. Не вярвате в собствените си сили.

5.Лесно понасяте самотата, дори много често я предпочитате пред шумна компания.

6. Чувствате се подтиснати и объркани при несполука

7.Склонни сте да се затваряте в себе си.

8. Бързо се уморявате

9. Имате слаб и тих, но "изпъстрен" с чувство говор

10. Неволно се приспособявате към характера на събеседника си.

11. Силно сте впечатлителни и сте в състояние да съпреживявате болките на другите до "сълзливост".

12. Изключително сте чувствителни по отношение на порицание и одобрение.

13. Предявявате високи изисквания към себе си и околните

14. Склонни сте към подозрителност, мнителност.

15. Болезнено сте чувствителни и лесно нараними.

16. Прекалено сте обидчиви.

17. Затворени сте и необщителни, предпочитате да оставате насаме със себе си за да се самоанализирате, но се страхувате да споделяте с другите мислите си.

18. Плахи сте и поради това рядко проявявате активност и инициативност.

19. Подчинявате се лесно на чужди решения и мнения.

20. Стремите се да предизвикате съчувствие и помощ от околните

 

Tест за изследване на темпераментната структура

(Личностен "паспорт" на темперамента по Белов)

Обработка на резултатите[1]

Няма човек с "чист" тип темперамент, а след като всеки човек притежава в себе си черти от различните типове, най-правилно е да се говори и изследва неговата темпераментова структура, т. е. Последова­телността на подредбата на отделните темпераменти по силата на тяхната доминантност.

 

Формулата, по която се извежда темпераментовата структура има следния вид:

Тстр. = Х (Ах/А . 100%)+С (Ас/А. 100%)+Ф(Аф/А . 100%)+М (Ам/А . 100%),

Където:

Тстр. - темпераментова структура;

Х; С; ф; М - данните за типа темперамент: холеричен, сангвиничен, флегматичен и меланхоличен;

Ах; Ас; Аф; Ам - броят от положителните твърдения за отделните типове темперамент, извлечени последователно от разделите I,II,III и IV;

А - общият брой от плюсовете (положителните твърдения) за всички типове.

Например, ако от обработката на резултатите са се получили следните данни: за Х = 35%; за С = 30%; за Ф = 14% и за М = 21%, то темпераментовата структура (паспорта) на личността ще има подредбата по силата на изразеност на отделните темпераменти: Х, С, М,Ф.

—       Възможности за интерпретация по събрания брой положителни отговори от различните темпераменти:

а) Ако сумата от положителни отговори за един или друг тип е от 16 до 20, това означава, че чертите от дадения тип са много ярко изразени.

б) Ако сумата на положителните отговори е от 11 до 15, то качествата от съответния тип са присъщи в значителна степен.

В) Ако сумата е (на + отговори) от 6 до 10, то качествата от съответния тип са присъщи в незначителна степен.

Възможности за интерпретация в зависимост от процентното съотношение:

а) Ако положителният резултат от броя на положителните отговори за някой от типовете е 40 и над 40%, то това означава, че този тип темперамент е доминиращ за дадената личност;

б) Ако този резултат е 30-39%, то качествата за дадения тип са изразени доста силно;

в) Ако резултатът е 20-29%, то качествата за дадения тип са средно изразени;

г) При резултат от 10-19% може да се счита, че чертите от този тип темперамент са слабо изразени и явно е, че той ще бъде на последно място в темпераментовата структура.



[1] Тестът е конструиран и резултатите се обработват по метода на А- Белов, описан в сп. "Знание - сила", N1/1971, с. 54.

 

Категория: Други
Прочетен: 2740 Коментари: 0 Гласове: 0
 .
                            Психодиагностика.Тест за самооценка – Т. Лири (втора част)

Интерпретацията на количествените резултати се извършва по ска­ли, като за всяка скала се има предвид:

§     основната тенденция (вписана е в ключа);

§     произтичащите от нея особености на личността;

§     характеристиките за равнищата по скалата, които дават възмож­ност да се откроят някои клинични предпоставки.

СКАЛА 1. Основна тенденция: доминантност.

Особености на личността: активно взаимодействие с околните със стремеж да ги подчинява; екстравертност; оптимизъм; леко и бързо взи­мане на решения; спонтанна реализация „тук и сега".

Равнища:

o        0-8 бала: добър ръководител и организатор;

o        9-12 бала: енергичен, доминантен, преценяващ възмож­ностите си;

o        13-16 бала: властен, деспотичен, силен стремеж към лидерство, силна воля.

 

СКАЛА 2. Основна тенденция: сигурност в себе си.

Особености на личността: егоцентричност, самодоволство, дистанцираност, стремеж към обособяване на собствена позиция.

Равнища:

0-8 бала: уверен, независим, склонен към съперничес­тво;  

  9-12 бала: нарцистичен, с особено мнение;

13-16 бала: самовлюбен, отчужден, горделив.

 

СКАЛА 3. Основна тенденция: взискателност.

Особености на личността: упоритост, практицизъм, праволинейност, обидчивост, чувство за справедливост, убеденост в собственото мнение.

Равнища:

§     0-8 бала: настойчив, енергичен, вироглав;

§     9-12 бала: непримирим, раздразнителен, взискателен, откровено строг с околните;

§     13-16 бала: недружелюбен, жесток, враждебен, често асоциален и агресивен.

 

СКАЛА 4. Основна тенденция: скептицизъм.

Особености на личността: затворен, подозрителност, неудовлет­вореност, неконформност, конфликтност, склонност към ригидност и оформяне на свръхценни идеи.

Равнища:

§     0-8 бала: несговорчив, критичен, скептик;

§     9-12 бала: разочарован от хората, недоверчив, вербал­но агресивен, затворен, обидчив;

§     13-16 бала: отчужден от „враждебния свят", злопаме­тен, шизоиден, съмняващ се, оплакващ се.

 

СКАЛА 5. Основна тенденция: отстъпчивост.

Особености на личността: интровертност, срамежливост, пасив­ност, дребнавост и мнителност, тревожност, песимизъм, изпълнител­ност, самообвиняемост.

Равнища:

§     0-8 бала: скромен, послушен, честен, сдържан;

§     9-12 бала: срамежлив, подчинен;

§     13-16 бала: отстъпчив, пасивен, самобичуващ се, нуж­даещ се от подкрепа.

 

СКАЛА 6. Основна тенденция: доверчивост.

Особености на личността: тревожност, чувствителност, зависи­мост, привързаност, конформност, отговорност, изпълнителност.

Равнища:

§     0-8 бала: доверчив, вежлив, необходимо му е призна­ние;

§     9-12 бала: боязлив, безпомощен, послушен;

§     13-16 бала: свръх конформен, страда от натрапливи страхове.

 

СКАЛА 7. Основна тенденция: добросърдечност.

Особености на личността: високо ниво на тревожност, ниска агресивност, сътрудничество, съпричастност, зависимост от другите, необходимост от признание на лидера.

Равнища:

§     0-8 бала: компромисен, съзнателно конформен;

§      9-16 бала: емоционално лабилен, дружелюбен, стреми се да е добър с всички.

 СКАЛА 8. Основна тенденция: отзивчивост.

Особености на личността: потребност от спазване на социални норми, емоционална въвлеченост, екзалтираност при проява на собстве­ните убеждения, гъвкавост в контактите, милосърдност, пожертвовател­ност, склонност към психосоматични прояви на база сподавена враж­дебност.

Равнища:

§     0-8 бала: емпатиен, отзивчив, безкористен, деликатен;

§     9-16 бала: алтруистичен, състрадателен, помагащ, по­емащ отговорности.

Обобщената оценка има предвид следните резултати:

  преобладаващ тип - ако по някоя от скалите има много по-висока оценка в сравнение с оценките по другите скали;

  хармонична личност - ако оценките са на равнище 0-8 бала;

  акцентуация на характера - ако оценките са над 8 бала;

  трудности в социалната адаптация - ако оценките са над 14 бала;

  неискреност - ако преобладават оценки до 3 бала.

При факторния анализ на резултати от изследване с този тест са диференцирани следните значими фактори:

  фактор доминантност, свързан с 1, 2, 3, 4 тип: преобладават неконформни тенденции, склонност към конфликти, независимост, упори­тост, лидерство;

  фактор дружелюбност, свързан с 5, 6, 7, 8 тип: конформни нагла­си, сътрудничество, компромисност;

  фактор неудовлетвореност, свързан с 4, 5 ,6, 7 тип;

  фактор авторитарност, свързан с 1, 5 тип;

  фактор потисната враждебност, свързан с 4, 8 тип;

  фактор афилация (борба между мотиви за самоутвърждаване и присъединяване), свързан с 3, 7 тип;         

  фактор нежелана подчиненост, свързан с 2, 6 тип.

Категория: Други
Прочетен: 2322 Коментари: 0 Гласове: 0
 .

Тест за самооценка – Т. Лири (първа част)

Цел. Изследване на личностовите особености, създаващи тенден­ции за прояви в междуличностните взаимоотношения на доминантност, увереност в себе си, взискателност, отстъпчивост, доверчивост, добросърдечност, скептицизъм. Има възможност за съпоставяне на „Аз"-образа с „Аз"-концепцията и представата за идеалния партньор (Римские, Р. Р., С. А. 1995, с. 345).

Инструментариум. Въпросникът представлява изчерпателен списък от личностни качества, които дават възможност да бъде напра­вен психологически „портрет" на изследваното лице.

Твърдение:

1.  Лесно печелещ благосклонността на другите 

2.            Правещ впечатление на околните 

3.            Умеещ да се разпорежда и да заповядва

4.            Умеещ да отстоява позициите си

5.           Имащ чувство за достойнство

6.           Независим

7.         Умеещ да се грижи за себе си

8.            Безразличен

9.            Способен да бъде строг

10.            Строг, но справедлив

11.            Искрен

12.            Критичен към другите

13.            Обичащ да се оплаква

14.            Често тъжен 

15.            Понякога недоверчив

16.            Често разочарован

17.            Самокритичен

18.            Способен да признае, ако не е прав

19.            Подчиняващ се на драго сърце

20.            Отстъпчив

21.           Благодарен

22.            Подражаващ

23.          Отнасящ се с уважение към околните

24.          Търсещ одобрение

25.          Склонен към сътрудничество и взаимопомощ

26.         Стремящ се към разбирателство с другите

27.           Дружелюбен и доброжелателен

27.             Внимателен, ласкав

28.             Деликатен

29.             Подкрепящ

30.             Отзивчив, когато молят за помощ

31.             Безкористен

32.           Способен да предизвиква възхищение

33.            Ползващ се с уважение от страна на околните

34.             Притежаващ талант да ръководи

35.             Обичащ да поема отговорности

36.             Сигурен в себе си

37.             Самоуверен, напорист

38.             Делови, практичен

39.     Обичащ да се състезава

40.     Твърд и упорит, ако е нужно

41.     Неумолим и безпристрастен

42.        Раздразнителен

43.         Открит, праволинеен

44.         Не търпи да бъде командван

45.         Скептичен

46.         Трудно дава високи оценки 

47.         Трудно е да му направиш впечатление

48.         Лесно се смущава

49.          Несигурен в себе си

50.          Отстъпчив 

51.           Скромен  

52.            Често прибягващ към помощта на другите

53.            Прекланящ се пред авторитети

54.             Приемащ съвети с удоволствие

55.             Стараещ се да зарадва околните

56.             Винаги с любезни обноски

57.     Цени мнението на околните

58.             Общителен и сговорчив

59.     Добросърдечен

60.     Внушаващ сигурност

61.     Нежен, благ

62.     Обичащ да се грижи за другите

63.     Безкористен, щедър

64.             Обичащ да раздава съвети

65.     Правещ впечатление на влиятелен човек

66.     Авторитарен

67.     Властен 

68.     Самохвалко

69.     Надменен, самодоволен

70.     Мислещ само за себе си

71.     Хитър, пресметлив 

73.     Неприемащ грешките на другите

74.     Користен 

75.     Откровен

76.     Често недружелюбен

77.     Озлобен

78.     Вечно оплакващ се

79.     Ревнив

80.     Злопаметен

81.     Самобичуващ се

82.     Свенлив, свит, притеснителен

83.     Безинициативен

84.     Кротък

85.            Зависим, несамостоятелен

86.     Обичащ подчинението

87.     Оставящ другите да взимат решения

88.     Лесно изпадащ в неудобно положение

89.            Лесно влияещ се от приятели

90.     Готов да се довери на всеки

Категория: Други
Прочетен: 3605 Коментари: 0 Гласове: 0
 .

Анкета за диагностика възприятието на ученика за колектива (групата, класа) - втора част 

ТЕСТОВА БЛАНКА

Име: ……………………………………………………………………………….., клас, ……, дата на изследването…………………г.

Инструкция: Ние провеждаме специално изследване с цел подобряване организацията на учебния процес. Вашите отговори на въпросите от анкетната карта ще ни помогнат в това отношение.  Предлагаме ви 14 съждения, всяко от които има по три алтернативни отговора, обозначени с А, Б, В.  От тези отговори Вие трябва да изберете един, който най-точно изразява Вашата гледна точка и да го обградите с кръгче. Помнете, че няма „правилни” и „неправилни” отговори. На всеки въпрос трябва да бъде даден отговор.

1. За добри партньори в класа аз считам тези, които:

А – знаят повече, отколкото аз;

Б – стремят се всички въпроси да решават общо;

В – не отвличат вниманието на преподавателя.

2. Добри преподаватели са тези, които:

А – използват индивидуален подход;

Б –създават условия за помощ от страна на други;  

В – създават в класа атмосфера, при която никой не се страхува да се изкаже;

3. Аз се радвам, когато съучениците ми:

А – знаят повече от мен и могат да ми помогнат;

Б – могат самостоятелно, без да пречат на другите да постигнат успехи;

В – помагат на другите, когато им се отдаде случай;

4. Повече ми харесва, когато в класа:

А – никой не ми помага;

Б – не ми пречат при изпълнение на задачите;

В – останалите са по-слабо подготвени от мен;

5. Струва ми се, че аз съм способен да направя много, когато: 

А – мога да получа помощ и подкрепа от страна на другите;

Б – моите усилия са достатъчно оценени от другите;

В –мога да проявя инициатива и да съм полезен за всички;

6. Харесва ми клас, в който:

А – всеки е заинтересован от положителните резултати на всички;

Б – всеки е зает със своите задачи и не пречи на другите;  

В – всеки може да използва другите за разрешаване на свои задачи;

7. Учениците оценяват като най-лоши тези преподаватели, които:

А – създават дух на конкуренция между учениците;

Б – не отделят достатъчно внимание;

В – не създават условия, за да може класа да им помага; 

8. Най-голямо удовлетворение от живота дават:

А – възможност да работиш, когато никой не ти пречи;

Б – възможност да получиш нова информация от други хора;

В – възможност да направиш нещо полезно за други хора;

9. Основната роля на училището трябва да се изразява в:

А – възпитание на учениците за формиране чувство за дълг към другите; 

Б–  подготовка за приспособяване към самостоятелен живот;

В – подготовка на хора, умеещи да извличат помощ от общуването с другите;

10. Ако класа ми има някакъв проблем, то аз:

А – предпочитам, другите да го разрешат;

Б – предпочитам да работя самостоятелно, без да разчитам на другите по решаване на проблема;

В – предпочитам да внеса своя принос при решаване на общия проблем;

11. Най-добре от всички бих се учил, ако преподавателите:

А – имат към мен индивидуален подход;

Б – създават условия за да получавам помощ от другите;

В – поощряват инициативата на учащите се, насочена към постигане на общ успех;

12. Няма нищо по-лошо от случай, при който:

А – да не си в състояние самостоятелно да постигнеш успех;  

Б – да чувстваш, че не си нужен на класа;

В – да не ти помагат другите; 

13. Най-много от всичко ценя:

А – личния успех, за който имат принос и моите съученици;

Б – общия успех, в който имам и аз заслуга;

В – успех, който е постигнат с цената на собствени усилия;

14. Бих искал:

А – да уча в клас, в който организацията и методите на работа са съвместни;

Б – да работя индивидуално с преподавател;

В – да уча в клас, в който всички са компетентни;

Категория: Други
Прочетен: 951 Коментари: 0 Гласове: 0
 .

Анкета за диагностика възприятието на ученика за колектива (групата, класа) - първа част

 

      Междуличностното възприятие в групата зависи от множество фактори. Сред тях най-много  са изследвани: социалните нагласи, миналия опит, особеностите на самовъзприемане, характера на междуличностните отношения, степента на информираност един за друг, ситуационен контекст, в който протичат междуличностните перцепции и т.н.  В качеството на един от тези фактори на междуличностно възприятие е и показателя отношение на индивида към групата.  Възприятието на индивида за групата представлява своеобразен фон, на който протичат междуличностното възприятие.  Във връзка с това, изследването на показателя възприятие на индивида за групата се явява един от важните моменти при изследванията на междуличностните възприятия, то е свързващо звено между два различни социлано-перцептивни процеса.

       Предлаганата методика позволява да бъдат установени 3 основни типа възприятие на индивида в група.  При това, в качеството на показател за тип възприятие встъпва ролята на групата в индивидуалната дейност на възприемащият.

Тип 1. Индивидът възприема групата като  част от своята дейност и се отнася към нея неутрално.  Групата не представлява по себе си някаква самостоятелна ценност за индивида.  Това отношение се проявява в стремеж към отклоняване на съвместни форми на взаимодействие (работа), предпочитания за индивидуализъм и ограничени контакти. Този тип възприятие на групата се нарича „индивидуалистично”.

Тип 2.  Индивидът възприема групата като средство, способстващо за достигане на едни или други индивидуални цели.  Групата се възприема и оценява от гледна точка на нейната „полезност” за индивида.  Отдават се повече предпочитания към високостатусните и компетентни членове, които могат да окажат помощ, да вземат решения или да послужат като източник на информация или зашита.  Този тип възприятие се нарича „прагматично”

Тип 3.  Индивидът възприема групата като самостоятелна ценност. На преден план за индивида встъпват проблемите на групата и на отделните и членове, наблюдава се заинтересованост към успехите и неуспехите на всеки член и към групата като цяло, налице е стремеж да се направи принос в интерес на груповите цели и дейност.  Проявява се потребност от колективни форми за работа. Този тип възприемане се нарича „колективистично”.

На база трите описани хипотетични „типа” възприятия се основава  анкетната карта, която позволява да се установи доминиращия тип възприятие.

В качеството на изходен пункт, при разработване на анкетата е бил създаден списък от 51 съждения, всяко от които отразява определен „тип” възприятие към групата (в частност учебната група – класа). При създаването на анкетата са били използвани съждения от тест за изучаване насочеността на личността и методика за определяне нивото на социално-психологическо развитие на колектива. На основа експертна оценка са отбрани най-съществените информационно-съдържателни съждения, които са включени в настоящата анкета.

Анкетата включва 14 съждения, съдържащи по три алтернативни отговора. Алтернативните отговори са разположени на случаен принцип. Всяка алтернатива обаче съответства на определен „тип” възприятие. Анкетата е съобразена със спецификата на учебните групи  и се прилага за изследване на перцептивни процеси в групи за интензивно обучение по чужд език, но при предложената  модификация може да се прилага и към други групи.

По всеки един пункт ИЛ трябва да избере най-подходящата за него алтернатива.

Обработка на резултатите

На основата на получените отговори, с помощта на ключ, се изчисляват баловете по всеки тип възприятие. На всеки избран отговор се дава 1 бал.  Баловете събрани по всичките 14 пункта се сумират за всеки тип отделно.  Така крайната сума за всеки тип следва да бъде 14. При обработката на данните „индивидуалистичния” тип се бележи с „И”, „прагматичния – с „П”, а „колективистичния – с „К”.  резултатите се записват във вид на многочлена:

aИ + bП + cК, където

= а – количеството бал, получен за „индивидуалния” тип възприятие;

= б – количеството бал, получен за „прагматичния” тип възприятие;

= с – количеството бал, получен за „колективистичния” тип възприятие;

Например: 4И + 6П + 4К

Ключ за обработка на анкетата

Тип възприятие на индивида в групата

     

индивидуалистичен

колективистичния

прагматичния

1В 8А 2А 9Б ЗБ 10Б
               4Б 11А 5Б 12А
               6Б 13В 7Б 14В

1Б 8В 2В 9А 3В 10В
               4А 11В 5В 12Б
                6А 13Б 7А 14А

1А 8Б 2Б 9В ЗА 10А
                4В 11Б 5А 12В
                 6В 13А 7В 14В

 

 

Категория: Други
Прочетен: 1431 Коментари: 1 Гласове: 1
 .

А Л Б У М

със стимулен материал за провеждане на упражнения за развитие на когнитивни функции, фина моторика и пространствена ориентация на деца със СОП  - 4 част

image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image
image

Категория: Други
Прочетен: 3000 Коментари: 0 Гласове: 0
 .

А Л Б У М

със стимулен материал за провеждане на упражнения за развитие на когнитивни функции, фина моторика и пространствена ориентация на деца със СОП  - 3 част

image
image
image
image
image
image
image
image
image
image

Категория: Други
Прочетен: 2667 Коментари: 0 Гласове: 0
 .

А Л Б У М 
със стимулен материал за провеждане на упражнения за развитие на когнитивни функции, фина моторика и пространствена ориентация на деца със СОП  - 2 част 

image
image
image
image
image
image
image
image
image
image

Категория: Други
Прочетен: 3336 Коментари: 0 Гласове: 0
 .

А Л Б У М

 

 

със стимулен материал за провеждане на упражнения за

развитие на когнитивни функции, фина моторика и пространствена ориентация  на деца със СОП - първа част

Предложеният албум съдържа 40 табла, всяко от което се явява упражнение за развитие на определени когнитивни функции, фина моторика и ориентация. Упражненията могат да се прилагат индивидуално и групово със състезателен характер.

Забележка: Упражненията са с различно ниво на сложност и ще бъдат прилагани в зависимост от обема знания и нивото на развитие на способностите и уменията на учениците.

image
image

image
image
image
image
image

image
image
image
Категория: Други
Прочетен: 1757 Коментари: 0 Гласове: 0
 .

Семейна психодиагностика. Методика за диагностика на родителски нагласи и реакции („PARI”) - трета част

(Автори: Е.С.Шефер и Р. К. Бел)

Бланка за отговори по тест „PARI”


Собствено,бащино, фамилно име ___________________________
Години                                             ___________________________
Фамилия и име на сина (дъщерята) ________________________
Години на сина
(дъщерята) ________________________________
Дата____________________________________________________
Кой попълва бланката (баща, майка, учител, възпитател и пт.), ____________
Колко деца имате и каква е възрастта им?  _________________________________

Категория: Други
Прочетен: 1139 Коментари: 0 Гласове: 0
2  >  >>
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3797685
Постинги: 2162
Коментари: 116
Гласове: 1306
Календар

1

 

24

 

47

 

70

 

93

 

 

2

 

25

 

48

 

71

 

94

 

 

3

 

26

 

49

 

72

 

95

 

 

4

 

27

 

50

 

73

 

96

 

 

5

 

28

 

51

 

74

 

97

 

 

6

 

29

 

52

 

75

 

98

 

 

7

 

30

 

53

 

76

 

99

 

 

8

 

31

 

54

 

77

 

100

 

 

9

 

32

 

55

 

78

 

101

 

 

10

 

33

 

56

 

79

 

102

 

 

11

 

34

 

57

 

80

 

103

 

 

12

 

35

 

58

 

81

 

104

 

 

13

 

36

 

59

 

82

 

105

 

 

14

 

37

«  Март, 2017  >>
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031