Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: kunchev Категория: Други
Прочетен: 1041658 Постинги: 1048 Коментари: 115
Постинги в блога от 19.03.2017 г.
 .

Методика за изследване на мислене – абстрахиране, обобщаване, съществени признаци

 („Изключеното 5-то излишно” - вербален)

 

 

Предназначение: Методиката е предназначена за изследване способностите за обобщаване и абстрахиране, умения за отделяне на съществени признаци. По резултатите може да се съди и за нивото на обща осведоменост на ИЛ (ниво на ограмотяване и обща култура). Тя е добър инструмент за установяване  и оценка за нивото на развитие на вербалния интелект.  Може да се прилага индивидуално и групово.

Стимулен материал: тестова бланка, включваща 20 набора от по 5 понятия. От всеки един една от думите е „излишна”, т.е., не попада в категорията на останалите четири.

Оценявани качества: Вербален интелект. Умения за извеждане на съществяени признаци. Умения за обобщаване. Обща осведоменост.  

Възрастова  категория: 11+

Ред за провеждане:

На ИЛ се предоставя бланката с наборите от думи. От него се иска в колона № 2 да запише излишната дума, а в колона  № 3 да запише родовото понятие. Не се препоръчва зачертаване на на излишната дума.

Инструкция:  Тук на всеки ред в таблицата са записани по 5 думи, от тях,  четири думи по нещо си приличат, попадат в една група.   Петата дума не принадлежи към тази група, тя е излишна. От теб се иска да намериш тази излишна дума и да я запишеш в колонка № 2 . След като изведеш излишната дума, в колонка  № 3 запиши онази дума, която обединява и се отнася за всичките останали 4 думи.

Стимулен материал




Обработка на резултатите

Всеки верен отговор (изключено излишно) се оценява с 1 бал.За вярно обобщаване (извеждане на родово понятие) се начислява още 2 бала. Ако родовото понятие е вярно, но излишната дума не е намерена или е намерена, но неправилно, оценката е 0 бал. Общо количество максимален бал 60.

 

 

Таблица с нормативи за различни възрасти




Категория: Други
Прочетен: 53 Коментари: 0 Гласове: 0
 .

Методика за изследване на тип мислене на Г. Резапкин

 

                Инструкция: „При всеки човек доминира определен тип мислене. Този въпросник има за цел, да определи Вашия тип мислене. Ако сте съгласни с твърденията и те се отнасят за Вас, поставете в бланката знак „+”, ако не сте съгласен – знак „-„

               

1.    По-лесно ми е да направя нещо, отколкото да обяснявам на някой друг да го направи.

2.    Би ми било интересно и бих могъл да съставям компютърни програми.

3.    Обичам да чета книги.

4.    Харесва ми живописта, скулптурата, архитектурата.

5.    Дори когато отлагам някаква задача се старая да я изпълня по-късно добре.

6.    Разбирам добре, когато ми обясняват рисунки, схеми, предмети.

7.    Обичам да играя на шах.

8.    С лекота излагам своите мисли както в устна, така и в писмена форма.

9.    Когато чета книга, аз ясно си представям героите и събитията.

10.  Предпочитам аз самия да планирам работата си.

11.  харесва ми всичко да правя с ръцете си.

12.  В детството си съм създавал шифър, за да кореспондирам с писма до мои приятели.

13.  Придавам огромно значение на казаните от другите думи.

14.  Познатите мелодии предизвикват у мен зрителни картини.

15.  Разнообразните увлечения правят живота на човек богат и ярък.

16.  При решаването на задачи с лекота прилагам метода проба и грешка.

17.  Интересно ми е да разбера природата на физическите явления.

18.  Интересна ми е работата на водещите на ЪВ-програми и радиожурналисти.

19.  Лесно мога да си представя животно, което не се среща в природата.

20.  Повече ми харесва процеса на дейност, отколкото крайния резултат от нея.

21.  В детството си с интерес и лекота съм сглобявал конструктори от детайли.

22.  Предпочитам точните науки (математика, физика).

23.  Възхищавам се от точността и дълбочината на някои стихове.

24.  Познатите аромати предизвикват у мен спомени за минали събития.

25.  Не бих искал да подчинявам живота си на определена система.

26.  Когато слушам музика ми се ще да затанцувам.

27.  Разбирам красотата на математическите формули.

28.  Лесно ми е да говоря пред голяма аудитория.

29.  Харесва ми да посещавам изложби, театри, концерти.

30.  Съмнявам се дори в това, което за другите е очевидно.

31.  Обичам да се занимавам с нещо, което правя с ръцете си, да майсторя.

32.  Би ми било много интересно да разшифровам древни текстове.

33.  С лекота и удоволствие усвоявам граматическите конструкции на езика.

34.  За мен красотата е по-важна от ползата от нея.

35.  Не обичам да преминавам по един и същ път.

36.  Истина е само това, което можеш да пипнеш или направиш с ръка

37.  Лесно ми е да запомням формули, символи, условни обозначения.

38.  Приятелите ми обичат да слушат това, което им разказвам.

39.  С лекота мога да си представя в образи съдържанието на разказ или филм.

40.  Не мога да се успокоя, докато не доведа работата си до съвършено изпълнение.

Обработка на резултатите: Събират се всички плюсове отговори по всяка от петте колонки на тестовата бланка. Сумите се записват в долната част на колоната.

Всяка колона съответства на определен тип мислене. Количеството бал във всяка колона показва нивото на развитие на този тип мислене (0-2-ниска степен; 3-5-средна степен; 6-8 бала-висока степен)

Предметно–действено мислене (П–Д) е свойствено за хората на действието.  Те усвояват информацията чрез движението.  Обикновено те притежават добра координация на движенията. Това мислене е важно за спортисти, танцьори, артисти, хора на физическия труд.

Абстрактно-символно (А-С) – преобладава при физици, математици, теоретици, икономисти, програмисти, аналитици. Те могат да усвояват информация с помощта на математически кодове, символи, формули и операции. Благодарение на този тип мислене на основата на хипотези са направени много открития в областта на науките.

Словесно-логически (С-Л) – то отличава хората с ярко изразен вербален интелект (от лат. verbalis - словесен). Благодарение на  развитието на словесно-логическото мислене учени, преподаватели, преводачи, писатели, филолози, журналисти и пр. могат да формулират своите мисли и да ги пренасят до хората.  Този тип мислене е необходимо за ръководители, политици и обществени деятели.

Нагледно-образно (Н-О) – характерно за хората с художествена ориентация на ума, които могат да си представят това което е било и това, което ще бъде и това което никога не е били или никога не би станало – художници, поети, писатели, режисьори, архитекти, конструктури и пр.

Креативност (творчество) (К) – способност да се мисли съзидателно, творчески, да се намират нестандартни решения на задачи.  Това е рядко и незаменимо качество на мисленето, отличаващо талантливите хора във всяка сфера.

В чист вид мисленето се среща рядко. За много професии е необходимо съчетание от различни типове мислене. Такова мислене се нарича синтетично.

 

Категория: Други
Прочетен: 38 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1041658
Постинги: 1048
Коментари: 115
Гласове: 1030
Архив
Календар
«  Март, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031