2. zahariada
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. sparotok
9. planinitenabulgaria
10. tota
11. bezistena
12. getmans1
13. missana
14. bosia
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. ambroziia
8. vidima
9. bojil
10. milena6
2. sarang
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. rosiela
8. bateico
9. iw69
10. djani
Как да определите, дали детето има трудности в обучението?
(препоръки за родители на деца със синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието)
По материали от израелския вестник "Едиот Ахронот"
Подготвителна група в детската градина
Реч и мислене: изпитва проблеми с произношението; бавно развива словесния си запас; не умее да римува думи; не проявява интерес към слушане на разкази (истории, приказки); трудно запаметява наименования, цветове, цифри, букви; използва свръхмалко думи; изпитва трудности при изразяване на своите мисли; построява неправилно изреченията;
Смятане: проблеми с възприемането и запаметяването на количества; затруднява се изброяване на числа във възходящ и низходящ порядък; среща трудности при писане на цифри и разположението им по значение.
Внимание: повишена двигателна активност; с лекота се разсейва повече, отколкото връстниците; изпитва трудности при изпълнение и завършване на задачи; резки промени в настроението; не умее да се справя с неуспехи; бягство от трудности; отказ от изпълнение и проява на парадоксална упоритост (инат).
Зрително-двигателна сфера: изпитва затруднения при игрите, които изискват съсредоточаване върху детайли или разграничаване на образ и фон; проблеми с фината моторика (закопчаване на копчета, завързване връзки на обувки; тромавост и непохватност (бута предмети, пада, спъва се); нежелание и бягство от уроци по рисуване, пластика, оцветяване, изрязване, конструиране).
Сфера на общуване: трудности при контакти с други деца; проблем с разбирането на обществените ситуации; не обича да приема условия и правила при игра и често ги нарушава; прекъсва играта на други деца; не може да участва в колективна дейност.
Периода между I и IV клас
Четене и писане: нежелание и бягство от четене; трудности при разбиране взаимната връзка между буквите, сричките и съединяването им в думи и изречения; чести грешки при четене (размяна на букви); бавно четене; допуска грешки при писане повече от своите връстници.
Математика:допуска грешки при изчисленията при всички действия; грешки при броене; не разбира връзката между математическите задачи и изчисленията.
Реч и мислене: изразява се с кратки и често неправилни изречения; има ограничен словесен запас; трудно изразява мислите си на глас.
Зрително-двигателна сфера: неправилно държи молива, като не успява да регулира натиска (ту много силен – ту много слабо натиска); затруднява се при писане на букви и при организиране на писмен текст под диктовка и самостоятелно (нечетлив почерк); бавно и мудно изпълнение на писмени задачи под диктовка; бавно и несаигурно изпълнява спортни упражнения, изискващи формирани навици на фината моторика (например рисуване, конструиране, чертане).
Периода между V и VIII клас
Четене и писане: допуска грешки при четене; бавно чете и пише; разсейва се при четене на глас; изпитва трудности при писмено изразяване на своите мисли (създава се впечатление, че детето не може ясно да изрази своите знания, мисли и понятия); трудно формира нови навици при четене и писане на чужд език; допуска множество грешки при правопис.Зрително-двигателна сфера: нечетлив почерк; неправилно държи молива; не желае да пише; среща трудности при организация на учебнисте принадлежности и учебното време.
Периода между IX и XII клас
Четене и писане: забелязват се повече трудности и недостатъчна яснота при изразяване своите мисли на глас, отколкото в писмен вид; не обича да учи самостоятелно; значително снижена успеваемост в сравнение с предишни години.
Реч и мислене: тълкува погрешно информацията; неспособност да обединява знания от различни текстове; изпитва трудности при възприемане и изразяване с абстрактни понятия, при усвояване и използване на нови и по ефективни способи за учене и при запомняне на материал за изпит (независимо, че ученикът се е готвил за изпита).
Памет и внимание: проблеми с възприемане учебния материал в класа (групата); не желае да пише (феномен „празна тетрадка“); уморяемост; изпитва трудности при изпълнение и завършване на започнатите задачи; невъзможност да работи едновременно по няколко задачи; или отделя безсмислено внимание на детайлите или се фиксира върху тях, пропускайки фона; трудности при изпълнение на двигателно-спортни задачи (упражнения), например плуване, колоездене, баскетбол.
Източник: http://adhd-kids.narod.ru/articles_parents.html
Как да бъдете в добри отношения с учителите на вашето дете?
(препоръки за родители на деца със синдром на хиперактивност и дефицит на вниманието)
По материали от статията:
How to Have a Good Relationship with Your Child"s Teacher
Учителите са най-важните хора за образованието на вашето дете. От тях най-вече зависи, дали вашето дете ще бъде щастливо в училище. Учителите са тези, с които детето прекарва времето си в училищната среда. Сътрудничеството между родители и учители е извънредно важно за двете страни, за да се осигури добра училищна среда за всяко дете.
Повечето от учителите приветстват участието на родителите и с желание биха изслушали тяхното мнение. Голяма част от тях споделят, че имат повече стимули да обучават и работят с тези деца, чийто родители активно участват в учебния и възпитателен процес, отколкото с тези деца, чийто родители са безразлични. Ако учителят не е проявил инициатива и не е показал желание да участвате в този процес, то е необходимо вие да направите първата стъпка като изградите позитивни взаимоотношения с него. Похвалете учителя за това, което той прави добре и постига успехи с детето ви, поддържайте с него връзка чрез и-мейл, периодични посещения в класа, участие в родителски събрания и пр.
Помнете: вие имате право да участвате в тези процеси, но това участие задължително трябва да бъде конструктивно. С учителите трябва постоянно и регулярно да поддържате връзка, а не да се срещате 1-2 пъти в годината. За да се случи това, вие може да се придържате към следния списък от задачи:
1.Съставете списък на това, което искате да обсъдите с учителите.
2.Когато е уместно, похвалете учителя за това, което ви харесва. Например, „Господин Браун, ние сме Ви благодарни, че Вие се занимавате допълнително с Джони и повлиявате положително неговото поведение. Ние наистина виждаме резултатите от Вашата работа.“
3.Ако имате проблем, тогава го обсъдете с учителя. Не обобщавайте. Никога не казвайте на учителя: „Вие не се занимавате с моето дете. Тази година ще бъде принуден да повтори“. Вместо това, кажете: „Програмата по математика ми се струва, че не е подходяща за Джони. Може ли някак си да бъде променена и адаптирана за неговите потребности?“
4.Съсредоточете се върху вашето дете, а не върху недостатъците на учителя. Например, обяснете конкретно, как и защо определени способи за корекция на поведението не са подходящи за детето и вместо да се оплаквате от неправилното водене на дейността по промяна на поведението му.
5.В зависимост от възможностите си може да предложите помощ в класа. Решете заедно с учителя, дали е целесъобразно да окажете такава помощ по време на занятията.
6.Сближете се с учителя, за да можете ‚трудните“ въпроси да обсъждате открито, спокойно, с доверие и без заплахи.
7.Изразете готовност да отделите време и предложете своите умения и знания в помощ на класа. Например, когато е възможно и необходимо бихте да подкрепите учителя с пряко или косвено участие – да помогнете при провеждане на практически занятия; при съпровождане на учениците вън от училището; при изготвяне на интерактивни материали за определен урок или осигуряване на технически средства и пр.
8.Когато подадете молба или направите предложение, дайте на учителя ясно да разбере, как точно трябва да се реализира това което искате. Съпровождайте вашите молби с благодарствени писма.
9.Посещавайте всички родителски събрания.
Източник: http://adhd-kids.narod.ru/articles_parents.html