Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: kunchev Категория: Други
Прочетен: 3857110 Постинги: 2183 Коментари: 116
Постинги в блога от 22.04.2018 г.
 

           Психодиагностика в училище. Диагностика на педагогическия колектив.

 Визуален способ за определяне социалните позиции в педагогическия колектив.

 

Педагогическият колектив се явява особена група от хора, характеризираща се с неравнопоставеност на педагозите по полов и възрастов признак. Това е колектив, доминиран от жени, в който мъжете много често се намират в периферията, а между самите жени се създава много разнообразна вътрешна структура (формиране на по-малки, но много сплотени групи; яростно конфликтуване между малките групи; наличие на синдикален опортюнистичен лидер; конфликти между отделни групи и формалния лидер (директор); групи, диференцирани по възрастов признак – обикновено намиращи се в опозиция „млади срещу стари“) и специфични отношения (клюки, интриги, слухове, злепоставяне, борба за власт, съпротиви, притворство, коварство, лукавост, открита враждебност, дори вредителство).

Наличието на опозиция (съпротива) в педагогическия колектив може да се определи визуално, като се оцени къде се намират членовете на колектива по време на съвещание (заседание, провеждано от директора; обучение, провеждано от психолога; заседание и др.). Поради доминантността на педагогическите кадри (по брой и властови лостове), останалите специалисти (психолог, логопед, ресурсни специалисти и пр.) много често срещат враждебност и съпротиви в своята дейност и инициативи. По тази причина за психолозите е особено важно да имат изработена оценка за наличните социални позиции на педагогическите кадри в училището.

Предложеният способ позволява да се направи такава оценка, на базата на наблюдение върху пространственото разположение на състава по време на служебни сбирки, още повече, че в около 80% от случаите, местата, които служителите заемат са почти винаги едни и същи.

По принцип официалният лидер (формално това е директора) на колектива седи в центъра. Той притежава действителната власт и определя воденето на срещата. Тези, които седят непосредствено срещу официалния лидер, са лидерите на опозицията или реалните лидери в колектива. Това са хора, които се ползват с авторитет (власт) и влияние сред много от членовете на колектива. Те имат изразени лидерски качества, не се страхуват да бъдат в центъра на вниманието на формалния лидер (именно те попадат във фокуса на погледа на формалния лидер). Това е позиция: „опозиция-опозиция“.

Опозиционният лидер може да се ползва с твърде голямо влияние в колектива. Много често той се явява синдикален лидер или учител с голям стаж.  Важно е да се оцени какъв характер носи неговата опозиция (полезна – насочена към развитие на колектива и стимулираща дейностите на организацията или „нездравословна“ – насочена към разделяне и разпадане на съществуващата официална власт (директор) и дискредитиране на общите дейности в угода на личните му интереси или интересите на малка група, която той управлява. Особено деструктивни са онези опозиционни лидери, които поддържат поведение на демонстративно отхвърляне на формалния лидер. По време на заседанието те могат да апострофират, неглежират, отричат, дори открито да конфликтуват с ръководителя с цел, укрепване на своята опозиционна власт.  Тези, които седят до лидера на опозицията, съставляват действащата опозиция. Във всички случаи, по време на заседанието действащата опозиця ще бъде сплотена и разположена на едно място. Много рядко членовете на подобни (деструктивни) групи се разделят и заемат хаотично места в залата.

Тези, които се намират по-близо до официалния лидер, подкрепят вече съществуващото ръководство. Много е важно психологът да прецени към кой от лидерите са по-фокусирани служителите, както и техния брой.

От дясната страна на официалния лидер обикновено заема място неговият първи помощник – зам. директор (дясна ръка). Като правило той би трябвало да притежава кураж и лидерски качества. Той изцяло поддържа ръководителя си. В случай, че официалният лидер напусне заседанието, този човек поема и продължава ръководството на мероприятието, като следва избраната линия на формалния лидер.

От лявата страна на формалния лидер заема позиция експерта по работа с документацията (много често това може да бъде специалиста по финансовите въпроси) Той по правило записва всичко, което се случва (протоколира), отличава с отговорност, изпълнителност, прецизност, честност, но самостоятелността не е сред водещите му професионални възможности.  Той изцяло зависи от мнението и решенията на ръководителя (директора). Този служител е с перфектни познания за нормативната база (финансиста-счетоводител – по финансовите въпроси).

В периферията на кръга обикновено заемат позиция тези служители, които по някаква причина не се смятат за членове на колектива (новодошлите, които все още не са имали време да се адаптират; такива, които имат намерение да променят колектива (кандидатите за пенсиониране, за преместване); служителите, които са в конфликт с колектива или тези, които се противопоставят на колектива) или аутсайдери (единаци).  Тези, които се нуждаят от подкрепата на официалния лидер седят в кръга по-близо до него.

Седящите в центъра – това са служители, които се чувстват добре адаптирани в колектива. Те възприемат себе си като важна част от групата и са ориентирани към дейност (активност). Те съставляват „златната среда“ и са основа за ефективна дейност на педагогическия колектив – основно средство на лидера.

image 

Категория: Други
Прочетен: 1013 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 23.04.2018 01:38
 


         Психодиагностика в училище. Диагностика на педагогическия колектив.

           Тест за изследване на комуникативни и организаторски способности

                                                          на педагога (КОС-2).

 

Тестът е предназначен за изучаване на комуникативните и организаторски способности на личността (способността да се установяват делови и междуличностни отношения с хората; стремеж да се разшири обхватът на контактите; желание за участие в обществени и групови събития; способност за влияние върху хората; желание да се покаже инициатива и т.н.).

Инструкция: Предлагаме Ви въпросник, съдържащ 40 въпроса за определяне на комуникативните и организаторски способности. На всеки от въпросите трябва да отговорите с „да“ или „не“. Не пропускайте нито един въпрос. Ако Ви е трудно да изберете отговор, все пак направете избор – коя от двете възможности Ви е по-присъща.  

Въпросник

1.Имате ли интерес да изучавате хората и да установявате контакти с различни хора?

2.Харесва ли Ви да се занимавате с обществена работа?

3,Дълго ли преживявате обида, причинена от някой от Вашите приятели?

4.Винаги ли Ви е трудно да се ориентирате при внезапно създадена критична ситуация?

5.Много приятели ли имате, с които непрекъснато общувате?

6.Често ли Ви се случва да склоните по-голямата част от Вашите приятели, да приемат Вашето мнение?

7.Вярно ли е, че Ви е по-приятно да прекарате времето си с книга в ръка (пред телевизора, в театър, концерт, в парка, пред компютъра и пр.) сам, отколкото да участвате в една или друга дейнст заедно с други хора?

8.Ако възникне някаква трудност при осъществяване на Вашите намерения, лесно ли се отказвате от тях?

9.Лесно ли Ви е да установявате контакти с хора, които са по възрастни от Вас?

10.Обичате ли да измисляте или да организирате различни игри и развлечения за Вашите приятели и познати?

11.Изпитвате ли трудност при включването си в непозната компания?

12.Често ли отлагате за друг ден неща, които трябва да свършите днес?

13.Лесно ли Ви се отдава да установявате контакти и общувате с непознати хора?

14.Стремите ли се да убедите Вашите приятели да постъпят в съответствие с Вашето мнение?

15.Трудно ли Ви е да свикнете в нов колектив (компания)?

16.Вярно ли е, че Вие нямате конфликти с приятелите си, за неизпълнени от тях обещания, задължения, отговорности?

17.Стремите ли се при удобни случаи, да се запознаете и да поговорите с непознат човек?

18.Често ли при решение на важни дейности, Вие поемате инициативата?

19.Дразните ли се от определени хора в обкръжението си и иска ли Ви се понякога дори да ги ударите?

20.Истина ли е, че лошо се ориентирате в непозната обстановка?

21.Харесва ли Ви да се намирате постоянно сред хора?

22.Възниква ли при Вас раздразнение, ако не успеете да завършите започната работа?

23.Изпитвате ли затруднение, ако се наложи да проявите инициатива, за да се запознаете с нов човек?

24.Истина ли е, че се уморявате и отегчавате от непрекъснато общуване с приятелите си? 25.Обичате ли да участвате в колективни игри?

26.Често ли проявявате инициатива при решаване на въпроси, засягащи интересите на Ваши приятели?

27.Истина ли е, че се чувствате неуверени сред непознати хора?

28.Вярно ли е, че Вие рядко се стремите да доказвате на всяка цена своята правота?

29.Считате ли, че за Вас не представлява трудност да оживите и развеселите група от хора, които малко познавате?

30.Взимали ли сте участие в обществени дейности в училище (на работното място)?

31.Стремите ли се да ограничавате (периодично да редуцирате) своя приятелски кръг?

32.Вярно ли е, че Вие се стремите да отстоявате своето мнение или решение, тогава, когато то не е прието веднага от Вашите приятели?

33.Чувствате ли се свободно и непринудено, попадайки в непозната група от хора?

34.С удоволствие и желание ли пристъпвате към организиране на различни мероприятия за своите приятели?

35.Истина ли е, че се чувствате достатъчно уверен и споокоен, когато се наложи да говорите пред  голяма група хора?

36.Често ли закъснявате за делови срещи?

37.Вярно ли е, че имате изключително много приятели?

38.Често ли се оказвате в центъра на вниманието на Вашите приятели?

39.Често ли се смущавате и се чувствате неловко при общуване с хора, които познавате недостатъчно?

40.Истина ли е, че се чувствате не много уверено, когато сте обкръжението на голяма група от своите приятели?

 

Обработка на резултатите

Нивата на комуникативни и организаторски способности се определят в зависимост от събраните балове по тези параметри. Максималният брой бал за всеки параметър е -20. Баловете се отчитат отделно за комуникативните и отделно за организаторските способности с помощта на ключ за обработка на данни за тест „КОС-2“

image

За всеки отговор „да“ или „не“, съвпадащ с отбелязаните в ключа, поотделно за съответните способности, се приписва по 1 бал.  Експериментално са установени 5 нива на комуникативни и организаторски способности. Приблизителното разпределение на резултатите за тези нива е показано по-долу.

image

Изследвани лица, получили резултат от 1-4 бала, се характеризират с ниско ниво на комуникативни и организаторски способности.

Тези, които събират 5-8 бала имат комуникативни и организаторски способности на ниво под средното. Те не се стремят да общуват, предпочитат да прекарват времето сами. В нова компания или колектив се чувстват сковано. Изпитват трудности при установяване на контакти. Те не отстояват мнението си и тежко преживяват обидите. Рядко проявяват инициатива и избягват вземането на самостоятелни решения.

За изследваните лица, които са събрали 9-12 бала, е характерно средно ниво на проявление на комуникативни и организаторски способности. Те се стремят да комуникират с хората и да отстояват своето мнение. Въпреки това, потенциалът на техните способности не е много устойчив. Необходима е допълнителна работа за формиране и развитие на тези лични качества.

Резултатът от 13-16 бала показва високо ниво на проява на комуникативните и организаторски способности на изследваните лица Те не се губят в нова среда, бързо намират приятели, искат да разширят кръга от познати, да помогнат на роднини и приятели, да покажат инициатива в общуването,  взимат решения в трудни и нестандартни ситуации.

Най-високото ниво на комуникативни и организаторски способности (17-20 бала)  свидетелства за формирана потребност от комуникативна и организаторска дейност. Те бързо се движат в трудни ситуации. Чувстват се свободно и непринудено в нов колектив. Инициативни са. Взимат самостоятелни решения. Отстояват своето мнение и търсят свои решения. Обичат да организират игри и различни събития. Постоянни и обсебени от дейността.

 

Забележка: При интерпретацията на получените данни трябва да се отчита, че методиката изследва само нивото на склонност в даден период на човешко развитие и че при наличие на положителна мотивация, целенасоченост и правилни условия на дейност, тези способности могат да се развият.

image
 

Категория: Други
Прочетен: 1397 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 23.04.2018 01:40
 


            Психодиагностика в училище. Диагностика на педагогическия коллектив.

                         Тест за изследване стилът на педагогическо общуване.

 

Инструкция: Прочетете всеки от тестовите въпроси и маркирайте със символа "+", ако сте съгласни с него и със символа "-", ако дадете отрицателен отговор. От степента на  отговорите Ви, зависи и степента на достоверност на резултатите от тестирането.

 

1.Нуждаете ли се от внимателна подготовка за урока, дори ако нееднократно сте преминали темата?  

2.Предпочитате ли логиката, пред представянето на емоционален разказ.   

3.Вълнувате ли се преди да застанете лице в лице с класа?  

4.Предпочитате ли по време на изложението на учебния материал да се намирате на учителския стол (катедра)?

5.Често ли използвате методически способи, които успешно сте прилагали преди и тогава са давали положителни резултати?  

6.Придържате ли се към предварително подготвената схема на урока?  

7.Често ли по време на уро, решавате да включите моментно възникнали в главата ви примери, илюстриращи казаното, свидетел на които сте били самия вие?  

8.Въвличате ли учениците в обсъждане на темата по време на урока?  

9.Стремите ли се да разкажете колкото се може повече по темата, независимо от изражението на лицата и общото поведение на слушателите?

10.Често ли ви се отдава да се пошегувате с успех по време на урока?  

11.Предпочитате ли при обяснение на учебния материал, да се придържате да се придържате към бележките си?

12.Губите ли равновесие при възникване на непредвидими реакции на аудиторията (шум, оживление)?

13.Нуждаете ли се от достатъчно продължително време (5-8 мин.) за да възстановите нарушения конбтакт и отново да привлечете вниманието на учениците?  

14.Повишавате ли глас, правите ли пауза, ако усетите липсата на внимание от страна на учениците по време на урока?  

15.Стремите ли се да задавате риторични въпроси?

16.Предпочитате ли в процеса на обяснение на учебния материал да задавате въпроси на учениците?  

17.По време на урока обръщате ли внимание кой ви слуша?  

18.Имате ли навик да избирате сред учениците от класа 2-3 ученика и да следите тяхното емоционално състояние?  

19.Изважда ли ви „от релси“ скептичното хилене на учениците?

20.Забелязвате ли по време на урока промените в настроението на учениците?  

21.Поощрявате ли учениците да влизат в диалог с вас по време на обяснението на темата?  

22.Отговаряте ли веднага при реплики на учениците?  

23.Използвате ли едни и същи жестове за подкрепа на своите фрази, независимо от ситуацията?  

24.Увличате ли се толкова много в монолога си по време на урока, че не ви остава време за допълнитела работа?

25.Чувствате ли се след урока толкова уморен, че не сте в състояние да го повторите същия ден още веднъж (по време на втора смяна)?   

 

Обработка и интерпретация на резултатите

Изчислява се броя на съвпаденията на плюсове и минуси в съответствие с посочения по-долу ключ и се определя тенденцията.  Ако общата сума на съвпаденията е 80% от всички пунктове  от един модел общуване, можете да се приеме, че идентифицираната склонност е стабилна.

 
image

image

Категория: Други
Прочетен: 1186 Коментари: 0 Гласове: 0
 


            Психодиагностика в училище. Диагностика на педагогическия колектив.

                      Методика на А.Асингер за оценка агресивността на педагога.

 

Предназначение: Тестът на А. Асингер позволява да се определи, дали педагогът е достатъчно коректен в отношенията си със своите колеги, с учениците и дали с лекота общува с тях. За по-голяма достоверност, може да се проведе и допълнителна оценка, при която колегите отговарят на въпросите един за друг. Това ще помогне да се установи колко вярна е тяхната самооценка.

Инструкция: Предлагаме Ви набор от въпроси, отнасящи се до отношенията Ви с учениците и Вашите колеги. На всеки въпрос има по три възможности за отговор. От Вас се иска да отговорите на всички въпроси, като изберете само един от предложените отговори – този, който считата, че в най-голяма степен се отнася за Вас.

Въпросник:

1.Имате ли склонност да търсите път за примирие, след пореден служебен конфликт?

а)  винаги;

б)  понякога;

в)  никога.

2.Как се държите в критични ситуации?  

а)  вътрешно кипите;

б) запазвате пълно спокойствие;

в)  губите самообладание.

3.За какъв Ви считат колегите?

а)  самоуверен и завистлив; 

б)  дружелюбен;

в)  спокоен и независтлив.

4.Как ще реагирате, ако Ви предложат отговорна длъжност? 

а)  приемате с някои опасения;

б) съгласявате се без колебание;

в)  отказвате заради собственото си спокойствие.

5. Как ще реагирате, ако някой колега без разрешение вземе от бюрото Ви (работното място) някакъв документ ?

а)  предоставяте му го без забележки;

б)  заставяте го да го върне;

в) питате, дали не му е нужно още нещо.

6.С какви думи (фраза) ще посрещнете съпругата (съпругът) си, ако тя (той) се върне от работа  по-късно от обичайното?  

а)  „Какво те задържа толкова?“

б)  „Къде ходиш до толкова късно?“  

в)  „Вече започнах да се притеснявам!“

7.Как се държите при управление на автомобил?  

а) стараете се да избягвате автомобилите,  които се опитват да Ви изпреварят;

б)  все Ви е едно колко коли ще Ви изпреварят;

в)  карате с такава скорост, че никой да не Ви изпревари.

8.Какви според вас са възгледите Ви за живота? 

а)  балансирани;

б) лекомислени;

в)  крайно консервативни.

9.Какво ще предприемете, ако в нещо не Ви върви?  

а) опитвате се да търсите вината в друг човек (обстоятелства);

б) смирявате се;

в) продължавате внимателно напред.

10.Как ще реагирате, ако станете свидетел на случай на разхайтена проява от страна на млади хора?  

а)  „Време е да им се забранят такива развлечения!“;

б)  „Трябва да им се създадат възможности за организирано и културно прекарване на свободното време“  

в)  „Какво толкова се занимавам с вас?“

11.Как ще се почувствате, ако служебното място, което имате намерение да заемете, изведнъж бъде предоставено на друг човек?  

а)  „И за какво загубих толкова време и нерви?“;

б) „Явно шефът го харесва повече“;  

в)  „Може би ще ми се отдаде шанс другия път“.

12.Как реагирате, когато гледате страшен филм?  

а)  страхувате се;

б)  скучаете;

в)  получавате искрено удоволствие.

13.Ако поради  повишен трафик закъснеете за важно заседание:  

а)  ще бъдете нервен по време на заседанието;

б)  опитвате се да предизвикате снизходителността на партньорите (колегите) си; 

в)  чувствате се огорчен.

14.Как бихте се отнесли към успеха при участието си спортно състезание?  

а) задължително се стараете да спечелите;

б) цените най-вече удоволствието от факта да се почувствате отново млад;

в)  ще бъдете много ядосан, ако не постигнете този успех;

15.Как ще постъпите, ако са Ви обслужили лошо в ресторант? 

а) ще се въздържите, избягвайки скандал;

б) ще повикате обслужващия персонал и ще направите забележка;

в)  ще се обърнете с жалба директно към управителя на ресторанта.

16.Какво ще направите, ако детето Ви е обидено в училище?  

а)  разговаряте с учителите;

б) устройвате скандал на родителите;

в) давате съвети на детето да се промени.  

17.Според вас, какъв човек сте?  

а)  среден – като всички останали;

б)  самоуверен;

в) пробивен.

18.Какво ще отговорите на свой ученик, с който се сблъсквате на вратата на училището и той започне веднага да Ви се извинява?“  

а)  „Извинете, вината е моя“;

б)  „Нищо, случва се“;

в) „Не може ли да сте по-внимателен?“.

19.Как ще реагирате, ако прочетете статия във вестника, описваща хулиганска постъпка на младежи?  

а)  „Кога най-после ще бъдат взети някакви конкретни мерки?“;

б) „Трябва да се въведат физически наказания“;

в) „Не трябва да се обвиняват за всичко младежите, виновни са и тези, които ги възпитават“.  

20.Представете си, че се раждате отново, но вече сте животно. Какво животно предпочитате да сте? 

а)  тигър или леопард;

б)  домашна котка;

в)  мечка.


Обработка на резултатите. 

Сумират се баловете на отговорите, в зависимост от ключа.

image

Интерпретация.

-36-44 бал. 

Вие сте умерено агресивен. Имате достатъчна самоувереност и честолюбие (себеуважение), които Ви позволяват да бъдете в хармония със себе си и с околните. 

-45 и повече бал. 

Вие сте прекомерно агресивни и често сте прекалено твърд, неуравновесен и консервативен към другите хора. Надявате се да направите кариера и да достигнете до висшето ръководство. Разчитате на собствените методи за да постигнете успех, като жертвате интересите на хората около вас. Ето защо не сте изненадани от враждебността на колегите си, но и при най-малка възможност се опитвате да ги накажете за това.

-35 и по-малко бал. 

Вие сте прекалено миролюбив, което се дължи на липсата на достатъчна увереност във вашите собствени сили и възможности. Това разбира се не означава, че вие сте „по-нисък от тревата и се огъвате при най-малък вятър“, но малко повече решителност няма да Ви попречи.

 

Ако на 7 или повече въпроси са набрани по 3 бала и на по-малко от 7 въпроса са набрани по 1 бал, то Вашата агресивност има по-скоро разрушителен, отколкото конструктивен (мобилизиращ) характер. Вие сте склонни към необмислени постъпки и жестоки дискусии, стигащи до крайни конфликти. Вие се отнасяте към хората с пренебрежение, а със своето поведение провокирате конфликтни ситуации, които напълно биха могли да бъдат избегнати.

Ако на 7 или повече въпроса са получени по 1 бал и на по-малко от 7 въпроса - по 3 бала, тогава сте прекомерно затворен. Това означава, че не са Ви присъщи раздразнителните изблици на агресия, които внимателно потискате. 

image
 

Категория: Други
Прочетен: 1027 Коментари: 0 Гласове: 0
Последна промяна: 22.04.2018 06:31
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3857110
Постинги: 2183
Коментари: 116
Гласове: 1323
Календар
«  Април, 2018  >>
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30