Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: kunchev Категория: Други
Прочетен: 3860843 Постинги: 2185 Коментари: 116
Постинги в блога от 06.05.2018 г.
 


                                       Тест за диагностика на групова мотивация

                                                                  (И.Д. Ладанов)

 

Този тест може да се използва както за индивидуална употреба, така и за колективна оценка на факторите, свързани с формирането на обща групова мотивация.

Инструкции: Предлагаме Ви тест, съдържащ 25 фактора (положителни и отрицателни), за да оцените степента на формиране на групова мотивация. Моля,  внимателно оценете тези фактори и изберете подходящия бал (обградете с кръг числото, съответстващо на вашите представи), който характеризира състоянието на мотивацията в групата, на която сте член. След това сумирайте всички отбелязани балове. Желателно е тази задача да се изпълни от всички членове на Вашата група, за да се получи средна оценка. След това обсъдете задачата с групата.

image

Обработка и интерпретация на резултатите.

Обработката на резултатите се свежда до сумиране на баловете по всичките 24 твърдения.

Нивото на групова мотивация съответства на следните показатели:

-25-48 бала – отрицателно мотивирана група;

-49-74 бала – слабо мотивирана група;

-75-125 бала – недостатъчно мотивирана група от получените положителни резултати;

-126-151 бала – група, мотивирана в достатъчна степен за постигане на успех в дейността;  

-152-175 бала – положително мотивирана група, ориентирана към успех в дейността.  

image

Категория: Други
Прочетен: 2218 Коментари: 0 Гласове: 0
 


             Методика за диагностика на разбиране, емоционална привързаност и

                                         авторитетност 
в съпружеската двойка

                                     (А.Н.Волкова, модификация В.И.Слепковой)

 

Цел: Въпросникът измерва степента на разбиране, емоционална привързаност и уважение между брачните партньори.

Описание на методиката: Включва въпросник с 45 твърдения, които касаят взаимоотношенията между партньорите в брака. В текста на въпросника са заложени три скали, съответстващи на наименованието на методиката: разбиране, емоционална привързаност и авторитетност (уважение). Всяка скала включва по 15 въпроса (твърдения).

Интерпретация на скалите:

Скала „Разбиране” (от 1 до 15 твърдение) – изразява се в субективно усещане за познаване личността на партньора и неговите особености. Лице с високото ниво на разбиране се отличава със свободна и без затруднения интерпретация на поведението, мислите и чувствата на партньора, които с леснина се установяват при общуването. Респондент с ниско ниво на разбиране няма ясна представа за особеностите на партньора си, затруднява се в интерпретацията и обясненията на неговите мисли, чувства и постъпки.

Скала „Емоционална привързаност” (от 16 до 30 твърдение) – показва нивото на привлекателност на партньора, желанието да се общува и сътрудничи с него, както и възможностите за терапевтично въздействие. Ниските оценки по тази скала характеризират сложност в общуването и чувство за умора един от друг.

Скала „Авторитетност” (уважение) (от 31 до 45 твърдение) – показател за това, до колко партньорът се приема като личност; доколко изследваното лице приема възгледите, интересите, мненията на партньора като еталон. Ниските показатели показват презрение към партньора като личност.

Инструкция: Пред Вас се намира въпросник, който съдържа твърдения, показващи вашето разбиране за своя съпруг (своята съпруга). На въпросите можете да отговорите с „да” (съгласен съм, това е точно така); с „не” (не съм съгласен, това не е така) или да изберете отговор „и да и не” (затруднявам се да посоча точно). Изборите с „да” отбелязвайте със знак „+”, отговорите с „не” – със знак „–„ а третия неопределен отговор с знак „+–„

            Въпросник

1. С лекота чета неговите (нейните) мисли.

2. Трудно разгадавам неговото (нейното) настроение.

3. Разбирам го (я) без думи.

4. Трудно ми е да предсказвам, как той (тя) ще се чувства в една или друга ситуация.

5. Аз добре познавам неговите (нейните) вкусове и привички.

6. Трудно ми е да предскажа неговото (нейното) мнение по един или друг въпрос.

7. Зная какво той (тя) иска и към какво се стреми.

8. Струва ми се, че лошо го (я) разбирам.

9. Той (тя) често ме учудва с постъпките си , които неочаквам от него (нея).

10. Добре познавам неговите (нейните) достойнства и недостатъци.

11. Неговите (нейните) вътрешни преживявания остават за мен загадка.

12. Зная, на какво той (тя) е способен и на какво не е.

13. Зная какво за него (нея) е важно в живота.

14. Често съм установявал (установявала), че неправилно съм го (я) разбрал.

15. Трудно ми е да кажа, какво би го (я) огорчило или зарадвало.

16.На мен положително ми действа дори самото му (й) присъствие.

17. Харесва ми да слушам нейния (неговия) глас, да гледам неговото (нейното) лице.

18. Дразнят ме неговите (нейните) маниери.

19. Той (тя) има неприятно лице.

20. Харесва ми да го (я) наблюдавам, как ходи, работи, седи.

21. Неприятни са ми неговите (нейните) целувки, докосване, ласки.

22. Харесва ми неговия (нейния) смях и усмивка.

23. Тежко понасям раздялата си с него (нея).

24. Нещо в неговата (нейната) външност не ми харесва.

25. Когато съм с него (нея) се чувствам леко и спокойно.

26. В негово (нейно) присъствие ми се повишава настроението.

27. Когато съм с него (нея) се чувствам уморен, дразня се, излизам от кожата си.

28. Готов (а) съм да се откажа от важни неща, стига да бъда до него (нея).

29. Често имам желание да си отпочина от него (нея).

30. Чувствам се добре, когато той (тя) отсъства.

31. Намирам в него (нея) много лични достойнства, за които го (я) уважавам като човек.

32. Сред моите познати и близки, той (тя) е най-авторитетния за мен човек.

33. Когато ми е трудно да взема решение, аз често се съветвам с него (нея).

34. Той (тя) лесно може да ме убеди.

35. Считам, че главата му (й) работи много добре.

36. Интересувам се от такива книги и филми, които са му (й) направили впечатление.

37. Той (тя) е интересен човек и с него (нея) не ми е скучно.

38. Често критикувам неговите (нейните) действия и изказвания.

39. От него (нея) често чувам разумни и умни мисли.

40. Неговите (нейните) възгледи в много отношения не са приемливи за мен.

41. Ценя мнението му (й).

42. Гордея се с това, че той (тя) е мой съпруг (съпруга).

43. Рядко съм съгласен (съгласна) с неговите мнения и оценки.

44. Понякога ми се струва, че той (тя) е неделикатен човек.

45. В него (нея) има такива качества, които аз искам да видя в себе си.

Обработка на резултатите:

По всяка скала баловете се сумират отделно, като се използва ключ.

Ключ:

-с 2 точки се оценяват избори с отговор „да” ("+") на въпроси: 1, 3, 5, 7, 10, 12, 13, 16, 17, 20, 22, 23, 25, 26, 28, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37,39, 41, 42, 45.

-с 2 точки се оценяват избори с отговор „не” ("-") на въпроси: 2, 4, 6, 8, 9, 11, 14, 15, 18, 19, 21, 24, 27, 29, 30, 38, 40, 43, 44.

-с 1 точка се оценява отговорите „не зная” (затруднявам се да посоча точно).

-с 0 точки се оценяват въпроси, несъвпадащи с ключа.

Сумата от баловете в една скала се явява числова мярка за измерване на параметъра на тази скала, като в долната част на скалата се разполага „0” и малките сборове, а в горната („30”-бал), се разполагат високите сборове.

image

Категория: Други
Прочетен: 883 Коментари: 0 Гласове: 0
 



                 Тест за експресна диагностика за ниво на социална фрустрираност

                                                                   (Л.В.Васерман)

 

Инструкция: Предлагаме Ви въпросник, който определя степените на удовлетвореност – неудовлетвореност от социалните постижения в основните апекти на жизнена дейност. Прочетете всеки въпрос и запишете най-подходящия за Вас отговор с числа, както следва:

-напълно удовлетворен – 0 бал;

-по-скоро удовлетворен – 1 бал;

-затруднявам се да отговоря – 2 бала;

-по-скоро неудовлетворен – 3 бала;

-напълно неудовлетворен – 4 бала.

 

Тестови материал:

Удовлетворени ли сте от:

1.Своето образование.

2.Взаимоотношенията с колегите в работата (училището, ВУЗ).  

3.Взаимоотношенията с администрацията (ръководството) в работата (училището, ВУЗ).  

4.Взаимоотношенията със субектите на Вашата професионална дейност (клиенти, пациенти, ученици и пр.).  

5.Съдържанието на работата Ви, като цяло.  

6.Условията на професионална дейност (обучение).  

7.Своето положение в обществото.  

8.Материалното Ви състояние.

9.Жилищно-битови условия.  

10.
Отношенията със съпругата (съпруга).  

11.Отношенията с детето (децата).

12.Отношенията с родителями.

13.Обстановката в обществото (общината, кметството, населеното място, в което живеете),  държавата.

14.Отношенията с приятели, близки познати.

15.Сферата на услугите и битовото обслужване.

16.Сферата на медицинското обслужване.

17.Прекарване на свободното време.

18.Възможностите за получаване на отпуск и избор на място за отпуск.

19.Възможностите за избор на работно место.

20.Своя начин на живот, като цяло.

 

Обработка на резултатите

По всеки пункт се определят в балове нивото на фрустрираност. Събраната сума в балове се дели на 20 (броя на въпросите)

Интерпретация

Ако изследваното лице е получило:

-3,5-4 бала – много високо ниво на социална фрустрираност;

-3,0-3,4 бала – повишено ниво на социална фрустрираност;

-2,5-2,9 бала – умерено ниво на социална фрустрираност;

-2, 0-2,4 бала – неопределено ниво на социална фрустрираност;

-1,5-1,9 бала – понижено ниво на социална фрустрираност;

-0,5-1,4 бала – много ниско ниво на социална фрустрираност;

-0-0,5 бала – отсъства или почи отсъства фрустрираност.

image 

Категория: Други
Прочетен: 861 Коментари: 0 Гласове: 0
 

                         Методика за оценка на психофизическото благополучие и

                                         нервно-психично здраве 
(А.И.Захаров)

 

Успешната дейност на човек съществено зависи от неговите лични качества. Много от проблемите и трудностите на съвременния човек най-често не зависят от някакви отделни характеристики или умения, а от професионалното самосъзнание, самоуважението и самооценка, както и от познанието за себе си.

Методиката е предназначена за изследване на ученици (5-12 кл.) и студенти,  и включва три скали: невротизъм, самочувствие и фрустрация. При провеждане на изследването следва да се има предвид, че активната соматизация на психологическите проблеми е свойствена в повечето случаи след 30 годишна възраст.

 

1.Скала за невротизъм

Инструкция: Моля, отговорете на предложените 50 въпроса с „да“, ако сте съгласен и с „не“, ако не сте съгласен. Бъдете внимателен! Не пропускайте нито един въпрос.

Въпросник

1.Често ли считате себе си за виновен повече от другите?

2.Може ли да се каже, че отношенията Ви с родителите не са толкова благополучни?  

3.Лесно ли се обиждате?  

4.Често ли сте тъжен и  наскърбен без видими причини?

5.Лесно ли се обърквате и губите в нова, непозната обстановка?  

6.Бързо ли се уморявате?  

7.Често ли се уморявате без видима причина?

8.Изпитвате ли боязън от всякакъв род болести?

9.Лесно ли се разстройвате?  

10.Страхувате ли се  от нещо повече от другите?

11.Често ли се случва да имате лошо самочувствие?  

12.Понякога трудно ли ви е да овладеете своите чувства и те да излезнат от контрол?  

13.Понякога искате ли да поплачете?  

14.Трудно ли ви е да кажете на другите всичко което мислите за тях?  

15.Имате ли мисли, които внимателно криете от другите?

16.Считате ли, че в живота лошото е повече, отколкото доброто? 

17.Имате ли навици, от които се срамувате?  

18.Понякога имате ли чувството, че нещо ще се случи?

19.Трудно ли е да се изправите срещу себе си?

20.Понякога изпадате ли в състояние, при което като че ли всико пада от ръцете ви?  

21.Често ли сте недоволни от себе си?  

22.Може ли да се каже, че вие можете да бъдете много по-активен, отколкото сте?  

23.Често ли от вълнение имате усещане за стискане за гърлото?

24.Често ли се съмнявате в правилността на своите решения?

25.Имате ли желание постоянно да проверявате (анализирате) своите действия и постъпки? 

26.Често ли постъпвате не така както трябва, както би трябвало?  

27.Изпитвате ли трудности да съсредоточите вниманието си тогава, когато е нужно?  

28.Може ли да се каже, че ви е трудно да чакате?  

29.Пречат ли ви разни мисли, от които не можете да се избавите?  

30.Често ли се случва да се вълнувате без особени причини? 

31.Притеснявате ли се от това как изглеждате?

32.Трудно ли ви е първи да установите контакт с връстници?  

33.Лесно ли се смущавате при срещи с непознати хора?  

34.Често ли ви боли глава при силно вълнение и при някакви проверки?

35.Често ли не успявате да направите нещо толкова бързо, колкото ви се иска?  

36.Може ли да се каже, че често не успявате да направите нещо така, както ви се иска?  

37.Понякога дълго ли не можете да заспите?  

38.Беспокоите ли се от неприятни сънища?  

39.Трудно ли ви е да бъдете самия себе си, когато това е необходимо?  

40.Често ли ви е трудно да настоявате на своето, въпреки че ви се иска?  

41.Беспокоите ли се от това, че желанията ви се разминават с действителността?  

42.Често ли се събуждате през нощта?  

43.Може ли да се каже, че сте сънлив и вял през първата половина на деня?  

44.Понякога чувствате ли се напълно сам и неразбран от другите?

45.Искате ли да се преместите в друг клас, (група, колектив, работа)?  

46.Променя ли се настроението ви без видима причина?  

47.Преживявате ли дълбоко ситуации, при които получавате оценка? 

48.Често ли сте скован и напрегнат когато отговаряте?  

49.Често ли забравяте това, което сте учили предишния ден? 

50.Иска ли ви се да сте по-възрастен или по-млад, отколкото сте?  

Ключ:

Всеки отговор „да“ се оценява с 1 бал. Всички балове се сумират.

-0-9 бала – ниско ниво на невротизация;

-10-19 бала – средно ниво;

-20-50 бала – високо ниво на невротични реакции.

 

2.Скала за самочувствие

Инструкция: Предлагаме Ви списък от различни емоционални състояния и модели на поведение, касаещи самочувствието, преживяванията и отношенията с обкръжаващите. От Вас се иска да се запознаете с всяко едно от тях и да изразите съгласие с „да“, ако описаното състояние е характерно за Вас и несъгласие с „не“, ако не е характерно.

Безпокоите ли се от (пречи ли Ви):

1.Лошото настроение.

2.Лошото самочувствие.

3.Бързото изморяване.

4.Трудно удържане дадени пред себе си обещания.

5.Трудности да се съсредоточите дълго време.  

6. Безпокойство, нетърпеливост.

7.Чувствата ви излизат извън контрол.  

8.Невъзможност да проявите себе си във важни за вас области. 

9.Трудност да отстоявате своето.

10.Излишна отстъпчивост и примиренчество.

11.Повишена чувствителност към детайлите (малките неща).  

12.Склонност лесно да се разстройвате и приемате всичко при сърце.

13.Съмнение в правилността на своите действия, мнителността ви.  

14.Дълго помните обидата, въпреки че нямате особено основание. 

15.Раздразнителност, въпреки волята си.  

16.Непоносимост към всякакви забележки.  

17.Срамежливост в присъствието на непознати хора.  

18.Имате натрапчиви мисли, от които трудно се избавяте.  

19.Недостатъчна увереност в своите сили и възможности.  

20.Не се разбрате с връстниците си.  

21.Успеваемост (без значение каква е целта).  

22.Отсъствие на подкрепа в класа (групата, колектива).

23.Объркване в нова, непозната обстановка. 

24.Състоянието на отношенията в семейството ви.  

Може ли да се каже, че при вълнение (притеснение) често наблюдавате в себе си:  

1.Объркани мисли.  

2.Учестено сърцебиене.  

3.Изпотяване.

4.Недостиг на въздух.  

5.Главоболие.

6.Изчервяване.  

7.Студени тръпки по тялото.

8.Поява на буца в гърлото.  

9.Болки в стомаха.

10.Диария/запек.  

11.Проблеми със съня (трудно заспиване/безсъние).  

Ключ:

Всеки положителен отговор се оценява с 1 бал. Получената сума се дели на три диапазона (нива).

-0-4 бала – отлично самочувствие, отсъствие на психофизически проблем;

-5-15 бала – средно ниво на психофизическо благополучие; 

-16-35 бала – ниско ниво, наличие на психофизически проблем.

 

3.Скала за фрустрация

Инструкция: Моля, отговорете на предложените въпроси с „да“, ако сте съгласен и с „не“, ако не сте съгласен. Бъдете внимателен! Не пропускайте нито един въпрос.

1.Получавате ли много съвети, които ви притесняват и натоварват? 

2.Достатъчно ли сте уверен в себе си в трудни моменти?  

3.Доволен ли сте от телесното си тегло?

4.Имате ли връстници, от които се страхувате?  

5.Бихте ли отишли в друг клас (група ВУЗ), ако имате такава възможност? 

6.Често ли ви пречат да проявите самостоятелност и да бъдете сам?  

7.Изпитвате ли притеснение от това как се държите?  

8.Харесвате ли височината на тялото си (ръст)?  

9.Получавате ли уважението, на което разчитате?  

10.Бихте ли искали да установите много по-добри отношения с връстниците си от противоположния пол?

11.Може ли да се каже, че вие разбирате повече родителите си, отклолкото те си мислят?  

12.Имате ли някакви навици, които бихте искали да скриете от другите на всяка цена?

13.Считате ли себе си в нещо за некрасив? 

14.Имате ли желание да промените някои от преподавателите (учителите) на класа си?

15.Често ли не ви разбират и ви се присмиват вкъщи?  

16.Може ли да се каже, че за повечето от вашите неуспехи са виновни други, отколкото вие? 

17.Безпокои ли ви сериозно мисълта за това, как изглеждате в очите на другите? 

18.Може ли да се каже, че домашните си задължение и задачи често изпълнявате с голямо нежелание?  

19.Консултирате ли се обикновено с родителите си?  

20.Може ли да се твърди, че имате достатъчно причини, да сте тъжен напоследък?  

21.Смятате ли, че повечето изисквания не са необходими в университетите?

22.Страхувате ли се от наказанията от страна на майка си и баща си? 

23.Има ли в живота си достатъчно неща, които са интересни за вас?

24.Бихте ли променили външността си, ако имахте възможност?  

25.Имате ли приятел, към който изпитвате пълно доверие?

26.Бихте ли напуснал класа си (групата, ВУЗ, работа), ако никой не ви търси сметка за това?

27.Склонен ли сте да се съгласите с родителите си, отколкото да им отстъпвате?  

28.Имате ли навик да се вълнувате и притеснявате без особена причина?

29.Имате ли желание да станете възрастен, ако това беше възможно?  

30.Изпитвате ли трудности при запознанства с някой? 

31.Напоследък изпитвате ли повишено безпокойство, когато подготвяте уроците си?  

32.Безпокои ли ви как се отнасят членовете на семейството ви към вас?  

33.Събуждате ли се сутрин най-често свежи и отпочинали?

34.Харесвате ли характера си?

35.Вълнувате ли се от въпроси, свързани с развитието ви като момче или като момиче?  

36. Считате ли, че много хора в класа (група) ви имат негативно отношение към Вас, защото не ви разбират?

37.Имате ли желание понякога да захвърлите всичко и да напуснете дома си за известно време?  

38.Може ли да се каже, че вие често отстъпвате и губите при спорове с приятели?

39.Как мислите, бихте могли да ви изберат да изпълител главна роля в класа ви (групата)?

40.Често ли родителите ви правят забележки и ви притесняват по повод вашите приятели?  

41.Мислите ли, че ако ви обидят, вие почти винаги сте в състояние да дадете отговор и да се защитите?  

42.Отстъпвате ли физически (сила, бързина, сръчмост, ловкост и пр.) на повечето ваши връстници?  

43.Ако имахте възможност, бихте ли станали друг човек?  

Ключ:

По един бал получава всеки отговор, съвпадащ с ключа:

-положителни – 1, 4, 5, 6, 7, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 24, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 35, 36, 37, 38, 40, 42, 43.

-отрицателни – 2, 3, 8, 9, 11, 19, 25, 33, 34, 39, 41.

Баловете се събират и интерпретират в три диапазона:

-0-9 бала – високо ниво на устойчивост към фрустрация;  

-10-19 бала – средно ниво на устойчивост към фрустрация; 

-20-43 бала – ниско ниво на устойчивост към фрустрация, характерни са остри реакции спрямо препятствията за удовлетворяване на потребности, желания и цели.   

image

Категория: Други
Прочетен: 1164 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3860843
Постинги: 2185
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Май, 2018  >>
ПВСЧПСН
123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031