Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Моят блог в Blog.bg
Автор: kunchev Категория: Други
Прочетен: 1467580 Постинги: 1643 Коментари: 116
Постинги в блога от 08.09.2018 г.
 

                            Патологични структурни обединения в семейната система –

                                         съюзи, коалиции, триъгълници (презентация)

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

Приложение към презентацията (примери):

 

ПРИМЕР-1

Дете отказващо да посещава училище. Родителите обаче са съгласни, че то трябва да учи – тук няма противоречия.  Те се събират и обсъждат проблема, и планират съвместни действия. Бащата завежда сутрин детето на училище, но то само след половин час бяга и се връща в къщи.  Майката тайно съчувства на детето и счита, че то е толкова самотно, неразбрано и уплашено, колкото тя самата се е чувствала в детството си, и разрешава то да остане в дома, приемайки оплакването му за „главоболие”. Тя е нежна с него, грижовно го поставя в леглото, храни го с вкусотии.  Когато вечерта бащата се връща от работа, майката обяснява, че не е могла да се справи с детето и моли съпруга си за мерки за да бъде накарано детето да промени поведението си.

Описаната тук коалиция е от скрит тип, туй като майката външно е солидарна с бащата и дори е в състояние да подкрепи неговите изисквания.  При тази ситуация, ако бащата се овладее и не премине към открито насилие или тормоз над детето, а остане в рамките на нравоучението, то тази коалиция остава законспирирана.  Хейли определя триъгълника с тайните коалиции от този тип като “глезена триада”.

 

ПРИМЕР-2

След продължителни кавги съпрузите решават да се разделят. Те се договарят това да стане чрез развод и определят ден, в който двамата да посетят институцията и да подадат заявление за разтрогване на брака.  Работата е там, че много често точно в този ден и точно в този час нещо се случва  - нещо, което възпрепятства решението и то идва отвън, и най-често е като заплаха, която обединява двойката.

 

ПРИМЕР-3

Съпругът си намира любовница, при която се утешава от постоянните проблеми във взаимоотношенията със съпругата си.  Те двамата с удоволствие обсъждат недостатъците на съпругата.  По някое време обаче отношенията на мъжа с любовницата се влошават.  Тогава той се връща при съпругата си, като се разкайва и се обединява с нея срещу коварната изкусителка, злонамерено възползвала се от неговото доверие”.  При тази ситуацията той и съпругата му получават възможност да не забелязват реалните трудности в тяхното взаимодействие.  Точно този инфантилен сюжет намира приложение в телевизионните сериали тип „сапунени опери”.

 

ПРИМЕР-4

В семейства, в които детето е клиент на психотерапия, симптомът маскира конфликта между родителите и в резултат на това се установява семеен „жертвен агнец”  [Vogel & Bell, 1960].  Когато между родителите има нерешени проблеми, техния брак се намира под заплаха. Тогава при детето се проявяват други трудности, които имат за задача да отвлекат вниманието на родителите от техните собствени конфликти, заставяйки ги да обърнат внимание на детето си.  Тогава в семейството едновременно започват да текат два процеса: „отклонение в посока усилване” и „отклонение в посока снижаване” [Hoffman, 1971,1981].

 

ПРИМЕР-5

 

Например, майката може да използва фактора „болки в областта на сърцето”, за да прекрати конфликта между сина и бащата. Те са длъжни да прекратят кавгата си и да й обърнат внимание. 

image 

Категория: Други
Прочетен: 490 Коментари: 0 Гласове: 1
 


         Въпросник „Многомерна функционална диагностика за дисциплинираност“

                                                     (В.П.Прядеин, Н.В.Воротников)

 

 

Инструкция: Оценете предложените твърдения по 7-бална скала, както следва:

7 – напълно съгласен, безусловно, да;

6 – съгласен, да;

5 – най-вероятно съгласен, възможно, да;

4 – нещо средно (до един такъв отговор на 10 твърдения);

3 – най-вероятно несъгласен, възможно, не;

2 – несъгласен, не;

1 – напълно несъгласен, безусловно, не;

Не се опитвайте да показвате себе си в най-добра светлина. Отбелязвайте първия отговор, за който се сетите. Избягвайте усреднените отговори, оценявани с бал 4 – те не носят съществена информация. По тази позиция давайте до един отговор на 10 твърдения. Отговора запишете в бланката, като го отбележите  в клетката с номера на твърдението.

Въпросник

1.Доколкото си спомням, винаги съм било послушно дете.

2.Аз съм човек с твърди убеждения и не мога да бъда изкушаван от привлекателни, но съмнителни предложения.           

3.Дисциплината и редът трябва да се спазват независимо от присъствие или не на ръководители или проверяващи.           

4.Предпочитам да правя всичко бързо и без да нарушавам правилата.         

5.Обикновено имам добро настроение, когато всичко което правя  става добре.    

6.Според мен е по-добре да поема отговорност, отколкото да се надявам на съдбата.

7.Винаги подкрепям стремежите на колектива за ред, за нормална и спокойна обстановка.        

8.Дисциплината е средство за ограничаване на произвола на отделни групи, лица или организации.            

9.Ако ми предстои изпълнението на отговорна работа, аз се старая да я изпълня колкото може по-добре.            

10.Понякога не ми достига търпение да бъда „правилен“ (прилежен, дисциплиниран).

11.За разлика от връстниците си, аз рядко съм нарушавал правилата на дисциплината.

12.Зная, че всякакви нарушения на дисциплината, рано или късно, ще накарат човек да получи заслуженото.

13.Колкото по-нагоре се изкачва човек по професионалната стълбица, толкова повече расте отговорността му.

14.За правилното изпълнение на поставените задачи, аз влагам всички свои усилия.

15.В живота съм оптимист и правя всичко както трябва – по правилата.

16.За отсъствието на дисциплина в една група са отговорни самите хора, които членуват в нея.

17.Искам във всичко, което ме обкръжава в обществото да няма безпорядък и хаос.

18.Дисциплинататова е самоконтрол на своето поведение.

19.Потребността да постигна поставената цел и висок резултат при мен не изчезва, дори ако това се случи на другите около мен.         

20.Изпитвам определени трудности, когато е необходимо да подчиня своя живот и дейност на други хора.  

21.В детството си не съм се страхувал от наказания, т.е., дори да ме накажат, не е имало значение,            

22.Не разбирам тези, които първо действат, а после мислят.

23.В живота си следвам принципи, основаващи се на чувството за дълг.    

24.За да докажа правотата си, аз съм готов да работя толкова колкото е нужно, дори тогава, когато обстоятелствата не са в моя полза.           

25.Имам много приятели, притежаващи чувство за дълг и това ме радва.    

26.Ако работата съвместно с други не върви доибре, аз обикновено търся причината за това в себе си, а не в партньорите си.  

27.Интересно ми е да измислям някакви нови, по-ефективни способи за изпълнение на моята работа.

28.Дисциплината се явява процес за саморегулиране на поведението на човек в съответствие с определени морални принципи.    

29.Моите качества: дисциплинираност, практичност и внимателност          , обикновено ми позволяват да не допускам грешки в работата си при постигане на важни и значими цели.

30.Понякога просто обикновен мързел, а не съмнение в собствените ми способности ме принуждава да бъда непоследователен, безразличен и неспазващ норми и правила.        

31.За да спазвам училищните изисквания за дисциплинираност, на мен се налага да полагам усилия, за да правя всичко по правилата.

32.Не ми харесват хора без „вътрешна сърцевина“, живеещи по инерция.   

33.Когато изпълнявам разпореждания на ръководителите си аз зная, че всичко е законно и правилно.            

34.Активно се стремя да постигна целта си, колкото и да е далечна.

35.Въпреки отговорностите които имам,  в моя живот има повече радост, отколкото грижи и скърби.

36.Качеството, ефективността и организацията на дейността ми зависят само от мен.

37.Никога не съм закъснявал за среща, от която зависи благополучието на други хора.

38.Дисциплината – това е живот по правилата на обществото и по по съвест.       

39.Дори и да имам добро име на съвестен човек, аз не бих се уповавал на него, а бих изпълнил задълженията си за да постигна желания резултат.       

40.Губя желание и стремеж за постигане на цели, ако на пътя ми стои ръководител със своите изисквания и претенции.   

41.В детството си никога не съм лъгал – съвестта не ми позволяваше.         

42.За мен кошмарът в живота ми може да бъде само един – безчестието в очите на другите.       

43.Дори да не „виждам“ ясно крайната цел в дейността, аз бих работил за да изпълня задача, поставена ми от ръководството.   

44.Неуспехите и провалите в дейността ми ме мобилизират и заставят да работя с удвоена енергия.           

45.Чувствам добро разположение на духа, когато в предстояща работата виждам всичко ясно и определено.

46.Да доведа делата си до техния край зависи единствено от мен, от моята настойчивост, последователност и дисциплинираност.

47. Моите стремежи са насочени към постижения на целия екип, защото съм наясно, че благосъстоянието и редът в организацията (фирмата, класа и т.н.) не могат да бъдат постигнати от един човек.

48.Дисциплината – това е определен ред в поведението на хората, който съответства на обществените норми за право и морал, както и на изсискванията на една или друга организация.         

49.В името на общата полза за организацията (групата) от разкриване на истината, аз мога да отстоявам своето  мнение в дейността си.          

50.Не зная кой определя нормите и правилата, но така или иначе ми е достатъчно трудно да ги изпълнявам и  да се придържам към тях.

51.Като дете нямам спомен да съм прилагал някакви хитрини, трикове и сложни комбинации, просто за нищо такова не съм се сещал.  

52.Независимо, че в един конфликт участва мой приятел, аз бих се постарал да разбера кой в крайна сметка е виновен.    

53.Вбесявам се, когато поради ловки комбинации на адвокати, виновните избягват наказания.

54.Интересувам се какви подходи прилагат онези хора, които им позволяват да работят ефективно при спазване на установените правила.  

55.Принципно аз съм емоционален човек, обичам веселите компании, но  моите емоции не преминават границата на установените норми за благоприличие.    

56.Малко разчитам на късмет или шанс и по тази причина се старая да предвидя всички възможни варианти и последици от своите действия.        

57.Стремя се да изпълнявам работата си колкото е възможно по-добре, независимо, че в резултат на това могат да възникнат недоразумения или конфликти с мои приятели.    

58.Дисциплината – това е част от свободата на личността; субективна способност за саморегулиране на поведението и самоорганизация на дейността, за постигане на определени цели чрез цивилизовани способи.        

59.Напълно съм отдаден на професията си.        

60.Да бъда прилежен и упорит при изпълнение на „глупави задачи“ – това е повече отколкото мога да понеса.     

61.В детството си най-големият грях беше да наруша установен ред и правила.

62.Имам жизнени принципи (норми и правила), които никога не нарушавам.       

63.Считам, че безпрекословното спазване на законите е задължително.

64.Дейността ми във всяко едно отношение (и в работата, и в контактите ми с хората)  се базира на строг морал и нравственост.

65.Харесвам да работя в такава организация, в която изискванията за спазване на правилата и реда се отнасят за всички.   

66.Според мен, отсъствието на интерес към една работа не е оправдание да не бъде изпълнена качествено и в срок.           

67.Предпочитам да работя в организиран, сплотен и дисциплиниран колектив, отколкото самостоятелно.        

68.Дисциплината – това са правила на поведение, морална и правна оценка на постъпките на един човек.            

69.Най-добре се чувствам тогава, когато заедно с други хора участвам в някаква важна и необходима дейност.        

70.Трудно е да бъдеш дисциплиниран, ако в лицето на своите ръководители виждаш безпринципност и произвол.        

71.Поговорката „седем пъти мери – един път режи“, не се отнася  за мен. Мисля, че изпуснеш ли момента – губиш живота си.         

72.За да бъде награден и поощрен един служител, ръководителите обръщат внимание основно на неговата дисциплинираност.

73.Според мен, когато ръководителите твърде често променят изискванията и претенциите си в работата, тогава има смисъл да се отложи изпълнението на възложените задачи.  

74.Няма смисъл да се проявява инициатива при задачи, които не са част от задълженията.         

75.Изпитвам напрежение когато трябва да спазвам някаква пунктуалност, например, да не закъснявам за среща дори с една минута.           

76.Неприятностите, които се случват в живота, са преди всичко резултат на лош късмет.

77.Само дисциплинираниата личност може да бъде забелязана и оценена от ръководителя.        

78.Според мен, дисциплината се явява някаква степен на произвол и насилие.     

79.За да постигна определени лични цели, аз съм склонен да наруша някои норми и правила.   

80.Никога и към никого не съм изпитвал раздразнение или антипатия.       

81.“Който не рискува, той няма да пие шампанско“ – но понякога аз поемам такива рискове, че вече не ми е до шампанско.         

82.За да бъде човек забелязан от ръководителите си, той трябва да извършва всяка работа  с инициативност, но без да излиза от рамките на позволеното.  

83.Ако един началник не се харесва на хората, то има смисъл срещу него да се организира коалиция, която да не изпълнява разпорежданията му.      

84.Когато стане дума за извършване на някаква отговорна работа, обикновено се опитвам да отклоня такова предложение.          

85.Губя търпение когато при нужда трябва дълго да сдържам себе си, да спазвам  някакви правила.            

86.Мисля, че ако дисциплинираността не е заложена на човек по наследство, впоследствие не може да се постигне.        

87.Искам бързо да се изкачавам по служебната стълбица, дори това да е свързано с определени рискове.        

88.Дисциплината – това е подчинение на по-младшия на по-старшия; на по-младия, на по-стария.           

89.Преди да се ангажирам с някаква социално-значима дейност (в изпълнението на инструкциите на ръководител), аз оценявам какви лични ползи мога да извлека от резултатите.

90.Няма случай, при който да съм започнал и да не съм довършил определена работа.

91.Гледам да свърша бързо всяка една работа и не гледам много напред – нещата ще се случат така, както трябва да се случат.  

92.Само перспективата за очаквано поощрение или повишаване в службата, могат да ме накарат да се сдържам от необмислени постъпки.    

93.Дори повечето около мен да са „за“, аз се опитвам да намеря някаква слабост или пропуск за да бъда „против“.

94.В случай на неуспех в една работа, аз бързо губя интерес към нея.          

95.Всеки човек изпитва напълно естествено раздразнение когато в неговия живот се появяват норми и правила, които го ограничават.

96.Правилността на една постъпка зависи до голяма степен от случая или късмета.

97.За да направя кариера съм склонен да си затварям очите за някои грешки или пропуски на ръководителите ми.            

98.Дисциплинататова е истинско наказание.

99.Ако спазваш норми и правила, няма да постигнеш истинско благополучие.     

100.Обикновено на никой не се обиждам, дори той да не е прав.      

101.“Ако мислиш много – бързо ще остарееш“ – аз обаче съм склонен на бързи решения.

102.За да спечеля доверието на ръководителите си, аз се старая да бъда прецизен и внимателен при спазване на всички правила, защото „за комарът не е здравословно да каца на носа на човек“.   

103.Когато чета закони, правилници и инструкции, обикновено се стремя да открия в тях недомислици и грешки.     

104.Считам, че моята затвореност, пасивност и мудност ме предпазват от извършване на много грешки.         

105.Завиждам на хора, способни да не обръщат внимание на необходимостта от дисциплинираност и порядък, тъй като могат да се отдадат  на радостни чувства.  

106.Дори да съм ядосан на себе си, аз зная че причината за това е вън от мен.        

107.В работата си се интересувам от всичко, дори от най-малките дреболии, тъй като без тяхното обмисляне не е възможно развитие в службата.

108.За мен дисциплинираността се явява наказание за произвол или престъпление.

109.Стремежът за точно и в срок изпълнение на разпоредените от началниците ми задачи ме мобилизира и ме прави по-отговорен.    

110.В живота ми не съм имал случаи, при които да чакам и мързелувам, а съм проявявал инициатива.

111.Всяко решение на ръководителите ми приемам веднага, с ентусиазъм и вдъхновение, без да обръщам внимание на незначителните съпътстващи го моменти.  

112.Дори да се случи да допусна пропуск, обикновено всичко което впоследствие извършвам би доказало, че тази грешка е случайна.

113.Мога да изтърпя всичко, само не и да ме критикуват ръководителите, дори и справедливо.

114.Моята принципно пасивна самоорганизация практически ми пречи за да постигам намисленото.            

115.Чувствам се напрегнат от необходимостта всеки ден да се въздържам и контролирам себе си.           

116.Моите прибързани и необмислени постъпки са резултат преди всичко на дефицит на време.            

117.Мога да кажа, че имам желание да се запозная с някой, който би помогнал развитието ми в службата.

118.За мен дисциплината е насилие над свободата на човек.  

119.Усилията да преодолявам вътрешната си съпротива при необходимостта да се подчинявам и следвам правилата, практически укрепват самооценката и дисциплинираността ми.       

120.Мога да кажа, че притежавам огромна енергия и практически не се нуждая от почивка.      

121.Понякога дори аз самият не зная какво бих направил в следващия момент.     

122.В своите постъпки се ориентирам преди всичко в зависимост от реакцията на ръководителя си.           

123.Изпитвам леко раздразнение, когато решението на моите ръководители съвпадат с моето.  

124.Обикновено съм пасивен, въздържан и мълчалив в присъствието на хора, които са по-възрастни или стоят по-високо в йерархията.

125.Преживявам отрицателни емоции дори само при мисълта, че трябва да се подчинявам на някакъв ръководител (началник).    

126.За да не допусна сриване на авторитета си, аз не бих признал грешки и пропуски.

127.Считам за напълно естествено с всички възможни средства да се стремя да се издигам в службата (в групата).   

128.Дисциплинираността ми е поведение, аналогично на това, което имат останалите в групата (обкръжаващите).    

129.Повече се вълнувам от моите проблеми, отколкото тези на организацията (групата).

130.Никога не се колебая при избор на две еквивалентни алтернативи.      

131.Моите близки познават моята непредсказуемост.  

132.За да постигна и поддържам едно добро име, аз съм способен да изпълня всичко, дори то да е извън задълженията ми.     

133.Не зная защо, но имам усещането, че моите права непрекъснато биват нарушавани.

134.Обикновено постъпвам внимателно, говоря плавно и бавно, като внимавам да не наруша естествения ход на нещата, установения ред и правила.

135.Ограниченията на свободата ме изнервят и се замислям дали да не променя това с което се занимавам, като го заменя с нещо друго, което не изисква толкова строга дисциплина.

136.Без значение колко се опитвам, всичките ми усилия да следвам реда и изискванията и да съм дисциплиниран са напразни.        

137.Ако работата не удовлетворява желанието ми за лично развитие и постижение, тогава аз ще я променя.

138.Дисциплинираността се постига с усърдие и воля.

139.Способен съм за да постигна някакъв важен и значим за мен резултат, да слушам осърбления от другите.        

140.Никога не говоря лошо за другите хора.      

Ключ:

Сумират се баловете от твърденията по колонките, съгласно таблицата и се определя нивото на изразена дисциплинираност:

т 7-20 бала – ниско ниво;

т 21-34 бала – средно ниво;

т 35-49 бала – високо ниво;


image

Интерпретация

1.Скала „Вродена дисциплина: 1,11,21,31,41,51,61 – послушание, отстъпчивост, дисциплинираност от ранно детство.  

2.Скала „Съзнателна, вътрешна дисциплина: 2,12,22,32,42,52,62 – вътрешно сформирано качество; дисциплинираност, проявяваща се като волево постоянство; субектът не може да постъпи недисциплинирано.

3.Скала „Подчинение“: 3,13,23,33,43,53,63 – подчинение и съответствие (съобразяване) на своите действия и постъпки с инструкциите, правилата, закона, изискванията на ръководителите (всичко това се прави без напрежение, напълно приемащо, безалтернативно поведение).

4.Скала „Социална енергичност“: 4,14,24,34,44,54,64 – активно, стриктно и дисциплинирано изпълнение на своите задължения и изискванията на ръководителите.

5.Скала „Оптимизъм“: 5,15,25,35,45,55,65 – доминиране на едно добро, хармонично настроение при изпълнение на дейността; отсъствие на комплекси, свързани с подчиненост на ръководителя; наличие на оптимизъм. 

6.Скала „Локус на контрола/интерналност“: 6,16,26,36,46,56,66 – поема отговорност за дейността си и резултатите от нея; при неуспех търси причините основно в себе си. 

7.Скала „Конформизъм“: 7,17,27,37,47,57,67 – преобладава обществено-значима мотивация и ориентация на интересите към тези на колектива (групата).   

8.Скала „Осъзнаване“: 8,18,28,38,48,58,68 – наличие на разбиране за съдържанието и природата на дисциплинираността;

9.Скала „Деятелност“: 9,19,29,39,49,59,69 има формиран приоритет и се стреми към постигане на значими социални резултати, в изпълнение целите и задачите на групата (организацията), към която принадлежи.

10.Скала „Трудности“: 10,20,30,40,50,60,70 изпитва трудности, свързани с необходимостта да спазва дисциплина, да се подчинява, да се самоконтролира.

11.Скала „Импулсивност“: 71,81,91,101,111,121,131 – спонтанност, импулсивност на действията и постъпките при вземане на решения, при изказвания, при действия.

12.Скала „Социална желателност“: 72,82,92,102,112,122,132 – придържа се към дисциплинираност заради поощрения; стреми се да си създаде име на дисциплинирана личност; стреми се да избягва наказанията;  силно се влияе от реакцията на социалната среда.  

13.Скала „Нонконформизъм“: 73,83,93,103,113,123,133 – изразен нонконформизъм, противопоставяне на мнението на ръководителите, на обкръжаващтите; поставя приоритет върху търсене на грешки и пропуски;

14.Скала „Инициативност“: 74,84,94,104,114,124,134 – пасивност и мудност, които обикновено не се отразяват на качественото и дисциплинирано изпълнение на задачите и дейността; послушание, изпълнителност, но само в рамките „от – до“; липса на инициативност; стремеж да опазва себе си.

15.Скала „Песимизъм“: 75,85,95,105,115,125,135 – доминиране на отрицателни емоции, неудовлетвореност от необходимостта да бъде дисциплиниран, подчинен и поставен в рамката на правилата.

16.Скала „Локус на контрола/екстерналност“: 76,86,96,106,116,126,136 –  разчита на случая и на съдбата; не търси и не открива своите пропуски и грешки; търси причините за успехи/неуспехи в обстоятелствата или обвинява другите за провалите си; екстернал.

17.Скала „Нормативност“: 77,87,97,107,117,127,137 личните мотиви доминират над социалните; наличие на кариаризъм в най-лошия смисъл; стремеж към придобиване, забогатяване, присвояване на материални ценности, статус, длъжност.

18.Скала „Нравственост“: 78,88,98,108,118,128,138изкривено и изопачено разбиране за дисциплинираността и дисциплината.  

19.Скала „Егоцентризъм“: 79,89,99,109,119,129,139 – егоцентризъм; доминиране на ориентация за постигане на личностно-значими резултати; кариеризъм;   

 

20.Скала „Достоверност“: 80,90,100,110,120,130,140 – притворност, прикритост, неискреност; при високи резултати по скалата (над 50-55%), резултатите от теста се считат за недостоверни.  

image

Категория: Други
Прочетен: 49 Коментари: 0 Гласове: 0
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1467580
Постинги: 1643
Коментари: 116
Гласове: 1134
Календар
«  Септември, 2018  >>
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930