Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.03.2017 14:00 - Анкета за диагностика възприятието на ученика за колектива (групата, класа) - първа част
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1443 Коментари: 1 Гласове:
1



 .

Анкета за диагностика възприятието на ученика за колектива (групата, класа) - първа част

 

      Междуличностното възприятие в групата зависи от множество фактори. Сред тях най-много  са изследвани: социалните нагласи, миналия опит, особеностите на самовъзприемане, характера на междуличностните отношения, степента на информираност един за друг, ситуационен контекст, в който протичат междуличностните перцепции и т.н.  В качеството на един от тези фактори на междуличностно възприятие е и показателя отношение на индивида към групата.  Възприятието на индивида за групата представлява своеобразен фон, на който протичат междуличностното възприятие.  Във връзка с това, изследването на показателя възприятие на индивида за групата се явява един от важните моменти при изследванията на междуличностните възприятия, то е свързващо звено между два различни социлано-перцептивни процеса.

       Предлаганата методика позволява да бъдат установени 3 основни типа възприятие на индивида в група.  При това, в качеството на показател за тип възприятие встъпва ролята на групата в индивидуалната дейност на възприемащият.

Тип 1. Индивидът възприема групата като  част от своята дейност и се отнася към нея неутрално.  Групата не представлява по себе си някаква самостоятелна ценност за индивида.  Това отношение се проявява в стремеж към отклоняване на съвместни форми на взаимодействие (работа), предпочитания за индивидуализъм и ограничени контакти. Този тип възприятие на групата се нарича „индивидуалистично”.

Тип 2.  Индивидът възприема групата като средство, способстващо за достигане на едни или други индивидуални цели.  Групата се възприема и оценява от гледна точка на нейната „полезност” за индивида.  Отдават се повече предпочитания към високостатусните и компетентни членове, които могат да окажат помощ, да вземат решения или да послужат като източник на информация или зашита.  Този тип възприятие се нарича „прагматично”

Тип 3.  Индивидът възприема групата като самостоятелна ценност. На преден план за индивида встъпват проблемите на групата и на отделните и членове, наблюдава се заинтересованост към успехите и неуспехите на всеки член и към групата като цяло, налице е стремеж да се направи принос в интерес на груповите цели и дейност.  Проявява се потребност от колективни форми за работа. Този тип възприемане се нарича „колективистично”.

На база трите описани хипотетични „типа” възприятия се основава  анкетната карта, която позволява да се установи доминиращия тип възприятие.

В качеството на изходен пункт, при разработване на анкетата е бил създаден списък от 51 съждения, всяко от които отразява определен „тип” възприятие към групата (в частност учебната група – класа). При създаването на анкетата са били използвани съждения от тест за изучаване насочеността на личността и методика за определяне нивото на социално-психологическо развитие на колектива. На основа експертна оценка са отбрани най-съществените информационно-съдържателни съждения, които са включени в настоящата анкета.

Анкетата включва 14 съждения, съдържащи по три алтернативни отговора. Алтернативните отговори са разположени на случаен принцип. Всяка алтернатива обаче съответства на определен „тип” възприятие. Анкетата е съобразена със спецификата на учебните групи  и се прилага за изследване на перцептивни процеси в групи за интензивно обучение по чужд език, но при предложената  модификация може да се прилага и към други групи.

По всеки един пункт ИЛ трябва да избере най-подходящата за него алтернатива.

Обработка на резултатите

На основата на получените отговори, с помощта на ключ, се изчисляват баловете по всеки тип възприятие. На всеки избран отговор се дава 1 бал.  Баловете събрани по всичките 14 пункта се сумират за всеки тип отделно.  Така крайната сума за всеки тип следва да бъде 14. При обработката на данните „индивидуалистичния” тип се бележи с „И”, „прагматичния – с „П”, а „колективистичния – с „К”.  резултатите се записват във вид на многочлена:

aИ + bП + cК, където

= а – количеството бал, получен за „индивидуалния” тип възприятие;

= б – количеството бал, получен за „прагматичния” тип възприятие;

= с – количеството бал, получен за „колективистичния” тип възприятие;

Например: 4И + 6П + 4К

Ключ за обработка на анкетата

Тип възприятие на индивида в групата

     

индивидуалистичен

колективистичния

прагматичния

1В 8А 2А 9Б ЗБ 10Б
               4Б 11А 5Б 12А
               6Б 13В 7Б 14В

1Б 8В 2В 9А 3В 10В
               4А 11В 5В 12Б
                6А 13Б 7А 14А

1А 8Б 2Б 9В ЗА 10А
                4В 11Б 5А 12В
                 6В 13А 7В 14В

 

 




Гласувай:
1



1. bubolina111 - polezno.
17.03.2017 14:20
polezno.
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3817201
Постинги: 2164
Коментари: 116
Гласове: 1309
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031