2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. hadjito
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Психодиагностика. Въпросник – сензорна дезинтеграция (втора част)
Симптоми за проприорецептивна дисфункция
1. Търсене на сензорни преживявания
- стреми се да се притисне, да връхлети, да се опре в нещо;
- тропа с крака при ходене;
- удря (потропва) с крака по пода при седнало положение;
- смуче/дъвче върха пръстите си или кокалчетата на ставите на пръстите си;
- обича плътно да се завива с тежко одеяло (или с много одеяла) преди лягане;
- предпочита тесни дрехи, с колани, шнурове, връзки, токи за стягане;
- обича усещания за натискане, смазване, сплескване на нещо и се стреми към това;
- обича грубо прегръщане (силно усещане);
- харесва играчки, издаващи силен звук и други тропащи и дрънчащи предмети;
- обича да се бори, да се притиска;
- често умишлено пада на пода (ляга, натиска се);
- може да прекарва часове в скокове върху пружината на леглото;
- скърца със зъби през деня (когато е буден);
- обича да бута, да плъзга, да влачи предмети;
- често удря, блъска, връхлита върху други деца; иска да остане и дори да заспи върху тях;
- обича да дъвче сламки, химикал или молив;
2. Трудности при последователни движения при команда
- не може да прецени колко е разстоянието от него до друг обект при протягане на ръка или колко силно да скочи, за да улучи определено място;
- не може да прецени колко силно да натисне с молива при писане (или нищо не се вижда или чупи молива);
- при писане може да разкъса хартията, често трие с гума, зачертава; написаното е разхвърляно и неравномерно разположено;
- много често чупи, изпуска играчки и други обекти;
- не може правилно да определя тежестта на обектите: може да хване пластмасова чаша и да я смачка; не може да улучи с топка определена цел (кош); ако предмета е тежък, не полага достатъчно сила да го вдигне или носи – изпуска го;
- не разбира по външен вид кое е тежко и кое леко; не може да сравнява по тежест;
- в повечето му действия се наблюдава прилагане на по-голяма сила от необходимото (може да удря върху бутоните на клавиатура, да тряска при затваряне вратата, да постави предмет с удар);
Симптоми за слухова дисфункция (при изключване на проблеми със слуховия канал)
1. Хиперсензитивност към звуци (аудиална защитна реакция )
- разсейва се по едни звуци и не забелязва други (например, бучене на лампа или хладилник, вентилатор, нагревател, часовник);
- плаши се от звук на пусната вода от тоалетно казанче (особено обществени тоалетни), скърцане на обувки, лай на куче, прахосмукачка, сешоар и пр.);
- свива се плахо или се разсейва по неочаквано силен звук;
- дразни се/разсейва се по фонови звукове извън помещението (например, жужене на пчели, звън на муха, строителни работи, бръмчене на косачка на трева и пр.);
- често моли другите да не шумят, да не говорят, да не пеят;
- при неочаквано силен звук реагира с бягство, крие се, закрива с ръце уши;
- може да отказва да посещава кино, парад, музикален концерт, дискотека и пр.;
- може да харесва/не харесва определен човек само заради интонацията на гласа му;
2. Хипосензитивност към звук (слаба (недостатъчна) реакция на звук)
- често не реагира на словесно обръщение; обръщение по име;
- вдига голям шум, заради самия шум;
- обича да слуша музика и телевизия прекалено силно;
- трудно запомня и разбира по слух;
- не разбира посоката на звуковия източник;
- често говори и насочва сам себе си при изпълнение на задача;
- в ранна възраст слабо или въобще не е вокализирал (гукане);
- нуждае се от многократно повторение на инструкцията; често пита „Какво?“, „Моля?“
Симптоми за дисфункция на орални сигнали
1. Хиперсензитовност към орални сигнали (орална защитна реакция)
- капризен в храненето, често има крайни предпочитания (например, много ограничен набор от продукти; отказва да опита нова храна в ресторант; отказва да се храни, когато е на гости.)
- може да яде само с мека консистенция или пюреобразна храна след 2 годишна възраст;
- може да яде само една храна с плътна консистенция;
- има трудности със смучене, гълтането, дъвкането; може да се задавя или да изпитва страх, че ще се задави;
- отказва да отиде или изпитва силен страх от зъболекар или от всякакви манипулации на зъбите;
- може да яде само гореща или само студена храна;
- отказва да лиже сладолед, марки, пощенски плик и пр.;
- не обича пастата за зъби и жабуркането на устата; изразява недоволство от миене на зъби;
- избягва маринована, силно сладка, кисела и солена храна; предпо1чита прясна храна;
2. Хипосензитивност към орални сигнали (ниско ниво на регистрация)
- може да лиже, смуче, пробва на вкус (опитва), да дъвче неядливи предмети;
- предпочита храна с подчертан усилен вкус и аромат (люто, кисело, сладко, горчиво, тръпчиво, солено);
- изобилно слюноотделяне;
- често дъвче косата си, пръстите си, гризе нокти, дъвче кокалчетата на пръстите си, може да дъвче яката си, молив и пр. предмети;
- постоянно поставя разни предмети в устата си;
- реагира на дъвченето така, сякаш всички предмети са с еднакъв вкус;
- обича да добавя прекалено количество подправки, сосове и маринати в храната;
- обича да мие зъбите си дълго и дори иска да посещава зъболекар;
Симптоми за нарушения на обонятелните функции (чувствителност към миризми)
1. Хиперсензитивност към миризми (силна (извънредна) реакция)
- реагира отрицателно към силни миризми, които не безпокоят другите или дори не ги забелязват;
- съобщава на другите (винаги коментира) как неприятно или странно миришат;
- отказва да яде продукти със силна миризма;
- тоалетни миризми, пот предизвикват у него силна негативна реакция на раздразнение, гадене, болки в главата и бягство;
- миризми на парфюм предизвикват в него раздразнение;
- дразнят го битови и готварски миризми;
- може да се откаже от игра или други любими занимания заради миризми;
- миризмите се явяват водещи критерии за определяне харесва или не харесва определен човек или конкретно място;
- любима тема на разговор с другите са миризмите около него;
2. Хипосензитивност към миризми (слаба (недостатъчна) реакция)
- трудности при разграничаване на миризми;
- може да опита (отпие, изяде) определен продукт без открие заплашителна миризма;
- при парфюмиране винаги го прави обилно;
- не забелязва миризми, на които другите реагират отрицателно;
- не забелязва и игнорира неприятни миризми;
- често взима и опира до носа си предмети за да установи миризмата им и да взаимодейства с тях;
Симптоми за нарушение на визуалните функции (при отсъствие на намалена острота на зрението)
1.Хиперсензитивност към визуални сигнали (силна реакция)
- чувствителност към ярка светлина, закрива често очи, плаче и се оплаква от главоболие при силна светлина;
- трудности при необходимост да фокусира погледа си върху определен обект за дълго време;
- лесно се разсейва по други визуални стимули в помещението, например движещи се предмети, картини по стената, играчки, прозорец, врата, часовник и др.
- изпитва дискомфорт в ярко осветено помещение, а също така и при приглушена светлина;
- често моли другите да намалят силата на светлината, да дръпнат пердетата; имат афинитет да носят непрекъснато тъмни очила;
- често трият очи при гледане на телевизия, при четене; възможни са болки в главата;
- избягва очен контакт;
- обича да играе на тъмно;
Хипосензитивност към визуални сигнали
- има затруднения при различаване на буквите, при сходни фигури (квадрат/правоъгълник);
- лошо възприемане на цялото – концентрира се върху детайлите;
- трудности при откриване на предмет сред други предмети (преплетени обекти): играчка сред другите играчки в чувал (кутия); търсена вещ на рафта в магазин; нужния учебни на чина и пр.; често му се „губят“ и търси различни неща; разхвърлян е;
- често губи нужното място при преписване на текст от дъската или друга тетрадка;
- трудности при проследяване на бързо движещи се предмети с очи;
- трудности при различаване на цифри, цветове, форми, размери;
- при четене често губи мястото до което е стигнал или прескача редове;
- може да пише или чете думите отзад напред след като е завършил първи клас;
- оплаква се от двойни линии (очертания на предмети);
- трудности при откриване различия (при сравняване) на предмети, картини, думи, символи;
- при писане допуска неравномерности в размера на буквите и промеждутъците между думите и буквите (цифрите);
- има трудности при съставянето на пъзели, копиране на форми, изрязване на фигури, моделиране;
- има тенденция да чертае линия с отклонения нагоре или надолу на страницата;
- обърква ляво/дясно;
- бързо се уморява при училищни задачи;
- среща трудности при пространствените отношения; блъска се в обекти, хора, спъва се в стъпала и пр.;
Аудиална дисфункция при обработка на речеви сигнали
- не може да определи откъде идва звука;
- има трудности при идентификацията на човек по глас;
- трудно различава близки звуци на букви;
- трудно филтрира (различава) сходни звукови сигнали при общуване с един и същ човек;
- дразни се от силни, внезапни, металически, и много високи звуци;
- трудно концентрира вниманието си при четене или възприемане на слухов текст, трудно го запаметява и разбира; често моли за повторение на инструкции и указания; може да изпълни инструкция включваща само две стъпки;
- преди да отговори на въпрос, гледа другите с надежда да получи одобрение;
- среща трудности при формулиране на идеи (писмени или устни);
- често говори не по темата или не изчаква реда си (прекъсва);
- ако не го разбират, изпитва трудности с преформулирането и изпада във фрустрация, сърди се и отказва да работи;
- среща трудности при четенето, особено на глас (може едновременно с това да страда от дислексия);
- има проблеми с артикулацията и различаването на сходни звуци (фонеми);
- способността да говори често се подобрява след активно движение;
Социална, емоционална, игрова дисфункции на саморегулацията
Социална дисфункция
- трудности при общуването с връстниците;
- предпочита да играе с предмети (играчки), а не с хора;
- не отговаря на опитите за установяване на контакт с възрастни или връстници; с него е трудно да се влезе в съдържателен диалог;
- склонен е да извърши обидни и дори жестоки действия спрямо себе си (самонараняване) и спрямо другите;
- обкръжаващите трудно могат да разберат намеренията, нуждите и преживяванията му;
- не търси контакти с членовете на семейството;
Емоционална дисфункция
- трудно приема новости, промени, изменения;
- лесно се раздразнява, гневи, фрустрира;
- често става импулсивен;
- показва добри резултати в малка група или индивидуално при занятия;
- има променливо настроение, склонен е към емоционални сривове и истерии;
- предпочита да играе в периферията на групата, да стои настрана или просто да наблюдава;
- избягва поглед „очи в очи“;
- не умее адекватно да съобщи за своите нужди;
Игрова дисфункция
- затруднява се при имитационните игри (след 10 месеца);
- безцелно обикаля в пространството, като движенията му нямат игрова обусловеност и не са свързани с изследване на средата; (след 15 месечна възраст);
- за да играе се нуждае от ръководството на възрастен, трудно се заиграва сам (след 2 годишна възраст);
- с часове може да повтаря едни и същи манипулации, да гледа многократно един и същ филм, да сглобява и разглобява едни и същи детайли и пр.
(продължава в трета част)