Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
17.03.2017 09:00 - Психодиагностика. Въпросник – сензорна дезинтеграция (втора част)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 953 Коментари: 0 Гласове:
0



 .

Психодиагностика. Въпросник  –  сензорна дезинтеграция (втора част)

Проприорецептивно чувство: сигнали от мускулите и ставите към положението на тялото, теглото, натиск/налягане, протягане, движение и промени на положението в пространството.

Симптоми за проприорецептивна дисфункция

1. Търсене на сензорни преживявания

- стреми се да се притисне, да връхлети, да се опре в нещо;

- тропа с крака при ходене;

- удря (потропва) с крака по пода при седнало положение;

- смуче/дъвче върха пръстите си или кокалчетата на ставите на пръстите си; 

- обича плътно да се завива с тежко одеяло (или с много одеяла) преди лягане;

- предпочита тесни дрехи, с колани, шнурове, връзки, токи за стягане;

- обича усещания за натискане, смазване, сплескване на нещо и се стреми към това;

- обича грубо прегръщане (силно усещане);

- харесва играчки, издаващи силен звук и други тропащи и дрънчащи предмети;

- обича да се бори, да се притиска;

- често умишлено пада на пода (ляга, натиска се);

- може да прекарва часове в скокове върху пружината на леглото;

- скърца със зъби през деня (когато е буден);

- обича да бута, да плъзга, да влачи предмети;

- често удря, блъска, връхлита върху други деца; иска да остане и дори да заспи върху тях;

- обича да дъвче сламки, химикал или молив;

2. Трудности при последователни движения при команда

- не може да прецени колко е разстоянието от него до друг обект при протягане на ръка или колко силно да скочи, за да улучи определено място;

- не може да прецени колко силно да натисне с молива при писане (или нищо не се вижда или чупи молива);

- при писане може да разкъса хартията, често трие с гума, зачертава; написаното е разхвърляно и неравномерно разположено;

- много често чупи, изпуска играчки и други обекти;

- не може правилно да определя тежестта на обектите: може да хване пластмасова чаша и да я смачка; не може да улучи с топка определена цел (кош); ако предмета е тежък, не полага достатъчно сила да го вдигне или носи – изпуска го;

-  не разбира по външен вид кое е тежко и кое леко; не може да сравнява по тежест;

- в повечето му действия се наблюдава прилагане на по-голяма сила от необходимото (може да удря върху бутоните на клавиатура, да тряска при затваряне вратата, да постави предмет с удар);

 

Симптоми за слухова дисфункция (при изключване на проблеми със слуховия  канал)  

1. Хиперсензитивност към звуци (аудиална защитна реакция )

- разсейва се по едни звуци и не забелязва други (например, бучене на лампа или хладилник, вентилатор, нагревател, часовник);

- плаши се от звук на пусната вода от тоалетно казанче (особено обществени тоалетни), скърцане на обувки, лай на куче, прахосмукачка, сешоар и пр.);

- свива се плахо или се разсейва по неочаквано силен звук;  

- дразни се/разсейва се по фонови звукове извън помещението (например, жужене на пчели, звън на муха, строителни работи, бръмчене на косачка на трева и пр.);

- често моли другите да не шумят, да не говорят, да не пеят;

- при неочаквано силен звук реагира с бягство, крие се, закрива с ръце уши;

- може да отказва да посещава кино, парад, музикален концерт, дискотека и пр.;

- може да харесва/не харесва определен човек само заради интонацията на гласа му;

2. Хипосензитивност към звук (слаба (недостатъчна)  реакция на звук)

- често не реагира на словесно обръщение; обръщение по име;

- вдига голям шум, заради самия шум;

- обича да слуша музика и телевизия прекалено силно;

- трудно запомня и разбира по слух;

- не разбира посоката на звуковия източник;

- често говори и насочва сам себе си при изпълнение на задача;

- в ранна възраст слабо или въобще не е вокализирал (гукане);

- нуждае се от многократно повторение на инструкцията; често пита „Какво?“, „Моля?“

Симптоми за дисфункция на орални сигнали

1. Хиперсензитовност към орални сигнали  (орална защитна реакция)

- капризен в храненето, често има крайни предпочитания (например, много ограничен набор от продукти; отказва да опита нова храна в ресторант; отказва да се храни, когато е на гости.)

- може да яде само с мека консистенция или пюреобразна храна след 2 годишна възраст;

- може да яде само една храна с плътна консистенция;

- има трудности със смучене,  гълтането, дъвкането; може да се задавя или да изпитва страх, че ще се задави;

- отказва да отиде или изпитва силен страх от зъболекар или от всякакви манипулации на зъбите;

- може да яде само гореща или само студена храна;

- отказва да лиже сладолед, марки, пощенски плик и пр.;

- не обича пастата за зъби и жабуркането на устата; изразява недоволство от миене на зъби;

- избягва маринована, силно сладка, кисела и солена храна; предпо1чита прясна храна;  

2. Хипосензитивност  към орални сигнали (ниско ниво на регистрация)

- може да лиже, смуче, пробва на вкус (опитва), да дъвче неядливи предмети; 

- предпочита храна с подчертан усилен вкус и аромат (люто, кисело, сладко, горчиво, тръпчиво, солено);

- изобилно слюноотделяне;

- често дъвче косата си, пръстите си, гризе нокти, дъвче кокалчетата на пръстите си, може да дъвче яката си, молив и пр. предмети;

- постоянно поставя разни предмети в устата си;

- реагира на дъвченето така, сякаш всички предмети са с еднакъв вкус;

- обича да добавя прекалено количество подправки, сосове и маринати в храната;  

- обича да мие зъбите си дълго и дори иска да посещава зъболекар;   

Симптоми за нарушения на обонятелните функции (чувствителност към миризми)

1. Хиперсензитивност  към  миризми  (силна (извънредна) реакция)

- реагира отрицателно към силни миризми, които не безпокоят другите или дори не ги забелязват;

- съобщава на другите (винаги коментира)  как неприятно или странно миришат;

- отказва да яде продукти със силна миризма;

- тоалетни миризми, пот предизвикват у него силна негативна реакция на раздразнение, гадене, болки в главата и бягство;

- миризми на парфюм предизвикват в него раздразнение;

- дразнят го битови и готварски миризми;

- може да се откаже от игра или други любими занимания заради миризми;

- миризмите се явяват водещи критерии за определяне харесва или не харесва определен човек или конкретно място;

- любима тема на разговор с другите са миризмите около него;

 

2. Хипосензитивност  към миризми  (слаба (недостатъчна) реакция)

- трудности при разграничаване на миризми;

- може да опита (отпие, изяде) определен продукт без открие заплашителна миризма; 

- при парфюмиране винаги го прави обилно;

- не забелязва миризми, на които другите реагират отрицателно;

- не забелязва и игнорира неприятни миризми;

- често взима и опира до носа си предмети за да установи миризмата им и да взаимодейства с тях;

Симптоми за нарушение на визуалните функции (при отсъствие на намалена острота на зрението)

1.Хиперсензитивност към визуални сигнали (силна реакция)

- чувствителност към ярка светлина, закрива често очи, плаче и се оплаква от главоболие при силна светлина;

- трудности при  необходимост да фокусира погледа си върху определен обект за дълго време;

- лесно се разсейва по други визуални стимули в помещението, например движещи се предмети, картини по стената, играчки, прозорец, врата, часовник и  др.

- изпитва дискомфорт в ярко осветено помещение, а също така и при приглушена светлина;

- често моли другите да намалят силата на светлината, да дръпнат пердетата; имат афинитет да носят непрекъснато тъмни очила; 

- често трият очи при гледане на телевизия, при четене; възможни са болки в главата;

- избягва очен контакт;

- обича да играе на тъмно;

Хипосензитивност към визуални сигнали

- има затруднения при различаване на буквите, при сходни фигури (квадрат/правоъгълник);

- лошо възприемане на цялото – концентрира се върху детайлите;

- трудности при откриване на предмет сред други предмети (преплетени обекти): играчка сред другите играчки в чувал (кутия); търсена вещ на рафта в магазин; нужния учебни на чина и пр.;  често му се „губят“ и търси различни неща;  разхвърлян е;

- често губи нужното място при преписване на текст от дъската или друга тетрадка;  

- трудности при проследяване на бързо движещи се предмети с очи;  

- трудности при различаване на цифри, цветове, форми, размери;

- при четене често губи мястото до което е стигнал или прескача редове;

- може да пише или чете думите отзад напред след като е завършил първи клас;

- оплаква се от двойни линии (очертания на предмети); 

- трудности при откриване различия (при сравняване) на предмети, картини, думи, символи;

- при писане допуска неравномерности в размера на буквите и промеждутъците между думите и буквите (цифрите);

- има трудности при съставянето на пъзели, копиране на форми, изрязване на фигури, моделиране;

- има тенденция  да чертае линия с отклонения нагоре или надолу на страницата; 

- обърква ляво/дясно;

- бързо се уморява при училищни задачи;

- среща трудности при пространствените  отношения; блъска се в обекти, хора, спъва се в стъпала и пр.;

Аудиална дисфункция при обработка на речеви сигнали

- не може да определи откъде идва звука;

- има трудности при идентификацията на човек по глас;

- трудно различава близки звуци на букви;

- трудно филтрира (различава) сходни звукови сигнали при общуване с един и същ човек; 

- дразни се от силни, внезапни, металически, и много високи звуци;  

- трудно концентрира вниманието си при четене или възприемане на слухов текст, трудно го запаметява и разбира; често моли за повторение на инструкции и указания; може да изпълни инструкция включваща само две стъпки;

- преди да отговори на въпрос, гледа другите с надежда да получи одобрение;

- среща трудности при формулиране на идеи (писмени или устни);

- често говори не по темата или не изчаква реда си (прекъсва);

- ако не го разбират, изпитва трудности с преформулирането и изпада във фрустрация, сърди се и отказва да работи;

- среща трудности при четенето, особено на глас (може едновременно с това да страда от дислексия);

- има проблеми с артикулацията и различаването на сходни звуци (фонеми);  

- способността да говори често се подобрява след активно  движение;

Социална, емоционална, игрова дисфункции на саморегулацията

Социална дисфункция

- трудности при общуването с връстниците;

- предпочита да играе с предмети (играчки), а не с хора;

- не отговаря на опитите за установяване на контакт с възрастни или връстници; с него е трудно да се влезе в съдържателен диалог;

- склонен е да извърши обидни и дори жестоки действия спрямо себе си (самонараняване) и спрямо другите; 

- обкръжаващите трудно могат да разберат намеренията, нуждите и преживяванията му;

- не търси контакти с членовете на семейството;

Емоционална дисфункция

- трудно приема новости, промени, изменения;

- лесно се раздразнява, гневи, фрустрира;

- често става импулсивен;

- показва добри резултати в малка група или индивидуално при занятия;

- има променливо настроение, склонен е към емоционални сривове и истерии;

- предпочита да играе в периферията на групата, да стои настрана или просто да наблюдава;

- избягва поглед „очи в очи“;

- не умее адекватно да съобщи за своите нужди;

Игрова дисфункция

- затруднява се при имитационните игри (след 10 месеца);

- безцелно обикаля в пространството, като движенията му  нямат игрова обусловеност и не са свързани с изследване на средата; (след 15 месечна възраст);

- за да играе се нуждае от ръководството на възрастен, трудно се заиграва сам (след 2 годишна възраст);

- с часове може да повтаря едни и същи манипулации, да гледа многократно един и същ филм, да сглобява и разглобява едни и същи детайли и пр.

(продължава в трета част)




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3815479
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1307
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031