2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. mt46
7. wonder
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. bojil
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Методика „Есе”
С помощта на тази методика може да се получи информация от учениците, за техните интереси, ценностни ориентации, отношението им към класа, към възрастните (авторитети) към самите съученици и едновременно с това, да се включат децата в активно, творческо обмисляне на живота им в училище, ролите които всеки играе в класа, потребностите, които не са удовлетворили в училище, желанията, опасенията, страховете и надеждите им. Темите могат да бъдат различни, в зависимост избраната цел. Ние предлагаме на вниманието на учениците следните теми:
· „Моят клас” или „Аз и моят клас”
Цели: Изучаване самочувствието на учениците; изясняване отношението им към съучениците им; разкриване нивото на удовлетвореност/неудовлетвореност от присъствието им в класа (групата); саморазкриване на преживяванията им.
· 2. „Ако аз бях класен ръководител”
Цели: Установяване отношението на учениците към възрастните (авторитети, учители), потребностите им от подкрепа и помощ от педагогическия и административния персонал; дефицитите в стила на работа на учителите;
· 3. „Моите радости и огорчения”, „Моят живот в класа”, „Моите страхове в училище”, „Писмо до себе си”
Цели: Разкриване на чувствата на учениците, които съпровождат взаимоотношенията им със съученици и учители.
След като детето Ви направи определи някоя от посочените теми или направи свой избор, следва да обясните, че този текст няма да бъде оценяван от учители. Детето трябва да е мотивирано да изложи в писмен вид онова, което до сега не е споделяло, а го е тревожело или е очаквало да бъде променено. Най-ценното при прилагането на подобни методики е свободата (полета) на мисълта, креативността и емоционалната наситеност на текста. Колкото повече в материалът изобилстват преживяванията (емоциите, чувствата), толкова той е по-ценен. Посъветвайте детето да избягва да дава оценки, да прави коментари, да разказва конкретни случаи (случки). Задължително трябва да говори от свое име – „Аз …” и да не допуска местоименията „той, тя, те”. (да не описва другите). Този подход наречен „Аз-послание” е единствения правилен за да може детето да опознае себе си, да започне да се самонаблюдава, да развие критичност към собствените си недостатъци и същевременно го спасява от вероятността да преживее чувство на гняв, раздразнение, озлобение и пр.
Информирайте детето си, че текстът няма да бъде оценяван, може да бъде с различен обем, дори не е необходимо да бъде подписан с името му. Нека детето да напише това, което иска. Най-важното е да изложи своето мнение по темата открито и чувствено.
Представяме схематично един пример на тема „Моят клас”:
= С какви по съдържание (трудови, познавателни, развлекателни, други) и по насоченост (за своя клас, за себе си, за определена група в класа, за определен съученик и пр.) дейности се свързва живота на детето в класа. Какво харесва най-вече ученика в тези дейности и хора, и защо?
= Какви отношения поддържа ученика със своите съученици? Удовлетворяващи ли са те за него и защо? Колко ценни са тези контакти? Какво е неприемливо за него или не е удовлетворяващо го?, Какво според него е нужно да се промени? Харесва ли учителите си и защо?
= Каква е неговата роля в класа? Удовлетворен ли е от нея? Според него какъв е личния му принос в интерес на класа? Чувства ли се сигурен в обкръжението на съучениците си или обратно – изпитва неприязън, раздразнение, гняв? Има ли позиция ученика и какво би променил лично той?
След приключване на задачата, отделете достатъчно време за да го прочетете и обсъдите заедно с детето си. Използвайте възможността да се ориентирате по-добре за неговия училищен живот. Интересът, който ще проявите със сигурност ще бъде посрещнат с радост от Вашата дъщеря или Вашият син. Не забравяйте, че училищния клас за ученика е нещо много ценно, там протича неговия по-интересен и по-свободен живот, там той има поле за да експериментира, да примери сили с връстниците си в една конструктивна форма, каквато е образователния процес, там той се сравнява с другите, получава и има право да дава оценки, т.е. да удовлетворява социалните си потребности на живот в група.
Методика за експресна диагностика за спл...
Въпросник“Моят клас“ (междуличностни отн...