Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.03.2017 13:30 - Методика за изследване индивидуалните особености на въображението
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 335 Коментари: 0 Гласове:
0



 .

Методика за изследване индивидуалните особености на въображението

 

                Цел: Определяне нивото на сложност на въображението, степента на фиксираност на представите, гъвкавост или ригидност на въображението и степен на неговата стереотипност или оригиналност.

                Материали и оборудване:  3 бр. листове хартия с размери 10х16 чисти – без квадратчета и линийки, секундомер и молив.

·                     На първия лист в средата се изобразява контур на кръг с диаметър 2,5 см.

·                     На втория лист също в средата се изобразява контур на  равностранен триъгълник с дължина на страната 2,5 см.

·                     На третия лист – контур на квадрат с дължина на страната 2,5 см.

Процедура

Изследването може да се проведе индивидуално или с група до 15 човека.  При груповия формат изследователят трябва да следи  никой от ИЛ да не разговаря с други и да не показва рисунката си на други.

Тестирането протича в три етапа. На първия етап на Ил се дава листа с изображението на кръг, на втория – триъгълник и на третия етап – квадрат.  На всеки от етапите инструкцията се повтаря.

Инструкция: „Използвайки изобразения на този лист контур на геометрична фигура, нарисувайте рисунка.  Качеството на рисунката е без значение.  Това по какъв начин ще използвате контура е ваше решени е. По сигнал „Стоп!” рисуването се прекратява”.

Времето за рисуване на всеки етап от изследването се контролира със секундомер, като е равно на 60 сек.

След като приключи работата по теста ИЛ следва да даде самоотчет и в тази връзка се пита: „Хареса ли ти задачата” и „Какви чувства преживя по време на нейното изпълнение?”

Обработка на резултатите

Изследваните показатели (ниво на развитие на въображението; степен на фиксираност на представите; гъвкавост или ригидност, а също оригиналност или стереотипност) се постигат чрез съпоставяне съдържанието и анализ на трите рисунки.

Определяне нивото на сложност на въображението

Сложността на въображението се установява по най-сложната от трите рисунки, като се прилага скала с пет нива на сложност:

Първо ниво: Контурите на геометричната фигура се използват като основен детайл на рисунката, самата рисунка е елементарна, без допълнения и представлява една единна фигура.

Второ ниво: Контурите на геометричната фигура се използват като основен детайл на рисунката, но самата рисунка има допълнителни детайли.

Трето ниво: Контурите на геометричната фигура се използват като основен детайл, а рисунката представя някакъв сюжет, при който могат да бъдат открити допълнителни детайли.

Четвърто ниво: Контурите на геометричната фигура продължават да се използват като основен детайл, но рисунката вече има сложен сюжет с добавяне на фигурки или детайли.

Пето ниво: Рисунката представлява сложен сюжет, в който геометричната фигура е един от детайлите.

Определяне гъвкавостта на въображението и степента на фиксираност на представите.

 Гъвкавостта на въображението зависи от фиксираността на представите. Степента на фиксираност на образите се определя от количеството рисунки, съдържащи един и същи сюжет.

Въображението е гъвкаво когато всички рисунки имат различни сюжети и обхващат както вътрешните, така и външните части на геометричната фигура.

Фиксираността  е слаба и гъвкавостта е средно изразена, ако две рисунки имат един и същи сюжет.

Силна фиксираност на образите в представите и негъвкавост (ригидност) на въображението се наблюдава когато всички рисунки имат един и същи сюжет.  Ако всички рисунки имат един и същи сюжет независимо от нивото им на сложност, тогава се говори за ригидно въображение.

Ригидно въображение може да има и при отсъствие или слаба фиксация на образите  в представите, когато рисунките са изпълнени единствено във вътрешните контури на геометричните фигури.  В този случай вниманието на ИЛ е фиксирано във вътрешното пространство на контура. 

image

Рисунки:

1a – пет нива на сложност на въображението;

– различните степени на фиксираност на образите на представите;

Определяне степента на стереотипност на въображението

 Стереотипността се определя по съдържанието на рисунките. Ако съдържанието на рисунките е типично, то се счита, че въображението, както и самите рисунки са стереотипни, ако не са типични, т.е. оригинални, те са творчески.

Към типичните рисунки се отнасят следните сюжети:

·                     Рисунки с контур на кръг : слънце, цвете, човек, лице на човек или заек, циферблат и часовник, колело, глобус, снежен човек;

·                     Рисунки с контур на триъгълник: триъгълник и призма, покрив на къща и къща, пирамида, човек с триъгълна глава или туловище, писмо, пътен знак;

·                     Рисунки с контур на квадрат: човек с квадратна глава или туловище, робот, телевизор, къща, прозорец, допълнена геометрична фигура квадрат или куб, аквариум, салфетка, писмо.

Степента на стереотипност може да се диференцира по ниво.

Висока степен на стереотипност може да се констатира тогава, когато всички рисунки са с типичен сюжет.

Рисунката се приема за оригинална, а въображението за творческо  при отсъствие на стереотипност, когато във всички рисунки са изпълнени нетипични сюжети.

Анализ на резултатите

Получените резултати е важно да бъдат съпоставени с особеностите на включеността в изпитния процес, касаещи нагласите на ИЛ. За тази цел се използват данни от самоотчета.

На първо място е необходимо да се обърне внимание на ригидността на въображението.  То може да е резултат от преживян стрес и афекти.  Много често, макар и не винаги, хората, чийто рисунки поместват вътре в контурите на геометричната фигура, имат някакво психично заболяване.  Такива рисунки не се обсъждат в група.  Изследователят взима такива лица на отчет и провежда допълнителни изследвания.

ИЛ с пето ниво на сложност на въображението, при отсъствие на стереотипност и качествено изпълнение на рисунките обикновено са със способности в изобразителното изкуство (графика, живопис, скулптура и пр.).  Тези, които са ориентирани към техническите науки, чертане или логика, и философия, могат да изобразят някакви абстракции или геометрични фигури.  За разлика от тях, лицата с хуманитарна насоченост обичат сюжети, свързани с човешка дейност, рисуват хора, техните лица или антропоморфни предмети.

При обсъждането на резултатите от тестирането и изработването на препоръки е необходимо да се определят условията, способстващи за преодоляване стереотипността, за развитие на творчеството и да се набележат задачи за тренировка гъвкавостта на въображението.

image




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1209321
Постинги: 1460
Коментари: 116
Гласове: 1084
Архив
Календар
«  Януари, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031