Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.03.2017 09:30 - Тестова батерия „Способност за обучение” на Вицлак - четвърта част
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1243 Коментари: 0 Гласове:
0



 .

Тестова батерия „Способност за обучение” на Вицлак - четвърта част



Единадесета  задача: „Диференциация на цветове и форми” 

Пред детето се поставя табло с рисунки  на незавършени фигури 

image

Инструкция: „Тук са нарисувани правоъгълници (очертават се с молива в първата колонка). Във всеки от тях липсва по едно парченце във вид на фигура. От теб се иска, да подбереш от тези (показват се фигурите в хоризонталния ред) една фигура, която е най-подходяща за да с запълни празното място (показва се). Коя е тази фигура?

След това последователно се казва отново инструкцията за всяка следваща фигура, като детето се моли да подбере липсващата част.

Оценка на задачата: Всяко правилно решение се оценява с 1 бал.

Дванадесета  задача: „Възпроизвеждане на четиристишия” 
На детето се предлага да възпроизведе трета задача.

Инструкция: „Ние с теб учихме едно стихотворение. Помниш ли го? Опитай се сега да го кажеш”.

Ако детето допуска грешки или въобще е забравило стихотворението, то се повтаря същата схема, както при третото задание. За оценка на резултата се използват същите критерии както при изпълнение на работата при третата задача.


Тринадесета  задача: „Намиране на аналогии” 

Инструкция: „Аз ще ти задам няколко въпроса, а от теб се иска да помислиш и да ми отговориш. Готов (а) ли си?”

1. През деня е светло, а през нощта е …  (тъмно)

2. Птицата пее, а кучето... (лае)

3. Колата се движи по земята, а самолетът в (небето)

4. Гълъбите летят, а рибите … (плуват)

5.Рибите имат люспи, а птиците … (пера)

6. Дрехите са направени от плат, а ботушите от … (кожа)

Оценка на задачата: За всеки правилен отговор се начислява 1 бал.


Четиринадесета  задача: „Намиране на аналогии” 

За рисуване се предлагат фигури – квадрат, триъгълник, кръст и два примера и втора задача преписване на фигури.


image

Инструкция: „Тук са нарисувани две фигури и два примера (показват се). Опитай се, колкото можеш по добре да ги нарисуваш тук (показва се), а тук продължи примера така, както е показано”.

Оценка на задачата: Оценява се отделно всяка рисунка.  Промяната в големината на образеца и незначителни пространствени изкривявания не се отчитат.

=   6 бала – рисунката съвпада с образеца, има адекватни форми и пропорции;

= 3 бала – рисунката в общи линии съвпада с образеца, допуснати са някои незначителни изкривявания;

= 2 бала – рисунката частично съвпада с образеца; основните форми са неузнаваеми, само някои детайли могат да се разпознаят;

= 0 бал – рисунката изцяло не съвпада с образеца (драсканица).

 



 

Петнадесета  задача: „Описание на картинка” 

На детето се показват картинката и се пита: „Би ли ми разказал (а) какво се случва на тази картинка?”

image

Оценка на задачата:

а) Разговорна реч

= 2 бал – владее словото без заекване
= 1 бал – доста свободна рея, но допуска паузи;

= 0 бал – речта е прекъсната, с множество паузи и паразитни думи (звуци)
Оценка задания:
б) Построяване на изречения

= 8 бала – добре структурирани сложни изречения, използвани са съединителни съюзи;

= 6 бала – сложни изречения, стереотипно използван един съюз;

= 4 бала – преимуществено прости изречения;

= 1 бал – преимуществено непълни изречения;

= 0 бал – построяването на изречението е нарушено, липсват основни части.
в) Артикулация

= 2 бала – Ясно и отчетливо произнасяне на звуците..
= 1 бал – неясно произнасяне на звуците.

г) Фантазия, въображение

Оценява се с 1 бал, ако детето не просто разказва това, което вижда на картинката, но пресъздава преживявания (емоции) и мисли на героите, разкрива това което би могло да се случи и това, което се е случило в миналото и т.н.

Този начин на творческо мислене  се оценява с 13 бала.

 

ОБРАБОТКА И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ НА РЕЗУЛТАТИТЕ

Изчисляват се сумите получени от баловете на всяка задача.  Общия сумарен бал от всички задачи  се сравнява с таблица с нормативи и се привежда в проценти. Получения резултат се явява показател за нивото на умствено развитие на детето, на неговата интелектуална готовност за училище.


ТАБЛИЦА С НОРМАТИВНИ ПОКАЗАТЕЛИ


   Таблица 1

Проценти

4

10

20

30

40

50

60

70

80

90

98

100

Сумарни показатели

71

76

79

85

90

92

96,5

99

102

108,5

111

117

 

За усреднена норма на изследваното лице се приема показател на умствено развитие примерно 60% и повече.

Тестът позволява диагностика на актуалното ниво на умствено развитие на детето в три области:

Обучаемост, ниво на развитие на мисленето и ниво на развитие на речта.  Съществуват някои компоненти на умствено развитие, необходими за обучение в училище, които в своята съвкупност образуват интелектуалната готовност на детето за обучение. Тези компоненти се съдържат в конкретните задачи от теста в таблица №2.

                Дадената таблица улеснява анализа на отговорите на изследваното лице, като разкрива най-много и най-малко развитите компоненти на умствен капацитет.


Таблица 2

Компоненти на умствено развитие

Номер на задачата

1. Обучаемост (като способност за обучение)  

3, 8, 12

2. Ниво на образуване на понятия.

1, 4, 13

3. Ниво на развитие на речта

1, 15

4. Обща осведоменост (знания за обкръжаващия свят)

1, 4, 9, 13

5. Овладяване на отношения в множество.

5, 6, 7, 8

6. Знание за форми различията между тях.

9, 11

7. Способност за диференцирани усещания, ниво на развитие на възприятието.

2, 10, 11, 13, 14

8. Способност за работа с молив и химикал, ориентиране в малко пространство.

14

9. Умение за класификация на предмети

7, 9

10. Памет

3, 12


Регистрационна бланка на теста
Таблица 3




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3873884
Постинги: 2191
Коментари: 116
Гласове: 1327
Календар

Номер  на задачата

Отговор на детето

Бележки

Оценка

1

     

2

     

3

     

4

     

5

     

6

     

7

     

8

     

9

     

10

     

11

     

12

     
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930