2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. iw69
Тестова батерия „Способност за обучение” на Вицлак - четвърта част
Единадесета задача: „Диференциация на цветове и форми”
Пред детето се поставя табло с рисунки на незавършени фигури
Инструкция: „Тук са нарисувани правоъгълници (очертават се с молива в първата колонка). Във всеки от тях липсва по едно парченце във вид на фигура. От теб се иска, да подбереш от тези (показват се фигурите в хоризонталния ред) една фигура, която е най-подходяща за да с запълни празното място (показва се). Коя е тази фигура?
След това последователно се казва отново инструкцията за всяка следваща фигура, като детето се моли да подбере липсващата част.
Оценка на задачата: Всяко правилно решение се оценява с 1 бал.
Дванадесета задача: „Възпроизвеждане на четиристишия”
На детето се предлага да възпроизведе трета задача.
Инструкция: „Ние с теб учихме едно стихотворение. Помниш ли го? Опитай се сега да го кажеш”.
Ако детето допуска грешки или въобще е забравило стихотворението, то се повтаря същата схема, както при третото задание. За оценка на резултата се използват същите критерии както при изпълнение на работата при третата задача.
Тринадесета задача: „Намиране на аналогии”
Инструкция: „Аз ще ти задам няколко въпроса, а от теб се иска да помислиш и да ми отговориш. Готов (а) ли си?”
1. През деня е светло, а през нощта е … (тъмно)
2. Птицата пее, а кучето... (лае)
3. Колата се движи по земята, а самолетът в (небето)
4. Гълъбите летят, а рибите … (плуват)
5.Рибите имат люспи, а птиците … (пера)
6. Дрехите са направени от плат, а ботушите от … (кожа)
Оценка на задачата: За всеки правилен отговор се начислява 1 бал.
Четиринадесета задача: „Намиране на аналогии”
За рисуване се предлагат фигури – квадрат, триъгълник, кръст и два примера и втора задача преписване на фигури.
Инструкция: „Тук са нарисувани две фигури и два примера (показват се). Опитай се, колкото можеш по добре да ги нарисуваш тук (показва се), а тук продължи примера така, както е показано”.
Оценка на задачата: Оценява се отделно всяка рисунка. Промяната в големината на образеца и незначителни пространствени изкривявания не се отчитат.
= 6 бала – рисунката съвпада с образеца, има адекватни форми и пропорции;
= 3 бала – рисунката в общи линии съвпада с образеца, допуснати са някои незначителни изкривявания;
= 2 бала – рисунката частично съвпада с образеца; основните форми са неузнаваеми, само някои детайли могат да се разпознаят;
= 0 бал – рисунката изцяло не съвпада с образеца (драсканица).
Петнадесета задача: „Описание на картинка”
На детето се показват картинката и се пита: „Би ли ми разказал (а) какво се случва на тази картинка?”
Оценка на задачата:
а) Разговорна реч
= 2 бал – владее словото без заекване
= 1 бал – доста свободна рея, но допуска паузи;
= 0 бал – речта е прекъсната, с множество паузи и паразитни думи (звуци)
Оценка задания:
б) Построяване на изречения
= 8 бала – добре структурирани сложни изречения, използвани са съединителни съюзи;
= 6 бала – сложни изречения, стереотипно използван един съюз;
= 4 бала – преимуществено прости изречения;
= 1 бал – преимуществено непълни изречения;
= 0 бал – построяването на изречението е нарушено, липсват основни части.
в) Артикулация
= 2 бала – Ясно и отчетливо произнасяне на звуците..
= 1 бал – неясно произнасяне на звуците.
г) Фантазия, въображение
Оценява се с 1 бал, ако детето не просто разказва това, което вижда на картинката, но пресъздава преживявания (емоции) и мисли на героите, разкрива това което би могло да се случи и това, което се е случило в миналото и т.н.
Този начин на творческо мислене се оценява с 13 бала.
ОБРАБОТКА И ИНТЕРПРЕТАЦИЯ НА РЕЗУЛТАТИТЕ
Изчисляват се сумите получени от баловете на всяка задача. Общия сумарен бал от всички задачи се сравнява с таблица с нормативи и се привежда в проценти. Получения резултат се явява показател за нивото на умствено развитие на детето, на неговата интелектуална готовност за училище.
ТАБЛИЦА С НОРМАТИВНИ ПОКАЗАТЕЛИ
Таблица 1
Проценти |
4 |
10 |
20 |
30 |
40 |
50 |
60 |
70 |
80 |
90 |
98 |
100 |
Сумарни показатели |
71 |
76 |
79 |
85 |
90 |
92 |
96,5 |
99 |
102 |
108,5 |
111 |
117 |
За усреднена норма на изследваното лице се приема показател на умствено развитие примерно 60% и повече.
Тестът позволява диагностика на актуалното ниво на умствено развитие на детето в три области:
Обучаемост, ниво на развитие на мисленето и ниво на развитие на речта. Съществуват някои компоненти на умствено развитие, необходими за обучение в училище, които в своята съвкупност образуват интелектуалната готовност на детето за обучение. Тези компоненти се съдържат в конкретните задачи от теста в таблица №2.
Дадената таблица улеснява анализа на отговорите на изследваното лице, като разкрива най-много и най-малко развитите компоненти на умствен капацитет.
Таблица 2
Компоненти на умствено развитие |
Номер на задачата |
1. Обучаемост (като способност за обучение) |
3, 8, 12 |
2. Ниво на образуване на понятия. |
1, 4, 13 |
3. Ниво на развитие на речта |
1, 15 |
4. Обща осведоменост (знания за обкръжаващия свят) |
1, 4, 9, 13 |
5. Овладяване на отношения в множество. |
5, 6, 7, 8 |
6. Знание за форми различията между тях. |
9, 11 |
7. Способност за диференцирани усещания, ниво на развитие на възприятието. |
2, 10, 11, 13, 14 |
8. Способност за работа с молив и химикал, ориентиране в малко пространство. |
14 |
9. Умение за класификация на предмети |
7, 9 |
10. Памет |
3, 12 |
Регистрационна бланка на теста
Таблица 3
Номер на задачата |
Отговор на детето |
Бележки |
Оценка |
1 |
|||
2 |
|||
3 |
|||
4 |
|||
5 |
|||
6 |
|||
7 |
|||
8 |
|||
9 |
|||
10 |
|||
11 |
|||
12 |
|||