Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.03.2017 08:00 - Тестова батерия „Способност за обучение” на Вицлак - първа част
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 435 Коментари: 0 Гласове:
0



 .

Тестова батерия „Способност за обучение” на Вицлак
първа част

 

                Цел:  Диагностика на психологическата готовност на деца от 5 до 7 години за училищно обучение и установяване нивото на умствено развитие на детето.

                Описание: Тестът включва 15 задачи. Всяка една от тях предвижда своя система за оценяване, която отговаря на ръководството на теста.  Всички резултати се вписват в бланка към теста.  Прилага се само индивидуално и изисква добра предварителна подготовка на психолога.

                Ръководство на теста

                Входна задача – Не се оценява, тъй като има за цел установяване на контакт с детето, а също така и за улесняване разбирането на същността на първата задача. Задачата включва серия от три последователни картинки със сюжет „История за построяване на кула” (рис. 1 - 3).  Картинките трябва да бъдат подредени в правилната последователност пред детето. След това психологът разказва историята, отразена в инструкцията, показвайки всяка една от картинките, обвързвайки ги с текста на случващото се във всяка фаза от историята.

Инструкция: „Разгледай тези картинки. Те разказват една история.  Малкото момиче стои кула от кубчета. Тя се радва, че кулата става красива (1-ва картинка).  Изведнъж дошло едно момче, което нарочно бутнало с крака си кулата (2-ра картинка).  Момиченцето много се разстроило. Станало му мъчно и заплакало с тъжни сълзи (3-та картинка).

След това картинките се прибират, а детето се моли да повтори изслушания разказ, но вече без да гледа картинките.  Изследователят, независимо от качеството на разказа още веднъж накратко формулира съдържанието на сюжета: „Много добре. Момчето разрушило кулата на момиченцето и затова тя е заплакала”

image

Първа задача: „История в картинки”  (рис.4 - 6)

Задачата включва три картинки, които последователно се разполагат пред детето с молба да разкаже историите, които вижда на тях.  При това не се оказва никаква помощ. След като детето състави разказ, картинките се прибират и му се предлага още веднъж да преразкаже съдържанието на историята.

Оценяване на задачата:

·                     7 бала – детето много добре отразява смисловата връзка между трите картинки, като ги обвързва в един сюжет.  В резюме съставя кратко съдържание на историята като едно цяло. 7 бала – детето много добре отразява смисловата връзка между трите картинки, като ги обвързва в един сюжет.  В резюме съставя кратко съдържание на историята като едно цяло.

·                     5 бала – Детето добре отразява смисловата свързаност на картинките. Същественото и второстепенното са описани с еднакво внимание. При преразказа второстепенното отново е внесено.

 

 

·                     3 бала – Детето може правилно и самостоятелно да отрази смислово връзката само между две картинки. В резюмето основно внимание  е отделено на второстепенните детайли.

·                     2 бала – Детето не може да намери смислова връзка между картинките, описва ги отделно една от друга

o    0 бал – Детето не може да състави разказ. 

image
image
image

Втора задача: „Знание за цветове” 

Пред детето се поставя „дъска” с 12 цветове във вид на квадрати (червен, оранжев, жълт, зелен, светлосин,  син, виолетов, розов, черен, сив, бял, кафяв). Психологът му предлага отделно един след друг да назове цветовете на квадратите, които вижда. След първото изреждане тестът се повтаря в разбъркан ред.

image

Оценяване на задачата:а всеки правилно посочен цвят се поставя по 1 бал.

 

Трета задача: „Заучаване на четиристишие” 

Инструкция (включва три етапа):

Входна част: „Сега ние с теб ще научим едно хубаво стихотворение, които ти ще се постараеш да запомниш, за да може после да го кажеш на мама (татко, баба, сестричката си …). Сега ме слушай:

(за момичета)

ПЪРВИТЕ УРОЦИ
„Много съм послушна,
много съм добричка,
много грижи имам –
аз съм ученичка!”

Елисавета Багряна

(за момчета)

УЧИЛИЩЕ
Детенце хубаво,
пиленце любаво,
къде под мишница
с таз малка книжчица?

Иван Вазов

 

        1 етап: „Сега ще ти кажа  първата част на стихотворението, а ти след мен ще я повториш.”

„Много съм послушна,

много съм добричка,

2 етап: Ако детето допусне грешки при повторението, психологът казва: „Добре го каза, но все още не е достатъчно правилно”. Показват се какви грешки е допуснало детето и как фразата трябва да звучи правилно.  След това му се предлага да я повтори още веднъж. Ако детето отново допусне грешки, то повторението може да се потрети, но не повече от три пъти.

След това по аналогия се заучава втората част на стихотворението:

много грижи имам –

аз съм ученичка!”

                3 етап: Когато двете части на стихотворението бъдат повече или по-малко заучени, изследователят казва: „Много добре. Сега да повторим стихотворението. Аз ще ти го кажа сега още веднъж, а след това ти ще го повториш след мен цялото”. Прочитат се двете части. При наличие на грешки се постъпва както при първата част.

Процес на научаване (количеството грешки и количеството предполагаема и приета (коригирана) помощ) се фиксира в бланка за регистрация.

Оценяване на задачата:

·                     8 бала – правилно изпълнение на трите етапа.

·                     5 бала – прекъсване, пропускане или добавяне на думи в някоя част.

·                     3 бала – Възпроизвеждане на смисъла на четиристишието със свои думи.

·                     2 бала – Отделните смислови връзки са запазени, но цялостния смисъл е нарушен.

·                     0 бал – Набор от безсмислени думи или пълен отказ.




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1408863
Постинги: 1584
Коментари: 116
Гласове: 1113
Архив
Календар
«  Септември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930