Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.03.2017 17:00 - Програма - тренинг за ученици на тема „Толерантност” – двадесета част
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1169 Коментари: 0 Гласове:
0



 .

Програма - тренинг за ученици на тема „Толерантност” – двадесета  част

СЪВМЕСТНА ДЕЙНОСТ

Възраст: над 10 г.

Продължителност: 90 мин.

Цели:

= Да се създаде атмосфера на симпатия и взаимно сътрудничество.

= Да се създадат условия за коопериране и сътрудничество на учениците при изпълнение на обща задача.

= Да осъзнаят учениците факта, че успехът на всеки един, зависи от сътрудничеството с другия 

=Да се формира убеждение, за ползата от многообразието и различията и че не толкова конкуренцията и индивидуализма, колкото кооперирането и общите училия  са им от полза.

Стимулен материал:  използва се елементарна пъзел-игра; за всеки участник се подготвя напечатан материал от живота на Мартин Лутър Кинг; подготвя се въпросник, по който ще се води играта.

Провеждане на упражнението

Упражнението е модифициран вариант на експеримент, описан от Елиът Арънсън в книгата му „Човекът – социално животно”. 

На всеки участник се предоставя предварително (2-3 дни преди настоящото упражнение)  биографични материали за живота на Мартин Лутър Кинг.  От тях се иска да се запознаят с информациите и да имат готовност да участват при предстоящо упражнение.  Обръща им се внимание, че от усилията на всеки един ще зависи крайния резултат на класа.  Когато изучават материалите нека да помнят, че всеки един от тях ще държи в себе си парченце от пъзел, който може да бъде построен само ако всеки един участва и даде своя принос.  

По време на упражнението, за всеки участник са отделени по няколко въпроса (водещият сам преценява техния брой, но не по-малко от три), които касаят неговия материал. Колкото са въпросите, толкова парченца от пъзела получава всеки играч.  Пъзелът се поставя върху маса, около която в кръг са участниците, като между тях и масата следва да има 2-3 метра разстояние.  Освен това, водещият назначава комисия от трима ученика – един медиатор и двама асистенти, които водят упражнението и следят за правилността на отговорите.

Водещият започва упражнението със следната инструкция:  „Всеки един от вас получи парченца от този пъзел, който виждате на масата.  От вас се иска, когато чуете въпроса, зададен от комисията, този който има отговор, трябва да постави своето парченце от пъзела.  Въпросите ще се четат от медиатора. Ако някой не се досеща, че въпроса касае него, т.е. той трябва да даде отговор, комисията ще го подсеща.”

Обсъждане:

След приключване на упражнението водещият задава следните въпроси:

= Как се чувствахте като екип?

= Какви точно преживявания изпитвахте, когато някои от участниците се затрудняваше да отговори?

= Имахте ли усещането, че всеки зависи от другия?

= Коя беше първата мисъл, която преминаваше през ума ви всеки път, когато поредния играч поставяше своя елемент в пъзела?

= Как бихте интерпретирали тази игра? Какво ви подсказва тя?

= Има ли подобни ситуации в реалния живот?

= Какви изводи си направихте?

МОЯТ ЛИЧЕН ДОГОВОР

Възраст: без ограничения

Продължителност: по необходимост

Цели:

= да се научат участниците да рефлексират темата за собствената си отговорност за случващото се в обкръжението им;

= да се създадат предпоставки за самостоятелни действия на всеки участник;

Стимулен материал:  бланки за договор за всеки ученик; химикали; възможно е да се използват и играчки-печати;

Провеждане на упражнението

Водещият пита: „Считате ли, че поведението на всеки един от вас, на отделния човек е важно за живота на целия клас, а на училището, на града, на обществото като цяло?”

След това водещият се обръща към аудиторията с молба, да приведат примери за това от историята или случаи, за които са чели, видели, слушали, при които действията на един човек са довели до промяна на ситуация, касаещи големи групи от хора към по-добро в техния живот и отношения в частност.

= „Какво бихте могли да направите вие самите, за да промените вашите взаимоотношения в класа, в дома си, на улицата?” Всяко едно предложение се записва на черната дъска.

След това водещият предлага на учениците да сключат договор със самите себе си, удостоверяващ неговите лични действия.   Водещият раздава бланките и всеки попълва договора си.

Една седмица по-късно, водещият се връща към това занятие и пита всеки един, дали е спазил договора; имал ли е случай, при който е постъпил по нов начин; изпитвал ли е затруднения при промяната си; допуснал ли е проява на старото си поведение; какво мисли за това, което става с него; как се е чувствал, когато е постъпил по нов начин.

Възможно е договорите да бъдат поставени в рамки, подходящо украсени и всеки участник ги занесе в дома си, като го постави на видно място.

 

МОЯТ ЛИЧЕН ДОГОВОР

  

Аз, …………………………………………………………………………………

                                                             /име, фамилия/

Обещавам на себе си, да проявявам търпимост  към хората,  различни от мен по:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

                             /описват се стереотипи, предразсъдъци/

От днес Аз ще бъда:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

                               /описва се новото отношение и поведение/

 

Аз вече няма да бъда:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

                         /описва се старото отношение и поведение/


Дата ……………………                                               Подпис ……………………


Приложение 1  - Идеи за мероприятия, които могат да бъдат проведени в рамките на групата.

Ш     Групата да състави списък с „Принципи на търпимо поведение.” Оформете този списък във вид на красив плакат и го монтирайте в рамка на определено място в класната стая или в коридора пред класната стая.  Направете копие за столовата, за други помещения и помолете учителите да поставят такива копия в своите кабинети.

Ш     Организирайте конкурс за изготвяне на плакати (есе, рисунка, стихове) на тема търпимо поведение.  Представете събраните материали на изложба и наградете победителите.

Ш     Поканете представители на правозащитни организации, които да представят идеите пред участниците.

Ш     Ангажирайте групата, да изготви колаж на тема „Красотата на различията” и го поставете на видно място.

Ш     Подгответе и покажете пред класа презентационен материал, лансираща идеите за търпимостта.  Например, кратък спектакъл или видеозапис на рекламен клип, в който да участват ученици на класа.

Ш     Поканете в училището представители на различни малцинства. Организирайте среща с учениците.

Ш     Подгответе видеоматериали или филми, които са с тематична насоченост за толерантността.

Ш     Подгответе няколко лекции за учениците и родителите на тема „толерантност”, в исторически аспект.  Изнесете лекциите пред учениците, а в писмен вид (или e-mail) изпратете материалите на родителите.

Ш     Ако разполагате с възможности може да организирате фестивал на националната кухня и традициите на хората, живеещи във вашия регион.

Ш     Сформирайте „социологическа група” от ученици, подгответе заедно анкетна карта на тема „толерантност” и проведете социологично проучване в училището и в града. Анализирайте резултатите и ги оповестете по местното радио (радиоуредба).

Ш     Организирайте дискотека с различна национална музика, съпроводена с описание на нейния произход и мястото и в самобитността на определен етнос.

Ш     Създайте комисия за разрешаване на конфликти, към която учениците могат да се обръщат и търсят помощ.  Включете в комисията ученици от различни класове и различни етноси, религиозни убеждения и пр.

Ш     Закупете евтини бели тениски, на които да отпечатате слог, призоваващ за търпимост.  Договорете се с участниците да облекат тениските в определен ден, при определена ситуация.

Ш     Организирайте конкурс за графити по темата за разнообразието в света.

Ш     При всеки случай на дискриминация или насилие, организирайте дебати и дискусии по тях.

 

Приложение 2Работа с родителите

Помолете всеки член на групата, да занесе до родителите си писмо: Как  може да бъде въвлечен родителя в работата на детето си.

= Помолете децата да нарисуват рисунка на тема различия и толерантност. Направете изложба и поканете на нея родителите.

= Организирайте  „чайна” с бонбони и дребни сладки. Поканете родители на деца от различни етноси. Подгответе кратка презентация за малцинствените групи, като поставите акцент на постиженията на отделни представители от съответната етническа общност, разкажете за особеностите на културата, направете кратка историческа разходка, обсъдете  традициите на тези етноси.  Препоръчително е да се свържете с организации, сдружения и други формати на тези малцинствени общности, както и с техни лидери.

= Подгответе анкетна карта и обучете децата за нейното прилагане. Помолете ги след това да направят социологично проучване в семейството си. Обсъдете след това резултатите в групата.

=  Научете децата да изработват генеалогическо дърво или семейна генограма с указания по параметри:  националност, религия, място на раждане, местожителство, миграция.  След това помолете децата да започнат да изработват макета заедно с родителите си и други свои родственици.

= Посъветвайте децата да разказват след всяко занятие какво се случва по време на упражненията.

= Поставяйте възможно след всяко упражнение домашна работа на учениците, която да изпълняват съвместно с родителите им – да търсят помощ от тях, съвети, примери и пр.






Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3873681
Постинги: 2191
Коментари: 116
Гласове: 1327
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930