Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
27.03.2017 06:00 - Програма - тренинг за ученици на тема „Толерантност” – петнадесета част
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 467 Коментари: 0 Гласове:
0



 .

Програма - тренинг за ученици на тема „Толерантност” – петнадесета част

(8) Мъж на около 60 години работи с екип от колеги на 20- и 30-годишна възраст. Екипът, включително и началникът, често излиза заедно след работа, но не кани по-възрастния мъж. Той разбира, че по време на тези излизания те обсъждат проблеми, свързани с работата и се чувства изолиран.

(9) Жена кандидатства за работа във фирма за кетъринг. Отказват да я назначат на основание на
факта, че фирмата назначава само хора с официални документи за квалификация в областта на кетъринга. В последствие тя разбира, че мястото е било предложено на неин приятел, интервюиран след нея, който също няма такава квалификация, но е с различен цвят на кожата.

(10) Млада жена работи в ИТ компания. Тя поема все повече и повече отговорности, но началникът й отказва да я повиши, като заявява, че е прекалено млада и няма да се ползва с уважението на останалите членове на екипа.

(11) Мъж работи в бар. Колегите му разбират, че е хомосексуалист и непрекъснато правят забележки и се смеят на сексуалните му предпочитания.

(12) Алена и Саша са на 11 години, ученички в 5 клас.  Днес следобед те решават да поиграят с топка в училищния двор, тъй като времето е хубаво.   На футболната площадка за изненада няма никой и те решават да играят на футбол – Алена ще пази на вратата, а Саша изпълнява дузпи.  По улицата преминават група момчета на тяхната възраст, спират се край оградата и започват да крещят, че това не е игра за момичета, че са неспособни да ритат топката.  Алена и Саша се спогледали и в този миг разбрали, че и двете преживявали едни и същи чувства. Те били обидени и наранени от непохватните и незрели подхвърляния на мъжката компания.

(13) Лопес обича рок-музика. Наскоро той е бил при своя братовчед в друг град, който е известен рок-музикант и по негов пример си е поставил на едното ухо обеца с щипка. Днес той отива на училище. Негови съученици още на двора започнали да му подвикват: „Ей, Лопес, каква е тази обеца на ухото ти? Ти да не си жена. Само жените носят обеци. Какъв мъж си ти!”

(14)  Сестрата на Мина е инвалид и използва инвалидна количка. Вчера Мина беше поканила свои съученици в къщи, за да им покаже хубав нов филм.  Когато се появила обаче сестра и Глория всички гости си заминали един по един от къщата. На другия ден в училище всички обсъждали сестрата на Мина.

(15)  Аминна е мюсюлманка. Тя винаги носи на главата си забрадка, дълги дрехи и не се храни в столовата. Нейни съученички и се присмиват заради облеклото и, а едно момче от класа и дори я карал да яде свинско месо.

(16) Катя  е на 17 години. Тя решава да покани в дома си неин приятел, с който имат връзка от няколко месеца.  Тя съобщава на родителите си, че приятелят и е чернокож. Каква би била реакцията на родителите?

(17) Довършете изреченията:

Когато г-жа „А” и г-н „Б” сключат брак и заживеят съвместен живот:

= Съпругата трябва да  …

= Съпругът трябва да …

Когато децата на г-жа „А” и г-н „Б” имат рожден ден, те им подаряват най-често:

= На 3-годишната Моника …

= на 5-годишния Джейк …

Домашна работа

На учениците се поставят няколко задачи по избор:  

= Да подготвят кратко есе на тема някоя от характеристиките на интолерантността. Темите се раздават по време на занятието на всеки един ученик:

Примерни теми: социални стереотипи, сексизъм; расизъм; дискриминация, сегрегация, експлоатация, ксенофобия, национализъм, фашизъм, етноцентризъм, репресия, геноцид, търсене на врага, шовинизъм, хетерошовинизъм, хетеростереотип.

= Да проведат разговор с родителите си и да се опитат да открият, дали техните родители са свободни от дискриминационно отношение или не. Да подготвят примери, които да споделят пред групата.

= Да проведат изследване спрямо родителите си, като приложат анкетна карта със следните въпроси:

1  Днешните богати хора са …

2  Гражданите на Европейския съюз са …

3  Днешните политици са …

4  Българите са …

5  Българите, напускащи България са …

6  Пристигащите в България имигранти са …

 

ЕКСПРЕСЕН ВЛАК

Възраст: над 12 години

 Продължителност: 40 мин.

Цел:

= разкриване на налични предразсъдъци в групата;

= осъзнаване неизбежността на предразсъдъците;

Стимулен материал: Предварително се подготвя списък с пътниците.

Списък:

= циганка

= явен хомосексуалист

= млад човек, болен от СПИН

= небрежно облечена жена с малко дете

= любопитен влах, който непрекъснато ви прави комплименти

= човек от село с голям прашен чувал и работни дрехи

= африкански студент (чернокож)

= бивш затворник

= мюсюлманка с традиционно облекло

= полицай

= тийнейджър с вид на наркоман, с оцветена коса, множество татуировки, обици, гривни и ланци;

= инвалид в инвалидна количка

= китаец, който е извадил странна храна със силни подправки;

= човек, говорещ неразбираем език

= последовател на религиозно течение „кришна”

= престарял свещеник

Провеждане на упражнението

На всеки участник се предоставя списък. Водещият поставя въпроса: „С кои от тези хора най-малко бихте искали да пътувате в едно купе?.” От учениците се иска да определят три лица, които са най-малко предпочитани и да направят три най-предпочитани избора.

След това участниците се разделят по групи от по трима човека.  Всяка група представлява купе. Те заемат и по този начин места в класната стая.  Целта е да се направи ранжировка по списъка по такъв начин, че да се определи четвъртия спътник. След това групата се събира заедно и обсъжда различните избори на групите.

Обсъждане:

= Трудно ли ви беше да стигнете до единно мнение?

= Защо при различните групи подредбата се оказа различна?

= Защо при всички (или някои) групи някои отговори съвпаднаха?

= Какви могат да са причините на един човек, да не желае за спътник някого? Кога взимаме решение ръководени от страх, от отвращение, от неприязън?  Колко в тези случаи подобно решение е обосновано?

= Какво можем да направим в такива случаи с нашите чувства?  И нужно ли е въобще да правим нещо?

= Според вас чувствата ли са тези, които ни карат да вземем такова решение или нещо друго?

= Ако вие се окажете в тази ситуация (на нежелан в купето), как бихте се чувствали?

= Как бихте постъпили все пак, ако се окажете в едно купе с човек, който е нежелан от вас?

= Имали ли сте случаи, при които сте попадали в такава ситуация и сте се държали зле с хора, които не ви се нравят?

= Виновни ли са хората, с които ние не желаем да пътуваме?

= Какво според вас те биха почувствали, когато срещнат нашето недоволство?

= Как според вас е най-добре да се постъпи в такива случаи?

 

Домашна работа

= Вземете с вас предоставения ви списък и се опитайте да приложите упражнението на родителите си, като анкетирате отделно мама и татко.  Получените отговори ще споделите при следващата среща. 

= Помислете върху темата: „Как да се преборим с предубедеността към другия?”

 

ЖЕНСКА РАБОТА

Възраст: без ограничения

Продължителност: 40 мин.

Цели:

= да се изследват предразсъдъците и социалните стереотипи, свързани с половете;

= да се запознаят учениците с дискриминацията по полов признак;

Стимулен материал:  Подготвя се въведение по темата „Дискриминация по полов признак”, списък с професии и занимания и бланка за отговори.

Провеждане на упражнението

Упражнението обхваща три фази:

Първа фаза: Групата се разделя на две подгрупи по полов признак.

На учениците се предоставя списък с различни професии. Избира се един от тях за „регистратор.” От тях се иска да прочетат всяка една професия и да определят , коя работа е за жени и коя за мъже.

Списък:

= журналист

= готвач

= детегледачка

= шофьор

= санитарен техник

= зъболекар

= пилот

= президент

= кмет

= секретар

= пожарникар

= ветеринар

= бръснар

= лекар

= юрист

= писател

 = учител

= химик

= медицинска сестра

= танкист

 = съдия

След приключване на ранжировката, всяка група оповестява подредбата си.  Регистраторът отбелязва подредбата, като следи за съвпадения и различия. След това той прочита своята ранжировка. Следва обсъждане на професиите. Иска се аргументация за всяка една подредба. Пита се на какво се дължат различията.

Втора фаза:

На участниците от двете групи се предоставя списък с дейности:

= готвене

= купуване на продукти

= почистване

= изхвърляне на боклука

= игра с детето на футбол

= четене на детето преди заспиване

= ремонт на електроповреди

= измиване на съдовете

= поливане и грижа за цветята

= забиване на пирони

= ремонт на колата

= печелене на пари

= разходка на детето в парка

= грижа за детето в детския кът

= помагане на детето за училищните му задачи

След това водещият иска всяка една група да обясни своите избори.  Той поставя въпроса така: „Какво не може да прави жената? Или какво може да прави мъжът?  Какво могат да правят и двата пола?

Водещият се стреми с допълнителни и въпроси да подтиква групата в списъка на двете групи да се впишат всички упоменати професии.  И накрая: „Какво научихте от тази игра?”

 

 




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1409252
Постинги: 1584
Коментари: 116
Гласове: 1114
Архив
Календар
«  Септември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930