2. zahariada
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. mt46
6. kvg55
7. wonder
8. sparotok
9. planinitenabulgaria
10. tota
11. bezistena
12. missana
13. getmans1
14. bosia
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. sarang
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. bateico
8. rosiela
9. iw69
10. djani
Програма - тренинг за ученици на тема „Толерантност” – седемнадесета част
ПИРАМИДА НА НЕНАВИСТТА
Възраст: без ограничения
Продължителност: 40 мин.
Цел: Да се покаже как са свързани между себе си различните нива на интолерантност, да се научат участниците да разпознават различните нива на отсъствие на толерантност.
Стимулен материал: подготвя се на картон или флип-чарт рисунка на „пирамида на ненавистта”; може да се начертае и на дъската.
Провеждане на упражнението
Водещият запознава участниците с „Пирамидата на ненавистта”, като нанася върху рисунката различните нива: на върха се поставя насилието, а по-надолу следват: дискриминация; предразсъдъци; стереотипи.
= Какво означаваше всеки един от тези нива? (преговор)
= Кои са източниците на всяко едно ниво?
= По какъв начин са свързани нивата?
= Защо нивата са разположени точно в тази последователност?
= Какви са различията и общите неща в тези нива?
= Можете ли да дадете примери за всяко едно ниво на нетърпимост?
= Можете ли да посочите примери при които стереотипите са довели до поява на предразсъдъци; предразсъдъците до дискриминация, а дискриминацията до насилие.
= Представете по един пример за нетърпимост за всяка една подгрупа (ниво).
= Можете ли да нарисувате картина или да направите колаж, изобразяваща подобна история?
Възможно е водещият да подготви няколко случая във вид на казуси, да ги прочете пред групата и да попита към кое ниво на интолерантност се отнася всеки един от тях.
На база подготвените материали, водещият организира изложба. На нея се канят други ученици и учители. На изложбата, пред всички посетители могат да бъдат разказани от самите ученици определени случаи на интолерантност.
Допълнителни въпроси:
= Винаги ли стереотипите и предразсъдъците водят до насилие?
= От какво зависи това да не се случи?
= Какво можем да направим всички ние, за да не се случват подобни събития на интолерантност около нас?
= Направете интерпретация на следните фрази:
„Струва ми се, че ненавистта е изпълнена със страдания за този, който я изпитва.“ —
„Окуражавайте омразата към ненавистта.“ —
„Понякога и зад целувките се крие ненавист.“ —
„Много хора харесват у себе си това, което ненавиждат у другите.“
„Ненавистта е отмъщението на страхливеца за изпитания страх.“ —
„Ненавистта е нещо мъртво. Кой от вас би искал да стане гробница?“ —
Препоръчително е водещият да възложи задача на един от обучаемите, да прочете стихотворение, което да бъде коментирано:
Ненавистта си има връх
във своята трайност лиха.
От ярост притаили дъх,
два ястреба се сбиха.
О, битката им тоя път
бе ядна, страховита,
която всичко в своя път
със себе си помита.
Летяха клечки и пера,
и суха пръст, и пясък,
и екна цялата гора
от писъци и крясък.
И ето ги - лежат без звук,
бездушни и безкрили,
със клюнове един във друг
забити с сетни сили.
Опити от цвета зелен,
от близките дървета,
прехвръкнаха след някой ден
две влюбени врабчета
и там, сред старата гора,
където те се биха,
от пръснатите им пера
гнездо си построиха.
Забележка: Програмата е превод на различни публикации и споделен опит от руски образователни и специализирани психологически сайтове.
Програма - тренинг за ученици на тема „Т...
Програма - тренинг за ученици на тема „Т...