Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.10.2017 21:00 - Методика „Измерване чувство на вина и срам“ (Test of Self-Conscious Affect, TOSCA)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1221 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 29.12.2018 01:19

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
                              Методика „Измерване чувство на вина и срам“

                                         (Test of Self-Conscious Affect, TOSCA)

                                                         Дж. П. Тангней (1989)

 

      TOSCA е инструмент за измерване на когнитивните, емоционалните и поведенческите аспекти на вина, срам и други емоционални явления, свързани със самосъзнанието. Методиката се основава на схващането, че срамът е тенденция на личността към дълбока негативна оценка като цяло.

Вината се разглежда като тенденция към негативна самооценка, отнасяща се  към конкретна ситуация. Тя се преживява като състояние на дискомфорт, свързано с нарушение на нравствени и правни норми, които съществуват в обществото. Вината е емоционално самоотношение или самооценъчна емоция, встъпваща в качеството на вътрешен регулатор.  Човек е способен на отговорни нравствени постъпки и може да съди доколко е правомерна, справедлива и законна една или друга негова стъпка.

            Срамът е негативно оцветено чувство, обект на което се явява някаква постъпка или качество на субекта.  Срамът е свързан с усещане за социална неприемливост на нещо, което се счита за срамно. За възникване на чувство за срам са необходими реални или предполагаеми свидетели на нещо, което е срамно или пред които е срамно.  При отсъствието на свидетели чувството на срам не възниква, но може да възникне чувство за вина.

            Съгласно Оксфордския речник,  срамът е: „болезнена емоция, възникваща като следствие на осъзнаване на нещо безчестно, нелепо или неприлично в собственото поведение или обстоятелство (или поведение или живот на други, чийто чест или позор човек разглежда като свой собствени), или резултатите от ситуация, оскърбяваща собствената скромност или приличие на индивида.“

            Въпросникът съдържа 15 ситуации за оценка на поведението. Време за тестиране около 10-15 мин.

При обработката на резултатите са приети следните количествени критерии за определяне нивото на изразеност:

            - 0% -  20%  нисък показател;  

            - 21% -  40%  понижен показател;                                   

- 41% -  60%  среден показател;                                      

- 61% -  80%  повишен показател;                                   

- 81% - 100%  висок показател.                                      

 

Инструкция: Описаните по-долу сценарии описват често срещани ситуации, с които хората се сблъскват в ежедневния живот.  Прочетете всяка ситуация и се опитайте да си представите себе си в нея. След това оценете по петстепенна скала вероятността от възникване у вас на една от предложените поведенчески реакции:

-1-никога не бих направил така, това въобще не е характерно за мен;

-2-малко е вероятно, но не е изключено;

-3-петдесет на петдесет, понякога правя така, всичко зависи от обстоятелствата;

-4-много вероятно е да постъпя така, да помисля или да почувствам;

-5-винаги постъпвам така, това е много характерно за мен.

Бъдете внимателни и оценете вероятността от възникване на ситуацията при вас на всяка от предложените реакции (мисли, чувства).

Въпросник

1. Ваш приятел ви се обажда и споделя, че иска да сподели нещо много важно за него. Вие се договаряте за среща през междучасието, но по-късно забравяте и се сещате за срещата едва в 17.00 часа.

а) Вие си казвате: „Аз съм невнимателен към него!“

1 – 2–3 – 4 – 5

б) Казвате си: „Нищо, той ще ме разбере!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Предприемате мерки колкото се може по-бързо да се обясните и изгладите недоразумението.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Оправдавате се, мислейки: „Учителката ми ме ангажира отново точно преди междучасието“.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

2. Намирате се в класната стая (лаборатория) и повреждате (счупвате) ценен прибор или оборудване. Обхваща ви страх, мислейки си, че сте некомпетентен и несръчен, опитвате се да скриете това. 

а) Вие си мислите: „Ситуацията е неприятна и ме безпокои. Трябва да поправя счупеното (повредата) или да помоля някой по-компетентен веднага да го оправи.“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

б) Започвате да мислите за предстоящо наказание.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Казвате на себе си: „Колко чупливи и крехки неща правят в днешно време“.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Казвате на себе си: „Стана случайно!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

3. Намирате се на ученическо парти с приятели и точно тази вечер се чувствате особено привлекателен и остроумен.  Приятелката на ваш приятел (приятелят на ваша приятелка) се отнася към вас с нескрита симпатия.

а) Вие си казвате: „Този неприкрит постоянен интерес от страна на приятелката на моят приятел (приятелят на моята приятелка), може да се отрази негативно върху отношенията с приятеля ми (приятелката ми).

1 – 2 – 3 – 4 – 5

б) Чувствате се „на върха“, неотразим във всяко едно отношение.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Радвате се, че сте направили толкова силно впечатление.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Казвате си: „Приятелят ми (приятелката ми трябва да й (му) обърне по-голямо внимание.“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

4. Вие отлагате до последния момент изпълнението на възложена работа (задача; домашно). В последния момент започвате да пишете „на бърза ръка“, като в резултат постигате незадоволителен, дори лош краен продукт.

а) Подлагате на съмнение собствените си знания, умения, компетентност.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

б) Мислите си: „Защо денонощието е само 24 часа? Просто времето е малко“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Говорите на себе си: „Не се справих. Заслужавам порицание! Загубих си времето.“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Казвате си: „Направих каквото направих. Това е!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

5. Работите в екип със съученици и допускате сериозна грешка, която е причина за провал на целия проект на екипа. Впоследствие обаче разбирате, че за този провал учителката обвинява не вас, а ваш съученик.

а) Мислите си, че учителката просто не харесва този съученик.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

б) Казвате си: „Животът е несправедлив!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Избягвате разговори и контакти с изпадналия в немилост съученик.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Създадената несправедлива ситуация е тягостна за вас, измъчва ви и решавате да внесете яснота, като поемете отговорност за провала.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

6. Предстои ви труден и важен телефонен разговор, от който зависи особено много., но вече няколко дни го отклонявате. Накрая (винаги има край!) вие позвънявате, намирате нужните думи и убеждавате събеседника си в целесъобразността и необходимостта от вашата молба.  В резултат разбирате, че проблемът ви е разрешен.

а) Казвате си: „Оказва се, че когато е необходимо мога да съм убедителен“

1 – 2–3 – 4 – 5

б) Изпитвате съжаление за това, че толкова дълго сте отлагали този труден разговор, измъчвали сте себе си и други хора, а е могло това да се спести.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Мислите си, че не сте достатъчно смел, дори се обвинявате, че сте страхлив.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Казвате си: „Много съм добър. Справям се отлично в подобни ситуации!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

д) Мислите си: „Как да избегна в бъдеще провеждането на тиква трудни ситуации и телефонни разговори (обяснения)?“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

7. Решавате да се подложите на диета, но нещеш ли, влизате с приятели в  наскоро открита  и много известна сладкарница, в която са ви поканили. Чувствате извънредно апетитни аромати, а  изображенията в менюто изглеждат привлекателно. Подавате се на изкушението и поръчвате вкусна „виенска“ кифличка.

а) Казвате си „Днес повече нищо няма да хапна!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

б) казвате си, оправдавайки собственото си предателство:“Ах, този аромат! Така привлекателно изглежда всичко! Не мога да не опитам!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Изпитвате към себе си отвращение за отсъствието на воля и загуба на самоконтрол.  .

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Казвате си: „Само веднъж. Нима има чак толкова голямо значение?“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

8. По време на часа по физическо възпитание играете волейбол. Подавате топката и тя попада в лицето на ваш съотборник.

а) Изпитвате неловкост поради неумението да играете добре както другите. 

1 – 2 – 3 – 4 – 5

б) Мислите си, че „потърпевшият“ трябва да се научи да играе (да внимава).

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) казвате на себе си: „Случи се случайно!“ 

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Извинявате се и правите така, че „потърпевшият“ да се почувства по-добре.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

9. Вие правите нова стъпка в живота си. Започвате да учите в нов град, далеч от родителите си. Става така, че малко по-късно наемате квартира и се прибирате при родителите си само за почивните дни. За щастие, имате в обкръжението си човек, който е благоразположен към вас и е готов да ви помага.  Няколко пъти се налага да взимате от него малки суми и всеки път при възможност ги връщате.

а) Изпитвате неудобство и неловкост към себе си, поради липсата на жизнен опит и неумение самостоятелно (без участието на родителите си) да решавате жизнени проблеми. 

1 – 2 – 3 – 4 – 5

б) Казвате си: „Не ми върви! Нямам късмет!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Обсебен сте от мисълта за връщане на дълга в кратки срокове.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Казвате на себе си: „На мен може да се вярва. Хората ми вярват“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

д) Гордеете се със себе си, защото сте в състояние да върнете дълга.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

10. през уикенда управлявате велосипед, като се спускате по наклон и развивате голяма скорост. Внезапно на пътя ви излиза коте. Вие не успявате нито да спрете, нито да го избегнете – блъскате го.

а) Казвате на себе си: „Котката няма място на пътя!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

б) Казвате си: „Какъв ужасен човек съм!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Казвате си: „Просто това е нещастно съвпадение на обстоятелствата!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Мислене се връщане отново и отново към случая и си задавате въпроса „Можеше ли да се избегне това?“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

11. Излизате от току-що положен изпит (устен) с мисълта, че сте се справили успешно. Изведнъж обаче се оказва, че отговорите ви са били оценени доста по-лошо.

а) Казвате си: „Това все пак е само един изпит. Ще имам и други възможности!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

б) Казвате си: „Изпитващият (учителката) не ме харесва, а оценката е само отражение на неговата антипатия към мен.“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Мислите си, че трябваше да се подготвите по-добре за изпита.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Чувствате се глупаво и неудобно.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

12. работите в екип над обща задача (проект). Завършвате работата си над него и учителката оценява високо резултата. Тя обаче решава да поощри само вас. 

а) Считате решението на учителката за недалновидно.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

б) Изпитвате изолацията на колектива и се чувствате самотен.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Считате, че трудът ви е оценен по достойнство.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Считате себе си за човек със съществен принос в работата, с умения на знаещ и можещ и се гордеете с тези качества.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

д) На мнение сте, че сте длъжен да се откажете от поощрението.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

13. По време на приятелско парти, в момент на откритост и доверие към другите, си позволявате да кажете няколко язвителни и нетактични думи по адрес на приятел, който отсъства.

а) Казвате си: „Това го казах просто заради шегата, да е весело и съвършено безобидно!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

б) Чувствате се нищожно и гнусно същество.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Мислите си, че ако вашият приятел беше на партито, щеше да се защити.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Извинявате се и се стараете да подчертаете достойнства на вашия приятел, с който така или иначе сте се подиграли.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

14. Оглавявате екип, който работи върху проект под ваше ръководство.  Вие обаче допускате грешка, резултатите от която са подложени на критика както от страна на учителката , така и от страна на съучениците от екипа.

а) Считате, че учителката е трябвало да определи много по-ясно целта на задачата и вашата роля в нея. 

1 – 2 – 3 – 4 – 5

б) Изпитвате желание да избягате, да се скриете.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Считате, че е трябвало да вникнете в проблема и разберете задачата по-дълбоко и да намерите по-добър начин за нейното изпълнение. 

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Казвате си: „Всеки може да сгреши!“

1 – 2 – 3 – 4 – 5

15.  Класният ръководител и директорът на училището ви извикват и ви молят, да организирате празник в  дом за сираци.  Вие приемате, като считате това за  чест, но в процеса на работа се оказва, че  организацията на събитието изисква много време и енергия.  Не веднъж съжалявате, че сте приели тази молба и дори сте мислили да се откажете.  Накрая  все пак празникът се е състоял и вие сте станали свидетели на щастливите усмивки  върху детските лица.

а) Чувствате се егоист и лентяй.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

б) Считате, че са ви вменили задача, с която въобще не сте искали да се занимавате.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

в) Считате, че трябва да се замислите над проблемите на тези, на които в живота не е така провървяло.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

г) Считате, че е великолепно, че по някакъв начин, дори немного, но все пак сте помогнали на тези деца.

1 – 2 – 3 – 4 – 5

д) Изпитвате пълно удовлетворение от себе си и от своята работа.

1 – 2 – 3 – 4 – 5



image

Интерпретация

1.Вина.

Високото ниво показва състояние на дикомфорт в резултат на емоционална реакция към нарушение на собствени интернализирани нравствени норми, негативна оценка на своето поведение, която се съпровожда с напрежение, разкаяние и съжаление; възниква подбуда за изкупление и поправяне на поведението.

2.Срам.

Повишените показатели отразяват склонност към преживяване на чувство на срам, възникващ като последица от осъзнаване за нещо безчестно, нелепо или неприлично в собственото си поведение или обстоятелства от живота или ситуация, оскърбяваща собствената скромност и приличие на индивида.

3.Екстерналност

Понижените показатели отразяват склонност в ситуация на вина и срам, да се приписват причините за случилото се на външни фактори – външната среда, други хора, съдба или случайност.

4.Отстраненост

Повишените показатели свидетелстват за склонност към отстранена позиция и неутрална формулировка на обяснението за случилото се, когато човек открие разсъгласуваност между собственото си поведение и приетите морални норми.

5.Бета-гордост

 Понижените показатели манифестират склонност в типични ситуации на вина и срам, човек да реагира с положителна самооценка на своите действия по отношение другите хора.

6.Алфа-гордост

Понижените показатели са маркер, които демонстрира склонността на човек в типични ситуации на вина и срам, да преживява чувство за собствено достойнство, самоуважение, собствена ценност, удовлетворение от себе си и своите постъпки.

image

 

06.10.2017г.

К.Кунчев 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3868178
Постинги: 2189
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930