Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.10.2017 18:00 - Методика за изследване на самоотношение (МИС) (С.Р.Пантелеева) - първа част
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 652 Коментари: 0 Гласове:
0



                             Методика за изследване на самоотношение (МИС)   
                                                   
(С.Р.Пантелеева) 
                                                          първа част

Методиката е предназначена за установяване структурата на самоотношение на личността и на отделните компоненти на самоотношение: прикритост, самоувереност, саморъководство, отразено самовъзприятие, самоценност, самопривързаност, вътрешна конфликтност и самообвинение.

Самоотношението се разбира в контекста на представите на личността в смисъл на „Аз-а“, като изразяване смисъла на „Аз-а“, като обобщено чувство по адрес на собствения „Аз“. В основата на разбирането на самоотношението е концепцията за самоосъзнанието на В.В.Столин, която дефинира три измерения на самоотношението: симпатия, уважение и близост.

Методиката може да се прилага индивидуално и групово без ограничение на времето. При групово изследване броят на участниците не бива да превишава 15 лица. Време за изпълнение 30-40 мин.

Инструкция: Предлагаме ви списък от твърдения, характеризиращи отношението на човек към себе си, към своите постъпки и действия. Прочетете внимателно всяко твърдение. Ако сте съгласен със съдържанието на твърдението, поставете знак „х“ в колонката с отговори, обозначена с „да“, а ако не сте съгласен – в колонка „не“. Работете бързо и внимателно, не пропускайте нито едно твърдение. Възможно е някои твърдения да се окажат за вас твърде лични, засягащи интимни страни на вашата личност. Постарайте се да определите отношението си към тези въпроси колкото се може по искрено. Вашите отговори няма да бъдат показвани на никого.

Въпросник

1.Думите ми твърде рядко се различават от делата ми.

2.На случаен човек аз по-скоро ще му изглеждам приятно.

3.Към чуждите проблеми аз винаги се отнасям така, както към своите.

4.Често имам чувството, че мислено разговарям със себе си за нещо неприятно.

5.Мисля, че всички мои познати се отнасят към мен със симпатия.

6.Най-разумното нещо, което човек може да направи през своя живот, е да не се противопоставя на своята съдба.

7.Имам достатъчно способности и енергия, за да осъществя в живота си всичко замислено.

8.Ако можех да се раздвоя, то би ми било приятно да общувам със своя двойник.

9.Не съм способен да причиня душевно страдание на най-обичаните за мен хора.

10.Мисля, че не е грях понякога да се самосъжалявам.

11.След като допусна някоя грешка, след това често не мога да си обясня, как е могло да мисля, че въобще е могло да се получи нещо добро.

12.Най-често аз си одобрявам плановете и постъпките.

13.В мен има нещо, която е способно да предизвиква в другите остра неприязън.

14.Когато се опитвам да оценя себе си, преди всичко и най-бързо виждам моите недостатъци.

15.Не мога да бъда дълго време интересен за всеки човек.

16.Може да се каже, че аз ценя себе си достатъчно високо.

17.Вътрешният глас рядко ми подсказва какво всъщност бих искал.

18.Много мои познати не ме приемат толкова сериозно.

19.Случвало се е и не веднъж, да ненавиждам себе си.

20.На мен много ми пречи недостига на енергия, воля и целеустременост.

21.В моя живот са се случвали такива неща, при които съм сключвал сделка със собствената си съвест.

22.Понякога аз сам себе си не мога да разбера.

23.Понякога ми е мъчително да общувам със самия себе си.

24.Мисля, че без някакви усилия мога да намеря общ език с всеки разумен и знаещ човек.

25.Ако трябва да укоря някого, то първо правя това със себе си.

26.Понякога се съмнявам, дали могат другите да ме обичат истински.

27.Нерядко в споровете ми със самия себе си ме обхваща мисълта, че все едно всичко ще стане не така, както аз съм решил.

28.Може да се каже, че отношението ми към самия себе си е дружеско.

29.Не мисля, че има хора, на които да не харесвам.

30.Често се шегувам със себе си.

31.Ако съществуваше втори „Аз“, то той би бил доста скучен партньор за общуване.

32.Струва ми се, че достатъчно съм се развил като личност и сега трябва да полагам много усилия, за да стана нещо различно.

33.Като цяло мен ме устройва такъв какъвто съм.

34.За съжаление твърде много хора не споделят моите възгледи за живота.

35.С убеденост мога да кажа, че аз уважавам себе си.

36.Мисля, че умея умно и успешно да се съветвам със самия себе си.

37.Доста често се дразня на самия себе си.

38.Аз често, но твърде неуспешно се опитвам да променя някои неща в себе си.

39.Мисля, че личността ми е много по-интересна и по-богата, отколкото изглежда на пръв поглед.

40.Моите достойнства са много повече от моите недостатъци.

41.Аз рядко оставам неразбран за важните неща, които се случват с мен.

42.Мисля, че като цяло другите хора ме ценят високо.

43.Това което се  случва с мен е работа на моите собствени ръце.

44.Ако споря със себе си, то аз винаги съм уверен, че ще намеря единственото правилно решение.

45.Когато с мен се случват неприятности и неуспехи, аз казвам на себе си: „Прав си“.

46.Аз не мисля, че духовните интереси на човек са достатъчни, за да бъде харесван и притегателен за другите хора.

47.В мен нерядко възникват съмнения, такъв ли съм всъщност, какъвто си представям, че съм.

48.Не съм способен на предателство дори в мислите си.

49.Най-често мисля за себе си с приятелска ирония.

50.Струва ми се, че много малко хора могат да мислят за мен нещо лошо.

51.Уверен съм, че на мен могат да бъдат възложени отговорни дела.

52.Мога да кажа, че като цяло аз контролирам съдбата си.

53.Никога не споделям мои добри идеи с други.

54.Аз не разказвам какъв съм на другите хора, но дълбоко в душата си зная, че съм по-добър от много от тях.

55.Искам да си остана такъв какъвто съм.

56.Винаги се раздам на критиката по мой адрес, ако е обоснована и справедлива.

57.Струва ми се, че ако хората като мен бяха повече, то животът би се променил към по-добро.

            58.Според мен, аз имам достатъчно тежест в очите на обкръжаващите ме хора.

            59.Мисля, че нещо ми пречи за да разбирам сам себе си.

60.В мен има доста неща, които не смятам, че предизвикват симпатията на другите хора.   

61.При трудни ситуации обикновено не чакам проблемите да се разрешат сами.

62.Понякога се опитвам да представям пред другите не за този, който съм. 

63.Да бъдеш снизходителен към собствените си слабости е напълно естествено.

64.Аз съм се убедил, че дълбокото вглеждане в себе си е доста рисковано и малко приятно.

65.Аз никога не се дразня и не се ядосвам без особена причина.

66.Имал съм такива моменти, в които съм разбирал, че в мен има неща, които не харесвам, дори презирам.

67.Аз често изпитвам чувство, че малко мога да влияя на това, което се случва с мен.

68.Богатството и дълбочината на моя вътрешен свят, определят моята ценност като личност.

69.Дългите спорове със самия себе си оставят по-скоро горчива утайка в моята душа, отколкото облекчение.

70.Мисля, че другите хора изпитват искрено удоволствие при общуване с мен.

71.Ако говоря откровено и честно, понякога съм много неприятен.

72.Може да се каже, че се харесвам.

73.Аз съм надежден човек, на мен може да се разчита.

74.Постигането на моите желания малко зависи от късмета.

75.Моето вътрешно „Аз“ винаги представлява интерес за мен.

76.Много ми е лесно да убедя себе си, че не трябва да се разстройвам за нищо.

77.За близките ми е свойствено, че ме недооценяват.

78.В живота ми нерядко има минути, в които аз сам на себе си съм противен.

79.Струва ми се, че аз не умея да се сърдя на себе си истински.

80.Убедил съм се от живота, че за сериозни неща на мен не трябва да се разчита.

81.Понякога ми се струва, че съм някак си странен.

82.Аз не съм склонен да преминавам пред трудности.

83.Мисля, че моят собствен „Аз“ не заслужава някакво специално внимание.

84.Струва ми се, че дълбоко обмисляйки моите вътрешни проблеми, а съм се научил твърде добре да разбирам себе си.

85.Съмнявам се, че предизвиквам симпатиите на повечето хора от обкръжението ми.

86.Случвало ми се е да извърша такива постъпки, за които не може да се намери оправдание.

87.Някъде дълбоко в моята душа, аз се приемам за един слаб човек.

88.Ако съм искрен и обвиня себе си в нещо, обикновено обвинението не трае дълго.

89.Моят характер какъвто и да е, мен ме устройва.

90.Аз съм напълно наясно в представите си какво ме очаква в бъдеще.

91.Понякога ми е доста трудно да намеря общ език с вътрешния ми „Аз“.

92.Моите мисли за мен в по-голямата си част се свеждат до самообвинения.

93.Аз не искам да се променям, дори в положителна посока, защото считам, че всяка промяна на каквото и да било води до загуба на скъпа частица от самия мен.

94.В  резултат на моите действия твърде често се получава съвсем не това, което искам или разчитам.

95.Малко е вероятно да има нещо в мен, което да не зная за себе си.

96.Не съм сигурен, че с увереност мога да кажа, че съм съзрял като личност.

97.При мен съвсем мирно и нормално достойнства и недостатъци вървят ръка за ръка.

98.Понякога аз оказвам „безкористна“ помощ на хора само заради това, за да изглеждам добре в техните очи.

99.При мен твърде често, но безуспешно ми се налага да се оправдавам пред сами себе си.

100.Тези, които ме обичат, просто не знаят какъв човек съм.

101.Да убедя себе си в нещо друго, не е голяма трудност.

102.Аз не изпитвам липса на близки и разбиращи ме хора.

103.Струва ми се, че са малко хората, които ме уважават истински.

104.Ако не са малките ми недостатъци, като цяло няма за какво да се упреквам.

105.Аз съм този, който се създал такъв, какъвто съм, другите нямат принос за това (вкл. семейството).

106.Мнението на другите за мен напълно съвпада с моето собствено.

107.На мен много ми се иска да променя себе си в редица отношения.

108.Към мен се отнасят така, както заслужавам.

109.Мисля, че съдбата ми се подрежда не така, както на мен би ми се искало.

 

110.Уверен съм, че в живота си съм на своето място.



 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3817017
Постинги: 2164
Коментари: 116
Гласове: 1309
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031