2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Методика „Класификация” на Б.В. Зейгарник
(първа част)
Използва се предварително подготвен стимулен материл. Това са 70 броя картички (размер 6 х 4 см), като една част са цветни, а друга – черно-бели. Всички те са разделени в две големи групи:
а/ жива;
б/ нежива природа;
От своя страна тези групи се делят на подгрупи, както следва:
Ред за провеждане: Изследването преминава през три етапа, стъпващи един върху друг, като за всеки се засича време.
I-ви етап – Дават се на лицето всичките 70 картички и му се поставя задача: да ги разгледа и подреди по групи по критерия коя с коя си схожда и има връзка, но така, че когато свърши, на всяка една група да даде име.
След като свърши с нареждането изследваното лице трябва да:
а/ каже първо името на групата;
б/ да назове последователно всяка картичка и да обясни, защо е в тази група;
в/ при преглеждането има право да се коригира, като прехвърли картичката в другата група;
г/ ако не се коригира, трябва да обясни защо;
д/ ако има отделни картички, да обясни защо не са в групите.
Оценява се:
а/ време на изпълнение;
б/ адекватност на името на групата;
в/ адекватност в обясненията защо е наименувал така;
г/ наличие на отделни картички и дискусия по тях, защо не са в групите.
Последният маркер е много добър показател за нарушение в асоциативното мислене и невъзможност да схване общото и същественото. НОРМА – 30 мин. и над 10 групи.
През цялото време психологът води протокол за всяка казана дума от пациента. В протокола се пишат: имената на лицето, годините, посочват се етапите; записват се думите на клиента (име на групите, имена на картичките, обяснения защо е постъпил така)
II-ри етап – Картичките не се взимат веднъж дадени стоят на масата. Могат само да се разбъркат.
Започва веднага след първия. Дава се следната инструкция: „А сега отново на принципа кое с кое си схожда и има връзка, и прилика, се опитайте да направите по-малък брой групи, с повече картички в групите, но отново така, че накрая за всяка една група да дадете наименование”. Оценяват се показателите както на първия етап. НОРМА – 10-15 мин. и около 10 групи. Води се протокол.
III-ти етап – Налагат се строги ограничения в работата на лицето. Дава се следната инструкция: „А сега отново на принципа кое с кое си схожда и има връзка, и прилика, се опитайте да направите възможно най-малък брой групи, не повече от 3-4 и то така, че накрая да можете да дадете име на всяка една група” . Оценяват се показателите както на първия етап. НОРМА – 5 - 7 мин. и около 2 групи.
Качествен анализ
– има ли плъзгане по несъществени признаци;
– има наличие на обстоятелствено мислене;
– годности за анализ, синтез, абстракция, асоциация и пр. функции на мисленето;
– годности за символно мислене;
– годности за индуктивно и дедуктивно мислене;
– резоньорско мислене;
– налудности;
– разноплановост;
– конкретно-ситуативно мислене;
– абстрактно-логическо мислене;
– ускорено мислене – при нарушение на нормата поне с 10 мин. по-малко
– забавено мислене – при нарушение на нормата поне с 10 мин. повече;
Забележка: Епилепсията води до обстоятелственост, голям брой групи и много единични, а шизофренията – много малък брой групи още на първия етап.
Справка:
При психичните болести мисленето може да бъде нарушено по:
-по протичане (скорост) - ускорено и забавено мислене;
-по форма (структура) - обстоятелствено, резоньорско, инкохерентно, разкъсано и паралетично;
-по съдържание
СТИМУЛЕН МАТЕРИАЛ:
Следва продължение - втора част (стимулен материал)
Методика за изследване на вербален интел...
Методика за изследване на вербално-логич...