Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.10.2017 14:00 - Невропсихологическа диагностика в детска възраст - интелектуални процеси (втора част)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 836 Коментари: 0 Гласове:
0



                                Невропсихологическа диагностика в детска възраст -
                                               интелектуални процеси (втора част)

Вариант 3 – включва същите описания и изисквания като вариант 2

image

image

image

image

а/ Прости и сложни аналогии (вербални)

= Прости аналогии – На детето се представя списък с 13 с думи, който е разделен на две части. В лявата част се намира една двойка думи (еталон), между които има определена зависимост, а в дясната част само една дума, а от детето се иска да посочи втората дума, която да е в аналогична зависимост с първата двойка (еталона).

= Училище-ученик – Болница- ……………

= Задача-решение – Въпрос-……………

= Час-време – Градуси-……………

= Поляна-трева – Гора-……………

= Работник-град – Селянин-……………

= Море-вода – Небе-……………

= Художник-картина – Писател-……………

= Отрова-заболяване – Лекарство-……………

= Юли-лято – Февруари-……………

= Ловец-оръжие – Рибар-……………

= Ден-обед –  Вечер-……………

= Автомобил-шосе – Самолет-……………

= Хулиган-наказание – Подвиг-……………

 

= Сложни аналогии – На детето се представя списък с 18 двойки думи, който е разделен на две части. В лявата част се намира една двойка думи (еталон), между които има определена зависимост, а в дясната част са представени  във вид на дроб, като в числителя е дадена една дума, а в знаменателя 5 думи. От детето се иска първо, да открие зависимостта в еталона (лявата част) и след това, да открие същата зависимост между думата в числителя и една от умите в знаменателя в дясната част.  След като бъде направен избор, изследователят пита: „Защо избра точно тази двойка предмети (животни)?”

1. Кон             Крава

жребче           пасбище, рога, мляко, теле, бик

2.Тънък          Чист

дебел              красив, грозен, весел, смел, мръсен

3. Олово         Пух

тежък             труден, пернат, перо, лек, хвърчащ

4. Лъжица      Вилица

каша               масло, нож, чиния, месо, прибори

5. Яйце           Картоф

черупка          пиле, градина, зеле, супа, обвивка

6. Кънки        Лодка

 зима               лед, весло, лято, река, пързалка

7. Ухо             Зъби

слуша             вижда, лекува, дъвчи, четка, уста

8. Куче           Риба

козина            вода, перки, плува, въздица, люспи

9. Корк           Камък

плува              плувец, гранит, потъва, носи, строи

10.Чай                        Супа

захар               вода, чиния, купа, сол, лъжица

11. Дърво       Ръка

клон               брадва, крак, пръст, работа, ръкавица

12. Дъжд        Мраз

чадър              хлад, зима, палто, пръчка, печка

13. Училище  Болница

обучение        доктор, ученик, линейка, лечение,болен

14. Песен       Картина

глух                сляп, художник, боя, рисунка,куц,

15. Нож          Маса

стомана          стол, покривка, реже, дърво, храна

16. Риба         Муха

мрежа             решето, комар, стая, паяжина, лети

17. Птица       Човек

Гнездо            хора, работник, строител, дом, завод

18. Хляб         Къща

хлебарница    вагон, град, жилище, строител, врата

5. Сравняване на понятия –  Представя се бланка с 12 думи (еталони), към всяка от които в скоби са дадени още 5 думи, които имат връзка с еталона. От изследваното лице се иска да открие тези две думи, без които еталонът не може да съществува.

Инструкция: „Какво е общото и какво е различното между ябълката и вишната? или „По какво си приличат и по какво се различават автобуса и трамвая?”

6. Изолиране на съществени признаци: Инструкция: „Избери от скобите тези две думи, без която основната дума не може да съществува?” – представя се списък с думи:

= Градина (растения, градинар, куче, ограда, земя)

= Река (бряг, риба, риболов, тиня, вода)

= Град (автомобил, здания, тълпа, улица, велосипед)

= Плевня (сеновал, кон, покрив, добитък, стени)

= Куб (ъгли, чертеж, страна, камък, дърво)

= Разделяне (клас, делимо, молив, делител, хартия)

= Кръг (диаметър, диамант, проба, закръгленост, злато)

= Четене (очи, книга, текст, очила, дума)

= Вестник (истина, произшествие, кръстословица, хартия, редактор)

= Игра (карти, играчки, чипове, наказания, правила)

= Война (самолет, пушки, сражения, оръжие, войници)

= Книга (рисунки, разказ, хартия, заглавие, текст)

След като бъде направен избор, изследователят пита: „Защо избра точно тази две думи?”

7. Тест на Кетъл – Представя се бланка с фигури, всяка от които е разделена на две половини. В лявата част е даден образец (квадрат с поместени в него 3 фигури и празно място за четвъртата фигура, между две от тях, разположени една под друга има определена зависимост, а под третата мястото е празно). В дясната част са представени 5 други фигури, една от които следва да бъде избрана и поставена на празното място в еталона.  Тестът включва 14 бланки с фигури.

 

Инструкция: „Избери от представените 5 фигури (показва се от кои) онази, която би следвало да стои в празното място (посочва се кое) на квадрата”. (Фигурите са с различна сложност, за различните възрастови групи)

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3874106
Постинги: 2191
Коментари: 116
Гласове: 1327
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930