Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.10.2017 09:00 - Невропсихологическа диагностика в детска възраст - изследване на възприятие
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 2070 Коментари: 0 Гласове:
0



             Невропсихологическа диагностика в детска възраст - изследване на                                                                               възприятие

1. Тактилни и соматогнозтични функции

а/ Локализация на допир (съприкосновение) – Експериментаторът дава инструкция: „Затвори очи. Сега покажи мястото до което съм те докоснал”. Докосвайки различни места от тялото на детето, експериментаторът моли детето да показва къде е допира.В дадения случай е важно да се оцени с точност локализацията на мястото и да се сравни успешното й изпълнение в различни места и различни страни.

= „Затвори очи. Постави ръце на масата с дланите надолу”.  По-нататък се следва правилата от позиция „а”. Експериментаторът докосва детето само с ръка.

= Проба на Тойбер – Експериментаторът няколко пъти едновременно докосва на две места тялото на детето (напр. по двете ръце) и иска детето да покаже къде точно е било докоснато.  В дадения случай е важно да се отчитат и двете докосвания, тъй като пробата има за цел идентифициране явлението игнориране в тактилната сфера.

2. Проба на Ферстер – Експериментаторът пита: „Какво съм написал (нарисувал) на ръката ти?”.  Изследователят рисува с пръст на дясната, а след това на лявата ръка фигура (кръст, кръгче, триъгълник) или изписва цифра, след което задава въпроса. Ръцете на детето са отпуснати по тялото.То не бива да вижда какво рисува (пише) психолога.  Задължително условие е детето да запомни нарисуваните знаци.

3. Проекция на локализацията на допир „Затвори очи. Аз ще те докосна, а ти ще покажеш мястото, което съм докоснал на това човече” (виж рисунката). Както при предишните задачи експериментаторът докосва различни места от частите на тялото на детето и моли детето да покаже това място на модела. 

image

4. Назоваване на части от тялото – Експериментаторът дава инструкция: „Назови частите на тялото, които докосвам”. От детето се иска да назове тази част от тялото си, в която е усетило допир. Тази част на изследването има за цел не само соматогнозиса, но и способността на детето номинативно да определи дадения орган от тялото си.

Освен това, при необходимост може да се изследват различните видове соматогнозисно и тактилно възприятие: дермолексия не само на фигури, но и на букви, цифри, със сложно начертаване; тактилно възприятие на предмети, форми, величини и пр.

5. Проба на Сеген  – Известният тест „Дъската на Сеген” може да се приложи в модифициран вариант, чрез 4 етапа:

= свободен режим за изпълнение на теста;

= докосване и опознаване на фигурката чрез тактилно усещане, с последващо вмъкване (с лява или дясна ръка) в определено гнездо в дъската;

= с лявата ръка се „опознава” фигурата, дясната намира на дъската съответстващото й гнездо и с лявата ръка вмъква фигурката в гнездото;

= обратна последователност на третия етап: дясната ръка манипулира с фигурата, а лявата я поставя  гнездото на дъската.

Всяка една проба се извършва от детето със закрити (затворени) очи, засича се време на всеки субтест, а също така се отчита и прилаганата от детето стратегия за изпълнение на задачата.

 

Такъв вариант за използване методиката на Сеген позволява диференцирано, пълно и достатъчно точно да се оцени характера на специализация и взаимодействие между мозъчните полукълба в хода на стереогнозтичната активност. 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3797410
Постинги: 2162
Коментари: 116
Гласове: 1306
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031