2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Фамилно (семейно) консултиране и психотерапия.
Техника „Изясняване на комуникацията“
(в помощ на училищните психолози, работещи със семейства)
Техниката се прилага за изясняване на комуникация в съпружеската двойка или между родителите и детето. В идеалния случай тук трябва да работят двама психотерапевти, но определените тренировки (упражнения) могат да се прилагат и от един специалист.
Техниката е особено ефективна при ситуации на остра семейна криза, когато изпиват сили и противоречиви чувства един към друг. „Изясняването на комуникацията“ позволява да се организира конструктивно изразяване на тези емоции и да се постигне по-дълбоко разбиране между партньорите. Работи се основно със съпружеската двойка, като към детето също може да се прилага с известни възрастови ограничения. Същото се касае за всяка комуникационна стратегия, която работи толкова по-лошо, колкото по-ниска е възрастта на детето.
Техниката се основава на принципа на емпатийния контакт, но нейната цел и технологично изпълнение са други.
По своето съдържание, техниката се явява развитие на психодраматичната техника на дублирането. От клиентите се изиска да обсъдят една от проблематичните семейни теми. Тъй като в този процес диалогът става все по-емоционално наситен, възниква удобен момент за преход към изясняване на комуникацията. При това, специалистите заемат пространствено разположение зад или леко встрани на всеки клиент, а самата двойка се намира в позиция лице в лице. По-нататък, терапевтите, както при техниката на дублирането, се стараят да се свържат с емоционалното състояние на клиентите, да вербализират техните преживявания от първо лице, като трансформират и изчистват техните послания, като по този начин да им помогнат да изразяват себе си по-пълноценно, без да прибягва до защитни маневри. При остри конфликтни ситуации съпрузите почти не осъзнават подтекста, стоящ зад техните сурови изявления. При това, специалистите епизодично стопират диалога и предлагат на участниците да оценят, доколко правилно отразяват техните съобщения. Ако терапевтът е отразил правдоподобно и точно съобщението, от клиента се иска потвърждение – „да“. Например, ако съпругата казва на съпруга си, че й е омръзнал и тя не иска да го вижда – чистото послание ще изглежда така: „Бих искала, нашите отношения да се променят!“
„Преводите“ трябва да съответстват на вътрешното състояние на клиента толкова добре, че в него да се създава впечатлението, че терапевтът изразяват чувствата му дори по-добре от самия него. Така съобщенията на партньорите стават много по-ясни, проявяват се скрити ранни страхове, съпружеската двойка прави преход към реален жив диалог, напредвайки към по-дълбоко разбиране един към друг. Самите клиенти в процеса на диалога (тренировките) започват все по-често да използват формулировките (езика), които използват психотерапевтите.
Ефектът на техниката се основава на факта, че след научаването да използват чисти и дълбоко душевни, открити признания, впоследствие клиентите все по-трудно се „връщат“ към стария стил на комуникация.
Едновременно с това настъпва обучение на клиентите в модела на откритото общуване. Терапевтите превеждат (трансформират) обвиняващите „Ти-послания“ в „Аз-послания“, което позволява да започне управление на преговорния процес, т.е. да се върви от диалог, съдържащ поток обвинения и взаимни нападки към по-конструктивно взаимодействие.
Когато в процеса на терапия специалистите са мъж и жена, мъжът озвучава жената-клиент, а жената-терапевт – мъжът-клиент. По този начин се избягва създаването на коалиция по полов признак. За ефективна работа, при психотерапевтите трябва да са установени ‚чисти“ канали за комуникация, а трудностите при взаимодействието между тях трябва да бъдат предварително анализирани, т.е. преди прилагане на техниката, специалистите подготвят себе си за отиграване на ролите.
Наративен подход в образованието. Провеж...
Анкета за определяне необходимостта от п...
Нов уред отчита алкохол и наркотици при ...
КАК НИ СТРИЖЕХА ЕДНО ВРЕМЕ – СПОМЕНИ НА ...