2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Фамилно (семейно) консултиране и психотерапия.
Техника „Незавършени изречения“
(в помощ на училищните психолози, работещи със семейства)
Описание и цел: Предложената техника помага да се видоизмени характера на комуникацията между членовете на семейството, а именно:
-Да се стимулира диалога между дистанцираните членове;
-Да се структурира общуването по двойки и се направи по-безопасно за тях (формулировки във вида „Аз-послания“; баланс в изразяване на негативните и позитивни чувства; маркиране направленията за промяна). Озвучаването (вербализирането) на позитивните характеристики е особено важни в ситуации на семейни конфликти, когато членовете на семейството обменят основно негативни послания, провокиращи нарастване на споровете (кризата).
-Да се осигури равен принос в разговора, сдържащ многословието и поощряващ мълчанието сред членовете на семейството.
Освен промяна в процесуалните характеристики на общуването,техниката позволява да се изследва основно съдържанието на взаимните претенции.
Прилагане:
Психологът избира двама от членовете на семейството, спрямо които си заслужава прилагането на техниката. Предлага им се да застанат (седнат на столове) един до друг и се инструктират – всеки един от тях да завършва фразите, подадени от психолога (незавършени изречения).
Примери:
„На мен би ми харесвало, ако ти …“
„Аз се разстройвам, когато ти …“
„Аз се ядосвам, когато ти …“
„Аз съм ти благодарен, когато ти …“
„Ние бихме могли заедно по друг начин да …“
По емпиричен път е установено, че оптималното количество изречения при прилагане на техниката в една сесия е около пет. От членовете на семейството се иска да „преминат“ по този списък 3-4 пъти последователно. Обикновено времето за тази процедура е около 20 мин. и като правило се среща силни съпротиви – точно обратното, може да стимулира шеги и смях.
По време на сесията всички присъстващи могат нагледно да се убедят с каква скорост се продуцират негативни твърдения (изказвания) и с какви мъки участващите признават достойнството на другия. Често децата, които присъстват на сесията признават, че за първи път чуват за себе си нещо хубаво. Ограничения при прилагането на тази техника има само по отношение възрастта на децата, с критерий за възможностите и целесъобразността от участието им. Предложената процедура може да се прилага самостоятелно и да служи за разработване на терен за по-нататъшна работа.
Тагове:
Препоръки за "Работа по случай"...
Теоретични аспекти при формулировката на...