Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.10.2017 12:00 - Методика „Незавършени изречения” за средна и старша училищна възраст (12-18г.)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 3588 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

      Методика „Незавършени изречения” за средна и старша училищна възраст

                                                                       (12-18г.)
 

Методиката „Незавършени изречения” е предложена през 50-те години на ХХ век от американския психолог Джозеф Сакс и в допълнена от Джейкъб Леви – психиатър и социален психолог.

Стимулния материал се предлага на бланка с 56 незавършени изречения, които изследваното лице трябва да допълни. Тези изречения се отнасят към 7 тематични блока, всеки с по 8 изречения., като целта им е да определят отношението на детето към:

·                     към себе си;

·                     към обкръжаващите;

·                     към семейството;

·                     към учението (обучението);

·                     към училището;

·                     към връстниците;

·                     към своето бъдеще.

За учениците от 1-4 клас изреченията се съкращават на 24, а категориите се обединяват в 3:

·                     как аз се отнасям към себе си;

·                     как аз се отнасям към обкръжаващите  (семейството, съучениците, учителите);

·                     как аз се отнасям към учението (училището).

Децата в младша училищна възраст (I-IV клас) трябва да завършват изреченията чрез първата мисъл за която са се сетили. В процеса на работа над теста, психологът трябва да се намира до детето и да работи заедно с него, за да не се разсейва.

Методът позволява:

·                     да се придобие представа за чувствата, които преживява детето към значимите хора и към себе си;

·                     да се изясни, доколко е мотивирано детето за учебна дейност;

·                     да се разбере, как детето оценява своите шансове за успех в бъдеще;

·                     да се определи емоционалния фон на детето.

При поставяне на инструкцията е особено важно ясно да бъдат формулирани правилата за работа:

1.Внимателно прочети (слушай) началото на изреченията.

2.Запиши първата мисъл, за която се сетиш.

3.Ако някой от въпросите предизвикват затруднение, можете да го обградите с кръгче и по-късно, когато приключите с останалите изречения да се върнете на него.

4.Поставете до всяко изречение следните знаци:

- +1, ако ти е приятно да говориш за това;

-1, ако не ти е приятно да говориш за това;

-0, ако ти е все едно или ако не си се замислял по този въпрос;

Четвъртият пункт е приложим за деца след III-IV клас.

Стимулен материал

Класически училищен тест за ученици от средна и старша училищна възраст (V до XII клас).

1.                  Аз уча уроците си така, …

2.                  Учителите в училище …

3.                  Моята майка…

4.                  Когато не съм с тях, моите приятели …

5.                  Когато не ми върви …

6.                  Повечето мои познати …

7.                  Аз мисля, че в бъдеще аз …

8.                  Аз бих искал да се занимавам …

9.                  Нашето учебно заведение …  

10.              В сравнение другите семейства, моето

11.              Нашият клас …

12.              Аз съм убеден, че съм способен …

13.              От непознати хора …

14.              Виждам моето бъдеще …

15.              В учението аз искам …

16.              В училище на мен …

17.              В моето семейство към мен се отнасят като …

18.              Когато изкажа своето мнение…

19.              Вярвам, че аз …

20.              Хората по-скоро …

21.              Мисля, че плановете ми за бъдещето …

22.              По време на час аз …

23.              Моите учители…

24.              На мен ми се иска баща ми …

25.              Мисля, че моите майка и татко …

26.              Аз бих бил щастлив …

27.              Вероятно всички хора искат …

28.              Мисля за това, какво ще се случи …

29.              Мога да уча …

30.              Част от учителите …

31.              Мисля, че майка ми …

32.              В моя клас ми се струва …

33.              Моя тайна мечта е …

34.              Мисля, че всички хора …

35.              Мисля, че след 5-7 години …

36.              Домашните работи аз …

37.              Когато отивам на училище …

38.              Моята майка и аз …

39.              Моите приятели в класа …

40.              Най-много се страхувам …

41.              Хората ценят …

42.              В бъдеще аз ще стана …

43.              Повечето от уроците и часовете …

44.              На мнение съм, че учителите …

45.              Мисля, че моя баща …

46.              Аз не обичам, когато децата …

47.              Повече от всичко ценя …

48.              Най-често хората мислят един за друг …

49.              Често ми се струва, че след 10 години …

50.              Когато мисля за уроците си …

51.              Когато мисля за училище …

52.              Моят баща и аз …

53.              Когато през лятото (ваканцията) мисля за момичетата и момчетата от класа …

54.              Мисля, че аз …

55.              Хората винаги …

56.              Моята главна цел в живота е …

 

Интерпретация и анализ на резултатите

Методиката помага на учителите да установят проблеми в учебната дейност и да избере подходяща стратегия за създаване на условия за успех на всеки ученик.

Ако тестът се прилага в опростена версия, т.е. без емоционална оценка от самия ученик, тогава самият учител поставя баловете +1, 0, -1 за всеки отговор въз основа на положителното, неутрално или отрицателно съдържание на допълненото изречение. Ако методиката е изпълнена напълно, тогава трябва да се изчисли сумата от точките математически и да се оцени резултата. Таблицата за тълкуване ще бъде същата.

image

Ако тестът се провежда за по-големи деца, се използват 56 въпроса и таблицата с резултатите се увеличава пропорционално. След общата оценка учителят изследва сферите за които детето е постигнало 0 или -1.  Ако учебната дейност е с отриателен резултат, то е необходимо да се помогне на детето да „догони” учебния материал (с помощта на допълнителни занятия, кръжоци).  В случай на проблем в семейството е необходимо да се проведе беседа с родителите. Ако детето поставя отрицателна оценка на себе си, то тогава има смисъл учителят да потърси професионална помощ от училищния психолог, който може да предложи подходяща корекционна програма за работа с детето.  Главното е да не се пропусне момента, тъй като всяко нарушение по скалата за самооценкка може да доведе до сериозно разстройство на личността.

 

Методиката „Незавършени изречения” има ключово значение за изработване на правилна стратегия за психологическа работа с детето. В чисто практически аспект, методиката позволява да се установят водещи сфери в дейността и живота на детето, които се нуждаят от корекция. По тази причина учителите от началните класове задължително следва да прилагат теста при работа със своите ученици.  

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3815789
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031