2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Психологическа корекция на агресивното поведение при децата - седма част
(Смирнова Т.П)
2.5. Корекционна работа, насочена към обучение на детето за формиране на конструктивни поведенчески реакции при проблемни ситуации. Методи, упражнения, игри.
За агресивните деца е характерно, че притежават доста ограничен набор от поведенчески реакции при проблемна ситуация. Обикновено те се придържат към силов модел на поведение, като от тяхна гледна точка той има отбранителен характер.
Целите и задачите на настоящото направление за работа с агресивни деца са свързани именно с научаване на нови конструктивни модели на поведение и сформиране на навици, които от своя страна с времето сами биха разширили спектъра на тези реакции, както и да минимализират (в идеален вариант – да премахнат) деструктивните елементи в поведението.
По-долу са представени упражнения, които могат да се използват в този вид корекционна работа.
2.5.1. Работа с картини, отразяващи проблемни ситуации (може да се използва стимулния материал от проективната методика на Розенцвайг за деца).
Тази дейност е най-добре да се провежда в неголяма група, състояща се както от агресивни, така и от деца, които имат развити навици за общуване (дружелюбни, контактни, отворени към другите).
Работата с картини се изразява в това, че на децата се предоставят възможно най-голям брой варианти на поведение, възможни ситуации, изобразени на картините, а също така следва да се създадат (измислят) от тях истории – продължение на случващото се в зависимост от избраното поведение. Тези упражнения преследват две цели: първо, позволяват на агресивното дете да види различни варианти на поведение (чрез разказите на другите деца), и второ, да проследи последиците от един или друг вид на поведение.
Възможни са различни варианти за работа с картини. Първият изисква цялата група да работи с една картина, като децата по ред предлагат свои варианти на поведение и съвместно (в хода на обсъждане) измислят продължение на историята. В края на упражнението може да се предложи децата, всеки да нарисува този вариант, който му е харесал най-много.
Друг вариант е, децата да работят по двойки/тройки, като на всяка група се предоставя различна картина. Важно е във всяка група да бъде включено само по едно агресивно дете. Останалите процедури съвпадат. По желание може да бъде въведен елемент на съревнование между групите (конкурс): коя група ще измисли най-много варианти на поведение и истории с продължение на рисунките.
2.5.2. Формиране на навици за конструктивно поведение чрез ролеви игри (авторски вариант)
Упражнението се провежда в няколко етапа.
-следва да се разпита детето в кои ситуации му е най-трудно да сдържа себе си, при какви обстоятелства (някой го е блъснал, обидил, взел вещите му, заплашил го и пр.) то проявява вербална или физическа агресия. След това заедно с детето се изготвя списък с тези ситуации (писмено).
-Избира се от списъка най-малко конфликтната и проблемна за детето ситуация, която от негова гледна точка е най-лека и би се справил със собствените си негативни поведенчески реакции сам. Обсъдете заедно с детето възможните варианти на поведение в ситуацията. Помолете го да напише тези варианти в списъка срещу дадената ситуация (за деца по-големи от 8 г.).
-Анализирайте и обсъдете съвместно с детето последиците от всеки посочен вариант. С деца до 7,5г. е по-добре тези варианти да се изиграят, използвайки парчета от играчки или човечета от „Лего“ с цел по-голяма ефективност при осъзнаване последиците от своето поведение. За деца на 8 и повече години се препоръчва, да напишат срещу всеки вариант на поведение очакваните последици (по-нататъшно развитие на ситуацията).
-Изборът на позитивен вариант на поведение в проблемната ситуация е право на детето, което трябва да обясни защо е направило точно този избор. В дадения случай позитивен вариант е вариант „д“: Да го помоля да ми върне гумичката, а ако не иска, да кажа на учителката.
-Закрепване на позитивните варианти в ролева игра.
За да бъде процеса по формиране на навици успешен, с децата до 7,5г. е най-добре в началото да се проиграе ситуацията (с отчитане на позитивните варианти за действие) с играчки, а след това да се пристъпи към ролева игра, в която друго дете или самия психолог поема ролята на противника-жертва. Децата на 8 и повече години могат да се помолят преди началото на ролевата игра да си представят ситуация, в която им се отдава да приложат позитивен вариант на поведение, а след това да се подходи към ролева игра; когато на детето се отдаде да закрепи позитивна поведенческа реакция (са това следва да се предвидят поощрения, приз, награди, похвала до родителите и класния ръководител и пр.) в дадена проблемна ситуация чрез ролевата игра и успешно я приложи в реалния живот, тогава се преминава към отработване на следващата по-сложна и по-конфликтна за него ситуация.
2.5.3. Водене на дневник за самонаблюдение. (авторски вариант)
Воденето на дневника от детето има за цел регистрация на контрола от самонаблюдението върху своето поведение и закрепените позитивни поведенчески навици.
Самонаблюдението е особено ефективно не само като метод за контрол върху своите негативни емоционални и поведенчески реакции, но и като метод, позволяващ снижаване интензитета на тези емоции, а следователно, туширане на поведенческите реакции, правейки ги много по-осъзнати и спокойни.
Предложената методика изисква да се водят записки от самонаблюдението в предварително разработена таблица:
Знакът или символът може да бъде избран по желание на детето. Това може да бъде лепенка с изображение на любим герой на детето или рисунка, която то да направи (летяща ракета, звезда, планета, цвете и пр.) Знакът трябва да се харесва на детето, да предизвиква в него положителни чувства. Символът има двояка функция. От една страна, той нагледно показва на детето успехите му, подкрепя неговото чувство за увереност и самостоятелност в ситуациите. От друга страна, символът е пряко свързан със системата за поощрения, която е необходимо да се приложи за бързо формиране на навици за конструктивно поведение (и което следва да бъде съгласувано с родителите). Например, на всеки 5-7 символа се полага поощряващ приз, за набор от 20-15 знака – неголям подарък. Обикновено навиците се изработват за около1,5 месеца.
Освен това, дневникът за самонаблюдение помага на детето по-добре да осъзнае своите чувства, мисли и мотиви на собственото му поведение – всички те за агресивното дете се явяват актуални задачи.
2.5.4. „Карта на поведението (из опита на американски училища)
На всяко дете, чийто поведение е определено като агресивно, се завежда „карта за поведението“, която се закрепва в неголяма тетрадка. Тетрадката се намира в самото дете, като с нея той посещава училище.
Психологът заедно с детето обсъждат определени правила на поведение, които се формулират като лични цели за всяко дете конкретно и зависят от особеностите на проявите му при конфликтни ситуации. Например, „Говори уважително с възрастните“ или „Не отвръщай на обидата с обида“, като постепенно правилата се усложняват.
С детето се уговарят също конкретни и реални привилегии, които то иска да получи за определен брой дни (например разходка, допълнителна почивка, определена игра и пр.). Предвиждат се разбира се призове и награди.
„Картата на поведението“ се явява средство, отразяващо успехите на детето при изработване на конструктивно поведение. „Картата“ позволява в процеса на корекция да бъдат въвлечени и учителите. Тя се попълва в следната форма:
За начало в картата се записват 1-2 цели на поведение. В хода на изработване на навика и при успешно изпълнение на дадените цели, правилата се усложняват и се формулира следващата цел. В случай на изпълнение на правилата, всеки учител в края на своя час поставя (попълва) номер, инициали и се разписва в съответната колонка. Ако детето не е изпълнило правилото както трябва по време на часа, то учителят не поставя отметка.
В края на деня детето и психологът обсъждат какво се е случило, какво го е затруднило, защо едно правило е било спазено с лекота, а друго – не. Колкото по-бързо детето усвои навици за конструктивно взаимодействие и поведение, толкова по-бързо, то получава възможност да се завърне в своя клас, което само по себе си се явява достатъчно силен стимул за успешна работа.
2.5.5. Игри, насочени към формиране на позитивни навици за общуване и конструктивни елементи на поведение.
В процеса на изследване особеностите на агресивните деца американския психолог Вагнер е направил интересно предположение: „Главен детерминатор на агресивното поведение се явява не наличието на силно развити агресивни нагласи, а отсъствието или слабата изразеност на нагласи за социална кооперация и доброжелателно междуличностно общуване“.
В тази връзка особено е актуално включването в корекционната работа на игри, насочени към комуникативна кооперация. В игрите (при безопасна за детето обстановка) се закрепват навиците за позитивно междуличностно общуване и се формират конструктивни поведенчески реакции, които в впоследствие се пренасят в реалната действителност.
(Следва продължение)
Психологическа корекция на агресивното п...
Психологическа корекция на агресивното п...