2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Невропсихологическа диагностика. Методики за изследване на моторика.
(Васерман, Дорофеева, Мерсон)
Изследване на моторика
Скалата за „моторна зрялост“ на Н. И. Озерецки и нейните модификации позволява да се даде комплексна, макар и не диференцирана характеристика на двигателните анализатори като цяло. Някои от задачите от тази методика намират приложение в невропсихологическата практика (Лурия А. Р., 1969).
Тест на Н.И.Озерецки за реципрочна координация на ръцете.
След демонстрация се предлага на детето едновременно да удря по масата с двете ръце – дясната свита в юмрук, а лявата, разтворена длан. След това обратно: лявата в юмрук, а дясната с разтворена длан. Упражнението се повтаря 3-4 пъти. Оценява се ритмичността на движенията и способностите синхронно да сменя положението на двете ръце едновременно.
Според автора, заданието може да бъде адекватно за деца на 12г. и повече. При резудуални поражения на двигателната система на мозъка изпълнението на този тип упражнения обикновено е затруднено: наблюдават се синкенезии, превключването към следващо движение на двете ръце се извършва неравномерно. Задачата, както и следващите проби се оценяват по степен на изразеност на затрудненията. Възможна е количествена оценка на успеваемостта, като се проведат от 6 до 12 проби и се изчисли процентното отношение.
Тест за реципрочна координация
Представлява ритмично почукване с дланта на едната ръка няколко пъти, а с другата – 1 път. Във втората половина на теста се извършва смяна на ръцете. Възрастовата допустимост е около 12 години.
Проба за динамичен праксис „юмрук-ребро-длан“ (Лурия A. P., 1969)1
В тази версия се предлага на детето да възпроизведе серия от 9 движения, състоящи се от по 3 повторения на 3 последователни движения. Ако детето не се справя със задачата, то психологът може да му покаже образеца до 5 пъти. Оценява се броя на показванията, необходими за правилното възпроизвеждане По данни на автора заданието е достъпно за повечето здрави деца на 6г. и повече. Тестът е чувствителен не само към поражения на двигателната система, но и към модални неспецифични дефицити на сукцесивните функции. Първият и вторият вариант на разстройство реагира с различни видове грешки. В първия случай често страда превключването от едно на друго движение в автоматизиран режим: детето повтаря (персеверира) или прави дълги паузи между движенията. Във втория случай детето губи последователността на движенията или пропуска някои от тях. Според автора, избирателните трудности в това задание са характерни за лица със специфични трудности в овладяването на училищни навици (дислексия, дисграфия, дискалкулия). Предполага се, че затруднението при тази задача е свързано с функционална недостатъчност на лява хемисфера.
Изброяване на пръсти
Предлага се на детето подред да докосва всеки пръст с палеца, започвайки от втория (показалеца). След това да направи същото, но с пръстите на другата ръка, но да започне от малкия пръст. Оценява се точността, диференцираността на движенията на пръстите и способността да превключва от едно на друго движение (без забавяне/паузи). Изпълнение без грешки се оценява с 0 бал. Всяка синкинезия се таксува с 1 бал; пропускането на пръст и нарушение в порядъка на пръстите – с 2 бала.; наличието на множество синкинезии – 4 бала. Според автора, задачата е достъпна за изпълнение за деца на 6г. с малки трудности, а за деца на 8г. и повече - безгрешно.
Източник:
Методика за изследване мотивацията за уч...
Методика за изследване на вербален интел...
ДОКАЗАНО! ИМА ЗАДГРОБЕН ЖИВОТ
Невропсихологическа диагностика в детска...