Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.11.2017 15:00 - Проективна методика „Незавършени изречения“ за деца и подрастващи. (вариант на В.Михал)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 3176 Коментари: 0 Гласове:
0



 

         Проективна методика „Незавършени изречения“ за деца и подрастващи.

                                                      (вариант на В.Михал)

 

Предназначение.

Проективната методика изследва елементи от личността на детето и е тип асоциативна  методика, насочена към диагностика на отношението на детето към родителите, братя,м сестри, родственици, детските формални и неформални групи, учители, училище, своите собствени способности, а също и установяване на ценности, конфликти и значими преживявания.  Предложените от В.Михал 24 изречения са модификация на теста на Сакс (SSCT) за деца.

„Нашият материал – пише авторът на проективната методика – е ориентиран към определяне социалните позиции и саморазбирането на детето.“.

Тестът може да се прилага самостоятелно, но авторът на методиката препоръчва да се приложи след проективна методика „Вълшебен свят“. Всички отговори на детето следва да се документират дословно – най-добре на диктофон..

Инструкция.

„Искам да ти предложа една игра. Аз ще ти казвам началото на изречения, а ти ще ги завършваш. Сега  внимавай!  Отговаряй бързо и всеки път това, за което се сетиш първо, но така, че да се получи смислено изречение. Преди да започнем играта, нека да направим малка тренировка. Например, аз казвам изречение с начало: „Всяка сутрин …“

(Тук похвалете детето, кажете му, че се е справило отлично, разбрал е правилно правилата на играта. Ако обаче се окаже, че детето не казва това, за което се сети веднага – напомнете правилото. Може да се предложи още един пример: „Много бих дал, за да …“

При необходимост обяснете правилата още веднъж.

Много автори, в т.ч. и В.Михал. препоръчват да се засича времето за реакция на детето със секундомер.  Този подход обаче може да внесе нервност в общуването с психолога и да разсейва детето. Ето защо е по-добре да се използва часовник със стрелки, като незабелязано от детето, психологът маркира с точки в бланка всяка измитана секунда.  Тестът се прилага индивидуално и в устна форма.

Съдържание

В представения списък, изреченията са групирани по признак диагностична насоченост, за изучаване отношението на детето към различни лица и различни проблеми. Поредният номер пред всяко изречение съответства на неговото място в списъка с диагностичните предложения (ключа).

 

Стимулен материал.

1. Мисля, че много хора...

2. Детето в семейството...

3. Ние с мама обичаме...

4. Сред децата има такива, които...

5. Моят брат (сестра)...

6. Аз съм достатъчно хитър, за да...

7. Понякога баща ми...

8. Децата, с които играя...

9. Ако баща ми беше...

10. Моите близки мислят за мен, че аз …

11. Ако моят брат беше (сестра)...

12. Приятелите ми често ме...

13. Бих искал да нямам...

14. Болното дете...

15. Аз мисля, че мама преди всичко...

16. Ако в училището нямаше...

17. Винаги се страхувам, когато...

18. Когато мисля за училище, аз...

19. Ако всички приятели заеха, колко се страхувам от...

20. Бих бил много щастлив, ако...

21. Аз съм много слаб...

23. Моят учител (учителка, учители)...

24. Винаги мечтая...

Ключ.

Изреченията в методиката се групират в следните категории:

а) отношение към майката — 3, 15;

б) отношение към бащата —7, 9;

в) отношение към братя и сестри — 5, 11;

г) отношение към семейството — 2, 10;

д) отношение към родственици — 4,8, 12;

е) отношение към учители и училище — 23, 16, 18;

ж) отношение към хората като цяло — 1;

з) отношение към собствените способности — 6, 21;

и) негативни  преживявания, страхове — 13, 17, 19;

к) отношение към болести— 14;

л) мечти и планове за бъдеще — 20, 22, 24.

Интерпретация.

Основа на интерпретацията е съдържателния анализ на отговорите, времето за отговор, честотата на допълненията, а също изказванията на детето по повод едно или друго изречение, доколко то отговаря на действителността (по правило, децата говорят по тези теми доста често и открито).

Изреченията са насочени към изследване социалните позиции на детето – отношението му към приятелската група, съученици, учители, родители и  членове на семейството. Следва да се отбележи, че ако при тази група изречения завършващите фрази на детето покажат напрежение и конфликтност, то психологът следва да обърне сериозно внимание, доколко адаптацията във всички сфери на междуличностните отношения се явява симптом за аномално развитие на личността. Авторите на модификациите на методиката след Сакс препоръчват, да се поставят балове за отговорите: 2 бала за сериозно нарушение, изискващо психотерапия, 1 бал – за умерено нарушение).

Саморазбирането на детето се изучава с помощта на изреченията, насочени към изследване на значимите преживявания, оценка на своите възможности, а също рефлексивната самооценка, формираща се в началото на подрастващата възраст.  Например, отговорът на 12-годишно дете: „Аз не зная какво да мисля за себе си“ – на изречението: „Моите близки мислят за мен, че аз …“ сигнализира за закъсняване формирането на рефлексивна самооценка, но същевременно може да бъде о проява на психологическа защита.  В такъв случай изреченията за членовете на семейството ще имат неутрална емоционална окраска или ще съдържат признаци на конфликт. Приведеният пример показва, първо, как един и същ отговор в различен контекст може да означава различни особености в личността на детето и второ, как изречението може да бъде потвърдено или опровергано  на основата на данни от същия текст на изречението.

За интерпретация на отделните изречения, същите са групирани в категориите:

а) отношение към майката;

б) отношение към бащата;

в) отношение към братя и сестри;

г) отношение към семейството;

д) отношение към роднини;

е) отношение към учители и училище;

ж) отношение към хората, като цяло;

з) отношение към собствените способности;

и) негативни преживявания, страх;

к) отношение към болести;

л) мети и планове за бъдещето;

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3814684
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1307
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031