Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
11.11.2017 17:00 - Работа с „труден“ клас. Анкета „Оценка отношението на учениците към класа“
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 3213 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                                                        Работа с „труден“ клас.

                                   Анкета „Оценка отношението на учениците към класа“

 

Проблемите с „трудните“ класове са особено популярни сред учители, родители и социални педагози. Тези класове не стават „трудни“ изведнъж, а постепенно с течение на времето, но се активизират и избуяват при определени обстоятелства. Един такъв период на отключване на дефицити и недостатъци в училищния клас е периода на преход от IV към  V клас. След активизирането на такъв клас в период на адаптация, какъвто е V клас,  училищната администрация не може да чака той да се превърне в прилежен клас, ако не му се помогне.  Многогодишната практика показва, че на „трудния“ клас може ефективно да се помогне, ако тази трудност се разглежда като симптом за нарушение в процеса на училищната адаптация на класа като система.  И ако „недисциплинирания клас“ веднага може да се отнесе към „трудните“, то „немотивирания клас“  може да се установи само чрез специални методики.

Описание: Анкетата позволява да бъдат установени три основни типа възприятия на учащите се към класа:индивидуалистично, прагматично и колективистично.

Анкетата включва 14 пункта-твърдения, всяко от които съдържа по 3 алтернативни отговора, всеки от които се отнася към определен тип възприятие.  Учениците са длъжни да направят избор на отговор на всички твърдения.

Инструкция: Провеждаме изследване с цел подобряване организацията на учебния процес. Твоите отговори на анкетата могат да помогнат за това. Анкетата е анонимна и ти позволява да дадеш честни отговори.  На всеки въпрос от анкетата има три отговора, обозначени с А, В и С. От тези отговори избери този, който най-точно изразява твоето мнение. Помни, че няма лоши и добри, правилни и неправилни отговори. На всеки въпрос можеш да избереш само един отговор.  Този отговор обгради с кръгче.

Ключ

Индивидуалистичен: 1С, 2А, 3В, 4В, 5В, 6В, 7В, 8А, 9В, 10В, 11А, 12А, 13С, 14С.

Колективистичен: 1В, 2С, 3С, 4А, 5С, 6А, 7А, 8С, 9А, 10С, 11С, 12В, 13В, 14А.

Прагматичен: 1А, 2В, 3А, 4С, 5А, 6С, 7С, 8В, 9С, 10А, 11В, 12С, 13А, 14С.

Обработка на резултатите.

Всеки отговор, съвпадащ с ключа получава по 1 бал. Баловете се сумират за всеки тип отделно. Общата сума на трите типа трябва да има бал 14.  Онзи тип, който е събрал най-висок бал е определящ за възприятието на ученика към групата.

Описание на типовете възприятия на индивида за групата.

Тип „Индивидуалистичен“.

Индивидът възприема групата като затрудняваща неговата дейност или се отнася към нея неутрално. Групата не представлява за него самостоятелна ценност.  В поведението му може да се наблюдава отклоняване от предложения за съвместна дейност, предпочитания за самостоятелна, индивидуална работа и ограничени контакти.

Тип „Колективистичен“.

Индивидът възприема групата като самостоятелна ценност.  За него на преден план стоят проблемите на класа и на отделните членове; наблюдава се заинтересуваност както към успехите, така и към неуспехите на групата като цяло; наличен е стремеж да се правят приноси (прави предложения, внася инициативи, иска да участва в предложени дейности); с желание се включва като организатор или участник в групови форми на работа; преживява емоционално състоянието на класа.

Тип „Прагматичен“ .

Индивидът възприема групата като средство, способ за постигане на едни или други индивидуални цели или потребности.  От тази гледна точка той оценява класа с критерия „полезност/безполезност“ или дали определена дейност съвпада с неговата субективна оценка по критерия. В поведението му може да се наблюдава ориентация към точно определени контакти с успяващи ученици или такива, от които може да извлече дивиденти било в учебната дейност, като източници на информация, било в междуличностните отношения, било в сферата на сигурността, общуването, закрилата и пр.

Определянето на индивидуалното възприятие на всеки ученик за класа е съдържателно значимо за училищния психолог, тъй като му позволява да се ориентира за мотивите  на децата да работят в сплотеност; дава ориентировка за насочеността и мотивацията им за участие при постигане на определени цели или дава обяснение за тяхното нежелание да участват в тези дейности. В резултат на анкетирането психологът получава данни за учениците, на които може да се опре при провеждане на последващи индивидуални или групови беседи и интервюта; при организиране на  тренинги и извънкласни дейности.

 

АНКЕТА

Инструкция: Провеждаме изследване с цел подобряване организацията на учебния процес. Твоите отговори на анкетата могат да помогнат за това. Анкетата е анонимна и ти позволява да дадеш честни отговори.  На всеки въпрос от анкетата има три отговора, обозначени с А, В и С. От тези отговори избери този, който най-точно изразява твоето мнение. Помни, че няма лоши и добри, правилни и неправилни отговори. На всеки въпрос можеш да избереш само един отговор.  Този отговор обгради с кръгче.

 

  Въпросник 

1. За добри съученици в класа считам тези, които :

    А. знаят повече от мен;

    В. се стремят всички проблеми да ги решават заедно с другите;

    С. не създават проблеми на учителя.

 

2. Добри учители са тези, които :

    А. работят с всеки ученик;

    В. създават условия взаимно да си помагат учениците;

    С. създават атмосфера, в която никой не се страхува да се изкаже;

 

3. Радвам се когато моите съученици :

    А. знаят повече от мен и могат да ми помогнат;

    В. могат сами, без да пречат на другите да постигат успехи;

   С. помагат на другите когато им се отдаде случай;

 

4. Най-много от всичко ми харесва когато в класа:

    А. помагам на някого;

    В. не ми пречат при изпълнение на задачите;

   С. останалите са по-слабо подготвени в сравнение аз;

 

5. Струва ми се, че аз мога много повече когато :

    А. мога да получа помощ от страна на другите;  

    В. моите усилия са достатъчно оценени от учителите;

    С. имам възможност да проявя активност, полезна за всички;

 

6. Харесва ми клас, в който :

    А. всеки е заинтересован от добрите успехи на останалите;

    В.всеки се занимава със своите задачи и не пречи на останалите;  

    С.всеки ученик може да използва съучениците си за решаване на своите задачи;  

 

7. Учениците оценяват като лоши учителите, които:

    А. създават атмосфера на конкуренция  между учениците;

    В. не отделят достатъчно внимание на учениците;

    С. не създават условия учениците да си помага взаимно;

 

8. Най-голямо удоволствие в живота на човек е:

    А. възможността да работи, когато никой не му пречи;

    В. възможността да получава нова информация от другите;

    С. възможността да направи нещо полезно за другите;

 

9. Основната роля на училището е:

    А. да възпитава децата в развитие на чувство за дълг към другите;

    В. да ги подготви за самостоятелен живот;

    С. да ги научи да извличат помощ при общуване с другите хора;

 

10. Ако пред класа стои някакъв проблем, то :

    А. предпочитам другите да разрешат този проблем;

    В. предпочитам да работя самостоятелно, като не обръщам внимание на другите;

    С. ще се стремя да направя свой принос за разрешаването на общия проблем;

 

11. Много по-големи успехи бих имал, ако учителят :

    А. прилага индивидуален подход към мен; имаха към мен;

    В. създаваше условия за да мога да помогна на другите;

    С. поощряваше инициативите  на учениците насочени за постигане на общ успех;

 

12. Няма нищо лошо ако:

    А. не си в състояние сам да постигнеш успех;

    В. да се чувстваш сам сред другите в класа;

    С. да не ти помагат съучениците;

 

13. Най-много от всичко ценя:

    А. мой успех, за който заслуга имат и моите съученици; л

    В. общ успех на целия клас, за който и аз имам заслуга;  

    С. успех, постигнат с цената на собствените усилия;

 

14. Бих искал:

    А. работата в класа да позволява всички заедно да  решаваме проблеми;

    В. работата в класа да позволява индивидуална работа с учителя; 

    С. работата в класа, която засяга само определени ученици; 

image




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3871512
Постинги: 2190
Коментари: 116
Гласове: 1326
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930