2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Метод 1 "Формула "АВС".
Техника 2 "Доказване, че мисленето определя емоциите".
(когнитивно-поведенческа терапия)
Втората техника на първия метод, разбирай втора стъпка е работа с клиента за доказване и убеждаване ролята на мисленето, като определящ фактор за вида преживявания.
Предлагат се две упражнения:
Упражнение 1 – Подходящи примери от собственото минало на клиента
Обикновено клиентът вече има представа за силата на „В“ за неговия живот. Полезно е обаче в началото на сесията това да му се напомни.
На настоящата сесия помолете клиента да помисли за тези моменти, когато е бил силно обезпокоен, потресен и разстроен за нещо, което днес (на сесията) няма над него власт – нещо, което той може да контролира и преодолее.
Помолете го да се съсредоточи върху първоначалните събития и да определи „А“ и „С“. Нека да опише ситуацията толкова ясно, че тя да се изясни в неговото съзнание, а след това му предложете да установи „В“. Какво си е казал (на себе си), точно тогава, когато е бил разстроен? Накрая, поискайте да се концентрира върху това, в какво е убеден в този момент (на сесията) – нека да сравни и да определи: В кое от това, което казва сега, не е вярвал преди?
Упражнение 2 – Ако се промени „В“, то се променя и „С“
Илюстрирайте няколко примера „АВ“. Използвайте в качеството на константна ситуация „А“, а в качеството на променлива – вътрешния диалог. Помолете клиента да определи емоцията, която ще бъде предизвикана от различните мисли (В). Анализирайте различните варианти на реагиране (С) на едно и също събитие (А).
Най-добре е да се използват примери, които са създадени от самия клиент. Тяхното преимущество се изразява в това, че те са лично значими и по тази причина притежават вътрешно присъщата им за клиента убеждаваща сила. Терапевтът трябва да насърчи клиента да илюстрира негови собствени примери – как „В“ предизвиква „С“
А _____________________________________
В______________________________________
С______________________________________
А______________________________________
В______________________________________
С______________________________________