2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. hadjito
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. dobrota
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Метод 2 „Определяне на убежденията“.
Техника 2 „Определяне на самоефективността“
(когнитивно-поведенческа терапия)
Направете така, че клиентът да се отпусне и съсредоточи върху определената проблемна ситуация (АС).
Помолете го да предскаже своята способност да се справи успешно с нея и предложете да означи тази своя способност на континиума (тук може да използвате същата скала, както при очакванията).
Разиграйте няколко различни ситуации, до тогава, докато се убедите, че клиентът разбира своята самоефективност. Дайте отговор: Занижена ли е или завишена неговата оценка?
Забележка: При бъдещо (следващо) определяне на очакванията, самоефективността (Сеф) се определя и се обсъжда заедно с тях – двете категории са синергични.
В тази връзка психологът предлага на клиента, да разположи двете променливи на един континиум, както е показано на графиката по-долу:
Инструкция: „Покажете ми на тази скала, къде според Вас е самодостатъчно приемливо (СДП). А сега отбележете, каква ефективност според Вас можете да постигнете.“
Високите очаквания и ниската самоефективност са една от най-неблагоприятните комбинации. Например, за депресивните клиенти често е характерно, че изискват от себе си твърде много (високи очаквания) и същевременно малко се надяват, че ще могат да постигнат. Клиентите, които виждат своите проблеми по този начин, с лекота изпадат в униние, отчаяние, апатия, пасивност. По тази причина за тях всякакви опити (усилие, активност) се оказват безсмислени, тъй като очаквания успех се оказва твърде далече дори от минималния приемлив изход.