Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.11.2017 11:01 - Метод 2 „Определяне на убежденията“. Техника 3 „Определяне на Аз-концепцията“ (когнитивно-поведенческа терапия)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 742 Коментари: 0 Гласове:
0



 

                                               Метод 2 „Определяне на убежденията“.

                                          Техника 3 „Определяне на Аз-концепцията“

                                                  (когнитивно-поведенческа терапия)

image

Независимо от това, че съществуват множество достатъчно ефективни способи за измерване на Аз-концепцията, като:

-Методика за изследване на самоотношение (МИС) на Р.С. Пантелеев (1989);  

-Методика за диагностика на социално-психологическа адаптация на К. Роджър и Р. Даймънд (1954);

-Проективните методики, насочени към изследване на личностната сфера в различни нейни аспекти (ниво на претенции; степен на самоприемане; привързаност към близките, конфликтност и  други, пресъздаващи своеобразен „автопортрет“), като: „Рисунка на човек“ на К. Маховер, „Дом-дърво-човек“ на Гудинъф и Харис, „Тематичен аперцептивен тест на Мюрей, Психогеометричен тест на Сюзън Делингер, Тест „Аперцепцията в символи“ на Афанасиев и др.

вероятно, най-ценния за когнитивния терапевт метод е извличане на Аз-концепцията от съставения от самия клиент списък „В“.

Ред за работа:

 

Съставете списък с водещите идеи на клиента. Изберете тези от тях, които пряко кореспондират и засягат Аз-ът. Намерете позитивните и негативните валентности, които клиентът проявява във всяко от тези убеждения. Например, такива като “Светът е огромно и опасно място“ – демонстрира в Аз-концепцията съответно убеждение „Аз съм слаб и безпомощен“. Този тип нагласа ще има негативна „Аз-валентност“.

Ето някои примери за дисфункционални допускания (убеждения), насочени към Аз-ът, които често се срещат при ниска самооценка:

• Не съм на мястото си.

• Звуча глупаво.

• Не мога да се справя.

• О, Боже те ме мразят!

• Не трябваше да идвам тук.

• Аз съм странен, те мислят, че аз съм странен.

• Аз съм грозен.

• Аз изглеждам некомпетентен.

• Не ставам за нищо.

• Другите говорят за мен и ми се присмиват зад гърба.

• Изглеждам нервен.

• Объркан съм.

• Много съм тих.

• Изглеждам скучен, никой не ме харесва.

• Никой не ще се заинтересува, от моето мнение.

• Какво ли извинение да използвам, за да се махна оттук?

• Туй не ми е мястото.

• Няма да успея.

• Ами ако сгреша?

• Ами ако всичко се обърка?

• Не съм способен…

• Така съм устроен…

• Има неща, които не мога да променя...

• Трябва да се задоволявам с малко...

• Можеше и по-зле да бъде...


image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3872294
Постинги: 2191
Коментари: 116
Гласове: 1326
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930