2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Метод 2 „Определяне на убежденията“.
Техника 5 „Избирателност на паметта“.
(когнитивно-поведенческа терапия)
Упражнение 1
Ред за прилагане: Обяснете на клиента принципите на избирателната памет (запаметяване). Ето един вариант:
Избирателна памет
„Всеки път, като се отдадете на спомени за миналото - за големите събития, които са се случили с Вас, когато бяхте ученик в гимназията, за първата си любов, за прекрасното време на студентските години - трябва да внимавате, защото спомените ви могат да Ви измамят. Можете да създадете фантазия за нещо, което никога не се е случило, защото избирателно пропускате тези предмети, емоции и събития, които са несъвместими с желаното настроение. Като се самозаблуждавате за истината, вие възприемате измисленото минало като истинско. В такива случаи единственият начин да получите удовлетворение днес, е да направите по-точно възпроизвеждане на миналото. Само в случай, че Вие си припомните своето минало по безпристрастен и непредубеден начин, уроците от миналото могат да станат Ваш ориентир в настоящето и бъдещето. Обърнете внимание на това, което избирате от миналото, бъдете по-внимателни.
Предложете на клиента писмено да изложи своето разбиране за избирателност на паметта.
Упражнение 2
Неясни (смътни) спомени.
Помолете клиента да си припомни събитие, но не в детайли, а само най-общо. Нека да запише тези спомени на лист или диктофон.
След това въведете клиента в състояние на релаксация (тези навици се формират в процеса на по-ранни сесии). Препоръчително е да включите запис със звуците на природата или успокояващата музика.
Детайлни спомени.
Помолете го да си представи, че пътува обратно към миналото и се връща към ранните епизоди. Изберете конкретна сцена за разглеждане. Напомняйте на клиента, че при ретроспекцията трябва да използва (включи) всички сетива: визия - цветове, осветление, предмети, движения, каква перспектива вижда. Слушане - може ли да чуе разговори? Възприема ли фонови звуци, музика, разговор в съседната стая, ревът на коли на улицата? Миризма – на какво ухае? Кинестетика - как се движи, стои, седи или лежи? Емоции - чувства ли се щастлив, тъжен, уплашен, ядосан? С каква сила и в каква комбинация? Преминете през всички стъпки, без да прескачате или да обобщавате. Паметта може да бъде стимулирана чрез разглеждане на снимки, дневници и написани текстове. Напомнете на клиента за други събития, настъпили по това време. Използвайте някакви улики и доказателства, които му помагат да си спомните колкото е възможно по-подробно детайлите.
Документиране. Конспектирайте или запишете на аудио касетата какво си спомня клиентът. Сравнете първата (неясна) памет с последната (подробната). Какво не е могъл да си спомни веднага? Защо?