Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
12.11 13:00 - Психологическа корекция на агресивното поведение при децата (11 част) (Смирнова Т.П)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 28 Коментари: 0 Гласове:
0



 

           Психологическа корекция на агресивното поведение при деца и ученици
                                                                      (11 част)

2.7. Развитие на позитивна самооценка

В корекционната работа с агресивни деца е необходимо да се включи комплекс упражнения, насочени за формиране позитивна самооценка.  Децата притежаващи качествата „агресивност“ обикновено имат неадекватна самооценка. Това е свързано с определено нарушение на Аз-образа. Често сред агресивните деца се срещат такива със занижена самооценка „Аз съм лош“, която се явява отражение на оценките (възприятието) на значимите други за тях сред възрастните (родители, учители). Агресивните деца се нуждаят от реконструкция на положителния „Аз-образ“, в позитивно самовъзприятие и самосъзнание, което на свой ред ще позволи да бъде снижено нивото на тревожност и агресивност.

1.“РЕКОНСТРУКЦИЯ НА ПОЗИТИВНИЯ АЗ-ОБРАЗ ЧРЕЗ ДЕТСКИ СПОМЕНИ“ (за деца над 9 г.)

Упражнението се провежда с неголяма група (5-6 деца).

Едно от децата (доброволец) заема мястото на „горещия стол“, а останалите се разполагат в полукръг.

Ход на играта:  

1)Водещият предлага на децата да разгледат внимателно седящият на стола (правило – да са доброжелателни) .  Децата трябва да се постараят, опирайки се на своите асоциации, да опишат и разкажат своите спомени за седящият: какъв е бил като дете ( в предишни години). Разказите трябва да са свободни, не е необходимо да се визира точната възраст:

-как той е изглеждал външно преди;

-имал ли е любима дреха; любимо ястие;

-какво най-много е обичал да прави;

-с какво е обичал да се занимава;

-какви са били обикновено любимите му играчки;

-какъв е бил по характер;

-как е общувал с момичетата, а с момчетата;

-какви са били любимите му приказни герои;

-по свой избор могат да разкажат за любими приятели; приказки; филми и пр.

2) Докато децата разказват, седящият на „горещия стол“ мълчи. След като се изкажат всички деца, водещият задава въпроси на детето, седящо на „горещия стол“: „Какво от това, което разказаха другите, съвпада с твоите спомени и какво не съвсем? Какво обичаш да прави сега?“

3) След като всички деца преминат през „горещия стол“ следва обсъждане:

-хареса ли ти да бъдеш на „горещия стол“;

-ако ти е харесало, какво точно;

-какво не ти хареса;

Къде се чувстваше най-добре: на „горещия стол“ или в групата.

4) Занятието може да завърши с рисунка на тема :Моите любими детски спомени“

2. „ХАРЕСВА МИ В ТЕБ ………..“

Упражнението се изпълнява от неголяма група (5-6 участника).

Необходими са мека топка пухкава прежда (желателно е да е цветна) или неголяма мека играчка.

Ход на играта:

1) Децата заедно с водещия сядат в кръг. Водещият им обяснява, че трябва да предават топката на съседа си от лявата страна (по часовниковата стрелка), казвайки: „В теб ми харесва …“. Фразата естествено трябва да завършва с някакъв комплимент. Могат да бъдат отбелязвани както външни черти (вид), така и поведение, постъпки, отношение, училищни успехи. Упражнението стартира от водещия. Всеки участник получава топката, задържа я, обръща се към съседа си и след като изрече фразата я подава в ръцете му, като преждата се развива и той задържа конеца в себе си. Когато топката се върне при водещият символичния кръг от добри думи е затворен.

2) След няколко секунди водещият отново пуска топката прежда в обръщение, но я подава на лицето в дясно от него (обратно на часовниковата стрелка), като процедурата се повтаря. Сега всеки участник започва да намотава конеца върху кълбото, като накрая то отново цяло се връща при водещия.

3) Накрая, без да се разваля кръга следва обсъждане, като от всяко дете се иска да сподели как се е чувствало когато:

-е получило кълбото и е чуло комплимента;

-когато самото то е предавало кълбото и е изричало комплимент;

-кое му е било по-лесно – да чуе или да изрече комплимент;

-какво са чувствали, когато всички те са били обединени от разплетеното кълбо, държейки конеца прежда;

-по-сигурни ли са били, когато са държали в ръцете си кълбото преди да изрекат думите;.

3. „ПОХВАЛА“

Упражнението се изпълнява от неголяма група (5-6 участника).

Необходими са листове хартия, цветни моливи (пастели, флумастери).

Ход на играта:

1) Децата сядат в кръг. Водещият им раздава листове и моливи, като им предлага да си припомнят три свои постъпки или да помислят за три свои качества, с които те се гордеят. Например, кой се е научил да плува добре, а кой може да се гмурка на дълбоко, а кой се е застъпил, помогнал или защитил някой по-малък от него ученик. След това водещият иска от децата да разделят листа си на три част и да представят тези качества (постъпки) като рисунка.

2) След като бъдат завършени рисунките, едно след друго децата излизат и застават в центъра на кръга, показват рисунката си и разказват за своята постъпка или качества, с които те се гордеят. Останалите внимателно слушат, а в края на разказа всеки един се обръща към детето с рисунката с думите „Аз се гордея с теб …… (Пламен!“)

4. „БАНКА НА ДОБРИТЕ ПОСТЪПКИ“

Целесъобразно е това упражнение да се изпълни в края на учебната седмица. То има за цел да научи децата да фиксират в своето съзнание положителните постъпки и постижения, които са проявили през изминалата седмица и заедно с това да си припомнят своите грешки, неуспехи и пропуски.

Ход на играта:

1) Помолете децата да помислят и мислено си спомнят ден след ден за всички положителни постъпки, които са извършили през изминалата седмица

2) Нека след това децата да вземат лист хартия и флумастери и запишат три добри свои постъпки, които за тях имат важно значение – по-важно, отколкото останалите също положителни постъпки. Например, изпълнението на сложно и особено неприятно домашно задание; писане на реферат; участие в изготвянето на училищен вестник; научаването наизуст на стихотворение; участие в представление на училищния театрален клуб; почистване на стаята си и пр.

3) След като запишат своите постъпки, от децата се иска да похвалят самите себе си за всяка една от постъпките, например: „Марина, ти не само здраво се потруди през тази седмица за теста по английски, но успя да получиш шестица!“ или  „При мен наистина всичко се случва отлично. Аз наистина съм един успешен и радостен човек!“. От децата се иска да запишат тези свои похвали на своя лист под описанието на своите постижения с цветни флумастери.

5. „ТЕТРАДКА НА МОИТЕ ПОСТИЖЕНИЯ“ (над 8г.)  

От децата се иска да подготвят една тетрадка със заглавие „Дневник на моите постижения“ и регулярно да водят този дневник в продължение на една година. Това ще  им помогне да бъдат последователни в самото водене на дневника, като дейност, изискваща последователност, организираност, отговорност  и упоритост, при изпълнение на взетите от тях решения.  Те трябва да записват в дневника си не само големите си постижения, но и съвсем малките, елементарни успехи. При воденето на дневника детето ще се нуждае от поддръжка, насърчаване и съвети. Тази външна подкрепа ще го предпази от разочарования и обиди, както и от евентуална фиксация върху моментите на неуспех.

Инструкция: „Искам от всички вас да си направите една тетрадка с етикет „Дневник на моите успехи“. Тази тетрадка не е предназначена за училищните занятия. Тя ще ви е необходима за да записвате всички ваши успехи и постижения, които вие оценявате като такива. Не сте длъжни да я показвате на никого. Ще работите единствено сами и в домашни условия.

1) Нека сега да започнем с първата стъпка – да украсим корицата на тетрадката. Вземете лист хартия и напишете на него с неголеми букви „МОИТЕ ПОСТИЖЕНИЯ“. Долу вдясно запишете своето име. Ако се сетите за някаква друга фраза, то запишете и нея (тук психологът може да помогне на децата с алтернативни идеи). Украсете буквите със цветни моливи или пастели, като изберете тези цветове, които най-много ви харесват. Когато приключите, залепете листа върху корицата на тетрадката.

2) Сега вече можете да преминете към попълването на самия дневник. Припомнете си някакъв особено ярък напоследък ваш успех. Нарисувайте картинка на този успех на първата страница на своя дневник. Разкрасете рисунката с любимите ви цветове.“

Най-важното при тази техника е да се работи през цялата година, да не се прекъсва попълването на дневника. Може да се препоръча на децата дори да залепват или поставят в дневника си свои успешни училищни писмени работи (контролни; тестове; рисунки снимки и др.).

image




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1157057
Постинги: 1273
Коментари: 116
Гласове: 1070
Архив
Календар
«  Ноември, 2017  
ПВСЧПСН
12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930