Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.11.2017 07:00 - Методика за определяне нивото на рефлексия на учителите (В.В.Понамеров). Работа на психолога с педагогическия колектив. Диагностика.
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 708 Коментари: 0 Гласове:
0



 

     Методика за определяне нивото на рефлексия на учителите (В.В.Понамеров).

                   Работа на психолога с педагогическия колектив. Диагностика.

 

            Инструкция: Предстои Ви да дадете отговор на набор от твърдения. В таблицата с отговори срещу номера на твърдението поставете цифрата, съответстваща на варианта отговор. Вашите отговори могат да бъдат следните:

1.абсолютно невярно;

2.невярно;

3.по-скоро невярно;

4.не зная;

5.по-скоро вярно;

6.вярно;

7.абсолютно вярно;

Не се замисляйте над отговорите. Помнете, че в случая няма правилни или неправилни отговори. Първият отговор, за който се сетите се явява верен.

Текст на методиката:

1.Когато прочета хубава книга, винаги след това дълго мисля за нея и ми се иска да я обсъдя с някого.

2.Когато някой неочаквано ме попита нещо, аз мога да отговоря с първата мисъл, за която се сетя.

3.Преди да вдигна телефонната слушалка на някой, свързан с работата ми (да включа мобилния телефон), аз обикновено мислено планирам предстоящия разговор.

4.Когато допусна някаква грешка, аз дълго време след това мисля за нея.

5.Когато размишлявам над нещо или разговарям с някого и ми е интересно, понякога се е случвало да не си спомня кое е послужило за началото на този разговор.

6.Когато пристъпвам към трудна задача, аз се стремя да не мисля за предстоящите трудности, свързани с нея.

7.За мен главното е да си представя и определя целта на моята дейност, а детайлите имат второстепенно значение.

8.Имал съм случаи, при които не мога да разбера защо някои са недоволни от мен.

9.Често се поставям на мястото на друг човек.

10.За мен е важно да си представя в детайли хода на предстоящата работа.

11.За мен би  било трудно да напиша някакво писмо, ако преди това не си съставя план.

12.Предпочитам да действам, а не да мисля върху причините за моят неуспех.

13.Обикновено доста леко мога да взема решение, за да направя някаква скъпа покупка.

14.Обикновено, когато се замисля върху нещо, аз подреждам мислите в главата си, уточнявам детайлите и разглеждам различни варианти.

15.Мисля, че изпитвам безпокойство за бъдещето си.

16.Считам, че в много случаи трябва да се действа незабавно, да мисли бързо и човек се ръководи от първата мисъл дошла в главата му.

17.Понякога взимам неразумни решения.

18.Когато приключа някой разговор, аз продължавам да мисля за него, привеждайки все по-ново и нови аргументи в защита на своята позиция.

19.Ако възникне някакъв конфликт, аз се замислям върху това, кой е виновен и обикновено започвам със себе си.

20.Преди да взема решение, аз винаги се старая да обмисля всичко старателно.

21.Случва се да влизам в конфликти, тъй като не мога да предвидя какво поведение очакват от мен обкръжаващите ме.

22.Случвало ми се е, когато обмислям предстоящ разговор с друг човек, мислено да водя диалог с него.

23.Старая се да не се замислям за това, какви чувства и мисли предизвикват в другите хора моите думи и постъпки.

24.Преди да направя забележка на някой, аз обмислям с какви думи е най-добре да го направя, за да не го обидя.

25.При решаване на някаква особено трудна задача, аз мисля за нея дори тогава, когато върша нещо съвсем друго.

26.Когато се скарам с някой, в повечето случаи не считам себе си за виновен.

27. Рядко имам случаи, при които съжалявам за казаното или направеното от мен.

Обработка на резултатите

От предложените 27 твърдения, 15 са прави (1, 3, 4, 5, 9, 10, 11, 14, 15, 19, 20, 22, 24, 25), а останалите 12 – обратни, което трябва да се отчита при изчисляване на бала. При обратните скалата се обръща: 7 = 1 бал, а 1 = 7 бала. Всички твърдения могат да се групират в 4 групи:

-ретроспективна рефлексия (твърдения 1, 4, 5, 12, 17, 18, 25, 27);

-рефлексия в настоящата работа (твърдения: 2, 5, 13, 14, 16, 17, 18, 26);

-рефлексия за бъдеща дейност (твърдения: 3, 6, 7, 10, 11, 14, 15, 20);

-рефлексия за общуване и взаимодействие с другите хора (8, 9, 19, 21, 22, 23, 24, 26).

Получените сурови балове се трансформират в стенове:

image

Интерпретация на данните

            Високите резултати по теста (повече от 7 стена) говорят, че изследваното лице в голяма степен е склонно да прибягва към анализ на своята дейност и постъпки на другите хора; да изяснява причините  и предвижда последиците, както в миналото, така в настоящето и бъдещето. За такъв ти п е свойствено да обмисля в най-малки подробности своята дейност; внимателно да планира и прогнозира всички възможни последици.  За такива хора е сравнително лесно да се поставят на мястото на другия и да го разберат, да предскажат неговото поведение, да разберат какво другите мислят за него.

Ниските резултати по теста (по-малко от 4 стена), показват, че за изследваното лице е малко присъщо обмислянето на своите действия и постъпките на другите хора; малко е вероятно да търси причините и следствията от своите действия както в миналото, така в настоящето и в бъдещето. Този тип рядко обмисля в детайли дейността си и му е трудно да предвиди всички възможни последици. На него е доста трудно да се постави на мястото на други хора и му е трудно да предвиди поведението им. 

image


image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3816464
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1308
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031