Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
18.11.2017 22:00 - Техника за промяна на защитното поведение „Черното петно“, при корекция на ниска самооценка. (когнитивно-поведенческа терапия),
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 748 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 19.11.2017 02:06

Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                    Техника за промяна на защитното поведение „Черното петно“,

                                           при корекция на ниска самооценка.

                                           (когнитивно-поведенческа терапия)

 

Теоретична постановка: Важен момент в процеса на консултиране е постига­нето на една или друга поведенческа промяна у индивида. Основен поведенчески стил при хората с ниска самооцен­ка е т.нар. "защитно поведение". Най- ярката демонстра­ция на защитно поведение е липсата на каквато и да е ак­тивност и инициатива с цел избягване на евентуален неус­пех. Защитното поведение играе свръхнегативна роля, тъй като не дава възможност човек сам, на базата на личния си опит да се убеди, че е твърде възможно лошите му пред­виждания всъщност да не са верни. Ето защо в процеса на консултиране психологът се стреми да обучи клиента с ниска самооценка да преоценява своите негативни предвиж­дания, но освен това се стреми и съвместно с него да съз­дава условия, които да позволяват на индивида лично, чрез опита си да открие, че неговите предвиждания е възмож­но и да не са верни. За тази цел е необходимо защитните поведения да бъдат изоставени, а избягваните ситуации да бъдат конфронтирани. Разбира се, в случая психоло­гът трябва да е наясно, че целта на тези интервенции не е демонстрацията на неговите тези. Целта е те да служат на индивида за проверка на валидността на конкретните негативни автоматични мисли.

Техника: “Черното петно”

Техниката се прилага като въвеждаща стъпка за алтернативно мислене.

Цел: Да започне промяна на митовете, заблудите, погрешните критерии – когнитивните схеми.

Ред за работа: Практикува се разказа за „черното петно“ за да се демонстрира фиксацията на клиента върху проблема (стесненото съзнание):

„Веднъж един учител направил черно петънце на един бял лист и го показал на учениците.

-Какво виждате?” - попитал учителят.

-Едно черно петънце!” - отговорили всички в хор.

-Всички видяхте петънцето, което е толкова мъничко, а никой не видя големия бял лист!” - казал учителят.

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3816946
Постинги: 2164
Коментари: 116
Гласове: 1309
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031