2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Прочетен: 748 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 19.11.2017 02:06
Техника за промяна на защитното поведение „Черното петно“,
при корекция на ниска самооценка.
(когнитивно-поведенческа терапия)
Теоретична постановка: Важен момент в процеса на консултиране е постигането на една или друга поведенческа промяна у индивида. Основен поведенчески стил при хората с ниска самооценка е т.нар. "защитно поведение". Най- ярката демонстрация на защитно поведение е липсата на каквато и да е активност и инициатива с цел избягване на евентуален неуспех. Защитното поведение играе свръхнегативна роля, тъй като не дава възможност човек сам, на базата на личния си опит да се убеди, че е твърде възможно лошите му предвиждания всъщност да не са верни. Ето защо в процеса на консултиране психологът се стреми да обучи клиента с ниска самооценка да преоценява своите негативни предвиждания, но освен това се стреми и съвместно с него да създава условия, които да позволяват на индивида лично, чрез опита си да открие, че неговите предвиждания е възможно и да не са верни. За тази цел е необходимо защитните поведения да бъдат изоставени, а избягваните ситуации да бъдат конфронтирани. Разбира се, в случая психологът трябва да е наясно, че целта на тези интервенции не е демонстрацията на неговите тези. Целта е те да служат на индивида за проверка на валидността на конкретните негативни автоматични мисли.
Техника: “Черното петно”
Техниката се прилага като въвеждаща стъпка за алтернативно мислене.
Цел: Да започне промяна на митовете, заблудите, погрешните критерии – когнитивните схеми.
Ред за работа: Практикува се разказа за „черното петно“ за да се демонстрира фиксацията на клиента върху проблема (стесненото съзнание):
„Веднъж един учител направил черно петънце на един бял лист и го показал на учениците.
-Какво виждате?” - попитал учителят.
-Едно черно петънце!” - отговорили всички в хор.
-Всички видяхте петънцето, което е толкова мъничко, а никой не видя големия бял лист!” - казал учителят.