Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.11.2017 20:00 - Метод 2 „Определяне на убежденията“. Техника 10 „Обяснение на проблема“ (когнитивно-поведенческа терапия)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 718 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 03.12.2017 04:34


 

                                            Метод 2 „Определяне на убежденията“.

                                            Техника 10 „Обяснение на проблема“

                                              (когнитивно-поведенческа терапия)

 

Теоретична постановка: След като настъпи определено събитие, човек го сравнява със съдържанието на паметта си, намира причина (приписва/атрибутира), определя и назовава преживяваното чувство, оценява го, вслушва се във вътрешния си съветник (самоинструктиране) и пристъпва към действие – така той стига до определено заключение. Именно заключението придава значение и смисъл на събитието, обобщава опита, дава обяснение за това какво и защо се е случило и позволява планиране какво да се прави в бъдеще.

Съществуват три измерения на стила на обяснение (по Селигман):

-интернален-екстернален;

-стабилен-нестабилен;

-глобален-специфичен

Хората, които обясняват негативните ситуации с помощта на интернални, стабилни и глобални когниции, в по-голяма степен са склонни към депресия.

Ред за действие: Нека клиентът да състави списък на своите централни проблеми. Например: „Аз имам неприятности (трудности) във взаимоотношенията“

Помогнете му да оцени, колко от тези проблеми, включени в списъка се явяват дългосрочни и са останали непроменливи. Например: „Аз винаги се провалям във взаимоотношенията с …“ или „Аз изпитвам трудности в този момент“.

Изяснете заедно с клиента, колко много са глобалните му проблеми в сравнение с частните. Например: „Аз с никого не мога да създам добри взаимоотношения“ или „Аз имам неприятности в отношенията с Олег“.

Уверен ли е клиентът в това, че той самият предизвиква своя проблем или мисли, че някаква външна сила е причината? Например: „Нещо не е наред в мен, ако имам проблеми в общуването" или "на мен не ми върви във взаимоотношенията".

Помогнете на клиента да намери алтернативно обяснение. Ако той оценява своя проблем като вътрешен и постоянен, направете го външен и временен. Направете същото, ако клиентът е оценил проблема си като външен и променлив. Тогава помолете клиента да сподели какви промени са настъпили в усещанията и емоциите му.
Източник:
image

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3797922
Постинги: 2162
Коментари: 116
Гласове: 1306
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031