2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. sparotok
9. mt46
10. hadjito
11. stela50
12. getmans1
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. bojil
7. vidima
8. dobrota
9. ambroziia
10. donkatoneva
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Методика „Дорисуване на фигури” - за изследване на въображението и способността за създаване на оригинални образи (О.М. Дяченко)
Цел: Да определи нивото на развитие на въображението и способността за създаване на оригинални образи.
Стимулен материал: Използва се комплект от карти, на всяка от която е нарисувана фигура с неопределена форма. Всяка карта има по 10 фигури. Разработени са два такива комплекта.
По време на изследването се предлага единия комплект, а втрият може да се приложи при ретест.
Инструкция: „Пред теб се намират фигурки, които художникът е започнал да рисува, но не е довършил. От теб се иска да му помогнеш да завърши работата си. Ти имаш възможност да продължиш да рисуваш, като направиш такава фигура, която ти се иска”.
На детето се дава черен молив, една карта с фигура и се оставя да рисува. След приключване на работата се пита:
(1)Какво си нарисувал?
(2)Харесва ли ти рисунката?
(3)Има ли нещо което би променил сега?
След това се подават останалите карти една по една при същата процедура.
Ако детето не разбере инструкцията, то изследователят може да му помогне, като покаже как да дорисува 1-2 фигури.
Оценяване:
За оценка нивото на изпълнение се държи сметка за всяка една фигура (оценява се) и се определя коефициент на оригиналност (Кор): изброяват се количеството неповтарящи се фигури или елементи от фигури. За еднакви се приемат изображения, при които фигурата при дорисуването се превръща в един и същ елемент. Например, превръщане на квадрат и триъгълник в екран на телевизор – този елемент се приема за повторение и това изображение не се приема за оригинално.
При групово тестиране могат да се сравняват фигурите на деца от групата и да се отхвърлят, ако се повтарят. Най-добре е да се сравняват резултатите в група от 20-25 деца.
Получените резултати се нанасят в бланка-протокол, в която са изобразени първоначалните фигури, посочват се названията на създадените от детето фигури и тези, които са едни и същи се зачертават.
При групово тестиране в първата колона на протокола се изписват имената на учениците, по хоризонтала се поставят първичните рисунки, а под всяка от тях се записват имената на новосъздадените. По този начин всяко дете има свой хоризонтален ред.
Количеството незачертани (невалидни) рисунки определят индекса на оригиналност. При група може да се изведе и среден показател на оригиналност.
Норми:
-ниско ниво на оригиналност – тези деца, които имат 2 бала по-ниски от средния показател за групата;
-средно ниво на оригиналност – равен на средното ниво за групата;
-високо ниво на оригиналност - повече от 2 бала от средното ниво на групата;
Качествена оценка:
Ниско ниво – поставя се на деца, които фактически не са приели задачата: те или рисуват върху линиите на самата фигура, представяйки я за своя или правят безпредметно изображение;
Понякога тези деца (за 1-2 фигури) могат да нарисуват предметна схематична рисунка с използване на стимула. Тези рисунки се приемат за примитивни, шаблонни схеми.
Средно ниво – детето дорисува повечето от фигурите, но всички рисунки са схематични, без детайли. При тях повечето допълнения си приличат или при група приличат на тези на останалите.
Високо ниво – представени са както схематични, така и детайлизирани, но като правило рисунките са оригинални (не са повтарящи за самото изследвано лице или с другите деца в групата).
Обикновено първичния стимул при тях се явява централен за рисунката.
Стимулен материал (тестови бланки):
Схема за анализ и описание на психотерап...
Методика за диагностика на ниво на социа...