Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
19.11.2017 09:00 - Методика за изследване продуктивността на въображението
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 2998 Коментари: 0 Гласове:
0



 

                     Методика за изследване продуктивността на въображението

 

            Въображението изпълнява функции по програмиране и прогнозиране на дейността на субекта, чрез създаване на модели на окончателен или промеждутъчен неин продукт.  Това е възможно благодарение на предвиждания за средствата и резултатите от тази дейност. Въображението е необходимо за програмиране на поведението в условия на неопределеност, за продуциране на образи, заменящи реалната действителност и за създаване на представи, съответстващи описания на обекти или техни отделни свойства. 

            Въображението се основава на представите преди всичко за образи на предмети и явления, от миналия опит на субекта, запомнени от него. За разлика от обикновената операция на паметта – възпроизвеждане, при представите имаме работа във вътрешен психологически план с образите от миналото, които вече са в видоизменена форма, съдържание и връзки.

            Преобразуването на образите на въображението се извършва посредством операции. Основни операции на въображението са:

·                    Аглутинация - най-елементарната операция, прилагана още в древността. Тя се изразява в  отделяне на части на минимум 2 образа и тяхното обединяване в нов образ.

·                    Хиперболизация - преобразуване на нагледния материал, чрез преувеличаване или намаляване.

·                    Заостряния (акцентуация) - обект на преувеличаване е само част от тялото на човека или предмета.

·                    Реконструкция - изразява се в изграждане на цялостен образ, не само по зададени частични външни данни. В този случай човекът поставя чрез въображението си липсващите детайли и създава цялостен образ.

·                    Схематизация  - състои се в изграждане на образ, при който различията в група не се вземат под внимание. Акцентът се поставя върху детайлите, които обединяват групата.

·                    Типизация - най-сложна фантазна операция. Прилага се преди всичко в литературното творчество при изграждане на типични образи.

Въображението създава нов образ в две разновидности:

·                    Субективно нов образ - това е образ на обект, който съществува или е съществувал, но човекът никога не го е възприемал по-рано. Той обаче има откъслечни познания за него. В процесът на преобразуване човекът се стреми да създаде нов образ, който в максимална степен да съответства на онзи обект, който не е бил възприеман. При това комбиниране неизменно се включват и допълнителни елементи в нови образ, за който не се разполага с готов представен материал.

·                    Обективно нов образ  - това е образ на обект, който частично или цялостно не е известен на човека. Продуктът се получава в резултат на  необикновени съчетания на стари образи или чрез изменения на елементите на един образ. Тук целта е не създаване на точни образи, а на неординирани новообразувания. Това става възможно в резултат на напускане пределите на реалната действителност и освобождаване от ограничителните условия на точния представен образ.

Откъсването от действителността е най-съществения признак на въображението.

„Откъсването” е много по-слабо при субективните и много по-ярко при обективните образи. И в двата случая обаче откъсването от действителността се прави с цел, да се проникне по-дълбоко в нейната същност т.е. да се получат нови знания.

Всяка творческа дейност се осигурява от въображението, чийто продукт се явява самостоятелно създаден нов образ.

Сред видовете въображение се дефинират: преднамерено и непреднамерено, творческо и възпроизводително. Към най-важните свойства на въображението се отнасят; яркост, продуктивност и оригиналност.

(1) Цел: Определяне нивото на продуктивност на въображението.

(2) Материали и оборудване:  Набор от черно-бели фотографии от теста на Роршах с размери  9х12 см., хартия за записки и моливи.

(3) Процедура:  Изследването може да се проведе с едно лице или с група от 5-7 човека. На ИЛ се представят последователно фотографиите от набора на теста на Роршах и се моли да даде колкото се може повече тълкувания на изображенията. Няма ограничения за времето за тълкуване на всяка една от изображенията. Процедурата по тълкуването се прекратява едва след като ИЛ не може повече да види и да каже нещо ново, започва да се повтаря или сам се отказва при настояванията на психолога за нови интерпретации.

(4) Инструкция:  “Разгледайте тази картинка и кажете, какво е това? На какво Ви прилича или какво би могло да бъде? Можете да разглеждате картинката от различни ъгли, да я обърнете обратно, да сменяте гледната точка”.

Ако ИЛ по време на изследването се опитва да намери „верния” отговор, то психологът следва да изтъкне, че отговорите могат да бъдат най-различни и да бъдат верни, най-важното е собственото му виждане за изображението, както като цяло, така и в отделните му детайли.  В процеса на изследване експериментаторът фиксира всички асоциации на ИЛ и времето за интерпретация на всяка картинка в протокол със свободна форма.

(5) Обработка на резултатите

Целта на обработката е да се установи индекса на продуктивността като количествена характеристика и показател за активността на въображението. За тази цел се изчислява общото количество асоциации, възникнали при тълкуването на всички картинки-фотографии и това число се разделя с броя на представените картинки. Препоръчва се изображение №5 от набора да се изключи, защото броя на асоциациите по него е малко статистически значимо.

Коефициентът за продуктивност се изчислява по формулата:

            Е

П = ----------- , където

            n

П – коефициент на продуктивност;

Е – брой асоциации по картинките от набора;

n брой фотографии от набора, които ИЛ е описало при дадения опит;

(6) Анализ на резултатите

Нивото на продуктивност на въображението се определя с помощта на скала:

 

„П”   Ниво на продуктивност на  въображението

 

0-2 - ниско

3-9 - средно

10-12 - високо

13 и повече - много високо

           

Продуктивността на въображението се характеризира с активност на асоциативните процеси на представите, явяващи се свързващо звено между стимулния материал и психичните образи.в паметта (минал опит), променени от въображението при търсене на подходящ отговор на въпроса: „На какво прилича това?’ и „Какво би могло да бъде това?”

В процеса на анализа на резултатите следва да се обръща внимание на това, в каква степен ИЛ  е било заинтересовано от изследването. Понякога, вследствие на слабо желание (мотивация) за участие в тестирането или просто поради факта, че картинката не предизвиква интерес и харесване, нивото на продуктивността се снижава.

Освен показателя продуктивност на въображението, при необходимост могат да се отчитат такива формални характеристики като, а/ описание на детайли от изображението или б/ описание на цялата картинка. Тези особености са свързани с развитието на мисленето и със състоянието на личностната сфера на ИЛ. „Видението” на човешки фигури  или обратно – на предмети, отразява насочеността на възприятието на субекта.  Фантазните представи от типа на вещици, подземно царство, кентаври и др., може да се разглеждат като склонност към митологично, паралогично мислене и въображение.

При лица, при които се наблюдава много висока продуктивност на въображението и оригиналност на тълкуването, е много вероятно да имат развити склонности към живопис и художествено творчество.

Друг елемент, на който следва да се обръща внимание касае тълкувания свързани с белите пространства (повечето изследвани лица подлагат на обработка тъмната част, т.е. самите петна), интерпретирайки ги обикновено като дим, облаци и пр., а също така и на несинтетични детайли (малки, отделни изображения). При тези случаи се препоръчва на ИЛ да се извърши допълнително изследване – психодиагностика и вероятна психологическа помощ.

Стимулен материал:
image


image

image

image

image

image

image

image

image

image



image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3817001
Постинги: 2164
Коментари: 116
Гласове: 1309
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031