Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
26.11.2017 08:00 - Метод 4 „Твърди техники за опровержение“ Техника 1 „Контраатака“ (когнитивно-поведенческа терапия)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 70 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 03.12.2017 04:30


 

                                           Метод 4 „Твърди техники за опровержение“

                                                            Техника 1 „Контраатака“

                                                  (когнитивно-поведенческа терапия)

 

Упражнение 1

Помогнете на клиента да намери сериозни контрааргументи за всяка неразумна (ирационална) мисъл. Проверете дали наистина я опровергава. Например, аргументът „Невъзможно е да се успява във всичко“ е по-силен от „Често е трудно да успееш във всичко“.

Нека клиентът да състави колкото се може повече контрааргументи. Уверете се, че контрааргументите са реалистични и логични. Когнитивната преструктурираща терапия не поддържа мнението за силата на позитивното мислене, което е самозаблуда. Вместо това, тя подчертава силата на истинското, реалистично мислене и моли клиентите да кажат истината, а не само това, което звучи добре.

Инструктирайте клиента постоянно да оспорва своите ирационални мисли. Понякога отнема месеци, за да може тази техника да донесе резултат, а много клиенти отказват да губят толкова много време, заявявайки, че вече са я изпробвали и не са успели. Откривайки колко много време е загубил клиентът, психологът обикновено установява, че клиентът се е занимавал със себе си в продължение на час или два. Клиентът трябва да разбере, че е нужно да отхвърля това твърдение толкова пъти, колкото пъти се е появило (възпроизвело). Възможно е да му се наложи да отделя по един час на ден в проължение на месеци, дори година или повече, за да преодолее това основно убеждение, с което е преживял целия си живот до момента.

Проверете дали всеки контрааргумент е в една модалност с ирационална мисъл.

За целта съотнесете визуалната ирационалност с контравизуализация; лингвистичните грешки – с лингвистичните поправки; гневните мисли – със състрадателни; пасивните – с активни; проприоцептивната неразумност – с проприоцептивната реалност и т.н. Когато опровержението се отнася до една модалност и един и същ логичен тип, то тогава ирационалната мисъл с много по-голяма вероятност би имала пробивна сила.  

Атакувайте всички ирационални идеи на клиента, а не само избраните. Важно е да приложите опровержение на всички грешни когниции, които имат емоционален отклик. Ако се пропуснат основните нагласи, терапевтът може да се провали в работата за неутрализиране на емоциите.

 

Упражнение 2

Съставете списък на силните аргументи.

Помогнете на клиента да избере мощно опровержение. Клиентът трябва да практикува техниката на контраатаката във ваше присъствие, като имитира вашето поведение, докато не достигне необходимото ниво на напрежение. Постепенно подложете отговорите на клиента на драматична, интензивна и енергична контраатака.

Терапевтът може да засили контраатаката, като насърчава клиента да използва физическото изразяване на емоциите, кото изисква от него постепенно да усилва напрежението в мускулите си. В началото клиентът подхожда към контраатаката със спокойни мускули, след това  леко ги натоварва, а после постепенно усилва. Често физическото и емоционалното напрежение в клиента растат паралелно.

Клиентите могат също така да засилят контраатаката си чрез модулиране на гласа, като постепенно повишават тон и увеличават силата на звука. Контрааргументът (контраутвърждаване) може първо да се произнесе леко и носово, след това с нормален глас, после - силно след недълбоко вдишване и накрая - много силно, съпроводено с изпускане на въздуха. Както при физическото изразяване на емоциите и тук силата на гласа и темпът на речта стават аналогични на степента на гнева на клиента.
Източник:
image
image




Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1215333
Постинги: 1461
Коментари: 116
Гласове: 1084
Архив
Календар
«  Януари, 2018  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031