Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.12.2017 04:00 - Признаци за дезадаптация при първокласниците (из „Страници на психолога в училищния сайт“)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 1290 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                                Признаци за дезадаптация при първокласниците

                                      (из „Страници на психолога в училищния сайт“)

 

Психологически особености на адаптацията на детето в първи клас

Постъпването на детето в училище води до огромна промяна в неговия живот.  Особено сложен за детето е периода на адаптацията му към новите условия. Обикновено тя продължава от 1 до 2 месеца, след началото на учебната година.

През този период детето променя поведението си и могат да се наблюдават редица нехарактерни за него симптоми. Някои деца стават особено шумни, кресливи, без задръжки тичат по коридорите, разсейват се по време на час, капризничат, дразнят други деца. Други деца стават сковани, плахи, стараят се да бъдат незабележими, слушат, когато към тях се обръщат с въпрос, при най-малък неуспех са готови да се разплачат. При трети деца се нарушава съня, апетита, те стават много капризни, непрекъснато хленчат, започват да проявяват интерес към детски игри и играчки, към книжки, филми от по-раншен период.  Възможно е сред друга категория да се наблюдава увеличаване на заболяванията, а те от своя страна водят до функционални отклонения. Голяма част от тези заболявания имат психосоматичен характер. Непознатото им до сега натоварване се явява стресогенен фактор. Много деца се оказва, че са в състояние на преумора още след 2-3 час. Тази група рискови деца изисква специално наблюдение, за да възникне трайно училищен невротизъм.

Разбира се, не при всички деца се наблюдават подобни симптоми, но има първокласници, при които адаптационния процес е много тежък и сложен. Особено внимание следва да се обръща от страна на родителите на признаците, които могат да доловят рано сутрин, още преди тръгване за училище. Ако детето няма настроение и ако е преуморено, много често то реагира със симптома „главоболие”, „болки в стомаха” или „повръщане”.  Много често подобна симптоматика е индикатор за наличие на психичен проблем, свързан с училищната дезадаптация.

Училищна дезадаптация – възниква в резултат на нарушения в процеса  на приспособяване на детето към едни или други условия на училищната среда.

Училищната дезадаптация се съпровожда от редица емоционални и поведенчески нарушения и се дели на няколко вида:

-Интелектуална – нарушение или изоставане в развитието на мисленето на детето;

-Поведенческа – несъответстващо поведение на правовите и моралните норми (прояви на агресивност, асоциално поведение);

-Комуникативна – затруднения в общуването с връстниците и възрастните;

-Соматична – нарушения на здравословното състояние;

-Емоционална – емоционални трудности, тревожност, страхове, безпокойство и пр. свързани с училищния живот.

 

Признаци за възникване на дезадаптация:

-уморен външен вид на детето;

-апатия и загуба на интерес към неща и дейности, които са му били любими;

-нежелание да разкаже на родителите си за времето прекарано в училище;

-опити да отклонява въпросите на възрастите, свързани с училище;

-опити да променя и насочва вниманието на родителите към други теми, които не са свързани с училище;

-нежелание да изпълнява домашните задания;

-прави негативни характеристики и оценки на училищните събития, на учителя, на съучениците;

-чести оплаквания, свързани с едни или други събития, които не засягат пряко детето;

-неспокоен сън (поява на нови стрховити жсънища);

-трудно събуждане, вялост, ленност, не желае да тръгва за училище;

-продължителен период на понижено самочувствие;

 

Сериозните психологически проблеми на детето могат да се проявят в следното:

-депресия, рязко снижение на фона на настроение;

-ярко изразена раздразнителност;

-самоизолация, усамотяване, избягване на контакти;

-отхвърляне на опити за близост и прояви на обич и обгрижване;

-тревожно, неуверено, враждебно общуване с възрастните;

-нарушения на общоприетите правила и норми;

-прояви на грубости и агресия към другите;

-постоянни конфликти с връстници;

-самота, липса на приятели, отчуждаване;

-неспособност за концентрация на вниманието;

-емоционално напрежение;

image




Гласувай:
1



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3861434
Постинги: 2185
Коментари: 116
Гласове: 1325
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930