Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.12.2017 08:00 - Корекционно-развиваща програма. Фина моторика, мислене, реч, въображение (предучилищна/начална училищна възраст)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 3218 Коментари: 0 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 

                                              Корекционно-развиваща програма.

                                       Фина моторика, мислене, реч, въображение.

 

Приложение: Програмата е предназначена за прилагане спрямо ученици със специални образователни потребности в първи клас, но по преценка, задачите могат да се прилагат и към други ученици, в т.ч. деца в предучилищна възраст, в зависимост от индивидуалните им особености и ниво на развитие.

Цели на програмата: Активизиране на познавателния ресурс и мотивиране към активна учебна дейност, развитие на мисловни операции (анализ, синтез, сравнение, обобщаване, асоциации); разширяване обема на краткосрочната памет и тренировка на сензорната вербална памет; разширяване на речниковия запас и усъвършенстване уменията за извеждане на основната идея от текст, генериране на умозаключения и изводи; развитие устойчивостта, концентрацията и обхвата на вниманието; активизиране творческото въображение.

1.„Моето училище”

Описание: От детето се иска, да нарисува и състави описателен разказ за своето училище по следния план:

-Как се нарича училището?

-Какво представлява сградата и двора на училището?

-Какви помещения има в училището?

-Кой работи в училището?

-Какви са правилата за поведение в училището?

-Как се наричат твоите учители (възпитатели, помощник възпитатели, директор, логопед, психолог и пр.)

2. „Играчки”

Описание: От детето се иска, да нарисува и състави разказ, отнасящ се до неговата любима играчка по следния план:

-Как е името на играчката?

-Каква е по форма, цвят и размер?

-От какъв материал е направена (стъкло, порцелан, дърво, гума,пластмаса и пр.)?

-Каква е тя на пипане (мека, твърда, гладка, груба ?

-Как и откъде се е появила при теб?

-Как играеш с нея?

 

3. „Моето семейство”

Описание: От детето се иска, да състави разказ за своето семейство, отговаряйки на следните въпроси:

-С кого живееш?

-От колко човека се състои твоето семейство – назови цифра?

-Кои са хората от твоето семейство (майка, баща, баба и пр.)?

-Кой е най-стар и кой е най-млад в твоето семейство?

-Кой е най-стария от всички в твоето семейство?

-Кой е най-малкия от всички в твоето семейство?

-Какъв е домашния ти адрес?

-Каква е професията и местоработата на твоите родители?

4. „Зеленчуци”

Описание: От детето се иска, да нарисува и да разкаже за своите любими зеленчук, като даде отговор на пропуснатите думи в  следния текст:

image

5. „Плодове”

Описание: От детето се иска, да нарисува и да разкаже за своите любими зеленчук, като даде отговор на пропуснатите думи в  следния текст:

image

6.   „Есен. Облеклото през есента”

Инструкция: Състави разказ по картинката на тема „Какви дрехи носим през есента” по следния план:

-Защо през есента се обличаме по-топло, отколкото през лятото?

-Какво обикновено носим на краката си (в сухо време и при дъжд)?

-Какво обличаме на тялото си?

-Какво слагаме на главата, на шията, на ръцете си?

-Кога взимаме със себе си чадър?

-Как се нарича времето, когато хората започват да променят облеклото си (сезон)?

-Колко на брой са сезоните и кои са те?

След това на ученика се предлага стимулен материал (картинка) и му се казва следната инструкция:

Инструкция: А сега виж тази картинка. Тук момче и момиче се срещат и разговарят.  Можеш ли да кажеш през кой сезон е тази среща? А сега се опитай да оцветиш картинката с цветовете на този сезон.  

image

8. „Домашни птици”

 

Инструкция: Състави разказ по картинката, а след това я оцвети.

image

9. „Прелетни птици”

Описание: От детето се иска, да прочете краткия текст, да пресъздаде прочетеното графически на рисунка и след това да отговори на въпроси:  

Щъркелите отлитат.

В края на лятото и началото на есента, щъркелите се събират на ята и отлитат. Те се готвят за дълъг път. Събират се в големи ята. Тук те са направили гнезда, отгледали децата си, научили са ги да летят и за първи път ще отпътуват за топлите страни. Когато поеме на път, ятото от щъркели винаги лети в стройни колона, а най-отпред лети щъркел-водач. Ще преминат през десетки гори, планини, полета и морета. Довиждане щъркели! Ще се срещнем отново следващото лято!  

Въпроси:

-Кога отлитат щъркелите?

-Кога щъркелите се завръщат у нас?

-Къде отлитат щъркелите?

 

10. „Прелетни птици”

Описание: От детето се иска, да прочете краткия текст, да пресъздаде прочетеното графически на рисунка и след това да отговори на въпроси: 

Гората през есента.

През пролетта и лятото гората е зелена, но сега листата на дърветата стават жълти и кафяви. Между тях лесно могат да бъдат открити дърветата бор и ела. Те винаги имат зелен цвят. 

Когато задуха силен вятър, листата на дърветата политат във въздуха, като пеперуди и падат тихо на земята. Листата падат, за да може дървото да се подготви за студената зима.

Тревата и цветята увяхват. Техните семенца падат на земята, а на следващата пролет от тези семенца ще пораснат нови растения.

Въпроси:

-За кое време от годината (сезон) се говори в разказа?

-Какви са цветовете на дърветата през пролетта и лятото?

-Какъв цвят придобиват листата през есента?

-Кои дървета не променят цвета си?

-Как летят листата във въздуха?

 

11. „Диви животни”

Описание: От детето се иска, да прочете краткия текст, да пресъздаде прочетеното графически на рисунка и след това да отговори на въпроси: 

Семейството на таралежа. 

В корените на вековно смърчово дърво живеело семейство таралежи.  Майката често отивала да търси храна, а малките ежчета оставали вкъщи и пазели тишина. Веднъж момче и момиче успели да ги забележат. Тогава момчето казало на момчето:

-Ани, не ги пипай, те са още съвсем бебета

-Но аз иска  само да ги погледам – отвърнала Ани.

На следващата сутрин децата пристигнали отново до дървото, но забелязали, че бърлогата била пуста.  През нощта майката била преместила своите дечица на друго, по-сигурно място.

Въпроси:

-Къде е живеело семейството на таралежите?

-Защо малките ежчета оставали често сами?

-Кой е намерил къщичката на таралежите?

-Какво се е случило на следващия ден?

 

12. „Зима. Зимни птици”

Инструкция: Прочети, нарисувай и отговори на въпросите.

 

                                                              Червенушка

Ти знаеш, че много птици с настъпването на студеното време, отлитат на юг в топлите страни. Има обаче и такива, които остават тук у нас и през зимата. Някои хора наричат тези птици „снегари”, тъй като те се появяват заедно с появата на първия сняг.  Да видиш такава птица през зимата, когато всичко е бяло е лесно.  Тези птици носят името  червенушки, защото имат червени пера отпред на гърдите, синьо-сиви пера на гърба, черна шапчица на главата и крилата им се виждат много добре в белия сняг.

Въпроси:

-Как изглеждат птиците, на които хората казват „снегари”

-Кога се появяват снегарите?

-Какви птици още знаеш, които зимуват тук у нас?

 

13. „Зима. Зимно веселие”

 

Описание: От детето се иска да състави разказ по картинката и след това да я оцвети.  

image

14. „Дървета. Хвойнови дървета”

Инструкция: Прочети, нарисува и отговори на въпросите.

                                                              Полянка в гората

Брезите, тези снежнобели дървета изсипват своите нежни, вече пожълтели листа, върху клоните на елхичките под тях и затрупват мравуняците. Аз вървя бавно по горска пътечка и есенната гора ми се струва като море, а полянката пред мен – като остров.

На този остров стоят изправени една до друга няколко елхички и аз сядам под тях.

Вдигам поглед нагоре и виждам, че целите им върхове са осеяни с шишарки – това са техните плодове.  Те са полезна храна за много горски птици, тъй като крият малки зрънца. Най-много обаче ги харесват катеричките. Горе към върха на елхичките е светло, докато по-надолу става мрачно. Слънчевите лъчи не могат да проникнат до земята

Тук в гората има много различни животни. Тези, които не могат да достигнат върха на елхите, събират семенцата от земята. Някои от тези семенца попадат в земята и по-късно от тях порастват нови дръвчета.

Въпроси.

-С какво авторът сравнява гората и отделната полянка в нея?

-Кои животни обитават върховете на елхичките?

-Кой харесва най-много семенцата от шишарките?

-От какво са пораснали елхичките, под които е седнал автора?

-По кое време на годината се случва това?

-Какво още можеш да разкажеш за есенната гора?

 

15. „Новогодишен празник”

             Инструкция: Състави разказ по картинката и след това я оцвети.

image

16. „Шивашко ателие”

 

Описание: От ученика се иска да състави разказ по картинките и след това да ги оцвети. 

image

17. „Моят град. Моята улица”

Описание: На ученика се предлага да състави разказ на тема „Моят град. Моята улица” по следния плах:

 

·Как се нарича нашия град?

·От кого и кога е бил основан

·Как се нарича главната улица, площада и реката?

·Как се нарича улицата, на която ти живееш?

·Опиши своята улица  (тиха, шумна, широка, тясна, с много дървета  ….)  

·Какво още има на твоята улица, освен твоя дом (магазин, аптека …)   

·Къде може да стигне човек, ако премине по твоята улица?

·Какво е отношението ти към твоя град и твоята улица? .

 

18. „Домашни животни”

Инструкция: Състави разказ по картинката 

image

19. „Домашни прибори. Нашата храна”

 

Инструкция: Състави разказ по картинката, а след това я оцвети.

image

20. „Трудът на хората в градината”

 

Състави разказ по картинката и оцвети

image

21. „Тъмна нощ”

Инструкция: Продължи разказа с твои думи, а след това нарисувай това, което си представяш.

Навън беше непрогледна тъмна нощ. Вятъра блъскаше дърветата и ги огъваше до счупване. Тази нощ бурята беше най-силна. Двамата мъже се бяха сгушили в единия край на къщата, близо до огъня. Вече два часа навън вали силен дъжд. От планината започнаха да се стичат кални реки, които носеха камъни. Изведнъж кучето, което лежеше до вратата наостри уши, обърна глава нагоре и започна да души въздуха…. Навън нещо се случваше …… Мъжете се спогледаха.

 

22. „Птици” (повторение)

Инструкция: Състави разказ по картинката по следния план  и я оцвети.

-Кое време на годината е изобразено на картинката?

-Какви птици се виждат на картинката?

-С какво е облечено детето?

image

23.„Пролет”

Инструкция: Прочети, нарисувай и оцвети.

                                                        Денят става по-дълъг

Слънцето все повече се издига към небето и започва да грее по-силно. Вечерите обаче все още са студени и по покривите се образуват дълги висулки. Когато през деня слънцето нагрее, висулките падат.

Дните стават все по-дълги и по-дълги.  Нощите са по-дълги в началото на зимата, но сега стават все по-къси, а денят се увеличава. Всеки ден слънцето отнема по няколко минути от нощта и ги дава на деня. Сега, когато сутрин се събудим навън е светло, а в началото на зимата беше тъмно.

Въпроси.

-Какво разбра от разказа за слънцето? А за висулките?  

-За кое време на годината пише автора?

-Защо нощите стават по-къси?

 

24. „Празник в къщи”

Помисли върху темата „Празник в къщи”  и нарисувай рисунка.  

-Кой е най-важния празник в твоето семейство?

-Кой получава поздравления и подаръци?

-Какво правите всички вие в дома си на този ден?

-По какъв начин ти помагаш за да бъде наистина празника радостен?

 

25. „Транспорт. Правила за пътно движение”

Описание: От детето се иска да създаде разказ по картинката, а след това да я оцвети. 

image

26. „Прелетни птици (повторение)

Инструкция: Прочети и преразкажи.  Отговори на въпросите.

                                                                   Лястовица

Лястовиците са прелетни птици. Те са птици, които пристигат в нашата страна през пролетта и отлитат на юг, към топлите страни в края на лятото. Лястовици създават гнезда от кал, листа, малки клечици, които залепват с вода. Техните гнезда винаги се намират под стрехите на къщите на хората. Докато живеят у нас, те снасят яйчица и отглеждат малките си лястовици. Децата трябва да пораснат и да се научат да летят, защото в края на лятото трябва да отлетят заедно с родителите си на юг.  Преди да отлетят, лястовиците се събират на големи ята. Ние често ги виждаме кацнали една до друга върху телефонните линии край пътя.

Въпроси:

·         Какво правят лястовиците, когато се завърнат в нашата страна?

·         При кой сезон те се връщат у нас и при по кое време от годината отлитат?

·         На какво се учат малките лястовичета?

 

27. „Гъби”

Инструкция: Състави разказ по картинката и след това я оцвети. 

image

28. „Труда на хората през пролетта”

 

Инструкция: Състави цялостен разказ, като допълниш пропуснатите думи. 

image

29. „Мебели”

Инструкция: Състави разказ по дадения план, а след това нарисувай картина на това, което си представяш.

-Какво означава думата мебел?

-Какви мебели имате у дома си?

-От какво се правят мебелите? (дърво, стъкло …..)

-Какви части може да има една мебел?

-За какво служат мебелите в един дом?

-Откъде хората вземат мебелите?

-Имате ли мебели в класната стая и кои са те?

-Как човек трябва да се грижи за мебелите?

 

30. „Риби”

Инструкция: Посочи коя рибка живее в тази кутия. Как се нарича тази кутия. Направи разлика между речната и аквариумната рибка. Нарисувай две рибки:  една от реката и една от аквариум.  Състави разказ-описание по следния план:

-Назови името на една рибка, живееща в реката?

-Какви части има тялото на рибката?

-С какво е покрито тялото на рибката?

-Къде живеят рибките?

 

-Каква е ползата от рибките – тази от реката и тази от аквариума?

imageimage

31. „Стая на цветята”

Инструкция: Състави разказ-описание на тема „Моята стая с цветя” и я нарисувай

-Как се наричат цветята?

-Опиши външния им вид (стебло – тънко, дебело …; цветове – ярки, малки …;)

-Къде са разположени цветята?

-Как трябва да се грижим за тях?

-Какво обичат цветята? (ярко слънце, вода, въздух, земя …)  

-Какво е значението на цветята за хората (влияят на времето ухаят и плашат вредните насекоми, красиви, лечебни…).

 

32.  „Лято. Насекоми”

Инструкция: прочети, нарисувай и отговори на въпросите.

 

                                                            Майски бръмбар

Това малко насекомо е добре познато на всеки един от нас.  Майския бръмбар е безопасен за хората.  Той не може нито да те ухапе, нито да те ужили, но много вреди на дърветата и храстите, яде листата им.женският майски бръмбар снася яйцата си в земята.  От яйцата се излюпват бели червейчета. След като минат три години, едва на четвъртата те се превръщат в майски бръмбари.

Въпроси:

-Опасен ли е майският бръмбар за хората?

-А за растенията?

-Как се появява на света майският бръмбар?

image




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 3815027
Постинги: 2163
Коментари: 116
Гласове: 1307
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031