2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Диагностика на емоционалната и личностна сфера.
Графическа беседа „Моето обкръжение”
Методиката е предназначена за диагностика на особеностите на междуличностното взаимодействие на детето в семейството и извън него. Методиката е ефективна за прилагане към деца, с които се общува трудно поради защитите им.
Параметри за измерване:
-Диапазон на взаимодействие (количество субекти на взаимодействие в различните сфери на общуване);
-Модалност на преживяванията;
-Обоснованост на характера на взаимодействията;
-Взаимност на симпатия и антипатия.
Материали: лист А-4; син и червен молив; на листа предварително може да бъде нарисуван кръг със секторите, които ще бъдат изследвани; в средата на кръга се чертае по-малко кръгче, в което се записва името на детето или просто „Аз”; в самата окръжност се чертаят допълнителни окръжности (3-4) през 1 см., с които ще се обозначават параметрите „близост и дистантност” (виж стимулния материал).
Инструкция-1: „Нека на този лист да нарисуваме с кого и къде ти се срещаш и общуваш през целия ден, като намерим място за всички хора.”
Психологът рисува кръг и съветвайки се с детето, последователно го разделя на сектори (сфери на общуване). След маркирането на една вертикална черта се отделят два сектора, които психологът нарича: „в училище” и „извън училище”.
С хоризонтална черта психологът отделя други два сектора: „връстници” и „възрастни”.
Забележка: В зависимост от целите на беседата, секторите могат да бъдат различни, например: „съученици” и „учители”; „приятели и родители”; „благополучно-радостно общуване” и „неблагополучно-огорчително общуване”
Инструкция-2: „Сега трябва да заселим в този „дом” хора, с които най-често се срещаш. Те могат да бъдат симпатични (приятели), но могат да бъдат и неприятни, с които не би искал да общуваш, но ти се налага по някакви причини.”
Психологът нанася на схемата лицата, като използва символи (условни обозначения), които може да вземе от социометрията. (мъже с квадрати; жени с кръгчета), като обозначава с инициали имената им, като установява възрастта им, обстоятелствата на общуване и характера на това взаимодействие.
При изобразяването психологът уточнява колко близко стоят тези хора до детето, като пита колко често детето се среща в ежедневието с тях (интензивност на общуването). В зависимост от това, тези с голяма интензивност се нанасят по-близо до детето, а другите – по-далече.
Инструкция-3: „Нека сега да нарисуваме хората, които ти носят радост и си в добри отношения с тях и тези, които те огорчават, от които се страхуваш.”
Тази категория лица се обозначава с цветове, като вече нанесените символи се защриховат със съответния цвят (червен за харесваните, а син за огорчаващите). Различните емоционални модалности могат да бъдат изобразени с видове щриховки или цветове.
Инструкция-4: „Вече имаме дом и хора, които живеят в него. Сега от теб се иска да свържеш себе си с тези хора, като използваш два цвята моливи: с червения свят направи линии от себе си до онези хора, които те обичат и ти носят радост, а с черен свят направи линии до тези, от които се страхуваш, които те натъжават и не искаш да общуваш”. Детето само изпълнява задачата, като обяснява всяка връзка преди да начертае линията.
За конкретизиране силата на симпатията и антипатията, линиите могат да бъдат различен вид:
= при силно изразени чувства - непрекъсната дебела линия в съответен цвят;
= при по-слабо изразени чувства – пунктирана линия;
= взаимността на отношенията се обозначава със насочени стрелки;
Забележка: Препоръчва се беседата по време на изследването да бъде документирана на аудиозапис с цел, последващ анализ.
Източник:
Примерна схема (анкета) за характеристик...
Анкета за определяне необходимостта от п...