Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
10.12.2017 17:00 - Тест за ниво на самоактуализация на личността. (Тест СAT, Въпросник САМОАЛ)
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 471 Коментари: 0 Гласове:
1


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg
 


                                     Тест за ниво на самоактуализация на личността.

                                                      (Тест СAT, Въпросник САМОАЛ)

 

С терминът „самоактуализация“ А.Маслоу обозначава всестранното и непрекъснато развитие на творческия и духовен потенциал на човека, максимална реализация на всички негови възможности, адекватно възприемане на обкръжаващия свят, богатство на емоционалната сфера и духовния живот, високо ниво на психично здраве и нравственост.

Синоним на понятието „самоактуализация“ се явява „развитие на личността“ или „личностен ръст“. Самоактуализацията според Маслоу е  начин „човек да стане такъв, какъвто е способен да стане“. 

Човек достига висше ниво на своите потребности в самореализацията, придобива пълно използване на своя талант, способности и личностен потенциал.

Сред свойствата на самоактуализацията на личността Маслоу извежда следните:

-По-комфортни отношения с реалността;

-Приемане на себе си, на другите, на природата;

-Спонтанност, простота, естественост,

-Автономия, независимост от обкръжението;

-Натрупан опит на висши преживявания (висши чувства);

-По-дълбоки личностни взаимоотношения;

-Творческо отношение към действителността и др.

А. Маслоу отбелязва, че самоактуализиращите се хора не са много – само няколко процента от общия брой, но те в голяма степен се доближават до идеала за най-пълно развитие към което човека се движи.

Предложеният тест съдържа 126 въпроса и 14 скали, които съответстват на определено свойство на самоактуализираната личност.

Инструкция:

Предлагаме Ви 126 твърдения, всяко от които е в два варианта. От вас се иска да се запознаете внимателно с твърдението и да направите избор на един от вариантите – този, който се отнася за Вас.  Обградете с кръгче избора си.

Стимулен материал (въпросник)

1.а) Уверен съм в себе си когато чувствам, че мога да се справя с всички, стоящи пред мен задачи.

б) Не вярвам на себе си дори тогава, когато предполагам, че мога да се справя с всички, стоящи пред мен задачи.

 

2. а) Често вътрешно се смущавам, когато ми правят комплименти.

б) Рядко се смущавам когато ми правят комплименти.

 

3. а) Мисля, че човек може да живее своя живот така,  както му се иска.

б) Мисля, че човек има малко шансове да живее своя живот както му се иска.

 

4. а) Аз винаги имам сили да преодолявам житейските трудности.

б) Аз далеч невинаги имам сили да преодолявам житейските трудности.

 

5. а) Имам чувство за вина, когато се сърдя или гневя на тези, които обичам.

б) Нямам чувство за вина, когато се сърдя или гневя на тези, които обичам.

 

6. а) В сложни ситуации трябва да се действа с изпитани (известни) способи, тъй като те гарантират успех.

б) В сложни ситуации трябва винаги трябва да се търсят и прилагат принципно нови решения.

 

7. а) За мен е важно, дали другите хора споделят моята гледна точка. 

б) За мен не е толкова важно дали другите хора споделят моята гледна точка. 

8. а) Мисля, че човек трябва спокойно да се отнася към неприятна информация, която може да чуе за себе си от другите.

б) Приятно ми е когато хората се обиждат, чувайки неприятна информация за себе си.

9. а) Мога без всякакво чувство за вина да отложа за утре това, което трябва да направя днес. 

б) Имам чувство за вина, ако отложа за утре това, което трябва да направя днес. 

 

10.а) Понякога съм толкова ядосан и зъл, че ми се иска да накажа с камшик хората.
б) Никога не съм бил толкова ядосан и зъл, че да ми се иска да накажа с камшик хората.

 

11.  а) Струва ми се, че в бъдещето ме чакат само хубави неща.

б) Струва ми се, че в бъдеще хубавото ще бъде малко.

 

12. а) Човек е длъжен да бъде честен във всичко и винаги.

б) Има ситуации, при които човек има право да бъде нечестен.

 

13. а) Възрастните никога не бива да сдържат любознателността на детето, дори ако неговото удовлетворяване може да доведе до отрицателни последици.

б) Не бива да се поощрява излишното любопитство на детето, ако то може да доведе до нежелани последици. 

 

14. а) Често имам нужда да търся основания за своите действия, които аз извършвам, само защото така ми се иска.

б) Никога нямам нужда да обосновавам действията си които аз извършвам, само защото така ми се иска.

 

15. а) Аз по всякакъв начин се старая да избягвам огорчения.

б) Аз не считам за нужно да избягвам огорчения.

 

16. а) Често изпитвам чувство на безпокойство, мислейки за бъдещето.

б) Рядко изпитвам чувство на безпокойство, мислейки за бъдещето.

 

17. а) Аз не бих отстъпил от принципите си, дори ако трябва да извърша нещо полезно, за което хората ще ми бъдат благодарни.

б) Аз бих извършил нещо полезно, за което хората ще ми благодарят, дори ако трябва да наруша принципите си.

 

18. а) Мисля, че през по-голямата част от времето аз не съм жив, а се подготвям сякаш ще започна да живея в бъдещето.

б) Мисля, че през по-голямата част от времето аз живея в настоящето, а не се готвя за бъдещ истински живот.

 

19. а) Обикновено аз се изказвам и се държа така, както считам за нужно, дори това да усложни отношенията с близките ми.

б) Аз се старая да не се изказвам и да се държа така, че да бъда заплашен от усложняване отношенията с близките ми.

 

20. а) Хората, които проявяват интерес към всеки в света, понякога ме дразнят.

б) Хората, които проявяват интерес към всеки в света, винаги предизвикват у мен симпатия. 

 

21. а) Не ми харесва когато хора прекарват времето си в празни мечтания.

б) считам, че няма нищо лошо в това, хората да загубят време за безплодно мечтание.

 

22. а) Аз често се замислям, дали съм се държал правилно в един или друг случай.

б) Аз рядко се замислям, дали съм се държал правилно в един или друг случай.

 

23. а) Мисля, че всеки човек по своята природа е способен да преодолява трудностите, които поставя пред него животът.

б) Аз не мисля, че всеки човек по своята природа е способен да преодолява трудностите, които поставя пред него животът.

 

24. а) Главното в нашия живот е да твориш, да създаваш нещо ново. 

б) Главното в нашия живот е да допринасяш полза.

 

25. а) Мисля, че би било много по-добре, ако при повечето мъже преобладават традиционно мъжки черти на характера, а при жените п традиционно женски.

б) Мисля, че би било много по-добре, ако и при жените и при мъжете се смесват традиционно мъжките и традиционно женските черти на характера.

 

26. а) Двама души изграждат благополучни отношения между себе си, когато всеки един от тях преди всичко се стреми да достави удоволствие на другия, в противовес на свободното изразяване на своите чувства.

б) Двама души изграждат благополучни отношения между себе си, ако всеки един от тях се стреми да изрази преди всичко своите чувства, в противовес на стремежа си да достави удоволствие на другия.

 

27.а) Жестоките и егоистични постъпки, които извършват хората се явява естествено проявление на човешката природа.

б) Жестоките и егоистични постъпки, които извършват хората не се явява естествено проявление на човешката природа.

 

28. а) Аз се чувствам уверен в себе си.

б) Чувствам се неуверен в себе си..

 

29. а) Реализирането на моите планове в бъдеще зависи много от това, дали ще имам истински приятели.

б) Реализирането на моите планове в бъдеще незначително зависи много от това, дали ще имам истински приятели.

 

30. а) Мисля, че най-ценното за човек се явява неговата любима работа. 

б) Мисля, че най-ценното за човек се явява неговото семейство. 

 

31. а) Аз никога не сплетнича.

б) Понякога ми е приятно малко да посплетнича.

 

32. а) Аз се примирявам с противоречията в самия себе си.

б) Аз не мога да се примиря с противоречията в самия себе си.

 

33. а) Ако непознат човек ми окаже услуга, аз се чувствам задължен спрямо него.

б) Ако непознат човек ми окаже услуга, аз се не се чувствам задължен спрямо него.

 

34. а) Понякога на мен ми е трудно да съм искрен, дори да ми се иска.

б) Винаги ми се отдава да бъда искрен, дори това да не ми се иска.

 

35. а) Рядко  ме безпокои чувство за вина.

б) Често  ме безпокои чувство за вина.

 

36. а) Аз се чувствам отговорен за това, тези с които общувам да имат добро настроение.

б) Аз не се чувствам отговорен за това, тези с които общувам да имат добро настроение.

 

37. а) Считам, че всеки човек трябва да има някаква представа от основните закони на физиката.

б) Мисля, че много хора могат да минат и без знания за физичните закони. 

 

38. а) Аз съм на мнение, че трябва да се следва правилото „не губи времето си напразно“.

б) Аз не мисля, че трябва да се следва правилото „не губи времето си напразно“.

 

39. а) Критичните забележки по мой адрес снижават моята самооценка.

б) Критичните забележки по мой адрес не снижават моята самооценка.

 

40. а) Аз често преживявам факта, че в определени моменти не правя нищо интересно.

б) Аз рядко преживявам факта, че в определени моменти не правя нищо интересно.

 

41. а) Предпочитам да оставя удоволствието за по-късно.

б) Аз не оставям удоволствието за по късно.

 

42. а) Аз често взимам спонтанно решения.

б) Аз рядко взимам решения спонтанно.

 

43. а) Старая се открито да изразявам чувствата си, дори ако това би ми донесло неприятности.

б) Старая се да не изразявам чувствата си пред другите, дори ако това би ми донесло неприятности.

 

44. а) Не мога да твърдя, че се обичам себе си.

б) Аз мога да кажа, че обичам себе си.

 

45. а) Често си спомням за неприятни за мен неща.

б) Рядко си спо0мням за неприятни за мен неща.

 

46. а).Мисля, че хората са длъжни открито да показват в отношенията си с другите хора недоволството си от тях.

б) Според мен, в общуването с другите хора е нужно да се прикрива недоволството от тях.

 

47. а) Мисля, че мога да определям как да се държа с другите хора.

б) Мисля, че не мога да определям как да се държа с другите хора.

 

48. а) Мисля, че профилирането в тясна специализация се явява необходимост за всеки специалист.

б) Мисля, че задълбочаването в тясна специализация прави човека ограничен.

 

49. а) При определяне на едно нещо дали е добро или лошо, за мен е важно мнението на н другите хора.

б) Старая се сам да определям кое е добро или лошо.

 

50. а) На мен ми е трудно да разграничавам любовта от простото влечение.

б) Аз лесно успявам да разгранича любовта от простото влечение.

 

51. а) Аз постоянно се стремя да се самоусъвършенствам.

б) Мен малко ме вълнува проблема самоусъвършенстване.

 

52. а) Постигането на щастие не може да бъде цел на човешките отношения.

б) Постигането на щастие – това е главната цел на човешките отношения.

 

53. а) Мисля, че напълно мога да се доверя на собствената си оценка.

б) Мисля, че не мога напълно да се доверявам на собствената си оценка.

 

54. а) При необходимост, човек достатъчно лесно може да се освободи от своите навици.

б) Човек крайно трудно забравя и се освобождава от навиците си.

 

55 а) Моите чувства понякога ме учудват и аз недоумявам.

б) Чувствата ми никога не ме учудват и не ме карат да недоумявам.

 

56. а) В някои случаи аз съм на мнение, че на първо място трябва да се показва на човек, че е глупав и неинтересен.

б) В някои случаи аз съм на мнение, че не трябва да се показва на човек, че е глупав и неинтересен.

 

57. а) За това, какви са отношенията между хората и колко са щастливи те, може да се съди от наблюдение от страни.

б) Наблюдавайки отстрани отношенията между хората не може да се съди колко са щастливи те.

 

58. а) Често има случаи да прочета хубава книга или гледам любим филм по няколко пъти.

б) На мнение съм, че е по-добре да прочетеш нова книга или нов филм, отколкото да се връщаш към вече познато.

 

59. а) Аз сум твърде много увлечен в своята работа.

б) не може да се каже, че съм много увлечен в своята работа.

 

60. а) Аз не съм доволен от своето минало.

б) Аз съм доволен от миналото си.

 

61. а) Аз чувствам себе си задължен винаги да казвам истината.

б) Аз не се чувствам  задължен винаги да казвам истината.

 

62. а) Съществуват твърде малко случаи, при които мога да си позволя да се правя на глупак.

б) Съществуват много ситуации, при които мога да си позволя да се правя на глупак.

 

63. а) Стремежът да рови в характера и чувствата на обкръжаващите хора, често ги прави затворени. 

б) Стремежът да рови в характера и чувствата на обкръжаващите хора е естествено за човек и по тази причина може да се оправдае тяхната затвореност.

 

 64. а) Обикновено се разстройвам при загуба или  повреда на мои вещи, които харесвам.

б) Обикновено не се разстройвам при загуба или  повреда на мои вещи, които харесвам..

 

65. а) По принцип и когато имам възможност аз се старая да правя това, което другите очакват от мен.

б) Обикновено аз не се замислям съответства ли моето поведение на това, което другите очакват от мен. 

 

66. а) Интерес към самия себе си винаги е необходим на човек.

б) Излишното самовглеждане в себе си понякога има лоши последици.

 

67. а) Понякога аз се страхува  да  оставам сам.

б) Никога не се страхувам да оставам сам.

 

68. а) По-голямата част от това, което правя ми доставя удоволствие.

б) Само малка част от това, което правя ми доставя удоволствие.

 

69. а) Самодоволните и суетни хора мислят само за своите достойнства и не мислят за недостатъците си.

б) Не само самодоволните и суетни хора мислят не мислят за недостатъците си.

 

70. а) Аз мога да направя нещо за друг, без да изисквам той да го оцени. 

б) Аз на първо място очаквам от другия да оцени това, което правя за него.

 

71. а) Човек трябва да се разкайва за своите постъпки.

б) Човек не е задължително да се разкайва за своите постъпки.

 

 72. а) На мен ми е необходимо основание за да приема своите чувства.

б) Обикновено на мен не са ми нужни основания за да приема своите чувства. 

 

73. а) В повечето случаи аз преди всичко се старая да разбера какво точно искам аз самият.

 б) В повечето случаи аз преди всичко се старая да разбера какво точно искат хората около мен.

 

74. а) Старая се никога да не съм „бяла врана“ сред другите.

б) Позволявам си понякога да съм „бяла врана“ сред другите.

 

75. а) Когато се харесвам сам на себе си, ми се струва, че и другите ме харесват.

б) Дори когато се харесвам сам на себе си, аз разбирам, че има хора, на които съм неприятен.

 

76. а) Моето минало в значителна степен определя моето бъдеще.

б) Моето минало твърде малко определя бъдещето ми.

 

77. а) Често се случва така, че да изразя своите чувства е по-важно, отколкото да обмислям ситуацията.

б) Твърде рядко се случва изразяването на своите чувства да е по-важно, отколкото внимателното обмисляне на ситуацията.

 

78. а) Усилията и загубите, които изискват знанието и истината, си заслужават, тъй като носят полза на хората.

б) Усилията и загубите, които изискват знанието и истината, си заслужават, тъй като доставят на човек удоволствие.


            79. а)
На мен винаги ми е нужно, другите да одобряват това което правя.

б) Не винаги ми е нужно другите да одобряват това което правя.

 

80. а) Аз не се доверявам на решения, които взимам спонтанно.

б) Доверявам се на решения, които взимам спонтанно.

 

81. а) Понякога мога да кажа, че живея с усещане за щастие.

б) Понякога не мога да кажа, че живея с усещане за щастие.

 

82. а) Твърде често ми е скучно.

 б) На мен никога не ми е скучно.

 

83. а) Аз често проявявам благоразположение към друг човек, независимо дали то е взаимно или не. 

б) Аз рядко проявявам благоразположение към човек, ако не съм уверен, че то е взаимно.

 

84. а) Аз лесно взимам рисковани решения.

б) Обикновено на мен ми е трудно да взема рисковано решение.

 

85. а) Аз се старая във всичко и винаги да постъпвам честно.

б) Понякога аз мисля, че е възможно и да излъжеш.

 

86. а) Готов съм да се примирявам с моите грешки.

б) Трудно ми е да се примирявам със своите грешки.

 

87.а) Ако аз направя нещо изключително в мой интерес, то обикновено това предизвиква у мен чувство за вина, дори на никого да не навредя.

 б) Аз никога не изпитвам чувство за вина, ако направя нещи изключително само за себе си.

 

88. а) Децата са длъжни да разберат, че те нямат тези права и привилегии, които имат възрастните.

б) Децата не са длъжни да осъзнават, че те нямат тези права и привилегии, които имат възрастните. 

 

89. а) Аз добре разбирам, какви чувства съм способен да изпитвам и какви – не.

б) Аз все още не разбирам изцяло, какви чувства съм способен да изпитам и какви – не.

 

90. а) Мисля, че на повечето хора може да се довери човек.

б) Мисля, че без крайна необходимост не трябва да се доверяваме на другите. 

 

91. а) Миналото, настоящето и бъдещето за мен са единно цяло.

 б) Моето настояще е слабо свързано с миналото и бъдещето ми.

 

92. а) Предпочитам да прекарам ваканцията си в пътешествие, дори ако то е съпроводено със загуби и неудобства.

б) Предпочитам да прекарам ваканцията си спокойно, в комфортни условия.

 

93. а) Случвало се е да ми харесват хора, чийто поведение не одобрявам.

б) Никога не ми харесват хора, чийто поведение не одобрявам.

 

94.а) На хората по природа е свойствено да се разбират един с друг.

б) За природата на всеки човек е свойствено да се грижи за своите собствени интереси.

 

95. а) Никога не ми харесват солените шеги.

б) Понякога ми харесват и по-солени шеги.

 

96. а) Хората ме обичат, защото аз самият съм способен да обичам.

б) Поведението ми предизвиква любовта на другите към мен.

 

97. а) Мисля, че емоционалното и рационалното в човека не си противоречат едно на друго.

б) Мисля, че емоционалното и рационалното в човека си противоречат едно на друго.

 

98.а) Аз се чувствам уверен в отношенията с другите хора.

б) Аз се чувствам неуверен в отношенията с другите хора.

 

99.а) Защитавайки собствените си интереси, хората често забравят за интересите на другите.

б) Защитавайки собствените си интереси, хората често не забравят за интересите на другите.

 

100. а) Аз винаги мога да разчитам на способността си да се ориентирам в ситуацията.

б) Аз не винаги мога да разчитам на способността си да се ориентирам в ситуацията.

 

101. а) Аз считам, че способностите за творчество са природно свойство на всички хора.

б) Считам, че далеч не всичко хора са надарени  със способности за творчество.

 

102. а) Обикновено не се разстройвам, ако не ми се отдаде да постигна съвършенство в това което правя.

б) Аз често се разстройвам, ако не ми се отдаде да постигна съвършенство в това което правя.

 

103. а) Понякога се страхувам да показвам изблиците си на нежност.

 б) Никога не се страхувам да показвам, че съм твърде нежен. 

 

104. а) Лесно се примирявам със слабостите си.

б) трудно се примирявам със слабостите си.

 

105.а) Мисля, че аз съм длъжен да постигам съвършенство във всичко което върша.

б) Не ми се струва, че трябва да съм длъжен да постигам съвършенство във всичко което върша.

 

106. а) Често ми се налага да оправдавам пред себе си собствените си постъпки.

б) Рядко ми се налага да оправдавам пред себе си собствените си постъпки.

 

107. а) Избирайки за себе си определено занятие, човек трябва да се съобрази с това, доколко то е необходимо.

б) Човек трябва да се занимава само с това, което му е интересно. 

 

108. а) На мен ми харесват повечето хора, които познавам. 

б) Не мога да кажа, че ми харесват повечето хора, които познавам. 

 

109. а) Понякога не съм против това, да ме командват.

б) На мен никога не ми харесва да ме командват.

 

110.а) Аз не се стеснявам да разкривам слабостите си пред своите приятели.

б) Не ми е лесно да разкривам слабостите си дори пред своите приятели.

 

111.а) Често се страхувам да не допусна някаква грешка.

б) Аз не се страхувам да не допусна някаква грешка.

 

112.а) Най-голямо удоволствие човек получава, при постигне желания резултат в работата си.

б) Най-голямо удоволствие човек получава, в процеса на работата си. 

 

113. а) За човек никога не трябва да се казва с увереност, че е добър или лош.

б) Обикновено за човек може да се каже добър ли е или лош.

 

 114. а) Аз почти винаги чувствам в себе си сила, да постъпя така, както считам за необходимо, независимо от последиците. 

б) Аз далеч не винаги чувствам в себе си сила, да постъпя така, както считам за необходимо, независимо от последиците. 

 

115. а) Хората понякога ме дразнят.

б) Хората рядко ме дразнят.

 

116. а) Моето чувство за самоуважение зависи от това, какво мога да постигна.

б) Моето чувство за самоуважение в малка степен зависи от това, какво мога да постигна.

 

117. а) Зрелият човек е длъжен винаги да осъзнава причината за всяка своя постъпка.

 б) Не е задължително зрелият човек е длъжен винаги да осъзнава причината за всяка своя постъпка.

 

118.а) Възприемам себе си такъв, какъвто ме виждат хората около мен.

б) Не възприемам себе си такъв, какъвто ме виждат хората около мен.

 

119.а) Случва се да се срамувам от своите чувства.

б) Аз никога не се срамувам от чувствата си.

 

120.а) Харесва ми да участвам в разгорещени спорове и дискусии.

б) Никога не обичам да участвам в разгорещени спорове и дискусии.

 

121. а) На мен не ми стига времето, за да следя новите събития в света на изкуството и литературата. 

б) Аз постоянно следя новите събития в света на изкуството и литературата. 

 

122. а) На мен винаги ми се е отдавало да ръководя в живота си своите собствени чувства и желания. 

б) На мен рядко ми се е отдавало да ръководя в живота си своите собствени чувства и желания.

 

123. а) Аз често се ръководя от общоприетите правила при решаване на лични проблеми.

б) Рядко се ръководя от общоприетите правила при решаване на лични проблеми.

 

124. а) Мисля, че за да се занимава човек с определена творческа дейност, е необходимо да има знания в тази област.

б) Мисля, че за да се занимава човек с определена творческа дейност, не е необходимо да има знания в тази област.

 

125. а) Страхувам се от неуспехи.

б) Не се страхувам от неуспехи.

 

 126. а) Често ме безпокои въпроса какво ще се случи в бъдеще

б) мен никога не ме безпокои въпроса, какво ще се случи в бъдеще.

 

Ключ към въпросника

Скала "Ориентация във времето" (всичко 17 въпроса): 11а, 16б, 18б, 21а, 29б, 38б, 40б, 41б, 45б, 60б, 64б, 71б, 76б, 82б, 91б, 106б, 126б.

 

Скала "Поддръжка" (всичко 90 въпроса): 1б, 2б, 3а, 4а, 5б, 7б, 8а, 9а, 10а, 12б, 14б, 15б,17а, 19а, 22б, 23а, 25б, 26б, 27б, 28а, 31б, 32а, 33б, 34а, 35б, 36б, 39б, 42а, 43а, 44б, 46а, 47б, 49б, 50б, 51б, 52а, 53а, 55а, 56а, 57а, 59а, 61б, 62б, 65б, 66а, 67б, 68а, 69б, 70а, 72б, 73а, 74б, 75б, 77а, 80а, 81а, 83а, 85б, 86а, 87б, 88б, 89б, 90а, 93а, 94а, 95б, 96а, 97а, 98а, 99б, 100а, 102а, 103б, 104а, 105б, 108б, 109а, 110а, 111б, 113а, 114а, 115а, 116б, 117б, 118а, 119б, 120а, 122а, 123б, 125б.

 

Скала "Ценностни ориентации" (всичко 20 въпроса): 17а, 28а, 42а, 49б, 50б, 53а, 56а, 59а, 67б, 68а, 69б, 80а, 81а, 90а, 93а, 97а, 99б,113а, 114а, 122а.

 

Скала "Гъвкавост на поведението" (всичко 24 въпроса): 3а, 9а, 12б, 33б, 36б, 38б, 40б, 47б, 50б, 51б, 61б, 62б, 65б, 68б, 70а, 74б, 82б, 85б, 95б, 97а, 99б, 102а, 105б,  123б.

 

Скала "Сензитивност" (всичко 13 въпроса): 2б, 5б, 10а, 43а, 46а, 55а, 73а, 77а, 83а, 89б,103б,119б, 122а.

 

Скала "Спонтанност" (всичко 14 въпроса): 5б, 14б, 15б, 26б, 42а, 62б, 67б, 74б, 77а, 80а, 81а, 83а, 95б, 114а.

 

Скала "Самоуважение" (всичко 15 въпроса): 2б, 3а, 7б, 23а, 28а, 44б, 53а, 66а, 69б, 98а, 100а, 102а, 106б,114а, 122а.

 

Скала "Самоприемане" (всичко 21 въпроса): 1б, 8а, 14б, 22б, 31б, 32а, 34а, 39б, 53а, 61б, 71б, 75б, 86а, 87б, 104а, 105б, 106б,110а, 111б, 116б, 125б.

 

Скала "Възглед за природата на човека" (всичко 10 въпроса): 23а, 25б, 27б, 50б, 66а, 90а, 94а, 97а, 99б, 113а.

 

Скала "Синергичност" (всичко 7 въпроса): 50б, 68а, 91б, 93а, 97а, 99б, 113а.

 

Скала "Приемане на агресия" (всичко 16 въпроса): 5б, 8а, 10а, 15б, 19а, 28а, 39б, 43а, 46а, 56а, 57а, 67б, 85б, 93а, 94а, 115а.

 

Скала "Контактност" (всичко 20 въпроса): 5б, 7б, 17а, 23а, 26б, 36б, 46а, 65б, 70а, 73а, 74б, 75б, 79б, 96а, 99б, 103б, 108б, 109а, 120а, 123б.

 

Скала "Познавателни потребности" (всичко 11 въпроса): 13а, 20б, 37а, 48а, 63б, 66а, 78б, 82б, 92а, 107б,121б. 

 

Скала "Креативност" (всичко 14 въпроса): 6б, 24а, 30а, 42а, 54а, 58а, 59а, 68а, 84а, 101а, 105б, 112б, 123б, 124б.

Обработка и интерпретация на резултатите

За всяко твърдение се начислява бал 1. След това се сумират баловете по всяка скала. Следващата стъпка е да се изчислят два основни коефициента: коефициент „Ориентация във времето“ и коефициент „Поддръжка“. На основата на тези данни се провежда основната интерпретация на резултатите.

image

Общото ниво на самоактуализация (Т-бал по целия тест за самоактуализация – САТО се изчислява по следния начин: сумата от всички балове на ИЛ по теста САТ се дели на количеството въпроси в теста (126) и се умножава по 100.

При разработката на теста не са били еднозначно определени норми за високо, средно и ниско ниво на самоактуализация.  Прието е схващането, че самоактуализиращата се личност не трябва да се поставя в рамките на определена скала. 

Пределното значение на параметрите САТ – 80 Т-бал и повече се приема за „псевдосамоактуализация“ -  свидетелство  за намерението на ИЛ да се представи в най-благоприятна светлина (социална желателност).

По данни на Е. Шостром, тестовите оценки на лица, които действително са с високо ниво на самоактуализация са разположени в диапазона на 60 Т-бала.  Практиката по прилагане на САТ при различни изследвания и психотерапевтичната работа показва, че „диапазона на самоактуализация“ е близък до нормата POI (55–70 Т-бала) и това значение говори за реална самоактуализация на личността.

Скалните оценки  около 40-45 Т-бала и по-ниско са характерни за личности с ниска самоактуализация, в резултат на което те са с висок риск от депресия, апатия, невроза, психосоматични заболявания, зависимости.

Диапазона 45-55 Т-бала представя статистическата норма.

 

Скала "Ориентация във времето"

Тя определя степента за правилна ориентация на човек във времето.  Трябва да се знае, че самоактуализиращата се личност е несъвършена, тъй като психологическото здраве, което я свързва със самореализацията на личността не е абсолютно. Човек не винаги се държи пои един и същ начин, т.е. не винаги се явява компетентен по отношение на времето.

Личност притежаваща ниско ниво на самоактуализация (нисък бал по скалите), се ориентира неправилно във времето.  Той или живее в миналото (измъчван е от разкаяние за извършени постъпки; безпокоят го спомените за нанесени му обиди; изпитва постоянно чувство за вина0 или живее в бъдещето 9строи несъществуващи планове, надява се на невъзможното, поставя си нереални цели).  Такъв човек счита, че идеалите и целите се явяват средства, с помощта на които да удовлетворява потребностите си от привързаност, любов, признание, възхищение. Счита се, че нереалните цели възникват у човек, когато той не е способен да приеме себе си такъв, какъвто е в действителност.  Това задържа естественото развитие на личността и способства за възникване у човека на чувство за непълноценност.  Стремежа към лъжливи цели се превръща в жизнен ад за личността.  За хората, живеещи основно в бъдещето е присъщ страх за своя живот.  Личностите с невисоко ниво на самоактуализация не отнасят миналото и бъдещето си към настоящето.  Такива хора могат да се ориентират само в бъдещето или само в настоящето, т.е. техните цели не са свързани с текущата действителност, а миналия им опит малко влияе върху поведението им.  Те не живеят „тук и сега“, не осъзнават смисъла и значимостта  на извършените действия, извършват постъпки несъзнателно и под натиска на външни обстоятелства.

Самоактуализиращата се личност (висок бал по скалите) се ориентира правилно във времето, разглежда го в единство между минало, настояще и бъдеще.  Такъв човек не отлага живота си за утре, не навлиза в миналото си, а живее в настоящето, възприема го в еднакво единство с миналото и бъдещето.  Личност, която е компетентна във времето се отличава от несамоактуализиращата се личност по това, че по-малко е обременена с чувство за вина, съжаление, обиди, идващи от миналото.  Надеждите са разумно свързани с поставените в сегашното време цели.  Вярата в бъдещето се опира на реалистични планове.

 

Скала "Поддръжка“ или "Опора в себе си".

Това е втория основен параметър на самоактуализиращата се личност. Той се определя от насочеността на личността към себе си и нейната насоченост към другите, те., ръководи ли се човек от своите собствени цели, убеждения, нагласи и принципи или е положен на влиянието на външни обстоятелства и мнението на другите.

Самоактуализиращата се личност (висок бал по скалата) е „вътрешно насочена личност“, притежаваща вътрешна поддръжка, ръководеща се основно от вътрешни принципи и мотивация.  Такъв човек незначително е подложен на външно влияние, свободен е да избира, не е конформен.  За самоактуализиращата се личност е характерно определено съотношение на ориентацията към себе си и към другите. В определена степен този тип личност е чувствителна към одобрение, привързаност, добро отношение на хората, но твърде по-малко отколкото личността, която е насочена само към другите. Този тип е свободен, но неговата свобода не се явява резултат от  борба с другите. Тази личност в своите постъпки се опира на собствените си чувства и мисли, критично възприема въздействието на външните обстоятелства и творчески разширява първоначалните принципи, които за него се явяват ръководещи. 

Несамоактуализиращата се личност (нисък бал по скалата) е с външна поддръжка и в голяма степен е подложена на влиянието на външни сили. Нейното мнение в голяма степен зависи от мнението на другите, а не на собственото, а одобрението на другите за нея се явява висша цел.  Такъв тип е с ненаситна потребност от привързаност и увереност, че е обичан.

 

Скала  "Ценностни ориентации"

Скалата измерва доколко човек се ръководи от ценности си, присъщи за самоактуализиращата се личност.  Високият бал по скалата означава, че човек се придържа към такива идеали, ценности по които живее самоактуализиращата се личност. Ниският бал говори, че човек отхвърля тези принципи.  Твърденията, с помощта на които се оценява този параметър се използват и при определяне на други черти на самоактуализиращата се личност.  Най-показателно твърдение по тази скала е: „Аз постъпвам съгласно своите възгледи, желания, влечения, съгласно това, какво ми харесва или не ми харесва“

 

Скала "Гъвкавост на поведението“

Тази скала включва 24 пункта и тя оценява гъвкавостта на поведението в различни ситуации, гъвкавата промяна в стандартните оценки и принципи.  Високият бал отразява способността на човек да реагира бързо на изменящата се обстановка, неговата разумност при прилагане на определени стандартни принципи.  Ниският бал означава догматизъм, проявяващ се в това, че несамоактуализиращата се личност особено твърдо се придържа към общите принципи и не долавя или изпуска нюансите и промените.

Скалите „Ценностни ориентации“ и „Гъвкавост на поведението“ се допълват взаимно  и образуват блок от ценности. Първата скала характеризира самите ценности, а втората – особеностите на тяхната реализация в поведението.

 

Скала "Сензитивност"

По тази скала се измерва колко дълбоко и колко чувствително човек усеща себе си, своите собствени преживявания и потребности. Високата оценка означава висока в сравнение с другите чувствителност, а ниската оценка – безчувственост и емоционална студенина.

 

Скала "Спонтанност"

Измерва способността на човек спонтанно да изразява чувствата си, да бъде самия себе си.  Високата оценка показва склонността да се показват чувствата пред другите такива каквито са, а ниския бал – опасенията на човек да проявява и дава простор на чувствата си.

Двете скали „сензитивност“ и  „Спонтанност“  правят блок на чувствата. Първата определя това, доколко човек осъзнава собствените си чувства, а втората – в каква степен те се проявяват в поведението.

 

Скала "Самоуважение"

Състои се от 15 въпроса. Измерва способността човек да уважава себе си. Високата оценка показва, че човек цени себе си, харесва себе си при условие, че за това са налице обективни условия.  Ниската оценка – ниско самоуважение.

 

Скала "Самоприемане"

Включва 21 пункта и измерва способността на човек да приема себе си, въпреки своите слабости.  Високата оценка означава, че самоактуализиращата се личност приема себе си такава, каквато тя е, с всички недостатъци и слабости. Самоприемането се постига по-трудно, отколкото самоуважението. Актуализацията на собствената личност се нуждае от двете.  Тези характеристики като цяло могат да се нарекат „приемане на себе си“. Те създават блок самовъзприятие.

 

Скала  "Възгледи за природата на човека"

Скалата оценява разбирането за природата на човек – мъжественост/женственост.  Високите балове показват, че човек счита, че в природата му са вписани добро и зло, безкорист и користолюбие, чувственост и безчувственост. Ниския бал показва, че ИЛ счита, че в същността си човек е лош. Че злото е най-характерното свойство за природата на човека.

 

Скала "Синергичност"

Измерва способността на човек към цялостно възприемане на света и хората, способност да намира закономерни връзки с всички явления в живота, да разбира, че такива противоположности като работа и игра, любов и похот, егоизъм и безкористие, не се явяват антагонистични. Високата оценка означава способност на човек осмислено да свързва противоречиви събития и жизнени явления. Ниската – жизнените събития за ИЛ са антагонистични, непримирими, вечно борещи се.

Скалите „Синергичност“ и „Възгледи за природата на човека“ са много близки по съдържание и се препоръчва да се анализират заедно. Те съставляват блок на концепцията на човека.

 

Скала "Приемане на агресия"

Показва способността на човек да приема своята агресивност като природно свойство. При ниско ниво на самоактуализация човек обикновено се старае да скрие това свое качество, отказвайки се от агресията, потискайки я в себе си. При високи нива самоактуализиращата се личност разбира, че агресията и гнева са свойствени на природата на човек и могат да се проявяват в междуличностните отношения.

 

Скала "Контактност"

Измерва способността на човек да установява дълбоки и тесни контакти с обкръжението. Самоактуализиращата се личност може леко и бързо да влезе в контакт, при това отношенията и с хората не са повърхностни.  Тази личност играе значителна роля в живота на приятелите и близките, а отношенията и са изпълнени с доброжелателност и смисъл. Ниския бал по0казва трудности в общуването.

Скалите „Приемане на агресия“ и „Контактност“ съставляват блок междуличностна чувствителност.

 

Скала "Познавателни потребности"

Показва степента на изразеност на стремежите и потребностите на човек да получава знания за обкръжаващият го свят. Високия бал означава високо развитие на тези потребности, а ниския  обратно – слабо развитие.

 

Скала "Креативност"

Скалата измерва изразеността на насочеността на личността. Високия бал съответства на развитие на творческата насоченост, а ниския – слаб творчески потенциал.

Скалите „Познавателни потребности“ и „Креативност“ съставят блок отношения към познанието и показват творческата насоченост на личността. 

image




Гласувай:
1
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1497504
Постинги: 1670
Коментари: 116
Гласове: 1142
Календар
«  Декември, 2018  
ПВСЧПСН
12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31