2. radostinalassa
3. leonleonovpom2
4. varg1
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. dobrota
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. samvoin
6. hadjito
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Тестова батерия за изследване на училищна готовност.
(Е. Ф. Замбацявичене)
Скали:
-ниво на психосоциална зрялост;
-ниво на развитие на аналитично мислене и реч;
-ниво на развитие на произволно поведение (волево);
Предназначение на тестовата батерия.
Батерията съдържа 4 методики, насочени за изследване на психосоциална зрялост, нивото на развитие на аналитичното мислене и речта, а също и училищно необходимите функции във форма на способности за произволно поведение.
Процедура на тестиране.
Методика №1. Оценка за психосоциална зрялост по тестова беседа.
В процеса на беседата психологът получава сведения за детето, относно неговите способности за ориентация в прости житейски ситуации и за положението му в семейството. Беседата е необходима за установяване на контакт с детето, създаване атмосфера на доверие в процеса на изследване. Психологът предварително следван да е информиран за семейното положение на детето. При беседата психологът обръща особено внимание на отговорите на контролните въпроси.
Тестови материал.
1.Кажи своята фамилия, лично и бащино име.
2.Кажи фамилията, личното име и бащиното име на татко и мама.
3.Какво работи твоята майка (татко)?
4.Къде живееш, кажи домашния си адрес? (К)
5.Ти момиче ли си или момче? Какъв ще бъдеш когато пораснеш: татко или дядо (майка или баба)?
6.Имаш ли брат или сестра? Кой е по-голям?
7.На колко си години? На колко ще бъдеш след една година, а след две години? (К)
8.Сега сутрин ли е или вечер?
9.Кога закусваш – сутринта или вечерта? Кога обядваш – сутринта или на обяд? Кое правиш по-рано: обядваш или вечеряш?
1о.Кое време е сега от годината: зима, есен, пролет или лято? Защо мислиш така? (К)
11.Кога е възможно да се пързаля със ски – през зимата или през лятото?
12.Защо има сняг през зимата, а не през лятото? (К)
13.Какво прави пощальонът, лекарят, учителят?
14.Защо е необходим училищния звънец, за какво служи ученическия чин, а чантата на ученика?
15.Искаш ли да ходиш на училище и защо?
16.Коя ръка вдигат учениците нагоре, когато искат да отговорят в клас?
17.Обичаш ли да рисуваш? Какъв е цвета на този молив?
18.Покажи ми кое е лявото ти ухо, дясното ти око. За какво служат учите? За какво служат очите?
19.Кажи имената на животни, които знаеш. А на птици?
20.Кое животно е по-голямо: козата или кравата? Птицата или пчелата? Кой има повече крака: кучето или петела?
21.Кое е по-голямо: 8 или 5? Преброй от 6 до 9; от 5 до 3.
22.Какво трябва да направиш, ако без да искаш повредиш чужда вещ?
Обработка на резултатите
За всеки правилен отговор на всички подвъпроси от един пункт се дават по 1 бал. Например:”Аз съм момиче и когато порасна ще стана татко” се дава 1 бал. Изключение правят само контролните въпроси. Детето може да получи и 0,5 бал за правилен, но непълен отговор на подвъпрос по един пункт.
За правилни се приемат онези отговори, които съответстват на поставените въпроси и са достатъчно пълни, например: „Татко работи като инженер в „Трансмаш”, „Кучето има повече крака от петела, тъй като той има 4, а петела само два.”
За грешни се приемат отговори: „Мама е Люси”, „Татко работи на работата”, а също и когато детето бърка годишните времена, техните признаци, „по-малко и повече”, без да използва нагледни примери.
Към контролните се отнасят следните въпроси: 4, 7, 10, 22, като те се оценяват по следния начин:
Въпрос №4 – за пълен домашен адрес с назоваване на града – 2 бала;
Въпрос №7 – ако детето може да изчисли, на колко години ще бъде след 1 или 2 години; и ако може да отговори с точност до месеци – 3 бала;
Въпрос №10 – за обоснован отговор с изброяване на признаци (не по-малко от 3 признака) - 2 бала; до 3 признака – 1 бал;
Въпрос №14 – за всеки правилен отговор на училищните атрибути – 1 бал;
Въпрос №22 -за правилен отговор: „Ще помоля за извинение и ще се извиня” – 2 бала.
Пункт 15 се оценява съвместно с пункт 14 и пункт 16. Ако на п.14 детето е събрало 3 бала и е дало положителен отговор на п. 15 или 16, тогава се отбелязва налична положителна мотивация за обучение (за п. 14-16 трябва да бъдат събрани 4 бала).
Децата, желаещи да учат, могат да се ориентират не само към учебни (които се явяват най-благоприятни фактори), а и към други – външни атрибути (красиви форми, ученическа чанта; весели приятели и игри и пр.)
Нежеланието на детето да посещава училище може да бъде свързано с болезнен страх от правилата, установени в него или силно критично отношение към себе си, а също и нежелание да се разделя с условията и начина си на живот извън училищния живот, страх от новости и стремеж за бягство от неуспех.
Обща оценка на резултатите по методиката
Изчислява се общия бал по всички въпроси.
24-29 бала – високо ниво на училищна готовност (норма);
20-23 – средно ниво на училищна готовност;
15-19 бала – условно неготови за училищен живот;
Децата с ниско ниво на готовност се нуждаят от разширяване на кръгозора, обогатяване на жизнените им впечатления, стимулиране на познавателните интереси. При тези деца адаптацията може да е съпроводена с конфликтни отношения с връстниците, с учителите и за тях е много важно да се съхранят потребността им да играят.
Методика 2. Имитация на написан текст (вариант на тест за училищна зрялост на А.Керна и И.Ирасека)
Изпълнението на задачите по тази методика изисква от детето да прояви волево усилие на една не толкова интересна и привлекателна дейност, като изпълнява действия по подражание на образец.
Принципно способностите на детето да извършва такъв род дейност е важна за училищните му успехи. От особена важност е изпълнението на упражненията за фина моторика на ръката и двигателната координация. Чрез методиката може да се прогнозира успешността по овладяване на навици за писане и рисуване и да се направи заключение за развитието у детето на способности за саморегулация и управление на своето поведение като цяло. Известно е, че новото на развитие на фината моторика се явява един от важните показатели на психично развитие.
Диагностичната процедура се заключава в предявяване на детето на по-рано написани на бял лист фрази:
Фразата трябва да е написана с обикновен почерк, с едър шрифт и яснота. На детето се дава следната инструкция.
Инструкция: „Виж, тук на листа е написано нещо. Ти все още не можеш да пишеш и да четеш, но опитай, дали би могъл/а да препишеш същото. Разгледай внимателно, не бързай и след това опитай”.
Обработка на резултатите:
5 бал – написаното от детето може да бъде прочетено; то отчетливо се дели на три думи, размерът на които може да е не повече от 2 пъти по-голям от образеца, а отклонението в наклона не бива да е повече от 30°.
4 бала – написаното може да бъде прочетено. Големината на буквите и наклона не съответстват на образеца.
3 бала – в написаното може да се отделят две групи и да се прочетат не повече от 4 букви;
2 бала – на образеца са адекватни не повече от 2 букви. Написаното само наподобява на букви и писмо.
1 бала – отделни или свързани драскулки, сред които не може да се определи нищо подобно на буква;
По резултатите от методиката могат да се направят следните изводи:
Деца, получили 1-2 бала се нуждаят от допълнителни упражнения с особено внимание, ако са в началния период на образованието си. При тях могат да се очакват в скоро време възникване на тежки трудности в усвояването на писмената реч и графиката.
Деца, получили 3 бала, са готови за обучение в училище при условие на наличен контрол и внимание в първоначалния период на образование. Към тях може да се приложат процедури за упражнения в домашни условия съвместно с родителите или без тях с цел, развитие на фината моторика.: рисуване на фигури, линии по образец; копиране на модели; оцветяване на рисунки и др.
Деца, получили 4-5 бала се приемат за напълно готови за училищно обучение.
Методика 3. Мислене и реч
Изпълнението на задачите позволява да се получи ориентация за разбиране на множество предмети, наличност на понятията „един-много”, а също и граматически понятия като например правилното използване на съществителните имена в множествено число.
Инструкция. Аз ще ти казвам дума за един предмет, а от теб се иска да промениш така думата, че да назовеш много предмети с нея. Например, ако аз ти кажа „играчка”, ти трябва да ми отговориш с думата „играчки”. Ще имаш време за мислене 10 сек. за всяка дума.
Стимулен материал:
книга, лампа, молив;
маса, прозорец, град;
стол, ухо, брат;
флаг, дете.
Ако детето допусне грешка при първите две думи, може да му се помогне, като се повтори думата-образец: „играчка-играчки”. При отговорите следва да се държи сметка за правилното ударение.
За обмисляне на отговора – 10 сек.
Обработка на резултатите
3 бала – детето е допуснало не повече от 2 грешки;
2 бала – детето е допуснало от 3 до 6 грешки;
1 бал – детето е допуснало 7 и повече грешки;
За грешни отговори се считат както неправилното спрегнатите думи, така и неправилното ударение.
Децата, допуснали 7 и повече грешки се нуждаят от допълнителна работа за развитие на речта (беседа, преразказ, лингвистични игри).
Методика 4. Умозаключения
Позволява да се установят:
-способностите на детето да прави умозаключения по аналогия и предложен образец;
-умения за установяване на логична връзка и отношения между понятия;
-способите за разсъждение;
-способности за диференциране на съществени признаци;
Отношенията между понятията във всяка задача са различни и ако детето не е способно да отделя съществени признаци на понятията, то ще използва умозаключението от предишните аналогии, което ще направи отговора грешен.
Ниво на развитие на словесно-логическо мислене по показателя логическо действие – „умозаключение”
Няма ограничение на времето.
В случай на явно затруднение, психологът не трябва да настоява за отговор, а да премине към следващата задача.
Текстът на задачата е напечатан (написан) с големи букви на лист хартия. Психологът ясно чете задачата на детето, ако то може да чете, тогава може да му се позволи да следи по текста.
Задачата се изпълнява в няколко етапа.
Инструкция 1 етап: „Сега ние с теб ще подбираме думи една с друга по двойки. Например, краставица – растение; „карамфил” - …….
Стимулeн материал: трева; роса; градина; цвете; пръст
Инструкция 2 етап: „Хайде сега да опитаме: краставица: растение - карамфил: … След пауза се прочитат всички думи. „Коя дума подхожда на „карамфил”
Не се задават допълнителни въпроси и не се пояснява повече.
При изпълнението на задачата е възможна стимулираща помощ. Ако се забелязва у детето неувереност в отговора, може да се предложи да помисли още и тогава да отговори. Такава помощ се отчита при изчисляване на баловете. Колкото по-бързо детето се откаже от допълнителното стимулиране и започне самостоятелно да се справя, толкова по-високо е нивото на неговата обучаемост, следователно може да се приеме, че то бързо ще запомня алгоритмите за решаване на упражненията и ще може да действа по образец (да схваща).
Обработка на резултатите
Оценката за успеваемостта на задачата се изчислява по следния начин:
1 бал – изпълнение на задачата от първото представяне;
0,5 бала – задачата е изпълнена при втори опит, след оказана помощ;
Интерпретация: (Л.Переслени, Е.Мастюковой, Л.Чупрова)
Високо ниво на успешност – 7 и повече бала – детето има сформирани мисловна операция „умозаключение”;
Средно ниво – от 5 до 7 бала: детето осъществява мисловна операция „умозаключение” «зоната на близко развитие». В процеса на обучение на такива деца е добре да се дават задачи за индивидуална работа за развитие на мисленето, като им се оказва минимална помощ.
Ниско ниво – по-малко от 5 бала – отсъства навик за мисловна операция „умозаключение”; необходимо е да се развие навик за логическо мислене в познавателната дейност;
Оценка на резултатите
Общия бал за успешност по програмата се изчислява в балове, получени по всички методики. Определени са три нива на училищна готовност за обучение:
високо ниво – от 39 до 47 бала;
средно ниво – от 28 до 38 бала;
низко ниво – от 17 до 27 бала.
Разпределението на резултатите по ниво е достатъчно ориентировъчно и позволява на психолога да насочи учителя в първи клас за проблемите, които могат да възникнат. Особено е важно да се отделят децата с много високи и много ниски показатели, защото именно при тях може да се очаква снижаване на мотивацията за учене. При първите, поради леснотата и лекотата на учебните задачи, а при вторите, поради тежестта и сложността им.
Допълнителни диагностични възможности
По време на изследването психологът може да долови някои индивидуални особености, които са от значение за целите на индивидуализацията на обучението:
Социална зрялост – разбиране на детето за необходимостта от достатъчно сериозно отношение към процеса на диагностика. Социалната зрялост се проявява в отношението на детето към факта на постъпването му в училище, като значимо събитие, променящо неговия живот.
Самосъзнание и самооценка – тази индивидуална характеристика съществено влияе върху успешността при обучението като цяло. Психологът може да попита детето, как то оценява своите резултати: като успешни или неуспешни.
Тревожност – проявява се като общо психическо напрежение в ситуация на общуване. Високотревожните деца често не смеят да дадат отговор, страх . По правило внимателно слушат, но не винаги разбират поради страх от изпитната ситуация.
Емоционална възбудимост – за тях са характерни бързата смяна на емоциите, бърза емоционална реакция, спонтанност, импулсивност, липса на баланс в поведението, сприхавост, лесна раздразнителност. При тях лесно се появяват и смях и сълзи. Емоциите не са устойчиви, а полярно-амбивалентни и неадекватни на външни стимули.
Разбиране за контекста на общуване – от особена важност е детето да може бързо да се включва в изпълнението на задачите, т. нар. вработване, да разбира бързо ин инструкциите, съдържанието на задачите и да влиза в диалогов режим.
Уморяемост – важно е да се обърне внимание на показателя ниво на работоспособност, т.е. да се определи колко време детето може да работи продуктивно.
Източник:
Примерна схема (анкета) за характеристик...
Анкета за определяне необходимостта от п...
Как ще изненадам мама за 8-ми Март в 12:...
Времето през Януари 2015 година