2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. planinitenabulgaria
8. mt46
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. tota
13. zaw12929
14. stela50
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. vidima
7. bojil
8. dobrota
9. ambroziia
10. milena6
2. radostinalassa
3. lamb
4. vesonai
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. mimogarcia
9. bateico
10. getmans1
Методика за изследване устойчивост и концентрация на вниманието
"Изваждане" (Блейхер)
Предложената методика “Изваждане” е в два варианта:
а) основен – изваждане на 7 от 100
б) допълнителен – изваждане на 3 от 30
Техника “А”
Изисквания:
-изготвя се бланка с името на ИЛ и датата на изследването. Това е протокол.
-най-горе в ляво се записва “100” и започват след него да се пишат последователно отговорите (разликите);
-между отделните отговори се маркира латентното време (това между въпроса и отговора), като се отбелязват с точки секундите м/у отговорите. Напр. 100 ...93.....86..79.......72...........65..58
-една точка е 1 сек.
Инструкция: „Опитайте от числото „100” да вадите на глас числото „7” постепенно, докато стигнете някъде около „0”. Сто без седем, равно на колко е? (отговор). А 93 без 7 колко е?
Забележка: Може да се стимулира с “Да”, “Така”, “После”..., но не трябва да се подсеща кое число изважда, нито до кое число е стигнало в изваждането !
Техника “Б”
Ако задачата „100 – 7” е трудна за пациента се прилага резервния вариант. Да се изважда от 30 числото 3.
Ясно е, че щом се премине към олекотения вариант пациентът има проблем с „концентрацията и устойчивостта” на вниманието, но ако лицето се справи успешно, тогава диагнозата е „умерено нарушение”.
Изисквания:
- изготвя се бланка с името на ИЛ и датата на изследването. Това е протокол.
- най-горе в ляво се записва “30” и започват след него да се пишат последователно отговорите (разликите);
- между отделните отговори се маркира латентното време (това между въпроса и отговора), като се отбелязват с точки секундите м/у отговорите. Напр. 30 ...27.....24..21.......18...........15..12
- една точка е 1 сек.
Инструкция: „Опитайте от числото „30” да вадите на глас числото „3” постепенно, докато стигнете „0”. Тридесет без три, равно на колко е? (отговор). А 27 без 3 колко е?
Оценяване:
-Грешки в единиците – когато имаме грешен отговор в границите на десетицата, в която е и верният отговор – 100-7 =91 или 93-7=82.
Важно! Този тип грешки сочат, че имаме нарушение само на „устойчивостта и концентрацията”, нищо повече.
-Грешки в десетиците – когато имаме грешен отговор извън границите на десетица, в която е верния отговор – 100-7=78 или 93-7=64.
Важно! Този тип грешки сочат, че имаме нарушение на „устойчивостта и концентрацията” и интелекта. От тук произтича необходимостта на отделен тест за интелект.
Важно! За грешка 1 брой се приема само грешка спрямо последния верен отговор. Съвсем естествено е, че веднъж допусната грешка в разликата ще доведе по-нататък до всички погрени отговори.
За лица, които упражняват аритметика ежедневно:
-до 20г. - нямат право на грешки ;
-от 20 до 30г. - нямат право на грешки ;
-от 30 до 60г. – позволява се 1 грешка, максимум 2;
-от 60 до 70г. – позволява се 2 грешки, максимум 3;
-над 70 – колкото толкова.
За лица, които не упражняват аритметика ежедневно:
-до 20г. не се допускат грешки ;
-от 20 до 30 г. – позволява се 1 грешка, максимум 2;
-от 30 до 60 г. – позволява се 2 грешки, максимум 3;
-60 – 70г. – позволяват се 4-5 грешки;
-над 70 – колкото толкова.
Има ли по-голям брой грешки от посочените за възрастта – има нарушение.
Латентно време
Ако времето между отговорите не е равномерно – има нарушение на концентрацията и устойчивостта, което се маркира като “леко”, независимо, че отговорите са верни.
1150# Тест „Измерване на неадаптивна вин...
1151# Въпросник за ниво на морално-етичн...