Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
31.12.2017 06:00 - Програма за развитие на интелектуалните способности на ученици със специални образователни потребности (СОП) в VI-VII клас
Автор: kunchev Категория: Други   
Прочетен: 93 Коментари: 0 Гласове:
0



 

                 Програма за развитие на интелектуалните способности на ученици

                      със специални образователни потребности (СОП) в VI-VII  клас

 

 

ЗАНЯТИЕ 1

Цели урока: Развитие на мисленето (функционални отношения). Тренировка на опосредстваната слухова памет и разпределение и избирателност на вниманието.

I. Входна част. Загряване.

1.Как се нарича втория ден от седмицата? А деветия?  (вторник)

2.Днес е пети ден от седмицата. Назовете предшестващия и следващия (четвъртък-събота).

3.В кой ден от седмицата хората се завръщат на работните си места? (понеделник).

4.Може ли в един и същ месец да има не 4, а 5 понеделника?  Аргументирайте отговора си. (да, ако това е първото или понякога второто число от месеца).

5.Минали са два дни след сряда. Кой ден от седмицата е бик вчера? (събота)

6.Завчера е бил вторник Кой ден от седмицата сме били вчера? Кой поред е днешния ден от седмицата? (ПОНЕДЕЛНИК-ПЪРВИ)

7.Ако 15 май е бил в петък, то какъв ден от седмицата е бил 10 май? (неделя)  

8.Ако 30 февруари е недела, то какъв ден от седмицата ще бъде 3 март?  (февруари месец няма 30 дни).

 

II. Основна част

Задача 1. „Писмо до извънземните”

Материал към задачата:  На ученика се прочитат думи или словосъчетания, които следва за „кодира”, използвайки някакви символи или проста рисунка, но без да записва букви или текст.  Думите се четат през 15-20 сек. за да може ученикът да изобрази символа-заместител на думата. След изпълнението на следващите две задачи, за да измине известно време, ученикът се връща на задачата и от него се иска да си спомни „шифъра” на кодираните думи и да го разшифрова.  Всеки правилен отговор се оценява с 1 бал, а ако думата е словосъчетание и едната дума е вярна – с 0,5 бал.

Задачата е насочена към тренинг  за разширяване обема на паметта и развиване на асоциативното мислене.

1.Настане вечер, месец изгрее, звезди обсипят свода небесен, гора зашуми, вятър повее, Балканът пее хайдушка песен.

2.Когато хората имат идеали, в които вярват, те могат да се борят за справедливост.

3.Всяко лято аз отивам при баба и дядо на село. Там имам истински приятели. Ние си имаме наша любима игра.

4.За да успее човек, за постигне това което желае, винаги е необходимо да прояви сила на волята.

5.Беше студено и много спокойно, само падащият сняг  се долавяше как покрива неумолимо земята. Коледната нощ беше тиха, изпълнена с желания и очаквания за вълшебства.

6.Момчето знаеше, че не бива да изпитва страх, когато дядо му го остави да пази тази нощ сам стадото.

7.Когато стана опасно, момичето знаеше, че може да разчита на своя верен приятел.

8. Когато византийският император  Никифор  навлезе в българския Балкан и потъна във Върбишкия проход, той започна да изпитва съмнение в това, дали би могъл да победи българския пълководец – Хан Крум.

9.Малкото момченце трябваше да тръгне за първи път на училище, да се научи да чете и да пише. Дядо му го прегърна, целуна го по личицето и се обърна с гръб. Момченцето видя в дядо си един плачещ старец.

10.Около празничната новогодишна трапеза беше се събрало цялото семейство. Беше настъпило истинско веселие.

11.Когато овчарите слязоха със стадата си от планината, денят бе Димитровден. От хребета на високия връх вече беше започнало да се усеща  целувката на силен вятър.

12.Момичето с тъга си спомни за отминалото лято.

13.всяка вечер приятелите се събираха отвън на поляната и си разказваха забавни истории за детството.

14.Малкият герой не се поколеба, да защити името и достойнството си.

Думи за запомняне

1.вечер                                             

2.справедливост                    

3.любима игра                                             

4.сила на волята                              

5.падащ сняг                                    

6.страх                                              

7.верен приятел                              

8.съмнение   

9.плачещ старец

10.веселие                

11.силен вятър

12.тъга

13.забавни истории

14.герой

 

Задание 2. „Подбери понятие за свойство и качество“ (функционални отношения).

Встъпителна беседа с ученика: между понятията се срещат функционални отношения. Така се наричат отношенията между понятията, когато едното от тях отразява някакво свойство, качество, признак или друга функция на другото (функцията показва това, за което се използва предмета).

Например,  КОТКА – МЯУКАНЕ,   ПЛАНИНА – ВИСОЧИНА,  НОЖ – ХРАНА,  ДОМ – ТОПЛО, ЛЕД – СТУДЕНО.

Инструкция: В следващата задача от теб се иска към всяко понятие, да подбереш такова, което се намира в някакво ФУНКЦИОНАЛНО отношение към него.

Примерни отговори:

1.число – цифра, математика…

2.зима – студ, сняг, шейна, ледена висулка, хлад…

3.задача – решение, математика…

4.приказка – герой, разказвач, вълшебни предмети, приключения …

5.движение – скорост, пътуване, автомобил…

 

Релаксиране по време на урока. Вземи с лявата си ръка молива. Следи върха на молива, като проследяваш движението му от момента на повдигането при отпусната надолу ръка, до момента, в който започнеш да го виждаш двоен, като го придвижваш към носа си.  Упражнението се повтаря 10 пъти с лява ръка и 10 пъти с дясна ръка.

 

Задание 3. „Намери римуваните думи”

На ученика се предлага набори от думи (общо 40), всеки от които съдържа по 5 думи, две от които са римувани. От него се иска да открие кои от тях са римувани  и  ги напише в тетрадката си.

Думите се диктуват на ученика в разбъркан ред. Време за работа 15 минути.

Стимулен материал: вол, бонбон, внуче, кон, куче, биберон, сол,  балон, блее, пее, цветче, мече, панталон, слон,  къпина, далечен, изречен, малина,  дол, кол, стол, лъв, блъф, зелен, елен, подреден,  обезверен, самотен, грамотен, бедняк, северняк, моряк, байрак, пшеница, броеница, плетеница, редица, лодка, котка, топка.

 

Задание 4. „За една минута”

На ученика се предлага за време от 1 минута да изпълни следните задачи:

= старателно да напише една и съща буква;

= да напише възможно най-дългия ред цифри, като започне в единица във възходящ ред;

 

III.  Заключителна част Обобщаване на резултатите. Рефлексия.

 

*   *   *

 

ЗАНЯТИЕ 2

Цели урока: Развитие на речта (синоними). Развитие на мисленето (способност за самостоятелно мислене и разсъждение; мисловни операции анализ и синтез). Тренировка на концентрацията и избирателността на вниманието. Развитие на способностите за обобщение, асоциации и извършване на преход от конкретно към абстрактно мислене.

I.Входна част.  Загряване.

1.Как се нарича главната героиня от приказка, в която вълкът погълнал бабата? (Червена шапчица).

2.Как се нарича приказката една ябълка и за трима юнаци  (Тримата юнаци и златната ябълка).

3.Как се нарича линията, която преминава по дължина през средата на земята и я опасва цялата? (екватор).

4.Какво остава от една счупена чаша? (парчета).

5.Как се нарича женско украшение, което се слага на врата? (колие, гердан. ланец).

6.Братя, които много си приличат. (близнаци).

7.Картина с изображение на човек. (портрет).

8.Зимната къща на мечката? (бърлога).

9.Домът на кибритените клечки (кутийка).

10.Как се наричат двата края на земята – северния и южния  (полюси).

 

II.Основна част

Задание 1.  „Подбери синоним”

Встъпителна беседа:  В езика има много думи, заменящи се по смисъл една с друга.  Ти навярно знаеш  такива думи. Те се наричат синоними.  Например, мокър-влажен.

Инструкция: В следващата задача се иска да подбереш колкото се може повече синоними.

Варианти за отговори:

1.нерешителен – плах, неуверен, колебаещ, съмняващ, страхлив ;

2.неустрашим – храбър, смел, мъжествен, безстрашен;

3.искрен – открит, прям, честен, правдив, обективен, сърдечен, дружен;

4.насмешлив – ироничен, саркастичен, язвителен;

5.внимателен – страхлив, деликатен, плашлив,  коректен, предвидлив, отзивчив, толерантен.

6.любов – обич, привързаност, пристрастеност, стремеж, желание, приятелство;

7.труд – занятие, професия, служба, творчество, участие, занаят;

8.красота – хубост, очарователност, привлекателност, обаяние, изящество, вълшебство, великолепие, съвършенство, разкош, тържественост, омайност;

9.весел – радостен, доволен, засмян, ухилен, жив, бодър, игрив, приятен, приветлив, свеж, остроумен, духовит, щастлив, шеговит, безгрижен, сърдечен;

10.нежен – изтънчен, елегантен, деликатен, фин, тънък, крехък, слабоват, чувствителен, изящен, красив, приветлив;

 

Задание 2. „Състави дума с три букви"

Инструкция: На мястото на пропуснатите букви постави дума от две или три букви, която да представлява края на първата (пред скобите) и началото на втората дума (след скобите).

1.КИПА  ( 3 букви)  УНКА (рис)                         

2.КАРНА ( 3 букви)  С                                          

3.ЗА ( 2 букви)  ВАТОР                                        

4.ОБУВ  ( 2 букви)  ПИНА                                   

5.УЧЕБН  ( 2 букви)   ОНОМ                               

6.ВИ ( 3 букви)  ОЛ

7. .ВАМ  ( 3 букви)  АМИДА

8.СН( 2 букви)   ОДА

9.БЛ  ( 2 букви)    ЕАН

10.ЦВЕ  ( 2 букви)   ЛЕФОН

Отговори: 1 – РИС; 2 – ВАЛ; 3 – ЕК; 4 – КА; 5 – ИК; 6 – СОК; 7 – ПИР; 8 – ЯГ; 9 – ОК; 10 – ТЕ;

 

Разпускане  по време на урока. „Нарисувай” с очите си 6 кръга наляво и след това 6 – надясно.

 

Задание 3.  „Пиктограма”

Развитие на способностите за обобщение и установяване взаимни връзки с преминаване от конкретно към абстрактно значение на думата и разширяване възможностите за запомняне на нагледни връзки. На ученика се предлага набор от 15 думи, които трябва да изобрази като рисунка, без да пише цифри, букви или думи.  Очаква се изследваното лице да подбере най-достъпния за изобразяване признак, който може да бъде използван като спомагателно средство, за да възпроизведе по-късно посочените думи.

Инструкция: Аз ще ти прочета една след руга 15 думи. От теб се иска, след като чуеш думата, за време от 25 сек. да нарисуваш някакъв знак (рисунка), без да пишеш цифри и ли букви, който знак по-късно би ти помогнал да си припомниш думата или словосъчетанието.

Стимулен материал (първи набор):

1.Глуха старица                                          

2.Сляпо момче

3.На момчето е студено

4.Весел празник

5.Власт                                 

6.Гладен човек

7. Строга учителка  

8.Лош баща              

9. Страх

Стимулен материал (втори набор):

1.Тежка работа                    

2.Болна жена            

3.Грижовна майка

4.Тъга                        

5.Безсилие                

6.Развитие

7.Тъмна нощ            

8.Любов                    

9.Развитие

 

Задание 4. „Намери наименованията на дивите животни”

Инструкция: Колкото се може по-бързо намери имената на дивите животни  в таблицата по хоризонтала, вертикала и диагонала – във всяко направление, като първо кажеш тези, които според теб обичат топъл климат, а след това тези, които обичат студен.  

image

Заключителна част. Обобщаване на занятието.  Рефлексия.

 

*   *   *

 

ЗАНЯТИЕ 3

Цели урока: Развитие на вербално-смисленото мислене (намиране на значение и подбор на думи), Развитие на вътрешен план за действие.

I. Входна част. Загряване.

1.Три момичета тръгнали на училище само с един чадър и нито една от тях не се напокрила. Защо? /защото не валял дъжд/

2.Как обикновено се нарича дом с духове и призраци? /замък/

3. По полето бързо тича, зеле и моркови обича. /зайчето/

4. Има гребен на главата, шарени са му перата. /петел/

5. Цял ден спи на бука, нощем започва да буха./бухала/

6. Коте - мяка, жаба - вряка, тя пък – кудкудяка. /кокошка/

7. Малка пръчица игрива, бяга и следа остава, но все по-малка става. /молива/

8.Как се нарича човек, който пише стихове? /поет/

9.Как се нарича човек, който изучава небесните тела? (астроном/

10.Рибар не е, а мрежа плете /паяк/

 

II. Основна част

Задание 1.   „Чуй фразите и ги запиши по памет”

Фразите се прочитат в интервал от 2-3 секунди. След възпроизвеждането на всички фрази на ученика  се предлага да ги запише. Оценява се точно възпроизведена всяка дума. Ако в една дума са допуснати 2 грешки  (изменена или заменена от синоним), то фразата се оценява с 0,5 бал, ако грешките са повече или фразата отсъства – о бал. Максималното количество бал – 5.

Стимулен материал:

1.Старец на пейка                                      

2.Птичка се къпе в локва   

3.Есенен листопад в гората

4.Петно на любимата риза

5.Печени курабийки във форма на диамант

 

Задание 2.  „Намери значението на думата”

Упражнението развива способността за откриване смисъла на понятия, разширява речниковия запас и позволява тренировка на способността за самостоятелно разсъждение.

 Инструкция: Представяме ти няколко думи. От теб се иска да откриеш значенията на всяка дума. Например, учебник – книга, от която учениците учат.

Стимулен материал:


Задание 3.  „Допълни и познай недостигащата дума”

На ученика се обяснява, че думите в текста имат смислова връзка.  Едно съчетание от текста е свързано с друго по смисъл и това позволява на човек да чете и разбира, както и да предвижда, какво би могло да следва по-нататък.  Понякога е възможно да се предскаже точно следващата дума, особено при устойчиви словосъчетания. Например, появата да думата „слънчев” позволява да предвидим възможност за следваща дума – „лъч”, или думата „чаена” – предполага например, „лъжичка”.

Инструкция: Предлагаме ти набор от думи, като от теб се иска да допълниш следващата дума, след написаната.

Стимулен материал:

1.непрогледна …     

2.проливен…           

3.меча…                   

4.триглав…      

5.гръмотевична …  

6.звучна …   

7.призрачен …

8.лебедова …

9.писмена…    

10.седемцветна …

11.цветни …                                

12.ярка…

Възможни отговори: 1-тъмнина; 2-дъжд; 3-бърлога; 4-змей; 5-буря; 6-песен; 7-замък; 8-шия; 9-работа; 10-дъга; 11-моливи; 12-светлина.

 

Отпускане по време на урока. „Рисуване на кръг”

 Стоейки на стола повдигнете десен крак напред и го върнете обратно. Повторете същото с ляв крак. След това повдигнете ляв край напред и направете един кръг. Повторете с десен крак.

 

Задание 5. „Магически квадрат”

Предлага се на ученика колкото се може по-бързо да запълни празните клетки на квадрата с числа от 1 до 5, като цифрите във всеки хоризонтален ред, вертикална колона и диагонал да бъдат различни

image

Заключителна част. Обобщаване и рефлексия

 

 *   *   *

ЗАНЯТИЕ 4

Цели урока: Развитие на речта (граматични конструкции). Развитие на мисленето (установяване на връзки). Развитие на произволната сфера, пространствените представи и въображението.  

I. Входна част. Отпускане. 

1.Как се нарича ъгъл, който е по-малък от правия? (остър)

2.Как се нарича мислената линия, съединяваща която и да е точка от окръжността с нейния център? (радиус)

3.На двора на снега е герой, а у дома на топло е вода? (сняг, лед)

4.Как се наричат:

=  братът на моята майка?

=  братът на моя баща?

= момиче, което има родители, както аз.

= хората, които са ми дали живот.

= децата на сестрата на моята майка.

= децата на брата на моята майка.

= сестрата на моята майка.

= синът (дъщерята) на моето дете.

= бащата на баща ми.

= синът на моя брат или сестра.

1.Какво се е случило на 31 февруари (нищо, февруари няма 31 дни)

2.Какво ще остане в кибритената кутия, след като ги извадиш всичките? (дъното)

3.С какво можеш да достигнеш небето? (с поглед)

4.По какво бяга кучето? (по земята)

5.Коя година продължава само 1 ден? (нова година)

6.Напиши названието на „суха трева”? (сено)

7.Кое число има толкова букви, колкото цифри?  (сто)

 

II.Основна част

Задание 1. „Постави недостигащите думи”

На ученика се обяснява, че думите в текста не съществуват изолирано, сами по себе си. Те са СВЪРЗАНИ помежду си и по този начин говорят не само за себе си, за своето значение и смисъл, но и за своето обкръжение.  Така например, думата „ако” ни съобщава, че не се касае за това какво се е случило или ще се случи, а за това, какво би могло да се случи ПРИ ОПРЕДЕЛЕНИ УСЛОВИЯ.

Представката и буквата „не” и „а” показват, че в този момент ще бъде казано нещо, което е противоположно на казаното малко преди това по смисъл.  Словосъчетанието „може би” и „вероятно” показва неувереност на говорещия или пишещия.  Думите „независимо от” и „макар, че”  показват, че действието се случва въпреки всичко.

Им а устойчиви съчетания от думи, при които появата на една дума предполага появата на друга. Например, „когато” означава, че трябва да се очаква появата на „тогава”. В следващите задачи от теб се иска да поставиш на мястото на липсващите думи такива, които отговарят на общия смисъл на изречението. 

Примери: 

= Цветята привличат насекоми ___  само с оцветяването си, ___ и с аромата си. (не, но)

= Те в същия миг се разпознаха, ___ че много години ___ бяха виждали. (не, не)

1.Необходими  са много усилия ___ получиш висока оценка по български език.

2.В началото децата се изкъпаха, ___ след това легнаха на пясъка под слънчевите лъчи.

3.___ момчетата, ___  и момичетата успяха да достигнат до върха на планината.

4.Независимо от нетърпимия студ, на него ___ му беше студено.

5.___ искаш да отидеш утре на кино, днес трябва  да напишеш домашното си.

6.В стаята светеше силна лампа, ___ че навън отдавна беше светло.

7.___ че на вън върлуваше буря, двамата рибари излязоха  с лодката, за да търсят приятеля си.

8.___ той можеше да изпълни  тази задача, тогава щеше да се ожени за царската дъщеря.

Отговори: 1 – за да; 2 – а; 3 – както, така; 4 – не; 5 – за да; 6 – въпреки че; 7 – независимо; 8 – ако;

 

Задание 2.  „Продължи по аналогия”

1.

а) ГОРА-ЯГОДИ                            

б) ЗЕЛЕНЧУКОВА  ГРАДИНА- …

2.

а) САМОЛЕТ-ПИЛОТ                   

б) КАМИОН- …

3.

а) ЕСЕН-ДЪЖД                              

б) ЗИМА- …

4.

а) РОЗА-ТРЪНИ                             

б) ЕЛХА-…

5.

а) ЛОВЕЦ-ОРЪЖИЕ                      

б) РИБАР- …

6.

а) ВОДА-ЛОДКА                           

б) РЕЛСИ- …

 

Релаксиране по време на урока. Движете очите си  наляво и надясно и нагоре – надолу, всеки път по 6 пъти. Затворете очи и силно стиснете клепачите, а след това ги отворете. Направете това упражнение няколко пъти.   

 

Задание 3. „Напиши недостигащите по смисъл думи”

На ученика се предоставя тестова бланка с изписани в разбъркан ред двойки думи.

Инструкция: на тестовата бланка пред теб са написани 10 двойки от думи.  Прочети всички тези двойки и запиши в групи онези двойки, които по нещо си приличат. Например, между  думите „дъб – жълъд” и думите „бор – шишарка”  съществува връзка, по която си приличат – „дъб” и „бор” са дървета, а „жълъд” и „шишарка” са плодове на тези дървета. 

Стимулен материал:

image

Задание 4. „Кой кръг е по-голям?”

 

На ученика се представя бланка с два абсолютно еднакви кръга, като в единия в центъра е поставена черна точка. Пита се: „Кой от двата кръга е по-голям? Отговор: никой, еднакви са.

image

Задание 5. „Родствени професии”

Упражнението е за развитие на умения за класификация и обобщаване по определени признаци. От ученика се иска да класифицира професиите по няколко признака:

= умствен и физически труд;

= практикувани на село и в града;

= насочени към хора (обслужващи) и към предмети (произвеждащи)

= насочени към наука и към материален продукт;

Задачите  за класификация се поставят една след друга.

 

Стимулен материал:

image

На ученика се представя два набора стимулен материал от 9 и 10 картинки и се иска: да познае професията на всеки и да разкаже какви умения и качества са необходими за всяка професия.

image

image

Задание 6. „Басни”

Упражнението е развиване уменията за извеждане на умозаключения и обобщаване.

На ученика се представя текста, прочита го и се иска да направи изводи:

(1)„Кон и магаре” –  Жан дьо Лафонтен

Магаре креташе със кон един надут.

Вървеше леко той със своя стар хамут,

а всичко мъкнеше нещастното магаре.

За помощ коня горд помоли то с тъга —

че инак ще умре, преди в града да влезне. —

Молбата ми не е — каза то — — нелюбезна;

половината товар за теб ще е шега.

Отказа конят, безучастно пръхна;

но щом под бремето другарят му издъхна,

разбра, че сбърка конската глава.

Принуден бе да мъкне той товара

на клетото измъчено магаре

и кожата му заедно с това.

Извод:

Да си помагаме е нужно в тоя свят.

Умре ли твоят ближен или брат,

помни, ще падне върху теб товара.

 

(2)„Таралеж и лисица”  –  Стоян Михайловски

Един прекрасен ден

лисицата отправи тези думи

към таралежа: „Слушай, куме,

аз искам с тебе откровен

и честен разговор да водя.

Защо, кога се срещаме —

напук на мойта хрисима природа, —

се свиваш ти в корав юмрук

и нищо друго не показваш

освен едни настръхнали бодли?

Нали

в широката и топла пазва

на майката земя

сме всички свои?

Нима

са нужни някому бодлите твои?

Послушай ме — свали

ти тези отвратителни бодли!

От тях не можем с теб да се ръкуваме,

нито пък да се разцелуваме!“

Отвърна ежът: „Духовити

и сладки словеса мълвиш!

Готов съм аз да си сваля бодлите,

когато зъбите си ти свалиш!“

 

Задание 7. „Недовършени изречения”

Методика на Ебингхаус. От ученика се иска да разбере смисъла на изречението и постави най-подходящата според него дума на мястото на липсващата. След това се иска да направи изводи:

Стимулен материал:

Човек и змия (приказка) Николай Райнов

Имало двама братя. Те били вече женени, но си живеели заедно. Когато умрял баща им, разделили се. Разделили имотите си, разделили и градината.

В дела на единия  брат имало круша, а в корените на крушата живеела змия.

Веднъж стопанинът на   крушата  обядвал под клоните й заедно с децата си. Като се наяли, станали и оставили паничка с мляко. Щом се отдалечили, змията се измъкнала, изпила млякото и пуснала в паничката една жълтица. Оттогава човекът всеки ден оставял под крушата по една паничка мляко и получавал по една жълтица.

Двамата братя имали по един син. Момчетата се обичали и си играели заедно. Веднъж едното казало на другото:

— Братовчеде, баща ти и баща ми са братя. Когато се разделиха, и двамата взеха поравно. Как така вие забогатяхте, а ние си останахме с това, което го имахме?

Другото момче разказало за змията и жълтиците.

Братовчед му го попитал:

— Ама познава ли те змията и излиза ли, когато й занасяш млякото?

— Познава ме — казало момчето, — как не! Все аз й занасям мляко.

Първият братовчед се замислил и рекъл:

— Знаеш ли какво, братовчеде? Хайде да убием змията, да й вземем жълтиците и да си ги поделим.

— Ами баща ми? — попитало второто момче.

— Баща ти — казало първото, — когато отиде някъде, ти ще дадеш мляко на змията и щом тя излезе, ще я убием.

На другия ден, когато бащата излязъл, момчето занесло мляко на змията и повикало братовчеда си. Онзи дошъл и взел един камък. Другият пък се качил на клоните на крушата и се притаил там със секира в ръце. Щом змията се показала, първият хвърлил камък, откъснал й опашката и търтил да бяга. Змията се разсърдила, извила се към крушата и ухапала момчето. То паднало и умряло. Скрила се змията в дупката, дошли родителите на момчето, оплакали го и го закопали под крушата.

Развалило се вече приятелството между човека и змията; нито той й носел мляко, нито тя му давала жълтица.

Минали много години и всичко се забравило.

„Хайде — помислил си човекът, — да се помиря със змията. Момчето и тъй няма да се върне, а тя поне жълтици ще ми дава; обеднях доста, та ми трябват пари.“

Отишъл човекът под крушата, надникнал над дупката и рекъл:

— Змийо, мила посестримо! Станалото станало, всичко мина и се забрави; хайде да се помирим — аз да ти нося пак по паница мляко, а ти да ми даваш по жълтица.

Змията се показала отвътре и му рекла:

— Ех, побратиме, наистина всичко мина, но ти мислиш ли да бъдем пак такива побратими, каквито бяхме? Докато ти гледаш гроба под крушата, а аз — опашката си, не можем да бъдем приятели!…

 

Задание 8. „Превключване на вниманието от обект на обект”

На ученика се обяснява, че една от функциите на вниманието се нарича превключване – процес, при който възприятието (сетивните органи) събират информация, преминавайки от обект на обект. На ученика се предоставя бланка с фигури и му се дава следната инструкция:

 

Инструкция: Наблюдавайте таблото. На първо време фокусирай вниманието си върху един тип форма, например, звезда, след това върху триъгълниците, после върху шестоъгълниците и накрая – петоъгълниците.  Разгледай всички сегменти и проследи как те преминават през цялата рисунка и оформят границите на контурите. Помисли, по какъв начин е сформирана тази рисунка. Откривате ли някакви закономерности на връзките между отделните елементи. Когато решите, че сте схванали построяването на рисунката, опитайте да я направите на отделен лист.

image

Заключителна част. Обобщение и рефлексия. 

Училищен психолог:

 

………………………

image





Гласувай:
0
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: kunchev
Категория: Други
Прочетен: 1282633
Постинги: 1494
Коментари: 116
Гласове: 1098
Архив
Календар
«  Април, 2018  
ПВСЧПСН
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30