2. radostinalassa
3. varg1
4. leonleonovpom2
5. kvg55
6. wonder
7. mt46
8. planinitenabulgaria
9. sparotok
10. hadjito
11. getmans1
12. stela50
13. zaw12929
14. tota
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. vidima
8. ambroziia
9. bojil
10. donkatoneva
2. vesonai
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. samvoin
7. manoelia
8. bateico
9. mimogarcia
10. sekirata
Психодиагностика в училище. Диагностика на педагогическия колектив.
Въпросник за оценка стратегиите за поведенческа активност на
педагозите в стресови условия.
Инструкция: Предлагаме Ви списък с въпроси, касаещи особеностите на живот, активност в работата и общуването или поведението на човек в емоционално-напрегнати ситуации. Внимателно прочетете всеки въпрос (твърдение) и изберете опцията за отговор, която най-добре отговаря на вашето поведение.
Въпросник
1.Смятате ли, че е трудно да намерите време, за да отидете на фризьор?
1) никога;
2) понякога;
3) почти винаги.
2.Работата Ви е такава, че Ви мобилизира и стимулира.
1) по-малко, отколкото работата на останалите хора.
2) толкова, колкото работата на останалите хора;
3) повече, отколкото работата на другите хора.
3.Ежедневието Ви основно е запълнено от:
1) дейности, които изискват решение;
2) обикновени дейности;
3) дейности, които са скучни.
4.Животът на някои хора често е изпълнен с изненади, непредвидени обстоятелства и усложнения. Колко често срещате подобни събития?
1) няколко пъти дневно;
2) няколко пъти седмично;
3) един път дневно;
4) един път седмично;
5) един път месечно и по-малко.
5.В случай, че нещо силно Ви гнети, потиска или други хора искат твърде много от вас, Вие:
1) губите апетит или се храните твърде малко;
2) ядете често или повече от обикновено;
3) не забелязвате никакви съществени промени в обичайния си апетит.
6.В случай, че нещо силно Ви гнети, потиска или имате извънредно много работа, то Вие:
1) незабавно предприемите необходимите мерки и действате;
2) внимателно обмисляте, преди да започнете да действате.
7. Колко бързо обикновено се храните?
1) обикновено приключвам с храненето много по-рано от другите;
2) храня се съвсем малко по-бързо от останалите;
3) храня се толкова бързо, колкото и останалите хора;
4) обикновено приключвам с храненето по-късно от повечето хора;
8.Вашите близки или приятели някога казвали ли са Ви, че ядете прекалено бързо?
1) да, често;
2) да, един или два пъти;
3) не, никой не ми е говорил за това.
9. Колко често правите няколко неща едновременно, например, да ядете и работите?
1) правя го всеки път, когато е възможно;
2) правя го само тогава, когато наистина не ми стига време;
3) правя го много рядко или въобще не го правя.
10. Когато слушате някого и този човек твърде дълго не може да довърши мисълта си, чувствате ли желание да го забързате?
1) често;
2) понякога;
3) почти никога.
11.Колко често „завършвате“ мисълта на събеседника си, поради негово прекалено бавно говорене, за да ускорите разговора?
1) често;
2) понякога;
3) почти никога.
12.Колко често Ваши близки или приятели са забелязвали, че Вие не сте съвсем внимателен, когато са Ви обяснявали нещо подробно?
1) няколко пъти седмично и по-често;
2) няколко пъти в месеца;
3) почти никога;
4) никога.
13.Ако сте се уговорили със свои близки или приятели, че ще пристигнете в определено време при тях, то колко често сте закъснявали?
1) понякога;
2) рядко;
3) почти никога;
4) никога не закъснявам.
14.Случвало ли се е да бързате за мястото на среща, въпреки че имате достатъчно време?
1) често;
2) понякога;
3) рядко или никога.
15.Представете си, че трябва да срещнете някого в уговорено време, например на улицата, в салон на метрото и т.н. и този човек вече закъснява за 10 минути, то Вие:
1) спокойно чакате;
2) разхождате се напред-назад в очакване;
3)обикновено имате книга или вестник с Вас, така че да имате нещо да правите в очакване.
16.Ако Ви се налага да чакате на опашка, например, в магазин, в столовата, за билети в киното и пр. то Вие:
1) спокойно чакате своя ред;
2) изпитвате нетърпение, но не го показвате;
3) чувствате такова нетърпение, че дори другите го забелязват;
4) решително отказвате на стоите на опашка и се опитвате да намерите начин да спестите тази загуба на време.
17.Ако играете игра, в която има елементи на съревнование (например, шахмат, домино, волейбол), то Вие:
1) напрягате всички сили за победа;
2) стараете се да внимавате и да играете, но не чак толкова усърдно;
3) играете по-скоро за удоволствие, отколкото сериозно.
18.Представете си, че Вие и Ваши приятели (или други служители) започвате нова работа. Какво мислите за съревнованието в тази работа?
1) предпочитам да го избягвам;
2) приемам съревнованието, това е просто неизбежно;
3) харесва ми, тъй като ме насърчава и ме стимулира;
19.Когато сте бил по-млад, повечето хора са считали, че Вие:
1) често се стараете и истински сте искал да бъдете първи и най-добър;
2) понякога сте се стараел и ви е харесвало да бъдете първи и най-добър;
3) обикновено сте се чувствали добре така, както сте (обикновено сте бил равнодушен);
4) винаги сте бил спокоен и без склонност да се съревновавате.
20.С какво според Вас, Вие се различавате от другите в настоящия момент?
1) често се стараете (или истински желаете) да сте първи и най-добър във всичко;
2) понякога се стараете и Ви се иска да сте първи и най-добър във всичко;
3) обикновено Ви е добре така, както сте (обикновено сте равнодушен);
4) винаги сте спокоен и без склонност да се съревновавате.
21.Според Вашите роднини или приятели, Вие:
1) често се стараете (или истински желаете) да сте първи и най-добър във всичко;
2) понякога се стараете и Ви се иска да сте първи и най-добър във всичко;
3) обикновено Ви е добре така, както сте (обикновено сте спокоен, равнодушен);
4) винаги сте спокоен и без склонност да се съревновавате.
22.Как оценяват Вашите роднини или приятели Вашата обща активност?
1) недостатъчно активен; бавен; трябва по-голяма активност;
2) около средното ниво; винаги има какво да се прави;
3) свръхактивен; протежаващ безкрайна енергия.
23.Съгласен ли сте с тези, които Ви познават, че Вие се отнасяте към своята работа твърде сериозно?
1) да, абсолютно;
2) вероятно, да;
3) вероятно, не;
4) абсолютно, не.
24.Съгласен ли сте с тези, които Ви познават, че Вие сте по-малко енергичен, отколкото повечето хора?
1) да, абсолютно;
2) вероятно, да;
3) вероятно, не;
4) абсолютно, не.
25.Съгласен ли сте с тези, които Ви познават с това, че за кратко време Вие сте способен да извършите огромен обем работа?
1) да, абсолютно;
2) вероятно, да;
3) вероятно, не;
4) абсолютно, не.
26.Съгласен ли сте с тези, които Ви познават с това, че Вие много лесно се дразните (сърдите)?
1) да, абсолютно;
2) вероятно, да;
3) вероятно, не;
4) абсолютно, не.
27.Съгласен ли сте с тези, които Ви познават с това, че Вие живеете мирен и спокоен живот?
1) да, абсолютно;
2) вероятно, да;
3) вероятно, не;
4) абсолютно, не.
28.Съгласен ли сте с тези, които Ви познават с това, че Вие повечето от работите, които изпълнявате правите с изключителна бързина?
1) да, абсолютно;
2) вероятно, да;
3) вероятно, не;
4) абсолютно, не.
29.Съгласен ли сте с тези, които Ви познават с това, че Вие истински се радвате на съревнованието с другите и полагате много усилия да спечелите?
1) да, абсолютно;
2) вероятно, да;
3) вероятно, не;
4) абсолютно, не.
30. Какъв характер сте имали когато сте бил по-млад?
1) избухлив и трудно подлежащ на контрол;
2) избухлив, но подлежащ на контрол;
3) напълно уравновесен (не е имало проблеми);
4) почти никога не сте се дразнил или сърдил на другите (не сте избухвали; не сте излизали извън себе си).
31.Как оценявате своя характер днес?
1) избухлив и трудно подлежащ на контрол;
2) избухлив, но подлежащ на контрол;
3) напълно уравновесен (не е имало проблеми);
4) почти никога не се дразните или сърдите на другите (не избухвате; не излизате извън себе си).
32.Когато Вие сте натоварен с много работа и изведнъж някой (но не началникът) Ви прекъсне, какво чувствате?
1) чувствам се напълно добре, тъй като след неочаквано прекъсване, впоследствие работата ми върви по-добре;
2) чувствам лека досада;
3) чувствам раздразнение, тъй като това пречи на работата ми.
33.Ако непрекъснатите и повтарящи се прекъсвания на работата Ви, по различни поводи от страна на другите в крайна сметка наистина са Ви подразнили, Вие:
1) отговаряте рязко;
2) отговаряте в спокойна форма;
3) опитвате се да направите нещо, за да прекратите това;
4) опитвате се да намерите по-спокойно място, за да продължите работата си, ако това е възможно.
34.Колко често Вие изпълнявате работа, която трябва да завършите в определен срок?
1) ежедневно или често;
2) ежеседмично;
3) ежеседмично или по-често.
35.Работата, която Вие трябва да завършите в определен срок по правило:
1) не предизвиква някакво напрежение, тъй като е рутинна и еднообразна;
2) предизвиква силно напрежение, тъй като провалът на срока може да повлияе върху работата на друга група от хора.
36.Вие сам ли си определяте сроковете за изпълнение на работата в службата или вкъщи?
1) не;
2) да, но само рядко;
3) да, твърде често.
37.С наближаването на крайния срок качеството на работата, която вършите бива:
1) по-добро;
2) обикновено, без промяна;
3) по-лошо.
38.Случва ли се в работата Ви, едновременно да изпълнявате две или няколко задачи, като извършвате ту едната, ту другата, ту третата и т.н.?
1) не, никога;
2) да, но не толкова често;
3) да, постоянно.
39.Бихте ли бил удовлетворен от възможността да останете на днешната си работа (длъжност; позиция; статус) и през следващата година?
1) да;
2) не, иска ми се да получа повече;
3) разбира се – не, аз правя в работата си всичко, за да ме забележат и повишат, иначе ще бъда неудовлетворен.
40.Ако можехте да изберете, какво бихте предпочели?
1) добавка към работната заплата, без повишаване в длъжност;
2) повишаване в длъжност, без съществено повишаване на работната заплата.
41.В края на отпуската си, Вие:
1) искате да бъде удължена с още някоя седмица;
2) чувствате, че сте готов да се върнете към обичайната си работа;
3) искате отпускът да свърши по-бързо и Вие да се завърнете на работа.
42.Случвало ли се е, през последните 3 години да сте ползвали по-малко отпуск, отколкото Ви се полага?
1) да;
2) не;
3) не, никога.
43.Случвало ли се е по време на отпуск да не можете да престанете да мислите за работата си?
1) да, често;
2) да, понякога;
3) не, никога.
44.През последните 3 години получавали ли сте някакво поощрение за работата си?
1) не, никога;
2) понякога;
3) да, често.
45.Колко често носите работа вкъщи или работите върху материали, свързани с работата си?
1) рядко или никога;
2) един път седмично или по-често;
3) почти постоянно.
46.Колко често оставате на работното си място след края на работния ден или посещавате работното си място в извънработно време?
1) в моята работа това е невъзможно;
2) много рядко;
3) никога (по-рядко от веднъж седмично).
47.Вие обикновено си оставате вкъщи, ако имате студени тръпки или температура?
1) да:
2) не.
48.Ако почувствате, че започвате да изоставате в работата си, Вие:
1) за известно време работите по-малко активно, докато възстановите силите си;
2) продължавате в същото темпо, без да обръщате внимание на умората.
49.Вярно ли е, че когато работите в група, другите очакват от Вас да ги ръководите?
1) рядко;
2) не по-често, отколкото другите;
3) по-често, отколкото другите.
50.Записвате ли си задачите за деня (какво трябва да правите)?
1) никога;
2) понякога;
3) често.
51.Ако във взаимоотношенията Ви с другите някой постъпи нечестно, Вие:
1) открито му казвате за това (не мълчите);
2) ставате нерешителен и постъпвате в зависимост от обстановката;
3) не казвате нищо, премълчавате.
52.В сравнение другите, които изпълняват същата работа, Вие полагате:
1) много повече усилия;
2) малко повече усилия;
3) толкова, колкото другите;
4) малко по-малко усилия;
5) много по-малко усилия.
53.В сравнение другите, които изпълняват същата работа, Вие се чувствате:
1) значително по-отговорен;
2) малко повече отговорен;
3) отговорен съм толкова, колкото другите;
4) малко по-малко отговорен;
5) значително по-малко отговорен;
54.В сравнение другите, които изпълняват същата работа, Вие чувствате необходимост да бързате:
1) много повече;
2) малко повече;
3) колкото и другите;
4) малко по-малко;
5) много по-малко.
55.В сравнение другите, които изпълняват същата работа, Вие сте:
1) значителнмо много по-внимателен и прецизен;
2) по-внимателен и прецизен;
3) толкова, колкото и другите;
4) по-малко внимателен и прецизен;
5) значително по-малко внимателен и прецизен;
56.В сравнение другите, които изпълняват същата работа, Вашето отношение към нея е:
1) много по-сериозно;
2) малко по-сериозно;
3) не се отличавам от другите;
4) по-малко сериозно;
5) много по-малко сериозно.
57.В сравнение работата, която сте изпълнявали преди 10 години, днес Вие работите в рамките на седмицата:
1) повече часове;
2) толкова, колкото и преди;
3) по-малко часове, отколкото преди.
58.В сравнение работата, която сте изпълнявали преди 10 години, днешната Ви работа изисква;
1) по-малка отговорност.
2) толкова, колкото и преди;
3) по-голяма отговорност.
59.В сравнение работата, която сте изпълнявали преди 10 години, днешната Ви работа е:
1) по-престижна;
2) толкова престижна, колкото и преди;
3) по-малко престижна.
60.Колко различни дейности сте сменили през последните 10 години (моля, отчитайте всички изменения, които са настъпили както в характера, така и в местоработата Ви)?
1) промени не е имнало или само една;
2) две;
3) три;
4) четири;
5) пет и повече.
61.През последните 10 години Вие сте ограничили броя на своите развлечения поради недостиг на време?
1) да;
2) не.
Обработка на данните.
Избраните варианти на отговор за всеки въпрос (твърдение), се оценяват в балове:
Ако количеството бал не превишава 167, то с висока вероятност се диагностицира изразен тип поведенческа активност на личността – тип А;
-168-335 бала – диагностицира се определена тенденция към поведенческа активност – тип А (условно – А1);
-336-459 бала – диагностицира се промеждутъчен (преходен) тип личностна активност – тип АБ;
-460-626 бала – диагностицира се определена тенденция към поведенческа активност – тип Б (условно – Б1);
-627 бала и повече – диагностицира се висока вероятност за изразена поведенческа активност – тип Б;
Интерпретация на резултатите.
1.За лицата с изразена поведенческата активност - тип А са характерни:
-преувеличена потребност от дейност;
-свръхвъвлеченост в работата;
-инициативност;
-неумение да почива и релаксира от дейността;
-недостиг на време за отдих и развлечения;
-постоянно напрежение и мислене, насочено към дейността;
-висока мотивация за постижения, при неудовлетвореност от постигнатото;
-упорство и свръхактивност за постигане на целите;
-нерядко работи едновременно в няколко области;
-нежелание да се откаже от дейността и целите, независимо от „поражения“ и неуспехи;
-неумение и нежелание да изпълнява еднообразна ежедневна работа;
-неспособност за продължителна и устойчива концентрация на вниманието;
-нетърпеливост, стремеж да извършва всичко незабавно и бързо;
-едновременно действа – движи се, храни се, взема решения;
-енергична, емоционално изразена реч;
-активно жесто-мимично поведение, съпроводено нерядко с мускулна напрегнатост на лицето и шията;
-импулсивност, емоционална несдържаност в споровете (спонтанност);
-неумение да изслушва до край събеседника;
-съревнователност, склонност към съперничество и признание;
-амбициозност;
-агресивност по отношение на субектите, които противодействат на плановете му;
-стремеж за доминиране в групата;
-лесно се фрустрира от външни обстоятелства и жизнени трудности.
2.За лицата с тенденция към поведенческата активност - тип А-1 са характерни:
-повишена делова активност, упоритост, увлеченост в работата, целеустременост;
-недостигът на време за отдих, компенсира в известна степен с преценка и умение да избира „главното направление“ на дейност;
-бързина при вземане на решения;
-енергична, изразителна реч и мимика;
-емоционално наситен живот;
-честолюбие;
-стремеж към успех и лидерство;
-непълна удовлетвореност от постигнатото, постоянно желание да подобрява резултатите;
-чувствителност към похвала и критика;
-неустойчиво настроение и поведение при стресонаситени ситуации;
-стремеж към съревнование, но без амбициозност и агресивност;
-при обстоятелства, възпрепятстващи изпълнението на набелязаните планове, бързо става тревожен, снижава нивото на личностен контрол, но преодолява трудностите с волеви усилия;
3.За лицата с промеждутъчен тип поведенческата активност - тип АБ са характерни:
-активна и целенасочена деловитост;
-разностранни интереси;
-умение да балансира деловата си активност – напрежението в работата със замяна на дейности и умело да организира своя отдих;
-експресивна, умерено изразена моторика и реч;
-не показва явна склонност към доминиране, но в определени ситуации и обстоятелства, уверено поема ролята на лидер;
-емоционална стабилност и предсказуемост на поведението;
-относителна устойчивост към въздействието на стресогенни фактори;
Анкетна карта за физически, емоционални ...
1018# Анкета за родители „Социално-псих...