2. radostinalassa
3. zahariada
4. mt46
5. varg1
6. leonleonovpom2
7. wonder
8. sparotok
9. kvg55
10. planinitenabulgaria
11. rosiela
12. bven
13. apollon
14. getmans1
2. katan
3. wonder
4. leonleonovpom2
5. mt46
6. dobrota
7. bojil
8. ambroziia
9. vidima
10. milena6
2. geraltofrivia
3. radostinalassa
4. lamb
5. hadjito
6. simonata
7. metaloobrabotka
8. djani
9. iw69
10. rosiela
Психодиагностика в училище. Диагностика на педагогическия колектив.
Тест за експресна оценка на ръководството на училището и учителите.
(В.П. Прядеин)
Инструкции за изследователя.
Изборът на метод за тестване (открит или анонимен) зависи от стилът на директора за училищно ръководство. При преобладаване на авторитарен или неустойчив (авторитарно-либерален стил „тояга и морков“), по-добре е да се проведе анонимно тестиране. Във всеки случай са необходими предварителни срещи с родителите, учителите и училищно ръководство.
Препоръчително е решението за тестиране и обработката на данните да бъде дело на училищния психолог, който работи в същото училище, като самият той не участва в изследването. Желателно е тестирането да обхване всички учители и помощен персонал на училището (охрана, техническо оборудване, администрация и др.). Оценките за административната, учебната и възпитателна работа се поставя на базата средните данни от всички изследвани лица.
Инструкция за учителя.
Уважаеми колега,
За да подобрим ефективността на работата в училището, Ви молим да оцените изпълнението на функционалните задължения от директора и неговите заместници по 5-степенна скала. Поверителността на получената от вас информация е гарантирана.
Скала за оценка на ръководството на училището.
5 - ръководителят напълно съответства на своята длъжност; проявява инициативност, творчество, отговорност, взискателност и т.н.
4 - достойнствата на работата му са несъизмеримо по-големи от недостатъците; може обаче да работите и по-добре.
3 - изпълнява работата си спонтанно, поради необходимост, „без огън“; фокусиран е само върху отделни компоненти на дейността.
2 - той е добър човек и учител, но не и ръководител.
1 - мисля, че с дейността си той нанася повече вреди на училището, отколкото полза.
Инструкция за изследователя.
За предпочитане е изследването на родителите да се проведе по време на родителско събрание (среща), на предварително подготвени формуляри (с отпечатани имена на учителите и преподаваните от тях предмети). Добре е към бланките да има забележка: (КР) – класен ръководител по класове; учителят изпълняващ тази функция, както и (Д) – директор; (ЗУЧ) – зам. по учебната част; (ЗВЧ) – зам. по възпитателната част и други, ако има такива в ръководството.
Инструкция за родителите.
Уважаеми родители,
С цел подобряване ефективността на учебната дейност и отношението към Вашето дете, е необходимо да оцените образователната дейност на всички учители, преподаващи в този клас по 5-бална система. Оценката е комплексна. Тя включва балове за:
а) обучение (O) - качеството на знанията, преподавани от учителя по дадения предмет (П);
б) възпитание (В) - отношението към вашето дете (доброжелателност, формиране на ценностни ориентации, черти на характера и т.н.).
Желателно е да подкрепите оценката си с положителни и отрицателни примери или изявления. Подобна работа ще бъде направена и от вашето дете. Препоръчително е да не му налагате вашето мнение. Опитайте се да бъдете безпристрастни и обективни. Освен това трябва да изразите своето мнение (и да го отразите в балове) относно възпитателната дейност на директора (Д), зам. директора по учебната част (ЗУЧ), зам. директора по възпитателната част (ЗВЧ), зам. дирекрора по ……… (…) и класния ръководител работа (КР).
Баловете за ръководителите на училището се отнасят както за педагогическа дейност (обучение и възпитание), така и за изпълнение на техните функционални задължения. Критичните изявления няма да повлияят на отношението към вашето дете от страна на учителите в училището. Поверителността на Вашите бележки, мнения и предложения е гарантирана.
Оценъчна скала за учител-предметник.
5 - той има призванието да бъде учител; освен основните знания по предмета, той предоставя и допълнителни; контролира изпълнението на задачите; осъществява индивидуален подход към детето. Прилага разнообразни форми за преподаване. Използва съвременни информационни технологии. Взискателен е.
4 - предоставя добри знания в рамките на програмата. В работата му, положителните страните са повече от отрицателните.
3 - за такъв учител може да се каже: „Като няма риба и ракът е риба“. Работата си изпълнява спонтанно, в зависимост от настроението.
2 - лош учител, работи по необходимост (заради пари).
1 - такива учители нямат място в училище.
Скала за оценка на учител-възпитател
5 - с учителя можете да говорите по всяка тема, различна от предмета и да се обръщате за съвет. Децата го ценят не само за знанието, но и за човешките му качества. Те знаят, че учителят не е равнодушен към техните стремежи и грижи, обича ги.
4 - учителят е благосклонен, отзивчив, има положително отношение към децата.
3 - общуването с децата се определя от настроението му. Ако „не е тръгнал сутрин с правилния крак напед“, по-добре е да не се доближавате до него – той е склонен да вика, да обижда, да крещи.
2 - на първо място обръща внимание на недостатъците на децата в постъпките, назидателен, ограничаващ, постоянно правещ забележки.
1 - този учител не трябва да се допуска до децата.
Скала за оценка на ръководството на училището.
5 - ръководителят напълно съответства на своята длъжност; проявява инициативност, творчество, отговорност, взискателност.
4 - достойнствата на работата му са несъизмеримо по-големи от недостатъците; може обаче да работите и по-добре.
3 - изпълнява работата си спонтанно, поради необходимост, „без огън“; фокусиран е само върху отделни компоненти на дейността.
2 - той е добър човек и учител, но не и ръководител.
1 - мисля, че с дейността си той внася повече вреди на училището, отколкото полза.
Инструкция за учениците.
За подобряване ефективността на преподаваните дисциплини и взаимоотношенията с учителите, трябва да оцените по 5-бална скала образователната работа на всички учители, преподаващи във вашия клас. Оценката е комплексна. Тя включва балове за:
а) обучение (O) - качеството на знанията, получени от учителя по преподавания предмет (П);
б) възпитание (В) - учителят пример за подражание ли е за вас, вслушвате ли се в неговите указания и съвети, следвате ли го и т.н.
Желателно е да подкрепите своята оценка с положителни и (или) отрицателни примери или изявления. Същата работа ще бъде извършена и от вашите родители. Препоръчително е да не им налагате мнението си. Опитайте се да бъдете безпристрастни и обективни. Оценявайте като цяло, а не по единични, индивидуални прояви (както при всеки човек, те могат да бъдат случайни и изключения).
Освен това, вие трябва да изразите своето мнение (и да го отразявате в бланката) за възпитателната дейност на директора на училището (Д), заместник-директора по учебната част (ЗУЧ), заместник-директора по възпитателната част (ЗВЧ) и класния ръководител (КР). Баловете за ръководството на училището се отнасят както за педагогическа дейност (обучение и възпитание), така и за изпълнение на техните функционални задължения. Критичните изявления няма да повлияят на отношението на учителите към вас. Поверителността на Вашите бележки, мнения и предложения е гарантирана.
Скала за оценка на учител-предметник.
5 - с учителя можете да говорите по всяка тема, различна от предмета и да се обръщате за съвет. Децата го ценят не само за знанието, но и за човешките му качества. Те знаят, че учителят не е равнодушен към техните стремежи и грижи, обича ги.
4 - учителят е благосклонен, отзивчив, има положително отношение към децата.
3 - общуването с децата се определя от настроението му. Ако „не е тръгнал сутрин с правилния крак напед“, по-добре е да не се доближавате до него – той е склонен да вика, да обижда, да крещи.
2 - на първо място обръща внимание на недостатъците на децата в постъпките, назидателен, ограничаващ, постоянно прави забележки.
1 - този учител не трябва да се допуска до децата.
Скала на учителя (как като възпитател).
5 - с учителя можете да говорите по всяка тема, различна от предмета и да се обръщате за съвет. Децата го ценят не само за знанието, но и за човешките му качества. Те знаят, че учителят не е равнодушен към техните стремежи и грижи, обича ги.
4 - учителят е благосклонен, отзивчив, има положително отношение към децата.
3 - общуването с децата се определя от настроението му. Ако „не е тръгнал сутрин с правилния крак напед“, по-добре е да не се доближавате до него - той е склонен да вика, да обижда, да крещи.
2 - на първо място обръща внимание на недостатъците на децата в постъпките, назидателен, ограничаващ, постоянно прави забележки.
1 - този учител не трябва да се допуска до децата.
Източник:
Примерна схема (анкета) за характеристик...
Анкета за определяне необходимостта от п...